به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۳۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۲/۱۱ ساعت ۱۹:۱۹
کد مطلب : ۷۶۳۷۱
تقابل توییتري سناتور آمریکایی و ظريف

پاسخ ظريف به منتقدان داخلي و آمريكايي

گروه سياسي: سناتور کاتن که از مخالفان اصلی توافق اتمی با ایران است با چند توییت محمدجواد ظریف را به چالش کشید و ظریف "با ادب ایرانی" به او پاسخ داد و همزمان دكتر ظريف به منتقدان داخلي (درباره آزادي در ايران و زندانيان عقيدتي) نيز پاسخ داد.
پاسخ ظريف به منتقدان داخلي و آمريكايي
دكتر محمدجواد ظریف وزیر خارجه کشورمان با انتشار متنی در صفحه ی فیس بوک خود از برخی منتقدان داخلی خود درباره اين اظهارنظرش كه در ايران كسي به خاطر عقايدش بازداشت و زنداني نمي شود، گلایه کرد. متن کامل آنچه ظریف در فیس بوک، منتشر کرد در زیر می آید:

سلام دوستان
روز جهاني کارگر بر همه زحمتکشان اين مرز و بوم گرامي باد.
ميلاد حضرت علي عليه السلام و روز پدر نيز پيشاپيش مبارک.
بعد از ظهر جمعه همه هموطنان عزيز هم بخير
دنياي عجيبي است. گروهي جنگ طلب در اين سوي دنيا تمام تلاش خود را بکار بسته اند، تا از هرگونه توافق احتمالي جلوگيري کنند. از هر بهانه اي براي سياه نمايي ايران و ايراني به منظور افروختن آتش استفاده مي کنند. در چند روز گذشته، علاوه بر مذاکرات و ملاقات هاي سخت و طولاني، دو مصاحبه دشوار و چالشي با دو تن از معروف ترين خبرنگاران آمريکايي داشتم. يکي به مدت 70 دقيقه و ديگري نزديک به دو ساعت. به دليل فضا سازي صورت گرفته در داخل مجبورم با کمال تواضع عرض کنم که مخالفان ايران و ايراني در خارج از کشور از تأثيرگذاري اين دو مصاحبه در خدشه دار کردن فضاي ساخته شده از ايران عصباني شدند و چندين مقاله نوشتند.

يک سايت تند رو در تيتر خود نوشت: رييس ديپلماسي ايراني نيويورک را خيره کرد (Iran's top diplomat dazzled New York City) يک سايت صهيونيستي هم در تيتر خود با عصبانيت نوشت: چرا (حرف هاي) ظريف اينقدر گيرا به نظر مي آيد؟(why does he seem so inviting) شايد ده ها مقاله در روزنامه ها و مجلات معروف چون نيويورک تايمز و واشنگتن پست و نيويورکر و .. در باره همين دو مصاحبه مطلب نوشتند. تا جائيکه سناتور تندرو آمريکايي آن قدر عصباني شد که عدم حضور بنده در جبهه را دستمايه حمله به من کرد.

از سوي ديگر، براي فضاسازي داخلي، يک سايت مصري مخالفت صريح و يک کلمه اي (نه) من در پاسخ به سوال مربوط به گفتگوي با رژيم صهيونيستي را به دروغ به معناي آمادگي ايران براي مذاکره با اسراييل معرفي کرد و تعدادي هم در داخل به آن پرداختند. عجيب تر از همه، گروهي از هموطنان در داخل و خارج پاسخ مشخص، دقيق و ضروري بنده به سؤال در مورد يک خبرنگار — که وضعيت او اين روزها بهانه چندين اصلاحيه در سناي آمريکا براي مقابله با توافق هسته اي شده است — را دستمايه مقالات طولاني در اين زمينه کرده و برخي دوستان نيز بدون شنيدن پرسش و پاسخ، بنده را مورد مرحمت و لطف قرار داده اند!

دوستان عزيز، ديدگاه هاي حقير فدوي — اگر ارزش و اهميتي داشته باشد — در مورد مسائل مختلف خارجي و داخلي مشخص است و برخلاف برخي دوستان که مواضع و ديدگاه هايشان در طول سه دهه گذشته چرخش هاي 180 درجه اي داشته است، قدمت سي و چند ساله دارد. همواره به آزادي و نقد احترام گذاشته و از انتقاد نسبت به انديشه ها، گفته ها و عملکر خود از کلاس درس تا صحنه سياست خارجي استقبال کرده ام. ولي همواره عرض کرده ام که نقد در يک جامعه سالم بايد دو ضابطه داشته باشد: انصاف و رعايت مصالح ملي. پيش نياز قضاوت منصفانه اطلاع صحيح است. لااقل يک بار قبل از قلم فرسايي عرايضي را که به نقد مي کشيد بشنويد.

