به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۲۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۳/۰۱ ساعت ۱۳:۳۶
کد مطلب : ۷۸۵۸۵

توضيحات انتظامي درباره بيمه خبرنگاران

گروه سياسي: نشست دوره ای معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با خبرنگاران حوزه رسانه، در ساختمان معاونت مطبوعاتی برگزار شد.
حسین انتظامی در این نشست که بیشتر به پرسش و پاسخ در خصوص موضوعات مختلف رسانه ای اختصاص یافت درباره مباحثی چون «یارانه بیمه، بیمه خبرنگاران، یارانه سایت‌های خبری، روند صدور مجوز در هیات نظارت بر مطبوعات، تشکل های صنفی مطبوعات و...» با خبرنگاران صحبت کرد.
معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد درباره دغدغه خبرنگاران در خصوص بیمه، با اشاره به اطلاعیه ابتدای اردیبهشت ماه این معاونت به سه راهکار اصلی برای بیمه خبرنگاران اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه بیمه خبرنگاران در قانون بر عهده رسانه هاست و از آنجا که بیمه فعالان رسانه از سوی رسانه ها، هزینه هایی را بر آنها تحمیل می کند، یارانه بیمه خبرنگاران در سال 93 به رسانه‌ها پرداخت شد.

وی توضیح داد: در سال 94 دو اتفاق تازه در خصوص یارانه رسانه‌ها رخ داده و آن اینکه اولا نصاب رسانه‌ها در خصوص بیمه خبرنگاران کمتر شده تا رسانه های بیشتری به بیمه کردن خبرنگاران اقدام کنند و رغبت بیشتری به این موضوع مهم نشان بدهند و ثانیا پرداخت یارانه به رسانه ها، مشروط به ارائه لیست بیمه ای از سوی آنهاست و اگر رسانه ای هیچ لیست بیمه ای ارائه ندهد از دریافت یارانه مطبوعات هم محروم خواهد شد.

انتظامی تاکید کرد: بازپرداخت کامل فیش پرداختی رسانه‌ها به تامین اجتماعی که هم سهم خبرنگار و هم سهم رسانه را در بر می گیرد با هدف تشویق رسانه‌ها در خصوص بیمه کردن خبرنگاران اتفاق افتاده که در سال 93 اعتباری بالغ بر 4 میلیارد تومان در این خصوص به رسانه‌ها پرداخت شد. معاون وزیر ارشاد با اشاره به سیاست پوشش بیمه ای دولت یازدهم، در خصوص دو راهکار دیگر این وزارتخانه در خصوص بیمه خبرنگاران از دریافت کارت حرفه ای روزنامه نگاری از کمیسیون تخصصی صدور کارت روزنامه نگاری و ثبت نام مجدد در صندوق اعتباری هنر در قالب «فعالان غیرحرفه ای» نام برد و گفت: دریافت کنندگان کارت حرفه ای روزنامه نگاری علاوه بر بیمه پایه، بیمه تکمیلی شان نیز بر عهده وزارت ارشاد و صندوق اعتباری هنر است، همچنین آن دسته از فعالان رسانه که در این دو گروه جایی ندارند می توانند با مراجعه به سایت صندوق اعتباری و ثبت نام مجدد به عنوان خبرنگار غیر حرفه ای از پوشش بیمه ای صندوق بهره مند شوند.

انتظامی در همین زمینه اضافه کرد: در بسته حمایتی رسانه‌ها اعلام شده و این جزء سیاست های دولت نیز هست که دولت بیمه تکمیلی خبرنگاران را تامین کند بر همین اساس، خبرنگارانی که بیمه پایه هستند، می توانند از تسهیلات صندوق اعتباری هنر برای بیمه تکمیلی استفاده کنند. همچنین در بسته حمایتی سال 94 پرداخت یارانه بیمه تکمیلی را نیز در دستور کار خود قرار داده ایم.
وی همچنین با تشکر از همراهی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در خصوص پیگیری بیمه خبرنگاران افزود: با اعلام آمادگی «بیمه سلامت» برای بیمه کردن فعالان مطبوعاتی، آن دسته از افرادی که از طریق رسانه هایشان بیمه نشده اند، بویژه افرادی که میزان همکاری شان با یک رسانه مشخص به حدی نیست که در زمره همکاران اصلی آن رسانه قرار بگیرند، می توانند از این طریق اقدام کنند. این افراد می توانند به سایت بیمه سلامت مراجعه و برای انجام بیمه، نام نویسی کنند تا بعد از استعلامات لازم از وزارت ارشاد و سازمان تأمین اجتماعی، بیمه شوند. با کمک وزارت رفاه، بیمه این افراد رایگان می شود و با همراهی سازمان تأمین اجتماعی و بازپرداخت مابه التفاوت توسط خود فرد یا مسیرهای جایگزین، موضوع بازنشستگی این افراد نیز سامان می گیرد.

