به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۱:۲۱
 
۳۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۷/۲۸ ساعت ۰۸:۰۸
کد مطلب : ۵۸۲۸۰
تصورش هم دردناک است

راه‌افتاده‌اند و روی‌شهروندان اسید می‌پاشند

گروه جامعه: سايت تابناك در نقدي نوشت: تصورش هم دردناک است؛ برخی در شهری که پایتخت فرهنگی کشور لقب دارد راه افتاده‌اند و روی شهروندان اسید می‌پاشند و همانگونه که ناگهان ظاهر شده بودند، غیب می‌شوند و در مقابل عملکرد مسئولان به گونه‌ای است که گویا مستاصل شده‌اند!

چند روزی است که اخبار اسید پاشی در اصفهان فضای این شهر را ملتهب کرده و توانسته علاوه بر این خطه، افکار عمومی در سراسر کشورمان را تحت تاثیر خود قرار داده و پرونده‌ای جدید با پسوند «زنجیری» به شمار پرونده‌های جرایم سریالی و زنجیری در کشورمان بیافزاید؛ پسوندی که اعطای آن به یک پرونده می‌تواند بار معنایی زیادی به همراه بیاورد و شاید به همین دلیل است که پلیس چسباندن «زنجیری» به حکایت چند مورد اسید پاشی رخ داده در اصفهان را تایید نمی‌کند.

اخبار رسیده حکایت از آن دارد که موتورسواران ناشناس روی صورت رانندگان زن اسید می‌پاشند و در زمانی کوتاه خود را از نظرها محو می‌کنند و با این شیوه تا کنون چندین زن و دختر را سوزانده و صورتشان را ذوب کرده‌اند. می‌گوییم چندین تن چون نمی‌دانیم کدام روایت صحیح تر است؛ آن روایتی که از یک مقام استانی نقل شده و شمار افراد مجروح شده به این شیوه دردناک را دو تن ذکر کرده است یا سخنان مقام عالی رتبه پلیس که حکایت از سوختن چهار تن با اسید دارد یا گزارش خبرگزاری ایسنا که در آن با شش مصدوم اسیدپاشی صحبت شده است؟!

وقتی روایت‌های ماجرا تا این اندازه مغشوش است، طبیعی است که بازار شایعه به شدت رونق گرفته و داستان اسیدپاشی بر زنان در خیابان اینقدر شاخ و برگ پیدا کند که امثال پلیس آگاهی پایتخت مجبور شوند برخی شایعات را با تکذیب مهر ابطال زده و در برقراری آرامش روانی جامعه نقش ایفا کنند. اما مگر می‌شود همه تند و تیزی اتفاقات رخ داده را با تکذیب شایعات گرفت و نگرانی بوجود آمده از اسیدپاشی در اصفهان را -که با بالاکشیدن شیشه اتومبیل ها واکنش گرفته- به سادگی رفع کرد؟ پاسخ ساده است؛ خیر! هرچند به گفته مسئولان امنیتی استان سرنخ هایی از این ماجرا کشف شده و بیم لو رفتن ترفندهای پلیسی مانع در میان گذاشتن این سرنخ ها با مردم شده است.

این در حالی است که به فاصله چند روز از وقوع اسیدپاشی های اصفهان، هر چه برای یافتن سخنان اطمینان بخش به مردم مبنی بر توقف این دست حوادث جست‌وجو کنیم، به هیچ نتیجه‌ای نخواهیم رسید تا این گونه به نظر برسد که گویا هیچ مسئولی نمی‌تواند از حضور پر رنگ نهاد خود در جامعه برای مقابله با تکرار این حوادث خبر داده و وعده توقف اسیدپاشی های زنجیری در کلان شهر مرکزی کشورمان را بدهد.

هرچه هست، اوضاع خوب نیست چراکه چند تن از هموطنانمان با اسید سوزانده شده و به همراه ایشان، چندین خانواده و بسیاری از آشنایان و همشهریان ایشان به رنجی فراموش ناشدنی مبتلا شده‌اند و در مقابل هنوز واکنش درخوری شاهد نبوده‌اند اما وجه بدتر ماجرا آنجاست که می‌بینیم ابعاد این پرونده مرزهای کشورمان را درنوردیده و -خوب یا بد- به رسانه‌های جهانی هم راه یافته اما هنوز اطمینانی برای توقف این دست حوادث به جامعه تزریق نشده است.

