به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۳۹
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۲/۰۱ ساعت ۱۳:۳۸
کد مطلب : ۳۸۹۳۰

باک‌هاي بنزين در انتظار تعیین قیمت جدید

گروه اقتصادي: در حالی که قرار بود شب گذشته نرخ نهایی بنزین از سوی معاون اجرایی رییس جمهور اعلام شود اما انگار هنوز دولت تصمیمی برای تعیین نهایی تکلیف سوخت نگرفته است.
باک‌هاي بنزين در انتظار تعیین قیمت جدید
با توجه به پایان یافتن ثبت نام متقاضیان دریافت یارانه نقدی در شب گذشته و اینکه مسئولین بارها وعده اعلام نرخ نهایی بنزین در یکشنبه شب را داده بودند، علی رغم انتظار قیمت نهایی بنزین اعلام نشد بلکه در نظر سنجی های مختلفی نظر مردم درباره بنزین تک نرخی و دونرخی پرسیده شد. آنچه در این میان مسلم است، اتخاذ تصمیات سخت دولت بر سر افزایش قیمت حامل های انرژی است چرا که به نظر می رسد هنوز دولت تصمیم نهایی برای این سوخت پر مصرف نگرفته است و برای امضای وضعیت نهایی نرخ سوخت از سوی رییس جمهور زمان بیشتری لازم دارد.

البته در تازه‌ترین دور از از اظهارنظرهای مقامات دولتی، معاون اجرایی رییس جمهور با اشاره به اینکه در خصوص فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها گفت‌وگوهای خوبی با اتحادیه انجام گرفته و بحث کالاهای اساسی و موضوع حمل و نقل با مشکلی مواجه نخواهد بود، اظهار کرده است که "قصد داریم در حوزه حمل و نقل و در سه ماهه اول سال قیمت‌ها را نگهداریم و از افزایش آن جلوگیری کنیم." شریعتمداری درحالی از تعیین تکلیف قیمت بنزین تا دو سه روز آینده خبر داده که از سوی دیگر، سیدمجتبی شفیعی رئیس ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت کشور با اشاره به اعلام قیمت جدید بنزین در مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها گفته است که سهمیه بنزین 400 تومانی وسائل نقلیه پس از آغاز مرحله دوم هدفمندی تا اطلاع‌ ثانوی معتبر خواهد بود.

وی تأکید کرد: هموطنان می‌توانند تا اتمام ذخیره سهمیه بنزین 400 تومانی پس از اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها، بدون محدودیت زمانی استفاده کنند. از روز اول اعلام اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه ها بحث بر سر افزایش قیمت حامل های انرژی اوج گرفت تا اینکه بالاخره معاون اجرایی رییس جمهور در اولین هفته پس از تعطیلات نوروز از افزایش 24درصدی نرخ حامل های بنزین و گازوئیل خبر داد. گرچه در همان زمان شریعتمداری در صحبت های خود به نرخ نهایی بنزین و گازوئیل اشاره نکرد اما پس از اعلام افزایش 24 درصدی به راحتی می شد قیمت نهایی این دو حامل را حدس زد.

در این میان نیز معاون اقتصادی وزیر اقتصاد با اشاره به آخرین اطلاعات در خصوص وضعیت سهمیه‌ بندی بنزین در فاز دوم هدفمند کردن یارانه‌ها گفت که دولت به جمع‌ بندی نهایی رسیده و قطعا نظام دو نرخی در فاز دوم اجرایی خواهد شد. محمدی در باره وضعیت بنزین در فاز دوم اجرای قانون هدفمندی یارانه ها اظهار کرد که با توجه به تصمیم دولت قراراست به مصرف کنندگان مهلتی داده شود تا این بنزین را مصرف کنند و قرار نیست بنزین 400 تومانی بسوزد.

