به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۸۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۸/۳۰ ساعت ۱۳:۱۶
کد مطلب : ۶۱۲۴۱
به جوانان و هنرمندان كه رسيد، آسمان تپيد

فهم پديده مرتضي پاشايي اصلا دشوار نيست

قلم‌های سفارشی چرخیدنشان را شروع کرده‌اند
از مخالفت با موسیقی چیزی عاید نشد! از مخالفت با شبکه‌های اجتماعی چیزی عاید نشد! از مخالفت با فوران احساسات جوانان چیزی عاید نشد! از... بیاید یک‌بار هم برای تک‌تک این افرادی که برای مرتضی نگران بودند، گریستند و از کنج خانه‌هایشان بیرون آمدند اهمیت قائل شویم
فهم پديده مرتضي پاشايي اصلا دشوار نيست
گروه جامعه: پس از تشييع كم نظير پيكر پديده موسيقي و هنر ايران «مرتضي پاشايي» برخي قلم بدستان سفارشي و سياست‌زده، در تعدادي از رسانه هاي خاص سياسي، به لطايف الحيل شروع به تخريب اين همه شور، اشك و علاقه مردم و به خصوص جوانان در سوگ درگذشت يك هنزمند مورد علاقه‌اشان، كرده و با طرح برخي مسائل حاشيه‌اي، تمام هم و غمشان را براي به زير سئوال بردن اين حماسه جوانان هنردوست ايراني به كار بردند. آنها، اين همه جمعيت را صرفا ناشي از احساساتي بودن ايراني ها و جوانان ارزيابي كرده اما به اين سئوال ساده پاسخ ندادند چطور شد همين كه پاي يك هنرمند جوان و محبوب و حضور بي نظير طرفدارانش به ميان آمد، مردم و جوانان ايراني را احساساتي لقب داديد؟ يعني تا پاي جوان ايراني به ميان مي‌آيد، آسمان تپيد؟

يا نوشتند و به قول خودشان تحليل اجتماعي كردند كه مثلا ببينيد چقدر اين شبكه هاي اجتماعي مثل وايبر و واتس‌اپ و ... خطرناكند كه در عرض 24 ساعت چند صد هزار جوان را به خيابان ها مي كشانند، اما پاسخ ندادند كه مگر گستردگي شبكه هاي اجتماعي فقط براي درگذشت پاشايي بوده؟ شايد هم همزمان با فوت ايشان، وايبر و واتس اپ اختراع شده باشند كه اين آقايان اين همه از حضور مردم و جوانان در بدرقه يك عزيزشان، به خشم آمده‌اند!

در همين زمينه سعید اصغرزاده در روزنامه شهروند نوشت: به ذهنتان متبادر شده که چرا هیچ‌کس نمی‌توانست پیش‌بینی کند که مرتضی پاشایی تا این حد محبوب باشد؟ حالا مرتضی نه، بگویید یکی که با سرطان می‌جنگد، حالا سرطان نه، بگویید یکی که اهل موسیقی است، حالا موسیقی نه، بگویید یک جوان که نه روحانی است، نه سیاستمدار است و نه هر چیز دیگر! ....

کاری به شایعات و این حرف‌ها ندارم اما به این کار دارم که چه شد که میلیون‌ها آدم متأثر شدند؟ چه شد جوانان بی‌مقدمه‌ پرسروصدا، به خیابان آمدند؟ اصلا چه شد یک ترانه پاشایی ٦میلیون بار در رادیو جوان شنیده شد؟ آیا باید مانند برخی به سراغ محتوای آثار فردی به‌نام پاشایی رفت؛ آن‌جا که می‌گویند: مرتضی پاشایی آهنگ‌هایش بیشتر از مرگش قلب آدم را به درد می‌آورد! مانند مازیار، فریدون فروغی، فرهاد و ناصر عبداللهی! اما مرتضی پاشایی خواننده‌ای است ٤ساله و نه ستاره بود و نه تا پيش از ابتلا به سرطان چندان معروف...