بدین ترتیب می‌توان از مقامات امنیتی و پلیس پایتخت فرهنگی کشور گلایه کرده و از ایشان خواست تا زمان برملا شدن اسرار اتفاقات رخ داده در شهر و دستگیری جانیانی که در روز روشن و در ملا عام با قساوت هر چه تمام تر روی شهروندان اسید پاشیده‌اند، تدابیری اتخاذ کنند که احساس امنیتِ لطمه خورده مردم تا حدودی احیا شود.

این گلایه زمانی جدی‌تر می‌شود که می‌بینیم واکنش های مقامات استانی به رویدادهای رخ داده اینقدر ناکافی بوده که مسئولان ارشد ایشان در سطوح بالاتر خود را موظف به اطلاع رسانی در این باره دانسته و از پیگیری های در حال انجام برای شناسایی اسیدپاش ها خبر داده‌اند؛ حال آنکه برخی اینقدر در تحلیل ابعاد یک پرونده از قوه تخیل خود بهره گرفته‌اند که پای مناقشات سیاسی و مسائل دیگر را به پرونده و بازخوردهای آن بازکرده‌اند که می‌توان گفت هیچ درکی از نگرانی های مردم ندارند!

اینجاست که می‌توان دایره گلایه ها را وسیع تر کرد، پای مسائل بسیاری را به پرونده اسیدپاشی در اصفهان باز کرد و اینقدر در چرایی رسیدن جامعه به این نقطه که اسیدپاشی به خبری تکرار شونده در آن تبدیل شده پرسید و پرسید تا به ریشه استیصال بوجود آمده رسید ولی جا دارد پیش از رسیدن به طرح این موضوعات، منتظر پایان یافتن اسیدپاشی ها در اصفهان شد! براستی چه کسی می‌داند که آیا اسید پاشی ها پایان یافته یا هنوز قربانی گرفتن این پرونده دردناک ادامه دارد؟!

شهروند
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۲۸ ۰۸:۲۷
آنهایی که بین مردم طرفدار ندارند با توسل به رعب آفرینی می خواهند عقاید خود را بر همه تحمیل کنند. مگر روش داعش غیر از این است؟ (256882)
رسول
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۲۸ ۰۸:۳۲
خیلی باحاله اینجور مواقع صدا و سیما کر و لال میشه! (256883)
مجيد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۲۸ ۰۸:۵۵
باعث تاسف هست كه مجرمان هنوز دستگير نشده اند (256886)
سبز
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۲۸ ۱۲:۰۶
اخه شعر هپی رو نخوندند اگر خوانده بودند خیلی سریع دستگیر می شدنند پدر جدشون راهم در تلویزیون نشون می دادنند هماهنگی تا این حد (256904)
هموطن آذری
United States
۱۳۹۳/۰۷/۲۸ ۱۰:۰۳
میگم این اتفاق اگه تو کشور های دیگه مثلا برای سیاه پوستان امریکا روی میداد فکر کنید صدا و سیما جه عکس العملی از خودش نشان میداد ؟ (256889)
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۲۸ ۱۰:۱۰
ایران به کجا میرود شما جواب بدهید - آقای رئیس جمهور تدبیر و امید

