به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۵:۰۲
 
۵
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۶/۰۸ ساعت ۱۰:۱۸
کد مطلب : ۸۹۴۲۱
محیط بانان نیروی خط مقدم سازمان محیط زیست

توقف مقطعی هرگونه بهره‌برداری از جنگل‌ها

گروه جامعه: معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه طرح تنفس 10 ساله جنگل را اجرایی می کنیم ، گفت: باید اجازه دهیم منابع طبیعی در شرایط عادی تنفس کنند و از همه فعالان صنایع چوب درخواست داریم نیازهای خود را با واردات تأمین کنند .
توقف مقطعی هرگونه بهره‌برداری از جنگل‌ها
دکتر معصومه ابتکار که به مناسبت هفته دولت در برنامه تلویزیونی نگاه دو حضور یافته بود، با بیان اینکه هیچ نوع طرح توسعه ای بدون توجه به ارزشهای زیست محیطی، ارزشی ندارد ، گفت: دولت توجه جدی و منظم به شاخصهای حفاظت از محیط زیست دارد و طرحهای این حوزه در مسیر توسعه پایدار تقویت خواهد شد. وی با بیان اینکه همه ما مسئول حفاظت از عرصه های منابع طبیعی و زیست محیطی هستیم تا حقوق نسل آیندگان نیز تأمین شود ، گفت: لایحه با همکاری سازمان جنگلها ، مراتع و آبخیزداری کشور در دست تدوین است که تلاش می کنیم برای مدتی هرگونه بهره برداری از عرصه های جنگلی اعم اقتصادی و تجاری و غیرقانونی و تخریبی حذف شود.

وی افزود: باید اجازه دهیم منابع طبیعی در شرایط عادی تنفس کنند و از همه فعالان صنایع چوب درخواست داریم نیازهای خود را با واردات تأمین کنند به ویژه روسیه ظرفیت خوبی برای صادرات چوب به ایران دارد. ابتکار گفت: دولت هم هیچ مانعی برای واردات چوب ندارد و امیدواریم با همکاری همه دستگاهها و نهادها و همچنین سازمان های مردم نهاد بتوانیم از تخریب و کاهش عرصه های جنگلی جلوگیری کنیم و همزمان باید طرحهای تقویت شاخصهای زیست محیطی در همه عرصه های منابع طبیعی اعم از جنگل ، مرتع و مناطق حفاظت شده مدنظر همه قرار گیرد.

رئیس سازمان محیط زیست گفت: در زمینه مدیریت پسماندها نیز تسهیلات خوبی در دولت تصویب شده است و در استانهای شمالی هم از زباله سوزهای ویژه برای تولید انرژی استفاده می کنیم که استقبال خوبی هم از سوی سرمایه گذاران شده است.

18 میلیون هکتار از عرصه ایران در اختیار محیط زیست قرار دارد

معاون رئیس جمهور در مراسم گرامیداشت مقام محیط بان و تجلیل از محیط بانان برگزیده با اشاره به اینکه 18 میلیون هکتار از عرصه ایران در اختیار محیط زیست قرار دارد، گفت: دنیا به این واقعیت رسیده است که اگر از عرصه های سرزمینی حفاظت نکند به زودی کل زمین نابود خواهد شد.براساس گزارش پایگاه اطلاع رسانی محیط زیست (پام)، ابتکار ادامه داد: طی 70 سال گذشته 50 درصد از گونه های گیاهی و جانوری از بین رفته اند و این ناشی از شکار، صید و برداشت بی رویه انسان هاست تا جایی که در سال 2015 انسان ها ظرفیت زیستی زمین را طی هشت ماه نخست سال به پایان رساندند.

معاون رئیس جمهور با اشاره به اینکه ظرفیت زیستی دنیا و توان بازسازی طبیعت محدود است، گفت:در حال حاضر میزان بهره کشی انسان ها از طبیعت بیشتر از ظرفیت زیستی زمین است به گونه ای که برای هر یک سال زندگی انسان ها بر روی کره زمین یک سال و نیم زمان برای بازسازی نیاز است. رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: بر همین اساس، ایران نیز با بهره گیری از تجربه جهانی اقدام به حفاظت از مناطق خاصی در کشور به منظور حفظ میراث آیندگان انجام داده است و البته اولویت ما برای حفاظت این مناطق بهره گیری از طرح های مدیریت و مطالعات مناطق، نگاه های علمی، تجربه های جهانی و ملی، مشارکت مردم محلی و بومی از جمله روستائیان، عشایر، کشاورزان و دامداران و استفاده از تکنولوژی های هوشمند همچون پهبادها است.