آیا مرتضی پاشایی، نماد بخش عمده‌ای از نسل جوان ایرانی به‌شمار می‌رفت؛ نسلی غرقه در مسائل و مشکلات اجتماعی توام با بیماری لاعلاج و سرنوشتی محتوم. جوانانی سوگوار خویش و مادران و پدرانی سوگوار آینده فرزندان خویش! آیا باید سراغ این رفت که مردم خواسته‌اند مسئولانی را که با لغو و برهم زدن کنسرت‌ها و برنامه‌های هنرمندان همواره سعی در طرد هنر به‌ویژه موسیقی و محدود کردن گسترش آن در بین جوانان داشته‌اند را متوجه شکاف سلیقه‌ای بین خود با آنان کنند؟

آیا این نمایش یک همبستگی اجتماعی جدید است. آن هم توسط شبکه‌های اجتماعی که فیلتر باید می‌شدند و نشدند؟ قدرتی خارج از كنترل دولت‌ها! و اخبار و درخواست‌هایی که توسط گروه‌های مورد توجه قرار نگرفته اجتماعی به انسان‌ها و شهروندان با رسانه‌ای در جیب منتقل می‌شود! آیا ابراز هیجانات و نیاز به فوران احساسات به‌ویژه در جوانان به دنبال امری کم‌هزینه‌تر از سیاست و حواشی آن می‌گردد؟ آیا تشییع و مراسم پاشایی چیزی است در قواره تجمعات زیست‌محیطی و مناسباتی که نمی‌توان به آن انگ و برچسب سیاست زد؟ آیا....

نمی‌دانم، اما گویا پیشی گرفتن امر اجتماعی بر سیاست، پیشی گرفتن امر اجتماعی بر باورهای سنتی و پیشی گرفتن امر اجتماعی بر کلیه فعالیت‌های انسانی که خطرساز محسوب می‌شوند، امری است اجتناب‌ناپذیر. شاید توجه مردم به مرتضی پاشایی پدیده‌ای است که باید مورد کنکاش و بررسی قرار بگیرد اما یک خطر دیگر هم دارد. خطر اصلی این است که سیاست‌بازان و آنها که دایم به فکر مصادره حرکت‌هایی هستند که می‌توانند جریان‌ساز باشند از فردا بیفتند دنبال جریان‌سازی اجتماعی کاریکاتوری. آنها عادتشان است که عادت‌های خوب مردم را خراب کنند. آنها از موج‌ها و شعارها و اشک‌ها درس نمی‌گیرند. آنها می‌خواهند از مردم جلوتر باشند و مردم پشت‌سرشان حرکت کنند اما غافلند از این‌که حرکت مردم این‌بار چندین قدم جلوتر از آنان بود و دفعه بعد اما شاید قدری بیشترک!

نسخه آسان شده این است: از مخالفت با موسیقی چیزی عاید نشد! از مخالفت با شبکه‌های اجتماعی چیزی عاید نشد! از مخالفت با فوران احساسات جوانان چیزی عاید نشد! از... بیایيد یک‌بار هم برای تک‌تک این افرادی که برای مرتضی نگران بودند، گریستند و از کنج خانه‌هایشان بیرون آمدند اهمیت قائل شویم. اینها داوطلبان زندگی آزاد، کرامت انسانی و شعر و ترانه‌اند. اینان شعارشان مرگ ندارد. اینان آمده بودند تا تابوت مرگ را به خاک بسپارند. تابوت سرطان را. تابوت طاعونی که دارد گریبان نسلی را می‌گیرد. اینها آمدند و نشان دادند پاشایی زنده است. اما آیا پیامشان را گرفتیم؟ فکر نمی‌کنم. فرق بین خيلي‌ها در همین است. برخي از الان به‌دنبال تحریف ماجرای پاشایی‌اند. قلم‌های سفارشی چرخیدنشان را شروع کرده‌اند....

