به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۱:۳۲
 
۳۵
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۹/۰۴ ساعت ۰۹:۰۳
کد مطلب : ۲۲۵۳۱
اين توافق نشان داد که مردم از تندروی خسته‌‌اند

نگاه‌ غضب‌آلود‌ ایران‌ به‌ غرب ترک‌ برداشت

گروه سياسي: دكتر صادق زیباکلام تحلیل‌گر مسائل سیاسی در باره تاثیر توافق ايران و غرب بر مسائل سیاسی و اقتصادی داخل ایران معتقد است: جزئیات توافق ژنو مهم نیست، ترک برداشتن نگاه غضب‌آلود ایران به غرب مهم است. فشرده‌‌ی مهم‌ترین بخش‌های سخنان استاد سياسي دانشگاه تهران را در گفتگو با دويچه‌وله را در زیر می‌خوانید:
نگاه‌ غضب‌آلود‌ ایران‌ به‌ غرب ترک‌ برداشت
• آن‌چه که سوم آذرماه ۱۳۹۲ در ژنو اتفاق افتاد، یک نقطه‌عطف در تاریخ جمهوری اسلامی ایران خواهد بود. در هر کشوری و برای هر ملتی یک‌سری مقاطع تاریخی وجود دارند که می‌گوییم "قبل از آن تاریخ، بعد از آن تاریخ". مثلا می‌گوییم قبل از جنگ، بعد از جنگ، قبل از دوم خرداد، بعد از دوم خرداد، نثر و ادبیات قبل از مشروطه، بعد از مشروطه. باور کنید که بعدها: ۵، ۱۰، ۲۰ یا ۳۰ سال دیگر خواهند گفت "قبل از ژنو، بعد از ژنو". به توافقی که صورت گرفته است چنین اعتقادی دارم.

• اصلا جزییات این توافق مهم نیست. این‌که آن‌ها گفته‌اند چه‌کار می‌کنند و ما گفته‌ایم چه‌کار می‌کنیم، آن‌ها گفته‌اند که غنی‌سازی سه‌درصد را به رسمیت می‌شناسیم یا ما اعلام پیروزی کنیم و بگوییم که در نتیجه‌ی مقاومت ما آن‌ها مجبور شده‌اند و... هیچ‌کدام این‌ها مهم نیست. مهم این است که برای اولین‌بار، بعد از ۳۵ سال، آن نگاه خصمانه، آن نگاه غیظ و غضب‌آلود به غرب و به آمریکا، ترک برداشته است و این اتفاق مهمی است که در ژنو افتاده است.

• معتقدم تمام آن نگاه و آن جهان‌بینی‌ که جمهوری اسلامی ایران داشت، این‌که باید با استکبار مبارزه کنیم، باید با آمریکا مبارزه کنیم، باید صهیونیسم را از بین ببریم، باید اسراییل را نابود کنیم، آمریکا در حال از بین رفتن است، غرب دارد از بین می‌رود و... این زبان و این نگاه، از سوم آذر به بعد، یک نقطه‌عطف تاریخی پیدا خواهد کرد. ما از سه آذر به بعد، شاهد غروب و از بین رفتن این نگاه به غرب خواهیم بود. بنابراین، اصلا مهم نیست که جزییات این توافق دقیقا چیست. مثل این‌که قرار است با اورانیوم ۲۰ درصد غنی شده که ۲۰۰ یا ۲۵۰ کیلو داریم چه بکنیم یا قرار شد فردو را چه‌کار کنیم، آن‌ها قرار شد پنج میلیارد آزاد کنند یا ۱۰ میلیارد، قرار شده قطعات هواپیما به ما بدهند یا قرار شد فعلا فقط دارو را از تحریم‌ها حذف کنند. هیچ‌کدام این‌ها مهم نیستند. مهم آن ترک است، یک گنبدی ترک برداشت.

