به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۲۵
 
۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۹/۰۳ ساعت ۱۰:۵۶
کد مطلب : ۶۱۴۲۱
انتخابات به دور دوم کشیده می‌شود

مشاركت 65‌درصدي مردم تونس در انتخابات

گروه بين الملل: کمپین‌های دو نامزد انتخابات ریاست جمهوری تونس و منابع سیاسی در این کشور اعلام کردند پس از دور نخست انتخابات که در آن بیش از 64 درصد از رای دهندگان شرکت کردند، انتخابات ریاست جمهوری به سمت دور دوم پیش می‌رود که در آن باجی قائد السبسی و منصف المرزوقی با همه رقابت خواهند کرد.

به گزارش الجزیره، دو کمپین تبلیغاتی باجی قائد السبسی و منصف المرزوقی، نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری تونس اعلام کردند که بیشترین آراء را به دست آورده و این دو تن در دور دوم انتخابات که در اواخر ماه آتی برگزار خواهد شد، رقابت‌ خواهند کرد. همچنین نتایج اولیه و غیر رسمی شمارش آراء حاکی از این است که السبسی 6 / 47 درصد از آراء و منصف المرزوقی 6 / 32 درصد آراء را از آن خود کرده‌اند.

در همین حال بررسی‌ها نشان می‌دهد که حمه الهمامی، نامزد جبهه مردمی در جایگاه سوم و سلیم الریاحی، نامزد اتحاد ملی آزاد تونس در مکان چهارم قرار دارد. در همین حال عدنان منصر، سخنگوی کمپین المرزوقی در کنفرانس خبری با بیان اینکه السبسی و المرزوقی آراء نزدیک به هم را به دست آورده‌اند، گفت: احتمال دارد المرزوقی با دو درصد یا چهار درصد از رقیب خود جلو بیفتد.

المرزوقی در کنفرانسی خبری در پایتخت تونس با درخواست از "گروه‌های دموکرات" برای یکپارچه شدن در دور دوم انتخابات تاکید کرد که وی نامزد دموکرات است. باجی قائد السبسی نیز خواهان برگزاری یک مناظره تلویزیونی و رودررویی مستقیم در مقابل مردم تونس شد. قرار است که هیات عالی انتخابات ظرف 48 ساعت از پایان رای گیری نتایج اولیه را منتشر کند. روند شمارش آراء کمی پس از بسته شدن مراکز اخذ رای آغاز شد و نتایج به صورت تدریجی جمع آوری گردید.

پیشتر رئیس هیات عالی مستقل انتخابات تونس در کنفرانسی خبری پس از پایان روند رای گیری و آغاز شمارش آراء گفته بود میزان مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری تونس در داخل به 6 / 64 درصد و در خارج به 8 / 29 رسیده است. منابع اعلام کردند: هیچ گونه اقدام خطیری که بر روند انتخابات تاثیر بسیار منفی بگذارد مشاهده نشده است. براساس قانون اساسی تونس تنها اختیارات محدودی به رئیس جمهور داده می‌شود اما رای گیری سراسری یک جایگاه سیاسی گسترده‌ای را به وی اعطا می‌کند.

همچنین اگر دولتی که به وی پیشنهاد می‌شود برای دو بار پی در پی نتواند رای اعتماد به دست آورد وی می‌تواند پارلمان را منحل کند. در همین حال اتحادیه اروپا از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در تونس استقبال و از رای دهندگان خواست تا این روند انتخاباتی را با شفافیت و احترام تکمیل کنند.
فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای گفت: اتحادیه اروپا از تلاش‌های مردم تونس جهت برگزاری انتخابات کاملا حمایت می‌کند. اتحادیه اروپا آماده است تا از تونس در تلاش‌هایش برای برقرای ثبات و رشد اقتصادی و اجتماعی حمایت کند.