ضرورت رعايت مصالح ملي هم طلب مي کند که آب را به آسياب جنگ طلبان خارجي که از جبهه نرفتن بنده تا توقيف يک کشتي متخلف تا دستگيري يک يا چند فرد را بهانه اي براي ادامه تنش و بحران قرار داده اند، نريزيم. از صراحت و تصديع پوزش مي خواهم هيچگاه نخواسته ام حرف هاي من کسي را از هر جناح و ديدگاهي در کشور آزرده کند. همواره تنها مقصود من دفاع از منافع ايران و ايراني بوده است و انشاءالله در آينده نيز چنين خواهد بود.

تقابل توييتري كاتن و ظريف

در میانه بحث داغی که در مجلس سنای آمریکا درباره اتخاذ دیپلماسی در قبال ایران جریان دارد، سناتور تام کاتن، یکی از منتقدان اصلی توافق اتمی با جمهوری اسلامی، شامگاه چهارشنبه (۹ اردیبهشت) با نوشتن چند توییت به وزیر امور خارجه ایران حمله کرد. حمله کاتن به ظریف در توییتر پس از سخنرانی وزیر امور خارجه ایران در دانشگاه نیویورک انجام گرفت. ظریف که برای شرکت در نشست پیمان منع گسترش تسلیحات اتمی به نیویورک سفر کرده است، روز چهارشنبه در دانشگاه نیویورک گفته بود که در صورت توافق اتمی تمامی تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران برداشته خواهد شد، "خواه این موضوع باب میل سناتور تام کاتن باشد یا نباشد".

تام کاتن نویسنده نامه ماه مارس ۴۷ سناتور آمریکایی به رهبران ایران است. سناتورهای جمهوری‌خواه کنگره آمریکا در نامه سرگشاده خود پیامدهای امضای یک توافق‌نامه یک‌طرفه را به رهبران جمهوری اسلامی گوشزد کرده و تاکید کرده بودند که هر گونه توافقی می‌تواند توسط رئیس جمهور بعدی لغو شود. چند ساعت پس از نطق ظریف در نیویورک، سناتور کاتن با استفاده از شبکه اجتماعی توییتر به اشاره تحریک‌آمیز ظریف به خود در نیویورک واکنش نشان داد. او محمد جواد ظریف را دعوت کرد به واشنگتن برود تا با یکدیگر درباره "سابقه حکومت ایران در استبداد، ریاکاری و ارعاب" بحث کنند.

سناتور کاتن که از افسران سابق ارتش آمریکاست، سپس با اشاره به اینکه ظریف در هنگام جنگ ایران و عراق در دهه ۱۹۸۰ در آمریکا بوده، حمله‌ای شخصی به او کرد. کاتن نوشت: «قابل فهم است اگر این پیشنهاد را نپذیری. اینکه در سال‌های ۲۰ سالگی‌ات، زمانی که جنگ ایران و عراق در جریان بود و روستاییان و کودکان در جنگ شرکت می‌کردند و کشته می‌شدند و تو در آمریکا پنهان شده بودی، نشان‌دهنده شهامت نیست.» به گفته یک سخنگوی کاتن، این سناتور آمریکایی توییت‌های خود را شخصا می‌نویسد. ظریف که هم اکنون ۵۵ سال دارد در سال ۱۳۵۵ با ویزای دانشجویی به آمریکا رفت و تا سال ۱۳۶۳ در حال تحصیل در مقاطع لیسانس و فوق لیسانس رشته روابط بین‌الملل در دانشگاه‌های سان فرانسیسکو و دنور بود. او در سال ۱۳۶۷ موفق به دریافت درجه دکترا در این رشته از دانشگاه دنور شد.

"ادب ایرانی" در برابر مجادله

وزیر امور خارجه ایران پنج‌شنبه در صفحه فیس‌بوک خود به حمله‌های توییتری کاتن اشاره کرد و نوشت: «از یکی دو اشاره مودبانه و کاری که به سناتور کاتن - نویسنده نامه معروف ۴۷ سناتور - کردم و حاضرین هم خیلی پسندیدند، وی خیلی عصبانی شده و در حساب توییترش شروع کرده به ناسزاگویی، که آنهم جالب است.» ظریف در ادامه نوشت که شاید پاسخ کاتن را "بر اساس ادب ایرانی به او که تازه دارای فرزند پسری شده" بدهد.

پس از آن ظریف روز پنج‌شنبه در پاسخ به تام کاتن در صفحه توییتر خود نوشت: «آنچه نیاز داریم دیپلماسی جدی است، نه جوسازی شخصی و قلدرمآبانه. قدم نورسیده مبارک. امیدوارم شما و خانواده در کنار او در صلح و صفا باشید.» این پاسخ ظریف باعث شد که مشاجره توییتری میان دو سیاستمدار متوقف شود. این نخستین مشاجره توییتری میان کاتن و ظریف نبوده است. در ماه مارس گذشته نیز کاتن پس از انتشار نامه سرگشاده ۴۷ سناتور به رهبران ایران در توییتر از ظریف خواست که ترجمه متن فارسی نامه را بخواند. ظریف نیز پاسخ انگلیسی خود به نامه سناتورها را در توییتر برای سناتور کاتن فرستاد.