• بعد از توافق ژنو اصول‌گرایان تندرو خواهند گفت مقاومت ما باعث پیروزی شد، مقاومت ما باعث شد که غرب عقب‌نشینی کند، مقاومت ما باعث شد که آمریکایی‌ها مجبور شوند غنی‌سازی را بپذیرند و... در حالی که اصلا دعوا بر سر غنی‌سازی نبود. اصلا دعوا بر سر این نبود که ما چه‌کار داریم می‌کنیم، غربی‌ها چه می‌گویند، غربی‌ها چه می‌خواهند و... نه، بحث بر سر بی‌اعتمادی بوده است. مشکل اساسی و بنیادی غربی‌ها با فعالیت‌های هسته‌ای ما این بود که اعتماد نداشتند که ما داریم چه‌کار می‌کنیم. آن‌چه اتفاق افتاده، این است که برای اولین بار، بعد از ۳۵ سال، غربی‌ها خیلی محتاطانه حاضر شد‌ه‌اند که به ما اعتماد کنند.

دولت جدید، یعنی آقای ظریف و تیم مذاکره کننده، با استادی تمام، توانستند اعتماد غربی‌ها را جلب کنند که حداقل غربی‌ها یک ریسک شش ماهه را بپذیرند. مسئله مهم این است. یعنی این‌که ما به غربی‌ها اعتماد کردیم، غربی‌ها هم به ما اعتماد کردند. این مهم است، حال این‌که روزنامه‌ی کیهان بگوید توی دهن زدیم، گرفتیم، مقاومت ما پاسخ داد و... به نظر من، طبیعی است که آن‌ها این چیزها را خواهند گفت.

• توافق ژنو در کوتاه‌مدت، در وضعیت اقتصادی ایران امید به وجود می‌آورد. خود نفس این‌که امید به وجود می‌آورد، این‌که نوری در انتهای تونل پیدا شده، خود باعث می‌شود که قیمت دلار پایین بیاید. خود این باعث می‌شود که مردم از نظر روانی مقداری آسایش و آرامش پیدا کنند.

• در زبان انگلیسی یک ضرب‌المثل است که می‌گوید: «رُم یک‌روزه ساخته نشد». قطعا اصول‌گرایان تندرو برای این که نشان بدهند ما هم‌چنان قدرت را در دست داریم، ما هم‌چنان هستیم و کسی فکر نکند اتفاق خاصی افتاده، ممکن است اگر قرار بود تعدادی از زندانیان سیاسی آزاد شوند، این تصمیم را لغو کنند، روزنامه‌های بیشتری را ببندند و آدم‌های بیشتری را دستگیر کنند.

• توافق ژنو نشان داد که مردم از خط رادیکالیسم خسته شده‌اند، مردم از این تندروی خسته‌ شده‌اند، مردم خسته شده‌اند از این که دائم شعار بدهند و مرگ و نابودی و نیستی دیگران را آرزو کنند و با همه‌ی دنیا سر جنگ و ستیز داشته باشند. بنابراین، در بلندمدت فضای سیاسی در داخل کشور بازتر خواهد شد. مطبوعات بیشتری ظاهر خواهند شد، سانسور از ارشاد کنار خواهد رفت، زندانیان سیاسی خیلی بیشتری، ظرف ماه‌های آینده آزاد خواهند شد و آقای مهندس موسوی، خانم زهرا رهنورد، جناب حجت‌الاسلام کروبی از حصر خارج خواهند شد. این‌ها آینده‌ی اجتناب‌ناپذیر ایران خواهد بود.

ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۰۴ ۰۹:۱۰
گل گفتید، آقای زیباکلام! (177158)
۱۳۹۲/۰۹/۰۴ ۱۵:۳۱
آخه مذاکرات چه ربطی به خستگی مردم داره آقای ضد و نقیضیان فر ... (177652)
۱۳۹۲/۰۹/۰۴ ۱۵:۵۵
روزنامه کیهان مرکز سرمایه گذاری کلان آقازاده های دولت نهم و دهم و برخی از عناصر فعلی مجلس و جاهای دیگر هست که تحریم ها به نفعشون بود و کلی از این بابت سود کردند کلی برج ساختن زمین خریدن سرمایه گذاری کردند .و اصولا نون اونها در هرج و مرج و جنگ است تا از آب گل آلود ماهی بگیرند .اما شرایط فعلی اصلا به نفع اونها نیست و خیلی ضرر می کنند برای همین تمام قدرت خود را بکار خواهند گرفت تاسنگ اندازی کنند در آینده باید منتظر اتفاقات غیر منتظره دیگر بود... (177667)
۱۳۹۲/۰۹/۰۴ ۰۹:۳۲
آفرین زیبا گفتی زیباکلام (177175)
۱۳۹۲/۰۹/۰۴ ۰۹:۳۵
انشاء الله ایرانی بسازیم در خور فرهنگ چند هزار ساله اش. (177183)
۱۳۹۲/۰۹/۰۴ ۰۹:۴۸
دکتر طوری حرف زده انگار کل کشور نگاه جنگ طلبانه داشته!!!این درحالیه که گروه معدودی در این کشور این ایده ها رو داشتن. (177190)
مهسا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۰۴ ۰۹:۴۸
ولي هنوز نگاه غضب آلود كيهاني ها و سايت هاي تندرو بي شناسنامه به مردم ترك برنداشته ! اينجاست كه بايد دشمن شناسيمون رو قوي كنيم. كيا رو ؟؟؟ تندروهاي داخلي كه اسم تك تكشون رو همه مي دونيم ، منافقين ،‌صيهونيست ها و متاسفانه صدا و سيماي م...لي (177191)
۱۳۹۲/۰۹/۰۴ ۰۹:۴۹
انشاا... خبر بعدي رفع حصر باشد كه حسابي جشن بگيريم. (177192)
ali
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۰۴ ۰۹:۵۷
امیدوارم دکتر که زندانیان دربند زودتر رها گردند. (177202)
۱۳۹۲/۰۹/۰۴ ۰۹:۵۷
خدا کند!!! جناب زیبا کلام همه ان چه گفتی بشود خدا کند افراط گرایی در همین روزها پایان پذیرد خدا کند !!!! (177203)
توابین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۰۴ ۱۰:۰۹
چه ربطی به مردم داشت؟؟؟؟
ظریف توافق کرد نه مردم
من هم خودم و خیلی ها به روحانی رای دادیم چون روحانی میگفت با مدیریت درست 80 درصد مشکلات اقتصادی رو حل میکنه نه با سازش کردن و تسلیم شدن و گرفتن نان در مقابل نان

از بهار آمریکایی به خاطر اینکه بعضی وقتها نظرات ما از زیر دستش در میره و منتشر میکنه تشکر میکنیم (177225)
فلفل
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۰۴ ۱۴:۵۲
ربطش اینه که ظریف نماینده مردم بود (177600)
ابوسعيدگناوه اي
Romania
۱۳۹۲/۰۹/۰۴ ۱۴:۵۸
خداييش خيلي جمله هات خنده داره خنده داره ها! ظريف درستش كرد!؟!؟ بابا تو داري ميسوزي بخدا خيليم بد و من از سوزش تو خوشحالم زيرا وقتي شما ها عصباني هستيد يعني كشور در مسير درست قرار گرفته است و تماااااااام. (177608)
پیمان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۰۴ ۱۸:۴۴
ظریف همی مردم ایرانه (177819)
۱۳۹۲/۰۹/۰۴ ۱۰:۱۳
خدا کنه این عقب نشینی و سازشکاری به خاطر دورخیز باشه واسه پرش وگرنه اگر قرار باشه از انرژی هسته ای کوتاه بیایم کم کم باید آماده بشیم که از تمامیت ارضی پیشرفت نانو و علمی و نظامی پیشرفت موشکی و استقلال خود کوتاه بیایم

