به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۵ - ۱۹:۳۲
 
۳۸
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۶/۰۲ ساعت ۱۳:۰۳
کد مطلب : ۵۲۳۲۱
جهانگیری: 10وزیرعلوم هم تغییر یابند، بورسیه​ها را پیگیری می​کنیم

حق استیضاح مجلس را مي​پذیریم اما نباید حقیقت را از یاد ببریم

گروه سياسي:​ معاون اول رییس جمهوری با تاکید بر این که نباید به سادگی از بحث بورسیه ها گذشت، تاکید کرد: حتی اگر 10 وزیر علوم در این دولت تغییر یابند اما باز هم موضوع بورسیه های غیرقانونی پیگیری خواهد شد.
حق استیضاح مجلس را مي​پذیریم اما نباید حقیقت را از یاد ببریم
اسحاق جهانگیری امروز (یکشنبه ) در مراسم تکریم رضا فرجی دانا وزیرسابق علوم، تحقیقات و فناوری و معارفه محمدعلی نجفی به عنوان سرپرست این وزارتخانه افزود: علم کشور همواره از رانت و فساد به دور بوده و هیچ گاه در دانشگاه ها سخنی از این مسایل نبوده است. وی با بیان این که همه مردم و مسئولین از سهمیه ای که به برخی از گروه ها داده شده انتقاد کرده اند، گفت: 240 هزار نفر در آزمون دوره دکتری شرکت می کنند و 12 هزار نفر از آنها در این دوره پذیرش می شوند؛ چرا باید بورسیه ای که از ابتدا معلوم است در داخل تحصیل کند؟ کسانی که حداقل ها را نیز ندارند جانمایی شده و عضو هیات علمی شوند و دولت هزینه تحصیل آنها را پرداخت کند.

معاون اول رییس جمهوری تاکید کرد: نجابت فرجی دانا و همکارانش باعث شد تا بسیاری از مسایل را در جلسه استیضاح نگوید ولی حتما این دولت موضوع بورسیه های غیرقانونی را پیگیری می کند حتی اگر 10 وزیر علوم تغییر کند. در مراسم تکریم فرجی دانا و معرفی محمدعلی نجفی علاوه بر معاون اول رییس جمهوری، سید حسن قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش و پزشک، حجت الاسلام والمسلمین علی یونسی دستیار رییس جمهوری در امور اقلیت ها و محمد شریعتمداری معاون اجرایی رییس جمهوری، حسام الدین آشنا مشاور فرهنگی رییس جمهوری، محمدجواد لاریجانی دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه، معاونین ، مشاورین و مدیران کل وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و تعدادی از روسای دانشگاه های مهم کشور حضور داشتند.

معاون اول رییس جمهوری با یادآوری استیضاح فرجی دانا توسط نمایندگان و عدم رای اعتماد مجدد به وی گفت: باید به حکم قانون این تغییر را بپذیریم؛ قانون مجلس و مردم سالاری حکم می کند که نتیجه تغییر توسط استیضاح را بپذیریم. وی فرجی دانا را فردی اخلاق مدار متدین ، دانشمند و توانمند توصیف کرد و افزود: فرجی دانا جز برنامه های رییس جمهوری و پایبندی به وعده های انتخاباتی دولت را اجرایی نکرد.


** عملکرد فرجی دانا عمل به منشور دولت بود
جهانگیری تاکید کرد که عملکرد وزیر سابق علوم تحقیقات و فناوری در طی 10 ماه وزارتش عمل به منشور دولت تدبیر و امید بود. معاون اول رییس جمهوری اضافه کرد: فرجی دانا را دانشگاهیان می خواهند و این بزرگترین فرصت در اختیار نظام است که مدیری محبوب و تاثیرگذار منصوب کرده و مدیران او را دوست دارند زیرا که این امر باعث کاهش هزینه ها می شود.

وی در این حال تصریح کرد: ضرورت مردم سالاری ایجاب می کند که حق استیضاح مجلس را بپذیریم اما نباید حق و حقیقت را از یاد ببریم. وی با بیان اینکه دولت خود را برای این گونه تغییرات آماده کرده است، اظهار داشت: به حمداللـه در همه بخش ها مردم و نخبگان همراه دولت هستند و از این نظر تغییر برای دولت تدبیر و امید سخت نیست؛ ده ها فرجی دانا در دانشگاه های کشور وجود دارند که حاضرند با اشتیاق برای دولت و مردم کار کنند.