اما در این زمان هیچ یک از مسئولان نفتی کشور درباره قیمت بنزین اظهاراتی نداشتند و حتی اظهار می کردند که تصمیم گیرنده نهایی برای قیمت بنزین دولت است و ما تنها مجری افزایش قیمت ها و عرضه سوخت به مردم هستیم. عده ای معتقد بودند باید قیمت بنزین با نرخ های بین المللی همخوانی داشته باشد اما برخی دیگر نیز با اشاره به سطح درآمدهای مردم افزایش بیش از 25 درصدی نرخ سوخت را بی دلیل عنوان کردند.

در این میان برخی بر این باورند بهتر است برای مبارزه با قاچاق سوخت و فساد اقتصادی، بنزین به صورت تک نرخی عرضه شود تا علاوه بر جلوگیری از قاچاق سوخت ، بهینه سازی مصرف انرژی نیز محقق شود. اما برخی دیگر معتقدند که باید همچنان بنزین به صورت دو نرخی و با سهمیه یارانه ای و ازاد عرضه شود تا با افزایش قیمت ها و اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها دچار افزایش تورمی قیمت ها در کشور نشویم.

این روزها که گمانه زنی ها از نرخ جدید بنزین افزایش یافته است،برخی از مصرف کنندگان به دلیل ترس از افزایش ناگهنی قیمت ها باک های خود را با بنزین 400 تومانی در کارت های هوشمند سوخت و بنزین 70 تومانی آزاد پر کردند . نگرانی از افزایش حداقل 400تومانی نرخ سوخت باعث شد برخی جایگاه های سوخت کشور نسبت به روزهای قبل مصرف کنندگان بیشتری را به خود ببینند و سوخت بیشتری بفروشند.

در این میان رییس اتحادیه جایگاه داران سوخت کشور گفت این شایعه به کل جایگاه ها بر نمیگردد چرا که مصرف سوخت در دو هفته پایانی فروردین ماه همچون اسفندماه و هفته های ماقبلش بوده است. اما روز گذشته رییس هیات مدیره کانون کارفرمایی جایگاه‌های اختصاصی بنزین کشور به ایسنا گفت که طی دو روز گذشته نگرانی از افزایش قیمت ها بیشتر شده و اندکی بر مصرف سوخت تاثیر گذاشته است.

به گفته رییسی فر در حالی که هنوز نرخی برای قیمت بنزین به این جایگاه‌ها اعلام نشده است و هماهنگی‌های لازم برای افزایش قیمت صورت نگرفته است، جایگاه های سوخت کشور آمادگی عرضه سوخت همچون گذشته به مصرف کنندگان را دارند. حال ستاد هدفمندی یارانه ها در شب قبل از پایان ثبت نام متقاضیان اعلام کرد که وضعیت سهمیه بنزین اردیبهشت ماه با اندکی تغییر همراه شده است.

این ستاد گفت که که برای حمایت از خدمات حمل و نقل عمومیو جلوگیری از افزایش کرایه‌ها،سهمیه اردیبهشت ماه خودروهای عمومی تاکسی،وانت‌بار،از آن سو سایر خودروهای عمومی مانند ماه‌های قبل بدون تغییر سهمیه و قیمت از اول اردیبهشت اعمال می‌شود و این سهمیه‌ها تا زمان اجرای فاز دوم اعتبار دارد که با آغاز فاز دو مسهمیه‌های جدید اعمال می‌شود.

حال مصرف کنندگان سوخت در کشور می توانند در صورت وجود بنزین 400 تومانی در کارتهای خود تا زمان اعلام نرخ بنزین از این سهمیه استفاده کنند و در صورت اتمام این سهمیه می توانند همچنان از بنزین 700تومانی استفاده کنند. بدیهی است برای کلیه خودروها از ابتدای اجرای فاز دوم هدفمندی در ماه جاری، قیمت‌ها و سهمیه‌های جدید اعمال می‌شود و برابر تصمیمات،سهمیه ذخیره خودروهای شخصی ابطال نشده و مردم بدون محدودیت می‌تواننداز این سهمیه‌ها نیز استفاده کنند.
مرجع : ايسنا