به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۸:۰۵
 
۸
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۵/۰۶ ساعت ۱۵:۱۶
کد مطلب : ۸۵۹۴۷

کیمیایی: از دوستان نزدیک منفردزاده هستم

گروه فرهنگی: برگزارکنندگان کنسرت «شب موسیقی فیلم مسعود کیمیایی» در یک نشست خبری ضمن تشریح جزییات این کنسرت به حاشیه های پیش آمده نیز پاسخ دادند.
مسعود کیمیایی در ابتدای این نشست خبری که دوشنبه شب در آموزشگاه فیلمسازی‌اش برگزار شد با اشاره به اهمیت موسیقی در دنیای سینما گفت: موسیقی فیلم در تمام دنیا به عنوان یکی از فعالیت‌های با اهمیت فرهنگی شناخته می شود و ما شاهد این هستیم که هر ساله در تمام دنیای بسیاری از آهنگسازان بزرگ با جمع آوری ارکسترهای بزرگ تلاش می کنند تا اجراهای زنده مختلفی از موسیقی فیلم های خود داشته باشند.

متاسفانه در کشور ما شرایط تا حدی سخت است و یک پدیده‌ تازه کمی دیر جا می‌افتد. ما هنوز در اینجا دعواهای روز اول را داریم که به اعتقاد من یک نوع دعوای جهان سومی است که باید بیشتر از اینها روی آن فکر کرد. وی ادامه داد: وقتی بهزاد عبدی پیشنهاد داد که با یک ارکستراسیون تازه موسیقی برخی از آثارم را در قالب یک کنسرت اجرا کند تصور کردم کار بسیار خوبی است که هم در دنیا باب است و هم می تواند مقدمه خوبی برای برگزاری کنسرت هایی از این دست شود. البته بماند که کپی رایت به دلیل فراز و فرودهایی که در کشورمان دارد ما را با مشکلات متعددی روبه رو کرده است.

ما به دلیل اینکه هنوز در کشورمان کپی رایت را رعایت نمی کنیم همواره در این مورد دچار حاشیه می شویم.این فیلمساز باسابقه سینمای ایران درباره حاشیه های پیش آمده برای اجرای قطعات برخی از فیلم هایش در کنسرت پیش‌رو و اعتراض سازنده اصلی این آثار گفت: ای کاش بهزاد عبدی و برگزارکنندگان کنسرت زودتر به این دوستان تلفن می زدند و می گفتند ماجرا از چه قرار است. من تصور می کنم اگر بچه ها زود حدس می زدند که قرار است چنین مشکلی برای کنسرت به وجود آید قطعا زودتر تماس می گرفتند.

البته من معتقدم آنها فکر می کنند که بهزاد عبدی قصد دست‌درازی به آثارشان را دارد در حالیکه باید بدانیم نگاه به موسیقی فیلم تخصص جداگانه ای است که ارتباط چندانی به این ماجرا ندارد.کیمیایی افزود: وقتی برای ساخت موسیقی تعدادی از فیلم‌هایم با بهزاد عبدی مواجه شدم دوستدار دانش موسیقایی او نیز شدم. او مقوله ارکستر و موسیقی را خوب می شناسد و می داند که موسیقی فیلم در ایران از جایگاه بسیار ارزنده ای برخوردار است.

ما باید بدانیم رازهایی در موسیقی فیلم وجود دارد که در زمان خودش ممکن است پنهان بماند اما بعدها همین موسیقی می تواند شناسنامه یک اثر محسوب شود. به هر حال او کار بسیار خوبی انجام داده است. من هم در این کنسرت فقط یک مهمان هستم و حالا نمی دانم قرار است چه اتفاقی بیفتد.سازنده آثار پرطرفدار سینمای ایران در بخش دیگری از صحبت‌های خود بیان کرد: قرار بود در این کنسرت بخشی از آثار اسفندیار منفردزاده هم کار شود و اگر هم اصرار داشتم که خواننده در این کنسرت حضور نداشته باشد به جهت مقایسه ای بود که ممکن است میان خوانندگان آثارم انجام گیرد.
به عنوان نمونه فرهاد مهراد خواننده ای بود که من از او در تعدادی از کارهایم استفاده کردم و بعد از انقلاب هم این رضا یزدانی بود که عمدتا در آثارم به عنوان خواننده حضور داشت. بنابراین اصلا مایل نبودم که بین این دو مقایسه ای صورت گیرد که بخواهد موجب سوءتفاهم شود.وی در پایان صحبت‌هایش تصریح کرد: من از دوستان نزدیک اسفندیار منفردزاده هستم و شاید هفته ای یک بار هم با او تماس بگیرم و در جریان احوالش باشم. به هر حال او از برگزارکنندگان کنسرت خواسته که موسیقی‌های او در این کنسرت اجرا نشود من هم به خواسته او احترام می گذارم. شاید دلش نخواسته من هم وقتی او اینچنین اصرار دارد که کارهایش اجرا نشود، دلیلی ندارد که از او خواهش کنم اجازه دهد.
مرجع : مهر