به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۰۰:۳۱
 
۱۳۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۸/۱۷ ساعت ۱۱:۵۱
کد مطلب : ۶۰۱۱۵
يعني فقط راهپيمایی‌های رسمی دولتی منطبق بر "عقل اجتماعی" هستند؟

زیباکلام هم به حائری شیرازی نامه نوشت

گروه سياسي: صادق زیباکلام در نامه‌ای به آیت‌الله حائری شیرازی، چالش‌هایی را درباره برخی نکاتی از نامه اخیر وی به علی مطهری درباره حوادث پس از انتخابات سال 1388 مطرح کرده است. متن این نامه به شرح زیر است:
زیباکلام هم به حائری شیرازی نامه نوشت
بسمه تعالی
حضرت آیت‌الله محی‌الدین حائری شیرازی
نماینده معزز مجلس خبرگان رهبری دامت افاضاته

با سلام و تحیات پاسخ حضرتعالی را در رسانه‌ها به آقای دکتر علی مطهری در خصوص "فتنه 88" خواندم. به دو دلیل تصمیم گرفتم جسارت نموده و عرایضی در خصوص پاسختان به آقای مطهری معروض دارم. نخست ارادت شخصی که به شما دارم و جنابتان را مجتهدی پارسا، خداترس و عادل می‌دانم. ثانیاً اینکه در پاسختان به آقای مطهری دست به دامان ادبیات موسوم به "فتنه" نشده‌اید. از دید بنده اتفاقاً ارزشمندترین نکته پاسختان به آقای مطهری دوری گزیدن از آن ادبیات می‌باشد. متجاوز از پنج سال است که یک جناح سیاسی شبانه‌روز این ادبیات را برای قلع و قمع منتقدینش بکار می‌برد. دریغ از آنکه در این پنج سال پنج دقیقه به "متهمین فتنه" اجازه دفاع داده باشد. نفس اینکه جنابعالی در نامه‌تان حتی یکبار هم لغت "فتنه" را بکار نبرده‌اید از نظر بنده مبین آنست که پس خیلی هم به آن باور ندارید. از این بابت که سواره بر نشسته نتاخته‌اید در خور احترام هستید.

اگرچه که جنابعالی اعتراضاتی که پس از اعلام نتایج انتخابات 22 خرداد 88 اتفاق افتاد را "فتنه" خطاب نکرده‌اید اما و در عین حال هم با آن اعتراضات صراحتاً مخالفت کرده‌اید. محض اطلاع عزیزانی که از مضمون نامه حضرتعالی به آقای مطهری آگاهی ندارند، بعرضشان بایستی برسانم که جنابعالی اساساً با نفس دعوت به راهپیمایی به منظور اعتراض به نتایج انتخابات 88 مخالفت نموده‌اید. اساس استدلالتان هم تکیه بر روی مقوله‌ای بنام "عقل اجتماعی" است. معتقدید که برخلاف جوامع توسعه‌یافته، مثلاً لندن یا پاریس که در آنها راهپیمایی‌های اعتراضی با "عقل اجتماعی" سازگار است (چون برخلاف خاورمیانه، مردم در این جوامع قرن‌هاست که با آزادی و حقوق اجتماعی آشنایی دارند)، در جامعه خودمان قدمت آزادی به بهمن 57 می‌رسد بنابراین "عقل اجتماعی" حکم می‌کند که ما از راهپیمایی‌های اعتراضی برای رسیدن به خواسته‌های مدنی سیاسی‌مان استفاده نکنیم.

چون در جامعه ما (بزعم آیت‌الله حائری شیرازی) همواره خطر نفوذ و سوءاستفاده عناصر نفوذی در تجمعات سیاسی عمومی وجود دارد و آنها (دشمنان) از چنین اجتماعاتی بنفع مقاصدشان می‌توانند سوءاستفاده نمایند. (و مثال‌هایی هم در تأیید نظرشان می‌آورند از جمله انفجار حزب جمهوری اسلامی در 7 تیر سال 60 و کشته شدن افرادی در راهپیمایی‌های اعتراضی سال 88). ایشان بدون نام بردن از آقایان مهندس موسوی و حجت‌الاسلام کروبی نتیجه‌گیری می‌کنند که دعوت آنان از مردم بمنظور برگزاری راهپیمایی اعتراضی به نتیجه انتخابات کار نادرستی بوده چون بواسطه فراهم نبودن شرایط اجتماعی (یا همان "عقل اجتماعی") در ایران برای این دست اعتراضات، عوامل نفوذی دشمن توانستند از آن راهپمایی‌ها بهره‌برداری نموده و عده‌ای از هموطنانمان کشته شدند. ایشان معتقدند که بجای دعوت به راهپیمایی، آن آقایان می‌بایستی از طرق دیگر در جهت تحقق خواسته‌هایشان برمی‌آمدند.

