به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۱۵:۱۰
 
۱۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۸/۲۸ ساعت ۰۹:۳۶
کد مطلب : ۶۱۰۱۶
کاهش 5‌برابری ماده‌سرطانزای بنزن در دوسال اخیر

آلودگی هوا به افراطیون جان دوباره بخشید

گروه جامعه: افزایش آلودگی هوا در روزهای اخیر، هرچند تنفس را برای مردم و شهروندان دشوار کرد، به رسانه‌های افراطی جانی دوباره بخشید! اما آمارها از کاهش وجود بنزن به میزان پنج برابر و مواد آروماتیک به میزان دوبرابر در سوخت اصلاحی جدید پرده برمی‌دارد.

به گزارش خردادنيوز، وضعیت نامناسب کیفیت هوا در روزهای اخیر در پی کاهش نسبی دما روی داده است و توجه بیش از پیش مسوولان محیط‌زیست، بهداشت و نفت را می‌طلبد. اما در عین حال طی سال جاری، کاهش شدید روزهای آلوده (ناسالم) نسبت به سال‌های پیش نشان می‌دهد نقش اکتان‌افزای تولید پتروشیمی (موسوم به بنزین پتروشیمی) در آلودگی هوا غیرقابل انکار بوده است. رسانه‌های افراطی سعی دارند با مطرح کردن آلودگی روزهای اخیر که ناشی از سرمای هوا است، واقعیت آلایندگی تولید بنزین پتروشیمی (بنزین پیرولیز و زایلین) را در فضای غبارآلود این ایام دفن کنند.

آمارها نشان می‌دهد تا 20 مهرماه، تعداد روزهای سالم افزایش چشم‌گیری داشته‌اند. چنانکه در سال 93 نسبت به سال 90، تعداد روزهای سالم دوبرابر شده است. در عین حال، تعداد روزهای ناسالم نیز کاهش 60درصدی را نشان می‌دهند.

بخشی از این افزایش روزهای سالم، به دلیل کاهش بنزن موجود در سوخت است. در سال 91، بنزن موجود در بنزین شش برابر استاندارد کشور بود! این رقم در سال گذشته به نصف رسید و از امسال درصد بنزن کشور مطابق و حتی کمتر از استانداردهای ملی است که البته به نظر می‌رسد این استانداردها نیز باید بازنگری شوند.

تنها بنزن نیست که موجب آلودگی هوا می‌شود. بلکه واکنش بسیاری از موارد آروماتیک موجود در بنزین نیز در جو موجب بالا رفتن ذرات معلق می‌شود. در نمودار زیر کاهش درصد آروماتیک سوخت طی سال‌های اخیر آمده است. طی دو سال اخیر، درصد آروماتیک سوخت به کمتر از نصف رسیده است.

علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۲۸ ۱۰:۳۶
مثلِ ... دروغ میگویید . همه چیز مثلِ روز روشن است . سناریوی آلایندگیِ بنزینِ پتروشیمی ، دروغ و سیاسی کاریِ بزرگی بود که از جانبِ سرکار خانم ابتکار با همدستیِ جنابِ وزیرِ نفت طرح ریزی شد . طبقِ آمارهای مجلس ، آلودگیِ بنزینِ وارداتی بیشتر از بنزینِ داخلیست ... (ادامه دارد) (263338)
لبو فروش
Romania
۱۳۹۳/۰۸/۲۸ ۱۵:۵۹
دروغ گو کسانی هستند که به خاطر منافع شخصی و باندی ، شرفشان را فروخته و با مواد آلوده به اسم بنزین پتروشیمی سلامت مردم را به خطر انداخته و باعث افزایش انواع بیماریها و از جمله سرطان شده اند. (263570)
بهار
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۲۸ ۱۰:۴۳
حالا گذشته از اینها گزارشی که چند وقت پیش منتشر کردند هم در نوع خودش جالب بود. فرمودند که اصلا صرفه نداشته بنزین سرطانزای پتروشیمی ها را از جنوب برداریم بیاریم تو تهران و در همون جنوب مصرف شده!! حالا در دروغ بودن این مطلب شکی نیست ولی جالبه که انگار اصلا مردم جنوب اهمیتی ندارن که راست راست تو دوربین زل میزنن و اینو میگن.
در ضمن نمودار دوم دقیقا داره چیو نشون میده؟ (263342)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۲۸ ۱۴:۲۵
در بررّسی های مجلس و طبق گزارشِ مجلس :
1 - موضوعِ آلودگیِ بنزین داخل ، موضوعی کذب و سیاسی کاری بوده .
2 - اساسا در کلان شهرها توزیع نشده که بخواهد هوا را آلوده کند !
3 - آلودگیِ بنزینِ وارداتی ، بیشتر از بنزینِ تولید داخل است .