انتظامی در بخش دیگری از این نشست و در پاسخ به خبرنگاری در خصوص فعالیت هیات نظارت بر مطبوعات گفت: با همراهی خوب اعضای هیات نظارت بر مطبوعات، در حال حاضر کمتر از هزار درخواست با مدارک تکمیل شده در نوبت طرح در هیات نظارت است و متوسط زمان دریافت مجوز نیز بین 5 تا 6 ماه است. وی همچنین در پاسخ به خبرنگاری در خصوص یارانه پایگاه های اطلاع رسانی، اعمال ماده 18 قانون مطبوعات را شرط اصلی برای دریافت تسهیلات عنوان کرد و گفت: برای درج نشانی پایگاه های خبری، مصر هستیم چرا که این کار علاوه بر الزام قانونی، به شفافیت و پاسخگویی رسانه‌ها کمک می کند و آن‌ها را از شبنامه های الکترونیک متمایز می سازد زیرا رسانه ای که کار حرفه ای می کند از شفافیت و پاسخگویی به مردم هراس ندارد.

انتظامی همچنین با اشاره به شکل گیری شورای هماهنگی تشکل های مطبوعاتی به سیاست دیگر معاونت مطبوعاتی در خصوص حمایت از اصناف اشاره و تاکید کرد: بسیاری از مشکلات خبرنگاران و رسانه ها، با حمایت اصناف و اقدام مبنایی بدور از شعارزدگی، قابل رفع است مانند بحث معافیت مالیاتی که سالها منتظر اجرایی شدن بود. وی در همین زمینه اضافه کرد: در خصوص برخی مشکلات دیگر از جمله تسهیلات ویژه، سخت و زیان آور بودن بیمه خبرنگاران، برگزاری دوره های آموزشی، تورهای علمی، ارتقای حرفه ای و...اصناف می توانند درخواست های خود را ارجاع دهند تا از حمایت های مختلف و در چارچوب های معین برخوردار شوند.

معاون وزیر ارشاد در تکمیل بحث امتیازات تشکل های صنفی نیز گفت: دفتر موسسه نشر آوران در اختیار تشکل های صنفی است و معاونت مطبوعاتی از طرح های صنفی حمایت می کند. همچنین مرکز مطالعات رسانه نیز در اختیار رسانه هاست، محورهای مختلفی که مد نظر دارید برای انجام پژوهش و یا برگزاری دوره های تخصصی روزنامه نگاری ارائه کنید تا برای انجام آنها اقدام شود. انتظامی ادامه داد: خبرنگاران حوزه رسانه باید نماینده اهالی رسانه باشند و مشکلات و معضلات و مسائل این صنف را انتقال دهند و پیگیر آن باشند تا اتکای دولت به اصناف و واگذاری امور بهتر و دقیق تر هم باشد؛ همانطور که در بحث جشنواره و نمایشگاه مطبوعات، امروز شورای هماهنگی تشکل های مطبوعاتی نقش تاثیرگذاری دارد و امور با مشورت آنها انجام می شود.

انتظامی در پاسخ به خبرنگاری درباره پرداخت یارانه بیمه و یارانه مطبوعات رسانه هایی که در جریان برخی قوانین و آیین نامه‌ها نبوده اند نیز گفت: یارانه بیمه رسانه هایی را که لیست آبان و دی ماه خود را (فصل پاییز و زمستان) ارسال نکرده اند، محفوظ است و در صورت ارائه فیش پرداخت خواهیم کرد و رسانه هایی که فیش واریزی را به اداره کل مطبوعات داخلی تحویل نداده اند، نگران نباشند. همچنین با پایگاه های خبری که بعد از رصد ارشاد در خصوص اعمال ماده 18 قانون مطبوعات، نشانی خود را حذف و یا نشانی نادرست اعلام کرده باشند برخورد می‌شود و از تسهیلات مختلف محروم خواهند شد.

وی همچنین افزود: کسی که روزنامه یا نشریه ای را تاسیس و راه‌اندازی می‌کند تا ۶ ماه بعد از انتشار، یارانه‌ای دریافت نمی‌کند و بعد از آن یارانه برای آن رسانه محاسبه و تعلق می‌گیر مگر موارد هفت گانه ای که در بسته حمایتی روی آن تاکید شده باشد مانند ترویج زبان فارسی، قرآن و معارف دینی، تولید علم و... انتظامی در پاسخ به خبرنگار دیگری درباره بازرسی تامین اجتماعی از رسانه‌ها بویژه پایگاه های خبری نیز گفت: در حال رایزنی با تامین اجتماعی هستیم که میان بنگاه مطبوعاتی و سایر دفاتر تفاوت هایی قائل شوند چرا که لزوما تمام خبرنگاران یک رسانه تمام وقت در دفتر رسانه حاضر نیستند و اقتضای شغلشان حضور در بیرون از دفتر رسانه است.