حضرت آیت‌الله حائری شیرازی، من وارد کم و کیف نتایج انتخابات 88، پی‌آمدهای بعد از اعلام نتایج آن انتخابات، رویکرد آقایان مهندس موسوی و جناب حجت‌الاسلام کروبی و بالاخره واکنش مسئولین به آن اعتراضات نمی‌شوم. بالاخره روزی جریانات سال 88 مورد رسیدگی قرار خواهند گرفت. آنچه که برایم عجیب بود و در حقیقت اسباب نوشتن این نامه شد بکارگیری یا تکیه جنابعالی بر روی مقوله‌ای بنام "عقل اجتماعی" در مخالفت با آقایان موسوی و کروبی بود.

اولاً جنابعالی فرض گرفته‌اید که میلیون‌ها نفری که به نتایج آن انتخابات اعتراض داشتند از خود اراده و نظری نداشته و چشم و گوششان به آقایان موسوی و کروبی بود و به دعوت این آقایان بود که راهپیمایی اعتراضی موسوم به سکوت در عصر روز دوشنبه 25 خرداد را براه انداختند. این فرضتان کاملاً مورد مناقشه است. ثانیاً، این انتقادتان که ایشان و سایر معترضین می‌بایستی به نهاد رسمی برگزارکننده انتخابات مراجعه می‌کردند هم با توجه به تمایل و جانبداری آشکار شورای محترم نگهبان از یک طرف منازعه و بیطرف نبودن این نهاد توقع‌تان خیلی واقع‌بینانه و منصفانه نمی‌باشد. معترضین سال 88 به کنار، آیا خود جنابعالی شورای محترم نگهبان را بعنوان یک "داور منصف و بیطرف" تعریف می‌کنید؟

اما استدلال "عقل اجتماعی" جنابعالی از جهات دیگری هم برایم شگفت‌انگیز بود. حسب تعریف جنابعالی از "عقل اجتماعی"، اگر یک کنش سیاسی مثلاً یک راهپیمایی یا یک گردهمایی سیاسی به خیر و خوشی برگزار شود مطابق "عقل اجتماعی" می‌بوده اما اگر گرفتاری‌ها و اتفاقات ناخوشایندی در جریان تحقق آن اتفاق بیافتاد در آنصورت مطابق "عقل اجتماعی" نمی‌شود. به بیان ساده‌تر، از پیش نمی‌توان درستی یک کنش سیاسی را تعیین نمود و ما ملاک و معیاری برای "عقل اجتماعی" نداریم. جنابعالی می‌فرمایید که چون در راهپیمایی اعتراضی سال 88، خطر سوءاستفاده دشمنان بوده (و در عمل هم می‌فرمایید استفاده کردند)، لذا از همان ابتدا معترضین نمی‌بایستی بسمت آن شیوه برای بیان اعتراضاتشان می‌رفتند. فرض بگیریم که عناصر نفوذی از آن راهپیمایی سوءاستفاده نمی‌توانستند بنمایند و بقول شما جامعه ما هم مثل جوامع پاریس یا لندن می‌بود، آیا در آنصورت از نظر جنابعالی آن راهپیمایی درست می‌بود؟

تبعات نظریه "عقل اجتماعی" بعنوان شاخص تعیین‌کننده درستی یا نادرستی کنش‌های سیاسی، معلوم نیست بکجا ختم خواهد شد. اگر ملاک "عقل اجتماعی" این باشد که در جریان یک راهپيمایی حادثه ناگواری اتفاق نیفتاد، در آنصورت در ایران تنها راهپیمایی‌هایی که منطبق بر "عقل اجتماعی" می‌شوند راهپيمایی‌های رسمی دولتی هستند چون در این دست راهپیمایی‌ها و تجمعات هیچ حادثه ناگواری اتفاق نمی‌افتاد.

اما این همه مشکل نیست. بسیاری از کنش‌های سیاسی تاریخی با این ضابطه به زیر سوال می‌روند. راهپیمایی 17 شهریور سال 57 هم که منجر به کشته و مجروح شدن صدها نفر شد درست نبوده. راهپیمایی‌های تاریخی تاسوعا و عاشورا سال 57 هم به زیر سوال می‌روند چون ممکن بود که بخش‌هایی از نیروهای نظامی و امنیتی رژیم شاه به سمت مردم تیراندازی می‌کردند (همچنانکه در بسیاری از راهپیمایی‌ها این اتفاق افتاد)، اعتراضات 14 و 15 خرداد سال 42، قیام 30 تیر سال 31 بنفع مرحوم دکتر مصدق و... جملگی در عبور از چارچوب ضابطه "عقل اجتماعی" جنابعالی معلوم نیست چه سرنوشتی پیدا می‌کردند.

