به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۰۲:۲۷
 
۷
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۳/۰۵ ساعت ۱۳:۳۵
کد مطلب : ۷۹۰۲۵
دانشجویان به جای ارزش افزوده داشتن،آویزان شده‌اند!

نخبگان می‌روند چون کاری درکشور ندارند

گروه جامعه: معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور با اشاره به این که اقتصاد ما نفتی است و این موضوع باعث خروج نخبگان از کشور می‌شود چون در داخل کاری برای انجام دادن ندارند، گفت: ما در معاونت علمی ریاست جمهوری از نخبگان بویژه نخبگان در قالب شرکت‌های بخش خصوصی حمایت می‌کنیم و آمادگی همکاری با آنها را داریم.
نخبگان می‌روند چون کاری درکشور ندارند
دکتر سورنا ستاری در چهارمین همایش ملی شناورهای تندرو که در سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع برگزار شد، با بیان این که متاسفانه اکوسیستم نوآوری و ابداع در کشورمان وجود ندارد و نمی‌توانیم دانشجویان را در داخل نگه داریم، اظهار کرد: خوشبختانه طی سال‌های اخیر اقدامات خوبی در این زمینه انجام شده است اما باید بدانیم بسیاری از آنها که از کشور خارج می‌شوند تنها هدف‌شان پول نیست بلکه برای این است که از لحاظ کاری در کشور ارضا نمی‌شوند و چون کشور ما با اقتصاد نفتی کار می‌کند آنها در داخل کاری برای انجام دادن ندارند.

وی با تاکید بر این که دانشگاه‌های ما باید نسبت به فارغ‌التحصیلان متعهد باشند، خاطرنشان کرد: دانشجویان تحصیل می‌کنند تا برای کشور ارزش افزوده داشته باشند، نه اینکه پس از پایان تحصیل‌شان آویزان کشور شوند. ستاری با اشاره به اینکه حوزه شناورهای تندرو حوزه کاملا بومی است، خاطرنشان کرد: در معاونت علمی ریاست جمهوری از فعالیت‌ها در حوزه شناورهای تندرو حمایت می‌کنیم بخصوص در قالب شرکت‌های خصوصی چون معمولا در بخش دولتی ایجاد نوآوری کار سختی است.

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور با اشاره به این که شرکت‌های دانش بنیان می‌توانند نوآوری داشته باشند و نوآوری کار جوانان زیر 30 سال است که قابلیت ریسک دارند، گفت: بهترین شرکت‌های دانش بنیان را در دنیا دانشجویان دوره لیسانس ایجاد می‌کنند چرا که هم ایده و انگیزه و هم جرأت و جسارت دارند و وظیفه ماست که ریسک آنها را پوشش دهیم و حتی اگر شکست خوردند باز به آنها فرصت بدهیم. وی با تأکید بر این که در دنیا پروژه‌های مهم نظامی از جمله جنگنده‌ها و شناورها توسط شرکت‌های خصوصی طراحی می‌شوند، گفت: ما برای ایجاد مکانیزمی که دانش در حوزه شناورهای تندرو از وزارت دفاع به صنعت تجاری ریزش کند و دولت‌ها در مرز دانش، هزینه کنند و بخش تجاری‌سازی هم از طریق وام و تسهیلات صورت گیرد، آمادگی داریم.

ستاری با تاکید بر این که دولت‌ها باید در حوزه‌های مرز دانش هزینه کنند و نتیجه این امر اقتدار ملی است، گفت: متاسفانه گاهی فقط روی پروژه‌های تجاری هزینه می‌شود. معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور با تأکید بر اهمیت موضوع دانش و طراحی، گفت: این که در حوزه انرژی هسته‌ای مورد حساسیت کشورهای دنیا قرار گرفته‌ایم؛ به این خاطر است که به دانش طراحی، دانش غنی‌سازی و دانش ساخت موشک دست یافته‌ایم و دانش، قیمت‌گذاری ندارد.

وی با اشاره به این که عربستان سال گذشته 7/5 میلیارد دلار برای دانشگاه خود بودجه گذاشته است، افزود: دانشگاه تنها یک ساختمان و چهار دستگاه آزمایشگاهی نیست و عربستان حتی اگر 700 میلیارد دلار خرج کند نمی‌تواند دانشگاه صنعتی شریف ما را داشته باشد چون تنها با پول نمی‌توان دانشگاه درست کرد و آنچه اهمیت مغز و فکر است یعنی مهم مغزی است که پژوهش می‌کند. ستاری با اشاره به این که در حوزه شناورهای تندرو با دست خالی شروع کرده‌ایم اما امروز به دانشی رسیده‌ایم که بقیه ندارند و باید به آن افتخار کنیم، اظهار کرد: ما آمادگی کامل داریم در حوزه‌های مرز دانشی و تجاری‌سازی همکاری‌های لازم را با بخش خصوصی داشته باشیم.
مرجع : ایسنا