وی حضور محمدعلی نجفی در وزارت علوم را گرانقدر دانست و اظهار داشت: تجربه آقای نجفی در حوزه های کلان و در ابتدای سال تحصیلی دانشگاه ها
رییس جمهوری تمام تلاش خود را حتی چند برابر بیش از حد معمول انجام داد تا استیضاح فرجی دانا در فضا و التهابی که بر سر یک کلمه ایشان درست کرده بودند مطرح نشود.
می تواند بسیاری از گره ها را باز کند و مطمئن هستم که مسیر گذشته ادامه خواهد یافت. جهانگیری در ادامه ضمن تشریح روند پذیرش مسوولیت وزارت علوم توسط فرجی دانا در ابتدای دولت گفت: توسعه علم توسط دانشمند جلو می رود انصافا آقای فرجی دانا بعد از رای اعتماد خود را وقف خدمت به کشور کردند که مهم ترین محور آن بحث توسعه علم و فناوری بود.

وی با بیان اینکه هیچ گاه فرجی دانا را خسته و در بینش کم حوصله ندیدیم ادامه داد: در روز استیضاح و در مجلس شورای اسلامی برای همگان روشن شد که ایشان با نهایت اخلاق و در پیش گرفتن روشی علمی از خود و برنامه هایش دفاع کرد.

** توضیحات جهانگیری درباره علل عدم حضور روحانی در جلسه استیضاح
معاون اول رییس جمهوری در ادامه سخنان خود با بیان اینکه حجت الاسلام حسن روحانی علاقه وافری به وزیر علوم داشته و دارد گفت: رییس جمهوری تمام تلاش خود را حتی چند برابر بیش از حد معمول انجام داد تا استیضاح فرجی دانا در فضا و التهابی که بر سر یک کلمه ایشان درست کرده بودند مطرح نشود. وی افزود: رییس جمهوری هم از شخصیت و هم از عملکرد فرجی دانا دفاع کردند و در هیات دولت گفتند که همه اعضای کابینه در تعامل با مجلس وظیفه دارند مانع استیضاح شوند.

وی با یادآوری تاکیدات رییس جمهوری در روزهای منتهی به استیضاح وزیر علوم گفت: روز شنبه هفته قبل از استیضاح آقای روحانی به من تاکید کردند دولت آنچه در توان دارد برای دفاع از آقای فرجی دانا به کار گیرد؛ ایشان در فردای آن روز و در جلسه هیات دولت دفاع مفصل تری از شخصیت و عملکرد وزیر سابق علوم کردند. جهانگیری جلسه دوشنبه و سه شنبه هفته قبل از استیضاح خود و رییس جمهوری را با برخی از اعضای کابینه یادآور شد و گفت: آقای روحانی با 10 تا 15 نفر از اعضای کابینه درباره این استیضاح جلسه داشتند و گفتند که اعضا گزارش عملکرد خود را در این رابطه ارایه کنند.

** توافق جهانگیری و روحانی از ابتدای دولت
معاون اول رییس جمهوری اظهار داشت: از روزهای اول دولت قراری بین من و رییس جمهوری گذاشته شد و تقسیم کاری صورت گرفت که بر مبنای آن ایشان در جلسات استیضاح وزرا شرکت نکنند و بنده به جای ایشان حضور یابم. وی توضیح داد: در آن مقطع به آقای روحانی گفتم که براساس آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلام معاون اول رییس جمهور نمی تواند در جلسات استیضاح سخنرانی کند اما ایشان گفتند که هیچ موردی نیست که در دولت های آیت اللـه هاشمی و حجت الاسلام خاتمی روسای جمهور برای استیضاح به مجلس رفته باشند و این مساله در دولت گذشته باب شد.

وی انتقادات صورت گرفته از دولت را مبنی بر اینکه چرا رییس جمهوری شخصا برای دفاع از وزیر علوم به مجلس نرفته است را یادآور شد و گفت: از هفته ها قبل برنامه ریزی شده بود که در روز 29 مردادماه رییس جمهوری به اردبیل سفر کند اما برای حضور در جلسه استیضاح باید این برنامه برهم زده می شد و اینکه می گویند ایشان 5 دقیقه در جلسه حضور می یافت و می رفت تنها یک شوخی است زیرا رییس جمهوری براساس آیین نامه مجلس باید در صحن علنی می نشست و بعد از سخنرانی وزیر از وی دفاع می کرد.