لبیک یا حسین (177232)
فرهاد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۰۴ ۱۰:۲۵
درود بر ظریف که با نهایت عشق به وطن و هم وطنانش چنین توافق و آرامشی را برای ما به ارمغان آورد. ارمغانی که 8 سال به دلیل کج فهمی های ایدوئولوژیک برخی ها باعث شد ایرانی طعم تلخ تحریم را با پوست و استخان حس کند. (177250)
۱۳۹۲/۰۹/۰۴ ۱۰:۲۵
به رسایی وکیهان بگویید از ما عصبانی باش و از این عصبانیت ... آره! (177252)
شهیدا زنده هستند
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۰۴ ۱۰:۲۷
ارزشتون کاهش 100 -200 تومنی دلار بود؟؟؟؟
زهی بی غیرتی
همشه برام سوال بود چگونه مردم تو عاشورا اینقدر خودشون رو ارزون فروختن ؟؟؟

خدایا از این جماعت رفاه طلب و فریفته دنیا خسته ام (177255)
۱۳۹۲/۰۹/۰۴ ۱۴:۴۰
چرا 200 تومان ؟ اگه جلیلی شما برنده بود الان دلار حدود 6000 تومان و مملکت در استانه جنگ و نکبت بود (177585)
۱۳۹۲/۰۹/۰۴ ۱۷:۴۵
لطفا جلوتر از ولی فقیه قدم نزن! (177777)
طاها
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۰۴ ۱۰:۵۱
آقای زیباکلام آیا به نظر شما رویارویی با غرب طی دهه های اخیر بی دلیل بوده!
ظاهرا شما در ایران زندگی نمی کنید، مسلما هیچ انسان عاقلی با تندروی موافق نیست،ولی شما طوری نطق می کنید که گویی هیچ تقصیری متوجه غرب نیست! و فقط این ما هستیم که بی دلیل این همه مشکلات رو برای خودمون به وجود آوردیم!آقای زیبا کلام چرا آمریکا و غرب حق دارند هزاران کلاهک هسته ای داشته باشند و هر لحظه دیگران رو با اون تهدید کنند ولی ما باید اعتماد اونهارو جلب کنیم، به نظر شما آیا آمریکا حاضره در شرایط برابر و با احترام متقابل با ما ارتباط برقرار کنه ! مگه آمریکا دهها سال در ایران حضور نداشت،چه کرد با مردم ما! (177267)
raha
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۰۴ ۱۱:۰۶
می توان و باید به نظام جمهوری اسلامی برسیم که رهبر فقید انقلاب در پاریس وعده اش را دادند;نظام جمهوری اسلامی که به مارکسیست ها هم اجازه ی فعالیت سیاسی وحزبی می دهد...! (177284)
۱۳۹۲/۰۹/۰۴ ۱۱:۱۱
مردم از خط رادیکالیسم خسته شده‌اند.دقیقا و قشر استقبال کننده از ظریف هم اینو نشون داد که مردم حالا پای کارن چه انتخابات چه هر وقتی دیگه .این مردم درصحنه باقی خواهند ماند.و دیگر به امید مسنولین نخواهند ماند (177289)
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۰۴ ۱۱:۲۳
انشاا...
یعنی میشه...؟ (177307)
Shojaei
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۰۴ ۱۱:۳۴
برزیل با خارج شدن از انزوا، از یک کشور بدهکار تبدیل شد به یکی از قدرتهای برتر اقتصادی دنیا، امیدوارم این اتفاق برای کشور عزیزمون هم بیوفته (177326)
فرداد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۰۴ ۱۱:۴۰
کسی که خوابه رو میشه بیدار کرد اما کسی که خودشو به خواب زده نه.کیهان وآقای شریعتمداری خودشونو به خواب زدند.الان فقط دو عده ناراحتند.یکی کیهان یکی اصرائیل. (177337)
سهند
China
۱۳۹۲/۰۹/۰۴ ۱۱:۴۷
دکتر خیلی آقایی فدات شم که اینقدر تابو ها رو می شکنی (177349)
اسحاق رییسی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۰۴ ۱۱:۵۳
