به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۲۵
 
۶
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۲/۰۷ ساعت ۱۴:۵۴
کد مطلب : ۷۵۹۲۱

احتمال به تاخیر افتادن آزادسازی موصل

گروه بین الملل: یکی از رهبران ترکمان‌های عراقی از به تاخیر افتادن عملیات آزادسازی شهر موصل به بعد از ماه رمضان خبر داد.
احتمال به تاخیر افتادن آزادسازی موصل
به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آناتولی ترکیه، نورالدین قبلان، یکی از رهبران ترکمان‌های عراق اعلام کرد که در حال حاضر حدود دو میلیون تن در موصل زندگی می‌کنند و این مساله ایجاد برنامه نظامی برای آزادسازی شهر را سخت می‌کند. وی تاکید کرد: برنامه‌های ایجاد شده برای آزاد سازی موصل بر همین اساس تغییر می‌کند و این مساله لزوم به تاخیر انداختن عملیات را به بعد از ماه رمضان می‌طلبد.

پیشتر نیچیروان بارزانی، نخست وزیر اقلیم کردستان عراق نیز با اعلام اینکه دولت بغداد برنامه خاصی برای آزادسازی موصل ندارد از تاخیر احتمالی در انجام این عملیات سخن گفته بود. نورالدین قبلان خاطرنشان کرد: ساکنان موصل در شرایط سخت و در ترس و نگرانی به سر می‌برند و تقریبا از خدماتی همانند برق وآب محروم هستند.

وی همچنین بر لزوم آغاز عملیات نظامی برای بازپس‌گیری شهرستان ترکمان نشین تلعفر از داعش تاکید کرد و گفت: در صورتی که این شهرستان آزاد نشود ترکمن‌ها مناطقشان را از دست می‌دهند. مسئولان عراقی و برخی فرماندهان نظامی آمریکا قبلا اعلام کرده بودند که عملیات آزاد سازی موصل در اوایل بهار و پیش از رسیدن ماه مبارک رمضان آغاز خواهد شد.

تروریست‌های داعش در ژوئن 2014 کنترل شهر موصل، مرکز استان نینوا را در دست گرفتند و این شهر اکنون بزرگترین منطقه شهری محسوب می‌شود که در اشغال داعش است. کنترل داعش بر شهرستان تلعفر نیز موجب آواره شدن هزاران ترکمان عراقی شده است.