امیدی به پاسخگوییِ ابتکار و ژنرال بیژن در موردِ طرحِ این ادّعای کذب و افترایی که زدند و ضررهای مالیِ و غیر مالی که به کشور وارد شد نداریم . امیدوارم گمانه زنی هایی که در این موضوع متوجّه ابتکار و همسرش بود ، واقعیّت نداشته باشد . (263520)
لبو فروش
Romania
۱۳۹۳/۰۸/۲۸ ۱۶:۰۴
امثال شما فکر می کنید اگر اینجوری دروغ بگویید ، مردم باور می کنند؟ . ضمنا بنزین آلوده به امثال شما و خانواده تان هم آسیب می رساند و این آسیب مختص مردم دیگر نیست . واقعا طلبکاری هم حدی داره . بنزین آلوده ، روغن آلوده ، پارازیت و غیره همه را تهدید می کنه و نه فقط مخالفان شما (263571)
هموطن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۲۸ ۱۲:۴۹
باشه قبول.. اما حالا با این آلودگی چند روزه که واقعا نفس کشیدن رو سخت کرده چه باید کرد؟!! تو خونه که نمیشه موند... بالاخره کی این آلودگی کاملا از بین میره؟... وقت گل نی آیا؟ (263430)
مریم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۲۸ ۱۲:۵۶
حالا که معلوم شده بنزین وارداتی هم سرطان زاست چرا دولت برای سلامتی مردم همون بنزین داخل رو استفاده نمیکنه؟ (263438)
شسی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۲۸ ۱۳:۳۷
واقعا اگه الودگی هوای شهر به این بزرگی مثل تهران بر اثر بنزین باشه می دونی چی رو نشون میده انقد ملت الاف تو خیابونی یعنی چی (263479)
تیزبین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۲۸ ۱۴:۴۵
نه آلودگی هوا و نه هیچ چیز دیگری نمی تواند افراطیون را از این باتلاقی که خودشان درست کردند خارج کند. در ضمن پدیده وارونه گی هوا یک پدیده علمی است و در روزهایی از سال اتفاق می افتد ولی آلودگی با بنزین سرب و امواج پارازیت و ... پدیده افراط گران است که با جان مردم و ثروت مملکت بازی می کند و این افراطیون هستند که برای فرار از این همه تخلف حاضر هستند برای تبرعه خود هر کاری بکنند حتی ... (263535)
حمید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۲۸ ۱۹:۲۲
بابا بیایید برید داخل تهران انوقت میفهمید چه اوضاعی هوای تهران پیدا کرده در زمان اقای احمدی نژاد چنین وضعیتی با حمله شما وهمفکرانتان قرار میگرفت اما حالا چرا زبان بکام برده اید ؟!!
چرا بازم مدعی هستید هیچ اتفاقی نیفتاده و هر کسی اعتراض خودش را به این وضعییت اعلام میکنه میشه ادم بده ایا بازم معتقدید همه چیز ارومه پس چقدر ما بدبختیم (263647)
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۲۸ ۲۰:۳۵
دست خانم ابتکار درد نکند با این طرحی که ارایه داد بنزین پتروشیمی که خودمان تولید می کردیم نیز از دستمان رفت و الودگی هوا هم از بین نرفت حالا یکی نیست به خانم ابتکار بگوید عزیز من اینها همه چیز ما را تحریم کرده اند ودنبال یک بهانه هستند تو هم داری کمکشان می کنی اگر خارجیها بخواهند بنزین بما بدهند اربابشان امریکای جنایت کار دستور می دهد ان را ده برابر بنزین پتروشیمی خودمان الوده اش کنند هوشیار باشید واب به اسیاب دشمن نریزید (263680)