پردیس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۳۰ ۱۳:۵۷
این گروه خاص قلم بدست در حقیقت با قلمشان به احساسات مردم شلیک کردند..... (263979)
ما احساساتیهای ناحماسه ساز
United States
۱۳۹۳/۰۸/۳۰ ۱۶:۰۳
مهم نیست اونها چی می نویسن ما می دونیم که بی شماریم، اونها هم می دونند و بااینحال دست بردار نیستند، ما هم دست بردار نیستیم. می دونیم چی می خایم و برای چی احساساتی میشیم. هرچیزی که بوی حقیقت میگیره برای مردم مقدس میشه و مردم بیزارن از ریا و دورویی! دروغ رو می شناسیم و فهمیده تر از اینهایی هستیم که ما را احساساتی می نامند و خودشون رو حماسه ساز! ............. (264011)
۱۳۹۳/۰۸/۳۰ ۱۶:۰۴
می خندیم فقط بهشون!بنویسند ما بدون ....حماسه ساختیم (264012)
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۳۰ ۱۶:۱۳
چرا شما توهم داریم کدوم گروه خاص؟!!!
اتفاقا عده ای که قبلا سابق سوء استفاده از جنازه را داشته اند (لاشخوری سیاسی) این بار هم خواستند این کار را بکنند اما با تودهنی خانواده پاشایی روبرو شدند :
"طرفداران مرتضی پاشایی کسانی هستند که شفای وی را از طریق برگزاری زیارت عاشورا و دعای توسل می خواستند." (بیانیه خانواده پاشایی).... (264019)
تلنگر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۰۱ ۰۲:۱۹
چه ارتباطی داشت مگر دعا کردن برای گروهی خاص است شما عادت دارید همه چیز را مصادره کنید . (264144)
سیاوش
Romania
۱۳۹۳/۰۸/۳۰ ۱۶:۲۲
بهار جان تو که خودت استاد تحریف هستی دیگه از تحریف حرف نزن لطفا
همه اونهایی که تو مراسم مرتضی جان شرکت کرده بودند دیدند که چطور پدرش با روضه خوانی از علی اکبر امام حسین علیه السلام مجلس جوانش رو متحول کرد ولی سایت شما به جای اون از شعر خوانی دسته جمعی جوانان مطلب زدی. من نمیگم چرا از اینکه جوانهای حاضر در مراسم شعر خوندن گفتی، بلکه میگم چرا از روضه خوانی پدر مرتضی که صاحب اصلی عزا بود و یکی از مهمترین اتفاقات اون مراسم بود هیچی،به معنای واقعی کلمه هیچی نگفتی؟؟؟؟ خواهشا تو دیگه حرف از تحریف نزن.
....................................
بهارنيوز: كاربر محترم ظاهرا بدون استناد سخن گفتن هزينه‌ ندارد! ما حتي لينك فيلم روضه‌خواني پدر آن مرحوم را در سايت قرار داديم. مي توانيد به اين لينك (https://www.baharnews.ir/vdcf0xdv.w6dyeagiiw.html ) مراجعه كنيد تا بطلان ادعاي خود را دريابيد. موفق باشيد (264023)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۳۰ ۱۳:۵۹
احسنت... (263980)
مجید از قم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۳۰ ۱۴:۰۰
بسیار زیبا و بجا بود با اجازتون کپی کردم تو واتس بچه ها بخونن (263981)
احسان
United States
۱۳۹۳/۰۸/۳۰ ۱۸:۱۷
همین مقاله شما یک مقاله سفارشیه دیگه!
البته سفارش کی بود بماند..... (264063)
هومن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۳۰ ۲۳:۲۴
این مقاله سفارشیه! سفارش آدمهایی که همیشه کتمان شدند نادیده گرفته شدند و هیچ کس تا روز مرگشون نشناختشون، سفارش نسلی که زیر بار مشکلات له شدند و دم برنیاوردند، سفارشی نسلی که همواره موش آزمایشگاهی تمومی تغییرات سیاسی، تحصیلی، نظامی و ... شدند و دم برنیاوردند، سفارش اونهایی که مثل پاشایی تا رفتنشون هیچ کس نشناخت و نه خواست که بشناسه!!!! (264130)
مرتضی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۳۰ ۱۴:۱۷
قلم ها هرچه بنویسند قابل پاک کردن است اما آنچه بر جوهره دل نقش بسته ماندگار (263982)
مهدی
United States
۱۳۹۳/۰۸/۳۰ ۱۵:۰۲
