به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۷:۳۰
 
۲۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۸/۰۴ ساعت ۰۸:۳۰
کد مطلب : ۵۸۸۳۹

جالوت بزرگترین عنکبوت دنیا/ تصاوير

گروه علمي: جالوت پرنده‌خوار نام عنکبوتی غول پیکر است که در آمریکای جنوبی زندگی می‌کند. این عنکبوت بر اساس کتاب رکوردهای جهانی گینس بزرگترین عنکبوت دنیا است. طول آن تا ۳۰ سانتیمتر و وزنش به ۱۷۰ گرم می‌رسد.
ممکن است با دیدن این تصاویر فیلم‌های ترسناک قدیمی را به خاطر بیاورید یا حتی بگویید این‌ها دستکاری‌های فتوشاپی در تصاویر است؛ البته حق دارید چون خود عکاس نیز در ابتدا فکر می‌کرد با نوعی پستاندار مواجه شده‌ است.
این تصاویر به تازگی از منطقه‌ای در ونزوئلا گرفته شده است و نشان دهنده‌ بزرگ‌ترین عنکبوت دنیا است. موجودی که محلی‌ها به آن جالوت پرنده‌خوار می‌گویند.



جالوت پرنده‌خوار بر خلاف نامش معمولا غذای خود را از میان پرندگان انتخاب نمی‌کند (اگرچه قادر به انجام این کار است)، اما در عوض هر چیزی که بر روی زمین بتواند پیدا کند را می‌خورد. کرم خاکی، قورباغه یا دیگر بی‌مهرگان کوچک غذای اصلی او را تشکیل می‌دهند.

او با کمک ۲ بازوی جلویی شکار خود را می‌گیرد و به وسیله‌ دندان‌های بلندش سم را به بدن شکار تزریق می‌کند. اگرچه سم این عنکبوت تهدیدی برای انسان نخواهد بود اما به هر حال نیشی دردناک خواهد داشت.



عنکبوتی به این اندازه به راحتی می‌تواند شکار مناسبی برای شکارچیان بزرگ‌تر باشد. جالوت پرنده‌خوار در مواجهه با خطر ۳ واکنش دفاعی از خود نشان می‌دهد. روش اول، صدای گوشخراش، به این صورت است که ابتدا دستان خود را از زمین بلند کرده و با مالش آن به بدنش صدای بلندی را ایجاد می‌کند که تا چند متر شنیده می‌شود، سپس اگر دشمن جلوتر بیاید ابری از موهای تیغ دار را به سمت آن پرتاب می‌کند که با ورود به چشم باعث چند روز خارش و درد شدید می‌شود و پس از آن عنکبوت در حالتی قرار گرفته که می‌تواند به روی مهاجم بپرد و نیش‌های خود را در بدن او فرو کند. دندان‌های جالوت پرنده‌خوار تا ۴ سانتیمتر رشد می‌کند می‌تواند کاسه‌ سر یک موش را سوراخ کند.



حدود ۳ سال طول می‌کشد تا جالوت پرنده‌خوار بالغ شود و به نوعی رطیل تبدیل شود. در بزرگسالی نیز این عنکبوت همچنان به پوست اندازی ادامه می‌دهد که به این خزنده اجازه می‌دهد اندام آسیب دیده‌ خود را بازسازی کند. جالوت یا جلیات نام پهلوانی باستانی است که ۳ متر قد داشته و در نبرد با بنی‌اسرائیل کشته می‌شود.

مرجع : زوميت