تعصب کورکورانه - مردم حتی جرات اعتراض هم ندارند چرا از ترس است یا از اینکه میدانند اعتراض بجایی نمیرسد مانند موارد مشابه گذشته (256890)
دهه ی 60
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۲۸ ۱۰:۱۵
خسته ام خسته...از این همه داستان تکراری (256891)
ج.ع
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۲۸ ۱۰:۱۷
در جریان دفن فرای در اصفهان جلوی چشم نیروی انتظامی به آرامگاه دو شرق شناس کنار زاینده رود حمله شد تخریب کردند شعار دادند و با گوشه چشم نهاد انتظامی کشور به خانه رفتند و به هیچ کس هم پاسخ ندادند و هیچ نیرویی ان ها را به پای پاسخگویی نخواند ...آری حمایت میکنند و مخالفت با این کارها جرم است نه خود کارهای وحشیانه داعشیهای وطنی (256892)
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۲۸ ۱۰:۳۴
شاید عجیب بنظر بیاد اما بنظر من اسید پاشی با داعش ارتباط داره و میخوان همین اندازه امنیت و آرامش موجود کشور رو بهم بزنن (256893)
سبز
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۲۸ ۱۲:۰۸
اقا رضا من قبول ندارم اینها همان دلواپسان هستند حتما یکی دستور بهشان داده (256905)
saeed
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۲۸ ۱۴:۴۳
کاملا موافقم فقط بگویم اینها داعشی های داخلی هستندودارند به داعشی های خارجی پیام میدن که ماهم هستیم. (256944)
حمید
Romania
۱۳۹۳/۰۷/۲۸ ۱۰:۳۵
چند وقت پیش افراد بد حجاب به قدری گستاخ شده بودند که از خودشان عکس می گرفتند و در صفحه ی آزادیهای یواشکی می گذاشتند.حتی بدون حجاب در خیابان راه می رفتند و فیلم می گرفتند.
اما الان به لطف الله،تا حدودی بدحجابی در اصفهان رفع شده است.
خودتان قضاوت کنید وقتی خانمهای بدحجاب بیرون می آیند .باعث تحریک جوانان می شوند و جوانان در خلوت خودارضایی می کنند.
امیدوارم این جو به شهرهای دیگر مثل شیراز، تهران و ... هم گسترش یابد و بد حجابی ریشه کن گردد.
.............................................
بهارنیوز: این كامنت نشان دهنده این واقعیت تلخ است كه در جامعه، افرادی به راحتی چنین جنایت ضداسلامی، ضدبشری و شنیع را تئوریزه كرده و از آن ابراز رضایت نموده و اعلام حمایت می كنند! و حتی آرزوی این را دارند كه به دیگر شهرها نیز سرایت كند. قابل توجه كاربران محترمی كه می‌گویند محال است افرادی با گرایش مذهبی دست به چنین اعمالی بزنند و یا از آن حمایت كنند. به هرحال باید بپذیریم ایدئولوژی و مسلك گروه های بنیاد گرایی چون داعش در همه جهان اسلام و از جمله همین ایران عزیز ما، حامیانی دارد كه نمونه اش را در كامنت بالا (و برخی دیگر از كامنتهای وارده) به عینه شاهد هستیم. (256894)
سبز
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۲۸ ۱۲:۰۹
خدایا یعنی اینجا ایران ماست (256906)
بنده ی خدا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۲۸ ۱۳:۰۵
از دیدن این کامنت هیچ معتجب نشدم. معلومه که یه عده ای با ایجاد اغتشاش در جامعه و تروریسم داخلی چه قصد و نیتی را دنبال می کنند. وگرنه هر مسلمانی حتی اگه ذره ای دلش به حال اسلام بسوزد می داند که چنین رفتاری نتیجه ای جز دین گریزی نداشته و ندارد و اگر چند روزی هم زنها از خانه بیرون نیایند که حال این آقا بد نشود، بالاخره بیرون خواهند آمد اما با عصبانیت بیشتر و آمادگی بالاتر در برابر چنین افرادی!!!! این رفتار فقط مومنان را خجالت زده می کند و آبروی مسلمان را می برد و سودش به جیب اسرائیل می رود. (256920)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۲۸ ۱۰:۵۸
همه جا دست این مجلس در میان است و حالا هم طرح اجرای امر به معروف و نهی از منکر توسط بعضی نیروهای خاص ؟؟این طرح باعث شد اصفهان به پیشواز برود تا مردم حساب کار دستشون بیاد. (256898)
شهروند تهرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۲۸ ۱۱:۱۳
تنها راهش اینه که مجازاتی بسیار سخت برای عاملان این جنایت وحشتناک و عذاب آور معین بشه . اصلا این چند روز به هم ریختم . یعنی چی آخه . زندگی مردمان بی گناه باید بخاطر یک مشت از خدا بی خبر بی وجدان به هم بریزه (256899)
یاسین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۲۸ ۱۱:۲۲
اگه الان بری توخیابون یه حرکت موزون انجام بدی یا از فلان مقام کشوری یه انتقادی کوچک کنی به دو ساعت نمیکشه پیدات میکنن هفت نسلتو میارن جلوت ولی روز روشن با اسید ناموس مردم میسوزونن آب از آب تکون نمیخوره (256900)
طاهره
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۲۸ ۱۲:۳۲
مردم تعدادی از این موتورسوارها را با اسید دستگیر کردند ولی آقایان هنوز حاشا می کنند و معلوم نیست موتورسوارهای دستگیر شده را کجا فراری داده اند!! (256913)
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۲۸ ۱۱:۵۳
اعمال این جانیان بمراتب از گروه داعش زشت تر وکثیف تر است
داعش به هر حال با دشمنان خود وتا حدودی امروزه اشکارا عمل میکند
اما اینها بز دلانه و در جلو شهروند وهموطن وگاه دلسوزانه
به این اعمال دست میزنند (256901)
نا شناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۲۸ ۱۱:۵۶
مسئولینی که بنا به هر دلیلی در رسیدگی به این موضوع سهل انگاری ومصلحت اندیشی میکنند
بدانند که بدعت بسیار خطر ناکی در حال وقوع است
وبعید نیست که عواقب این رفتارگریبان گیر خود وخوانواده شان نیز شود
مسئول محترم فکرش را بکن که چنین بلایی به سر دختر وهمسر وخواهر وبرادر خوات بیاید
چه حالی پیدا میکنی (256902)
نام
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۲۸ ۱۲:۰۱
داعش در ایران!!! چطور برای آب بازی یا کلیپ پر کردن 1 ساعته دستگیر می کنند مردم رو، حالا عرضه ندارند؟؟؟ یا شاید نمی خواهند دستگیر کنند؟؟ عجب عدالتی وجود دارد... (256903)
سعید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۲۸ ۱۲:۰۹
امروژ یک پشه در آمریکا دست یک بچه را نیش زد.
این است دمکراسی غربی!!!

صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، واشنگتن (256907)
رها
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۲۸ ۱۲:۴۸
امیدوارم یکی از بستگان اون کسی که اسیدپاشی رو تایید کرده بود مورد حمله اسیدپاشها قرار بگیره تا ببینیم بازم ازشون حمایت میکنه (256917)
عبدالله
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۲۸ ۱۳:۰۰
درسته اسید پاشی کار بدی است ولی خداییش اگر اون خانوما حجاب داشتند کسی جرات تعرض به آنها را نداشت؟؟؟؟ (256918)
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۲۸ ۱۴:۴۳
نفس کار غلطه، اما و اگر هم بر نمیداره. (256945)
مشهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۲۸ ۱۳:۰۰
اسید پاشی تو خیابون در راستای صدور حکم اعدام تو تلویزیون و رسانه های دیگر!!! (256919)
سید علیرضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۲۸ ۱۳:۱۴
برادران اطلاعات کجا هستند؟ خوابن؟ وظیفشون یادشونه؟
صدا و سیما کجاست؟ اونم خوابه یا خودشو به خواب زده؟
اگر گوشه ای از مملکت چند نفر اعتراض مدنی کرده بودن تا حالا همشون تو تلویزیون به جرمشونم اعتراف کرده بودن، اونوقت چند نفر از خدا بی خبر تو شهر اصفهان راست راست راه میرن و تو صورت جگر گوشه های مردم اسید میپاشن؟؟؟!!!
هاشا که مسلمان باشیم. (256921)
یک شهروند
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۲۸ ۱۶:۱۲
حجاب یکی از وظایف دینی است که لزوم آن برما واجب است ولی به نظر من هیچ تحمبلی در آن نیست وهرکس خودش باید آگاه باشد چگونه در انظار ظاهر شود. واینها هیچ کدام دلیل نمی شود که هرکس باموتور واسیدپاشی آرامش جامعه را به هم زند. امیدوارم هرچه زودتر با این اختلال گران برخورد شود . (256977)