محیط بانان نیروی خط مقدم سازمان محیط زیست
وی تاکید کرد: نیروی خط مقدم سازمان حفاظت محیط زیست در تمام عرصه ها و حفظ مناطق و گونه ها که برخی از آن ها همچون یوزپلنگ و گورخر آسیایی در معرض تهدید و آسیب نیز قرار دارند به ویژه در بحث مقابله با شکار غیرقانونی، محیط بانان هستند. ابتکار ضمن یادآوری سختی ها و مشقت های کار محیط بانی، اظهار کرد: محیط بانان با شجاعت پذیرای سختی ها و خطرات شده اند تا محیط زیست ایران را حفظ کنند.

معاون رئیس جمهور اشاره ای هم به دوره آموزشی محیط بانان در سال گذشته داشت و افزود: آموزش 850 محیط بان از سراسر کشور و تهیه و تدوین دستورالعمل یگان حفاظت محیط زیست با همکاری ناجا و ستاد کل نیروهای مسلح از جمله مهمترین اقدامات صورت گرفته برای توانمندسازی محیط بانان بوده است.رئیس سازمان حفاظت محیط زیست مروری هم بر اقدامات صورت گرفته جهت بهبود شرایط معیشتی محیط بانان داشت و خاطرنشان کرد: عدم تناسب شرایط پرداختی و معیشتی محیط بانان با شرایط سخت کاری آن ها که شیفت های 18 شبانه روزی در مناطق صعب العبور گوشه ای از این سختی است، منجر به عزم جدی دولت یازدهم برای بهبود شرایط شد و 3000 امتیاز فوق العاده سختی کار به همین دلیل به تصویب هیات دولت رسید.

ابتکار اشاره ای هم به اقدامات صورت گرفته برای ارتقاء و تامین تجهیزات و امکانات مورد نیاز محیط بانان داشت و افزود: یکی دیگر از فعالیت های صورت گرفته برای ارتقاء جایگاه اجتماعی محیط بانان را معرفی یک محیط بان به عنوان کارمند نمونه کشوری و دریافت لوح تقدیر از رئیس جمهور برای نخستین بار اعلام کرد. وی یادآور شد: این محیط بان در حالی از رئیس جمهور جایزه و لوح تقدیر خود را دریافت کرد که هفتاد ساچمه در بدن داشت.

بیانات رهبری تمام شائبه ها در زمینه حفظ و اهمیت محیط زیست را رفع کرد

رئیس سازمان محیط زیست با بیان اینکه در محیط زیست مدیون حمایت های مقام معظم رهبری و رئیس جمهور هستیم، گفت: بیانات رهبری در 17 اسفندماه سال گذشته ترسیم روشن خط مشی محیط زیستی کشور در حفظ محیط زیست بود و حتی اگر شائبه ای پیش از این در زمینه حفظ و اهمیت محیط زیست وجود داشت، با بیانات رهبری این شائبه ها نیز مرتفع شد. ابتکار اشاره ای هم به مخاطرات زیست محیطی کشور داشت و افزود: خشک شدن تالاب ها، افت سطح آب های زیرزمینی و آلودگی رودخانه ها از جمله این مشکلات است که خوشبختانه دولت یازدهم با عزم جدی و رویکرد و برنامه محیط زیستی تلاش دارد تا با این چالش ها مقابله و آن ها را رفع کند.

معاون رئیس جمهور تاکید کرد: در این مسیر از تمام همکاری ها از سوی دستگاه ها و مردم استقبال می کنیم که نمونه این همکاری را در فعالیت بانک ها از جمله همکاری بانک ملت در برگزاری مراسم تقدیر از محیط بانان در سال جاری شاهد هستیم.
مرجع : ایسنا