سناتور تام کاتن که ۳۷ سال دارد جوان‌ترین عضو مجلس سنای آمریکاست. او و مارکو روبیو، یک سناتور جمهوریخواه دیگر، در تلاشند تا مجلس سنا را به پذیرش لایحه پیشنهادی سناتور جمهوریخواه باب کورکر ترغیب کنند. طبق لایحه پیشنهادی کورکر، کنگره حق بررسی توافق اتمی با ایران را خواهد داشت. دو سناتور آمریکایی روبیو و کاتن درصددند که موضوع پذیرش حق موجودیت اسرائيل توسط جمهوری اسلامی ایران در توافق اتمی گنجانده شود.

آشپز
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۲/۱۱ ۲۰:۱۲
زرررررررررررشک پلو ایرون با کوکا کولای امریکا (302135)
شهریس
United States
۱۳۹۴/۰۲/۱۱ ۲۰:۵۰
وقتی پاسخ توییتری دکتر ظریف رو دیدم خوشحال شدم، و با خودم گفتم سناتور کاتن مایه شرم مردم آمریکا شده، ولی وقتی مجموعه بحثها و بازتابها رو بین مردم آمریکا جستجو کردم نظرم کمی تغییر کرد. فکر میکنم شاید نیازی به تبریک تولد فرزندِ کاتن نبود، در واقع در دیپلماسی بین دو کشوری که سی و چند سال هست از هم نفرت دارن تبریک تولد نه نتها شاید به عنوان ادب تلقی نشه بلکه ممکنه بیشتر به عنوان ضعف تلقی بشه. (302136)
حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۲/۱۲ ۰۰:۳۳
اشتباها مثبت زدم (302148)
حسین
United States
۱۳۹۴/۰۲/۱۱ ۲۰:۵۷
ستار بهشتی .....
فقظ همین اسم (302137)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۲/۱۱ ۲۱:۰۲
بنظرم دکتر ظریف باید کلا جوابشو نده.مگه نماینده کنگره کیه که بخواد با وزیرما اصلا حرف بزنه چه برسه توهین کنه.بنظرم باید دعواباکنگره رو بندازیم رو دوش نماینده ها تا اونا فکرنکنن یچیزی هستن. (302138)
حسن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۲/۱۱ ۲۲:۳۳
دوش نماینده ها؟ فکرشو بکن رسایی.. (302146)
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۲/۱۱ ۲۱:۵۵
به این نتیجه رسیدم که تمام کلمات دکتر رئس حساب و کتاب و کاملا در جهت حل پرونده هسته ای.حرفه ای بودن و کاربلد بودن در عرصه خارجی یعنی این.یا شناخت از افکار عمومی خارجی جملات و کلمات کنار هم قرار داده می شود و نتیجه می دهد (302141)
مسلمان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۲/۱۱ ۲۲:۰۰
درودبرادب ومعرفت وصداقت وپاکی جناب دکترظریف الحق که چهره رحمانیت وعطوفت محبت دین اسلام راباعمل به جهان نشون میدهی این است مسلمانی این است اسلام عزیز این است دین پاک این است دین محمد این است آخرین دین (302142)
سولدوزلو
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۲/۱۱ ۲۳:۵۶
چمران و باکری و ....... این وطن را شهید کردین . ایشان گلی از ان گلدسته بودند که از بلا و فتنه امثال کاتن جان سالم بردند و الان هم در خط مقدم کشور به عنوان فرمانده ادا وظیفه می نمایند. فرمانده تیپ ایران در جنگ نرم و ناجوانمردانه تحمیلی از طرف امریکا. محمد جواد ظریف (302147)
دوست
Romania
۱۳۹۴/۰۲/۱۲ ۰۲:۲۷
استاد به تمام معنا .....دکتر ظریف.. (302150)
سعید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۲/۱۲ ۰۲:۳۳
کاتن حدود 700 هزار دلار از دولت اسراییل پول گرفته که اینجوری سنگشونو به سینه میزنه. این جمهوریخواهان هم مـثل پایداری ها هرکدوم با 50 تا 200 هزار تا رای شدن سناتور و نماینده واسه دنیا خط و نشون میکشم. دولت آمریکا بدهکارترین دولت دنیا و ژاپن و چین هم بزرگترین طلبکاراش هستن. اینا قدرت ایجاد جنگ جدیدی رو ندارن. با تدبیر و سیاست درست میشه امتیازات خوبی از آمریکا و غرب گرفت. به شرطی که اسیر احساسات و هیجانات زودگذر نشیم (302151)