معاون اول رییس جمهوری تصریح کرد: تصمیم گرفتیم از آنجایی که حل مشکلات مردم در اولویت است درست نیست که بگوییم رییس جمهوری سفر خود را به استان محروم اردبیل لغو کرده و به زمان دیگری موکول کند اما ایشان باز هم در سخنرانی عمومی خودشان در آن شهر وقت گذاشتند و از وزیر علوم دفاع کردند.
مرجع : ايرنا

متین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۰۲ ۱۳:۵۳
ما هم خواهان پیگیری بورسیه های تبعیض امیز و اخراج این دانشجویان و اعضا هیات علمی متغلب هستیم (247981)
ایمان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۰۲ ۱۴:۲۶
اگر دولت محترم پیگیری نکند, به انتخاب خودم شک میکنم (247988)
صادق
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۰۲ ۱۵:۳۰
دولت تدبير و اميد بر عهد خود پايبند است و استيضاح عزم دولت را راسخ تر كرده است (248011)
هدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۰۲ ۱۴:۳۵
اول تو برو املا یاد بگیر داداش (247993)
111
۱۳۹۳/۰۶/۰۳ ۰۷:۵۷
مطمئنم این موضوع هم مثل بقیه موارد پیگیری نمیشود اگر قرار بود افشاء شود تا حالا شده بود تکرار قضیه اسامی بدهکاران بانکی در جیب احمدی نژاد است فقط ما مردم مثل گذشته نامحرمیم (248118)
هادی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۰۲ ۱۴:۲۵
نه خداییش فک کنم افشای بورسیه ها ی این دولت شده همون دستهای پنهان دولت قبلی.
تا آخرشم ازین استفاده میشود اما هیچ کاه ثابت نمیشود.هر دو دروغ است. مثل کسی می مونه که هفت تیر نداره زیر لباس انگشت می ذاره که فک کنن همه . . . (247986)
صوفی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۰۲ ۱۶:۲۰
ضمن تشکر از اظهارات آقای مهندس جهانگیری در باب بیان ابعاد شخصیتی و مدیریتی دکتر فرجی دانا و همچنین اعلام موضع قاطع دولت پیرامون پیگیری بورسیه های غیر قانونی دولت گذشته ،
اما متاسفانه ؛ بخش پایانی صحبت های ایشان در توجیه علت عدم حضور ریاست محترم جمهور در جلسه استیضاح دکتر فرجی دانا به نوعی توهین به شعور سیاسی مردم فهیم ایران زمین است. (248021)
mehdi
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۰۲ ۱۷:۰۵
تمامی بورسیه های غیرقانونی را معرفی کنید (248028)
اخراج
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۰۲ ۱۹:۰۸
اخراج کنید (248053)
سلماسی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۰۲ ۱۷:۵۹
جناب آقای جهانگیری لطفا بفرمایند که مگر نمی شد زمان جلسه استیضاح را به بعد از سفر روحانی به اردبیل موکول می کردند؟مردم از ریاست محترم جمهوری بابت این عمل دلگیر هستند...........
***************
توضيح بهارنيوز: طبق قانون، مجلس طي 10 روز بايد به موضوع استيضاح (پس از اعلام وصول) رسيدگي كند كه در مورد استيضاح وزير علوم، چهارشنبه آخرين روز اين مهلت بود. (248041)
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۰۲ ۲۰:۳۲
زنده باد مهندس جهانگیری و دولت تدبیر و امید (248063)
عادل
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۰۲ ۲۲:۱۹
مردم جواب بی رحمی ها وتنگ نظری های داعشیان وطنی را در انتخابات آینده خواهند داد. (248089)
سعید جعفری
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۰۲ ۲۲:۴۵
درود.ی کاش ای کاش انقدر با فضیلت نبودی ای کاش مرد اخلاق نبودی ای کاش مخالف افشاگری نبودی اونوقت خیلی ها الن دستشون رو شده بود که چرا فرزندانشون یا نزدیکانشون واسه ی رشته ادبیات فارسی بورسیه خارج کشور می گرفتنددوستان توجه کنید بورسیه خارج دکتری ادبیات فارسی.مثلا طرف توی فرانسه دکتری ادبیات فارسی بگیره. (248096)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۰۳ ۰۳:۲۵
بورسيه خارج فقه. مثلا آقازاده را فرستاند ونكور كانادا دكتراي فقه بگيره

ماشالا به اين شيفته هاي زندگي در جهان كفر كه به هر وسيله اي چنگ مي زنند كه برن در غرب زندگي كنند . (248112)
مهربان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۰۳ ۰۶:۰۲
ایا عدالت یعنی یعنی تبعیض و بورسیه غیرقانونی؟ تا کی رانت و پارتی؟ (248116)