به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۲۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۸/۰۷ ساعت ۱۸:۲۳
کد مطلب : ۵۹۳۶۱
می‌خواهند کشور را دچار مشکل کنند

دولت نباید تسلیم فشار تندروها شود

گروه سیاسی: یك نماینده اسبق مجلس معتقد است: در جلسه بررسی رای اعتماد به وزیر پیشنهادی علوم گروهی از نمایندگان تندرو و افراطی از انتصاب وزیر خوش‌فکر و معتدل به منظور انتقام‌گیری از دولت به دلیل افشای بورسیه‌های غیر‌قانونی دولت پیشین جلوگیری کردند. دولت نباید تسلیم فشار جریان‌های خاص شود و طبق قانون اگر باز هم این موضوع تکرار شود، باید مجمع تشخیص مصلحت نظام وارد شود.
جلال جلالی‌زاده، درباره‌ی علت عدم رای اعتماد نمایندگان مجلس به نیلی به سایت «آفتاب» گفت: شاید اگر رئیس‌جمهور دست به اعلام بورسیه‌های غیرقانونی نمی‌زد، چنین اتفاقی روی نمی‌داد. وی ادامه داد: با توجه به اهمیت وزارت علوم که محلی برای رشد و بالندگی قشر روشنفکر، نخبه و تحصیل‌کرده کشور است، افراط‌گرایان و تندروهای مجلس تلاش می‌کنند تا کسانی بر روی صندلی وزارت بنشینند که فقط یک نیروی اجرایی باشند و دستور بگیرند و ابدا از اصلاح‌طلبان و اعتدال‌گرایان نباشند.

وی با اشاره به اینکه تلاش افراطیون در بسته نگاه‌داشتن فضای دانشگاه‌ها و وادارکردن تحصیل‌کرده‌گان کشور به سکوت است، افزود: نمایندگان مخالف به دلیل اینکه مدتی است فضای حاکم بر دانشگاه‌ها عوض شده و شرایط مطلوبی برای دانشگاهیان فراهم شده و دیگر خبری از آن جو تیره و تار گذشته نیست، سعی در ایجاد شرایطی می‌کنند که اداره دانشگاه‌ها و در نگاهی وسیع‌تر اداره کشور بر عهده افرادی مانند وزرای دولت نهم و دهم بیفتد.

این استاد دانشگاه درباره‌ی صحبت‌های نمایندگان مخالف درخصوص مواضع نیلی محمودآبادی نسبت به وقایع بعد از انتخابات ۸۸ گفت: متاسفم که یک عده این مساله را مطرح کرده‌اند بدون اینکه اجازه‌ی دفاع به طرف مقابل بدهند؛ خودشان را در جایگاه قاضی، شاکی و داور می‌گذارند و از زدن هرگونه تهمت و افترا ابایی ندارند. وی با بیان اینکه گذشته، گذشته است گفت: باید قوه‌ی قضاییه مستقلی در این رابطه حکم دهد نه اینکه این افراد برای تامین منافع خودشان از تریبون‌های یک‌طرفه استفاده کنند.

جلال جلالی‌زاده با ذکر این موضوع که فرد معرفی شده از سوی رئیس‌جمهور سابقه‌ی شرکت در جبهه‌های جنگ را داشته و سال‌های سال در خدمت نظام آموزشی و دانشگاهی کشور بوده است، خاطرنشان کرد: دکتر نیلی مورد تایید اکثر قریب به اتفاق دانشگاهیان است و در جامعه علمی کشور محبوبیت دارد؛ قطعا به تشخیص دکتر روحانی بهترین گزینه برای این سمت بوده است.

نماینده سابق سنندج در پاسخ به این پرسش که چرا در سخنان نمایندگان از سوابق علمی و مدیریتی دکتر نیلی کم صحبت شد، گفت: اگر نمایندگان منتخب واقعا دلسوز نظام و کشور بودند باید به صورت علمی مسائل را تحلیل و روی سوابق دکتر نیلی کار می‌کردند. اگر نگاهشان یک نگاه مثبت و اجرایی بود قبل از هرچیزی روی توان و فعالیت‌های علمی وزیر پیشنهادی بحث می‌کردند.

وی در ادامه افزود: هدف آنها به احتمال زیاد تضعیف دولت به خاطر افشای بورسیه‌های غیرقانونی است که یک لکه ننگ در تاریخ علمی کشور به جای گذاشت. این استاد دانشگاه در پایان سخنانش به این نکته اشاره کرد که دولت نباید تسلیم فشار جریان‌های خاص شود و طبق قانون اگر باز هم این موضوع تکرار شود، باید مجمع تشخیص مصلحت نظام وارد شود.

وی اضافه کرد: گروهی از نمایندگان با علم بر این موضوع که در آینده‌ای نه چندان به علت عدم رای مردم به آن‌ها جایی در مجلس نخواهند داشت، می‌خواهند با عدم رای اعتماد به وزیر پیشنهادی و یا حتی تصویب طرح‌هایی از قبیل امر به معروف و نهی از منکر آینده کشور را دچار مشکل کنند و هم موجب تضعیف وجه کشور در جهان شوند، می‌خواهند هرچه در چنته دارند، بیرون بریزند.