همین است . این جوانان برای خود گریستند.امیدوارم روزی برای خود شادی کنند. جوانان ما نجیب و پاکند. (263990)
وطن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۳۰ ۱۵:۱۹
خدا رحمت کنه مرتضی پاشایی را واقعا جایش در میان مردم خالیست.
روحش شاد یادش ماندگار
برای شادی روحش صلوات اللهم صل علی محمد و ال محمد و عجل فرجهم (263998)
هادییییی حقانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۳۰ ۱۵:۳۷
نوبت خودشون حضوری خود جوش و حماسی و جاودانه.بسه دیگه گندشو دراووردین (264002)
محو
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۳۰ ۱۶:۴۹
ما پنهان شده ایم پشت لبخندی که خیلی درد می کند (264036)
شهروند
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۳۰ ۱۸:۱۲
دقیقا خیلی ها توی این قضیه جوگیر شده بودند (264062)
رامین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۳۰ ۱۸:۳۷
خوبه فهمیدن اعتراض و اجتماعات و گردهمایی ها از طریق شبکه های اجتماعی کاریست که در عرض کمتر از 24 ساعت انجام می شود و کار خبرگزاری های بیگانه و امریکا و انگلیس و...نیست .
پس بد نیست یه کم به عقی یرگردن و سال 88 و حمایسه حضور چند میلیونی مردم پس از توهین (خس و خاشاک)را با این نگرش نگاه کنند نه با دید سندروم دشمن سازی و../
مردم ایران اگرچه احساسی هستند اما از کسی خط نمی گیرند (264068)
یک ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۳۰ ۱۸:۴۷
آقایون از بدی مرگ هم بگویند مردم عاشقش می شوند چه رسد به هنر (264072)
قادری
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۳۰ ۲۰:۳۲
مقایسه کنید با راهپیمائی های فرمایشی......که تماما مرگ بر و مرده باد است اما در این راهپیمائی جوانان پاک دل همه اش زندگی است و طلب حق زندگی . (264087)
شیرازی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۳۰ ۲۱:۴۹
سلام ودرود به مردمی که به طور خود جوش پاشایی را بدرقه کردند ورحمت ومغفرت الهی بر پاشایی عزیز (264113)
احسان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۳۰ ۲۲:۵۸
یک سوال چرا نباید کارهای خواننده ای مثل پاشایی و امثال او از سیمای ملی با تصویر خودشان پخش شود ظاهرا سلیقه حداکثری این را می گوید! (264121)
آبادانی حیدری
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۳۰ ۲۳:۱۷
در این روزها یادی بکنیم از زنده یاد ناصر عبداللهی که هروقت صداش رو میشنوم حسرت میخوریم
هنرمند مردمی ، که باوجود مشکلات به زادگاهش برگشت ، به جایی که هزینه آهنگ خوندن هاش رو باید میداد

هم مظلومانه شهید شد هم غریبانه تدفین


خدایش بیامرزد
انشالله پسراش نامی هم راه پدر رو بره و بتونه جای خالی اون رو پر کنه هرچند هیچکس ناصر نمیشه (264125)
(((
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۰۱ ۰۰:۰۹
سیاسیون به کنار هانیه توسلی هم دقیقا همین حرف ها را زده و گفته رفتار مردم عجیب و زیادی بوده و اونها را جوگیر خونده.
انگار ایشون میزان هستن و مردم باید خودشون را بر اساس اندازه ای که ایشون میپسندن تنطیم کنن. یادش رفته که همین مردم به قولش جوگیر ایشون را معروف کردن حالا طلبکار شده.
اگه مردم تحریمش کنن حساب کار دستش میاد تا دیگه از بالا به مردم نگاه نکنه (264134)
قلیچی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۰۱ ۰۷:۴۷
خدا رحمتش کنه و براش از خدا طلب امرزش میکنم که آقای پاشایی الان بیشتر به دعا نیاز دارند تا بازیچه شدن برای سیاست یک حزب خاص یا گروه خاص با اهداف پشت پرده (264151)