استدلال دیگرتان در دفاع از "عقل اجتماعی" مبنی بر اینکه برخلاف جوامع اروپایی ما از بهمن 57 با مفهوم آزادی آشنا شده‌ایم هم ایضاً با دشواری‌های زیادی روبرست. ما در حقیقت از اواخر قرن نوزدهم و نهضت مشروطه با مدرنیته سیاسی و مفاهیمی همچون آزادی، آزادی بیان، آزادی اندیشه، حاکمیت قانون، حکومت منتخب مردم و... آشنا شده‌ایم. اینکه پس مشکل و گره کار پس از یک قرن در کجاست، بازمی‌گردد به شرایط تاریخی جامعه‌مان. در پایان باز هم ادب و ارادتم را به محضر بزرگوارتان معروض می‌دارم.
ایام بکام باد
صادق زیباکلام
هفدهم آبانماه یکهزار و سیصد و نود و سه

یک ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۱۷ ۱۲:۰۳
درود بر شرف آقایان مطهری و زیبا کلام که اجازه تحریف تاریخ را به گروه پایداری و کاسبان فتنه نمی دهند (260444)
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۱۷ ۱۶:۴۲
همه چیز رو با برداشت خودتون نسنجید (260561)
یک ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۱۷ ۲۲:۴۳
دوست گرامی شما مسایل را با برداشت چه کسی می سنجید؟ (260724)
مشهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۱۷ ۲۳:۰۰
چشم، شما برداشتتان را بفرمایید، تا همه چیز را با آن بسنجیم! (260729)
بیطرف
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۱۷ ۲۲:۳۲
میشد یک جای معین ومحدود برای راهپیمایی در نظرگرفت واز مردم مراقبت کرد، کسی هم کشته نمیشد،تازه مردم بعدازمدتی خسته میشدن واصل قضیه فراموش میشد!!!مث بحرین! (260719)
محمود
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۱۷ ۱۲:۲۵
ممنون از آقاي دكتر و سايت بهار نيوز براي انتشار نامه (260454)
یاشاسین اردبیل
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۱۷ ۱۲:۳۵
الحق که اسمتان "صادق" است آقای زیبا کلام. صدق گفتارتان را می پسندم. (260460)
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۱۷ ۱۲:۳۵
ایول آخرشو حال کردم.......... (260461)
بهنام
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۱۷ ۱۸:۵۵
عقل اجتماعی یعنی خروش ملت علیه فتنه گران در 9 دی 88 (260602)
afsaneh
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۱۷ ۲۰:۵۶
شمااونو خروش دیدی؟؟؟؟!!!! (260656)
afsaneh
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۱۷ ۲۰:۵۹
واقعا دست کسایی که قانون اساسی رونوشتند.....!!!!میشه بفرماین برای درخواستهای مدنی ملت بایدچه شیوه ایی درپیش بگیره،تا تبدیل به فتنه نشه (260657)
ماهور
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۱۷ ۱۲:۴۴
درووود بر زیبا کلام . براستی که صفتت روی نام خانوادگیت هست آقای زیبا کلام . به دور از تعلقات و تعصبات سیاسی بخواهیم بنگریم همواره سخنانشان منطقی و دارای میانه روی و انصاف است . دست مریزاد واقعا دست مریزاد آقای زیبا کلام (260471)
کمال آرامش
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۱۷ ۱۳:۰۹
چه جذاب است بحث هایی که طرفین با احترام و به دور از عصبیتهای بیمورد و تنها برای روشن شدن یک موضوع برگزار میکنند. خدا به طرفین خیر عنایت کند. مردم خودشان از دل مطالب ، حقایق را کشف خواهند نمود.انشاالله این رویه ، نهادینه وفراگیرشود. (260484)
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۱۷ ۱۳:۳۳
نفست حق است جناب زیباکلام، درود (260497)
آرمان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۱۷ ۱۳:۴۵
درود بر تمام آزاداندیشان عالم فارغ از هر جناح و طیفی که هستند (260505)
عسل
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۱۷ ۱۴:۵۲
زیبا و آزاد می اندیشی آقای دکتر زیبا کلام، درود و سپاس. (260534)
محمود
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۱۷ ۲۰:۰۰
میشه بفرمایید چرا ایشون را فقط آزاد اندیش میدونید؟
یعنی دیگران که مخالف نظر ایشان هستند بسته اندیشند؟
معیار آزاد اندیشی چیه؟
اصلا کسی میتونه بدون تحت تاثیر قرار گرفتن از دیگران بیندیشد؟ (260638)