دمت گرم و سرت خوش صادق جان زیبا کلام (177359)
کاوه
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۰۴ ۱۱:۵۶
اقای زیبا کلام صحبت های شما تماما درست است-ولی من مثل شما به آخر کار خوشبین نیستم. از همان روز اول تعارض و جدل و توهین و افترا و تهمت زنی شروع شد. آقای روحانی سخنان آقای کری را جک قرن خواند و ما یک گام به ادبیات دوران گذشته نزدیک تر شدیم. تعجب می کنم که چرا آقای روحانی شان دیپلماسی را رعایت نکرد و به روال ناپسند گذشته رجعت کرد. اقای ظریف هم لحن خوبی نداشت و به ظاهر از همان ابتدا, فرائت ها!!!!متفاوت است. این خیلی بد است که از یک متن ساده دوگونه برداشت آنهم اینقدر متفاوت باشد. ضمنا عوض کردن صورت توافق و بازتاب غیر واقع آن نزد مردم, هم عمل پسندیده ای نیست و به مذاق انسان خوش نمی نشیند. ما که از این توافق و دستاوردهای احتمالی و آتی آن خوشحالیم و آن را گامی در جهت منطقی سازی روابط خود با دنیای غرب می پنداریم. چه دلیلی دارد که وانمود کنیم که آنها مجبور شدند شرایط ما را بپذیرند و نهایتا تسلیم ما شدند؟ برداشت مشخص هر کسی که متن توافق را دیده باشد روشن است- غنی سازی فعلا معلق است. چه بهتر- اما اگر ما به شرط برد بردی که توسط روحانی مطرح شد قائل باشیم, آقای ظریف نباید وانمود کند که هیچ امتیازی نداده و همه امتیازات را گرفته و ما کار خود را ادامه می دهیم و آنها هم همه تحریم ها را لغو کردند و یا خواهند کرد. ایشان حتی یک کلمه از تعهدات ایران لغتی به زبان نیاورد!!! این یک دروغ بزرگ است که وانمود کنیم که هیچ ندادیم و همه امتیازات را گرفتیم!!!!! (177364)
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۰۴ ۱۲:۰۵
قدم بعدی عوض شدن مهره های مجلسه.خیلی دارن سنگ اندازی میکنن.تنها چیزی که براشون مهم نیست اسایش مردمه (177376)
بیک
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۰۴ ۱۵:۰۸
مهره مجلس رو چطوری میخوای عوض کنی؟ تو انتخوابات؟ هه هه هه ... نه عزیزم ایندفعه هم به خاطر برخی ملاحظات رای ها رو شمردند دیگه از این خبرا نیست فعلا صبر میکنیم ببینیم چه مهره های جدیدی رو برای مجلس در نظر گرفتند (177622)
۱۳۹۲/۰۹/۰۴ ۱۶:۵۲
با تدبیر خاتمی و هاشمی می توانیم (177725)
ارا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۰۴ ۱۲:۱۲
اقای دکتر ظریف مرد بزرک دیپلماسی ایران شایدتنها فردی در ایران وجهان باشد که توانست در کمتر از صدروز نامش را در تاریخ ثبت نماید (177387)
بیب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۰۴ ۱۲:۱۹
انشاالله ....خدا از زبونت بشنوه.... (177394)
۱۳۹۲/۰۹/۰۴ ۱۲:۳۵
قفل های روحانی باید یکی پس از دیگری بازشود
روحانی رفع حصر (177408)
۱۳۹۲/۰۹/۰۴ ۱۲:۴۲
عالي بود (177422)
۱۳۹۲/۰۹/۰۴ ۱۲:۴۳
عالي بوووووود (177424)
یه ایرونی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۰۴ ۱۲:۵۰
آقا زیبا کلام! :
با تلاش تیم مذاکره کننده ما تونستیم ببریم یعنی هم غربیا بردن هم ما یا به نوعی هم امتیاز دادیم هم امتیاز گرفتیم این برای هر دو طرف خوب بود.
به این دلیل خوبه که راضی نشدیم به هر قیمتی مذاکره کنیم و تسلیم بشیم و مردم هم به همین خاطر خوشحالن.... (177427)