سینا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۱۷ ۱۵:۳۷
آقی زیبا کلام قبل اینکه تو این نامه رو بنویسی به خودی خود جوابی که شما داده اید سریعا در ذهن هر ایرانی با حداقل تفکری شکل می گیرد
ما دیگر حاضر نیستیم نامه های این اقاایان را بخوانیم چون میدانیم از نگاه انها فقط و فقط مردم مقصرند
ولی یه چیز هم اون ایت الله راست گفته مردم ما به بلوغ نرسیدند که اگه رسده بودند توی قرن 21 وضع ما این نبود (260553)
سينــــــــــــ بينا ــــــــــــــــا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۱۷ ۱۶:۴۶
البته استاد - احتمالا چون مختصر و مفید می نگارند - به دو موضوع اشاره نکرده اند:
- آقایان موسوی و کروبی از نهادهای قانونی درخواست مجوز راهپیمایی کردند نه دعوت از مردم. اون نهادها مجوز ندادند ولی مردم آمدند.
- آقای موسوی در خصوص صحنه سازی احتمالی و سواستفاده برخی افراد از اعتقادات مذهبی هشدار داده بودند.
http://aftabnews.ir/vdcg3797.ak9y34prra.html (260566)
سام
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۱۷ ۱۷:۰۰
جناب دکتر بهتر میدانند 9دی و سایر راهپماییها همین مردم هستند شرکت میکنند آن موقع عقل اجتماعی دارند ودر غیر اینصورت عقل اجتماعی مردم نمیرسند از جناب دکتر و مطهری متشگریم که با همان طرز فکر و عقل و شعور اجتماعی همین مردم موذبانه جواب دادند (260574)
شاهین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۱۷ ۱۷:۱۳
بابا ایول.واقعا این جواب دندان شکن بود مخصوصا پارگراف آخرش.آقای دکتر زیبا کلام خیلی ممنون. (260576)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۱۷ ۱۷:۳۱
جناب آیت الله لطفا یکبار برای همیشه راه مورد پسند حکومت برای اعتراض درشرایط عدم رعایت عدالت ازطرف مسئولین را اعلام کنید! (260583)
محسن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۱۷ ۱۷:۴۵
کاش ۵ تا مثل دکتر زیبا کلام آزاد اندیش و آزاد مرد بجای انرژی هسته ای و موشک میداشتیم والله دنیا سر تعظیم در برابر ما فرود میاورد. (260587)
هاوایی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۱۷ ۱۹:۵۸
ما فقط چهارده تا معصوم داریم (260637)
محسن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۱۷ ۱۷:۴۷
سخن کز دل برآید لاجرم بر دل نشیند. (260589)
اجیرلو کندی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۱۷ ۱۹:۱۰
مرحبا دلاور عرصه علم وآگاهی وانسانیت. (260607)
یک ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۱۷ ۱۹:۴۵
زمانی که برعلیه شاه بودیم عقل اجتماعی داشتیم . زمانی که در جبهه وپشت جبهه جنگیدیم عقل اجتماعی داشتیم ولی زمانی که احساس کردیم به نظر ما بی احترامی شده وبه میذان امدیم وفتنه گر شدیم . بین ما وشما خدا حکم می کند (260629)
توجه
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۱۷ ۲۰:۲۸
اگر استدلال آیت اله را درست فرض کنیم، انتخابات و دیگر تظااهرات سیاسی در ایران مشمول آن می شود و بنابراین نباید سراغ آنها رفت! (260650)
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۱۷ ۲۰:۳۱
ای کاش خداوند به ما کمی از اعتماد به نفس شما را می داد!!!مگر آیت الله بر اساس دنیوی بودن اظهار نظر نموده اند؟؟ آقایان بروید و فکر کنید که چرا روی حرف علما حرف میزنید؟
بروید اسغفار کنید بروید وصیّت نامه های شهدا را بخوانید بروید مزار شهدا و از یتیمان آنها خبرگیری کنید بروید ساعتی پای منبر بنشینید ساعتی زیارت عاشورا گوش کنید
بروید............. (260652)
پرسشگر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۱۷ ۲۲:۲۲
اگرراهپیمایی حکومتی باشد عقل اجتمایی ولی اگر ممردمی باشد فتنه .آیا اینست انصافتان جناب آیت اله (260711)
هادی منش
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۱۷ ۲۲:۲۵
چرا متن نامه ی ایت الله را نیاورده اید؟ (260713)
فرزدق شیرازی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۱۷ ۲۲:۴۱
ناصر هشترودی جان کجایی؟ دلمان برای نظراتت تنگ شده. (260723)