۱۳۹۲/۰۹/۰۴ ۱۳:۰۷
بسیار زیبا و رادیکال کش (177447)
110
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۰۴ ۱۳:۲۲
توافقات ژنو یک پیروزی بزرگ برای ملت ایران بود ولی در اینکه آمریکا و صهیونیسم و اسراییل باید از بین برن که شکی نیست.
ما تا زنده اییم رزمنده اییم... (177456)
علي
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۰۴ ۱۳:۲۶
هر چند بعضي از سخنان ايشان منطقي مي باشد اما در مجموع، ادبيات آن،مشابه ادبيات روزنامه كيهان (با فرق نه افراط بلكه تفريط) مي باشد. (177459)
منوچهری
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۰۴ ۱۳:۴۶
ضمن تایید مطالب ونظرات اقای زیبا کلام پس از سال ها امید به اینده را حس میکنم (177491)
سارا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۰۴ ۱۳:۴۷
تند روی چیه؟آقای روحانی 51درصد رای داشت.آنهم اگه تقلب نشده باشه (177496)
بیک
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۰۴ ۱۳:۵۰
نگاه غضب آلود مردم نسبت به چین و روسیه هنوز سر جاشه غرب شمشیر را از رو میبنده ولی این دو تا از پشت خنجر میزنند پس صد رحمت به شرف غرب (177503)
مشتی ماشالا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۰۴ ۱۳:۵۴
جناب زیبا کلام افراطی های مسوم به اصولگرا به کرات ثابت کرده اند که بسیار انتقام جو و کینه ای اند لذا به یقین بدانید این پیروزی مردم را بر نمیتابند وبا استفاده از ابزاری چون صدا وسیما و کیهان زهر به کام مردم خواهند ریخت (177508)
ارش
۱۳۹۲/۰۹/۰۴ ۱۳:۵۸
باش تا صبح دولتت بدمد. تو توافق نامه که من چیزی از ازادی موسوی و کروبی ندیدم.یارو خیلی قاطی کرده ها.مگه میشه مجرم رو بدون محاکمه ازاد کرد. گروه مذاکره کننده قطعا اصلاح طلب نبودن که اگه بودن الان تمام مراکزهسته ای تعطیل بودهمان طور که قبلا این کاروکردن. بهار سانسور نکن بچاپ (177515)
۱۳۹۲/۰۹/۰۴ ۱۴:۳۳
احسنت به شجاعت، صداقت، مردم داری و متانتت (177574)
منصور
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۰۴ ۱۵:۱۲
واقعا کلامت زیباست بیخودی زیبا کلام نشدی که . (177626)
۱۳۹۲/۰۹/۰۴ ۱۷:۲۶
تا روشن شدن مواضع ایران وغرب فاصله بسیار است (177761)
afsaneh
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۰۴ ۱۷:۵۶
حرف حق هميشه به دل ميشينه (177788)
حیدر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۰۴ ۱۸:۰۲
وقتی می خواهید چیزی راخرا ب کنید ازاو بددفاع کنید.ظریف بااین طرفدارانش به دشمن نیازندارد (177792)
محمود
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۰۴ ۲۱:۱۶
نگاه غضب آلود امریکا به ایران چی ؟ (177915)
۱۳۹۲/۰۹/۰۴ ۲۱:۱۷
ذوق زدگی بیماری بدیه والله (177919)
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۰۴ ۲۱:۱۸
می گویند چین تا زمان مائو خیلی خشک بود ولی بعد از رفتن مائو چینیها اعلام کردند که 10 سال (مدت حکومت مائو)فرصت را از دست دادیم ودیگر فرصت را از دست نخواهیم داد .فکر کنم مسئولان عالی این مملکت باستانی وبزرگ بالاخره را ه چگونه ابرقدرت شدن را یاد گرفتند به امید آنروز که ایران عزیزقدرت اساطیری اش را بازیابد (177920)