به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۵ - ۱۷:۰۹
 
۱۹
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۴/۲۲ ساعت ۰۱:۴۰
کد مطلب : ۸۴۱۳۸

بادامچيان: رضا شاه هم اصلاح‌طلب بود

گروه سياسي: اسد‌الله بادامچيان٬ عضو موتلفه گفته «اصلاحات از زمان مشروطه، تقابل با دين داشت و رضاشاه هم اصلاح‌طلب بود.»
بادامچيان: رضا شاه هم اصلاح‌طلب بود
 گروه سیاسی - پروین طالبیان: اسفند امسال انتخاباتی نفس‌گیر در پیش است و هر چه از ماه‌های سال 94 بیشتر سپری می‌شود هیجان سیاسی نیز در جناح‌های سیاسی افزایش می‌یابد. این روزها هر یک از جناح‌های سیاسی به سمتی می‌روند که استراتژی مشخص‌تری را اتخاذ کنند.

بر اساس اذعان اصولگرایان، آنان در انتخابات پیش‌رو، رقیبی جدی به نام اصلاح‌طلبان دارند. به عبارت دیگر، اصولگرایان پس از چند دور رقابت درون‌جناحی بر سر کرسی‌های مجلس، این‌بار می‌خواهند هر طور شده رقیب اصلی را شکست دهند. در اولین قدم برای رسیدن به این هدف اتحاد را در اولویت قرار داده‌اند و می‌گویند محور وحدت جامعتین (جامعه روحانیت مبارز و جامعه مدرسین قم) است. اصولگرایان در انتخابات ریاست‌جمهوری گذشته نتوانستند متحد عمل کنند از این رو می‌گویند که در انتخابات امسال باید وحدت حداکثری شکل گیرد.

اسدالله بادامچیان، عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی، در گفت‌وگو با آنا، درباره این اتحاد می‌گوید که «تاکنون نظر مجموعه اصولگرایان این است که جامعتین فصل‌الخطاب و داور باشند و امیدواریم که این موضوع عملی شود که اگر اختلاف‌نظری پیش آمد، آنها این اختلاف‌نظرها را حل کنند.» بادامچیان معتقد است که «به سمتی می‌رویم که قدر مشترک‌مان را با همه گروه‌ها بیابیم و با هم در مشترکات کار کنیم.» او در بخش دیگری از این گفت‌وگو به تبیین دیدگاهش درباره عملکرد اصلاح‌طلبان و برخوردهایی که در انتخابات‌ها با آنها شده است، پرداخت. در ادامه، گفت‌وگوی تفصیلی اسدالله بادامچیان با خبرنگار سیاسی خبرگزاری آنا را می‌خوانید:

ـ تکاپوهای اصولگرایان برای رسیدن به وحدت، با نزدیک شدن به انتخابات 94 بیشتر و بیشتر می‌شود. این وحدت بین اصولگرایان چه اضلاعی خواهد داشت؟

طبعا اصولگرایان به وحدت در محورهای ارزشی معتقدند و این اصل و اصول ارزشی همان ولایت فقیه است. زمینه برای وحدت آماده است چراکه اصولگرایان در مسیر فکری با هم هم‌عقیده هستند. می‌ماند مصادیق که ممکن است برخی با هم اختلاف‌نظر داشته باشند و برخی هم نه. بنابراین ما در مسئله اصل ارزش‌ها و ائتلاف تفاهم داریم، فقط مسئله انتخاب نامزدها می‌ماند که بخشی از آن حاصل شده است و بخشی هم مصادیق جدید است که آن هم در حال بحث و گفت‌وگو هستیم. قرار است اصولگرایان یک فصل‌الخطاب داشته باشند و تاکنون نظر مجموعه اصولگرایان این است که جامعتین فصل‌الخطاب و داور باشند و امیدواریم که این موضوع عملی شود که اگر اختلاف‌نظری پیش آمد، آنها این اختلاف نظرها را حل کنند.

ـ احمدی‌نژادی‌ها و جبهه یکتا که یاران سابق احمد‌ی‌نژاد بودند، چه می‌شوند؟ به نظر شما اینها خود یکی از اضلاع وحدت می‌شوند؟

من که نمی‌توانم برای آنها تعیین تکلیف کنم. هر کس خودش می‌داند که چه می‌خواهد بکند. آقای احمدی‌نژاد با گروه آقای مشایی در حال فعالیت هستند. جبهه یکتا هم نظرش این است که ما با مشایی و احمدی‌نژاد موافق نیستیم. پس اینها دو بخش می‌شوند، اینکه جداگانه حضور پیدا و نامزد معرفی کنند یا اینکه می‌خواهند با بقیه اصولگرایان همراه شوند، بحثی است که باید در آینده مشخص شود. طبیعی است که اگر ما در اصولگرایان به یک فهرست واحد رسیدیم، هر کس که به این نتیجه رسید که این فهرست در میان اصولگرایان یک فهرست مطلوب برای مجلس دهم و مجلس دهه چهارم انقلاب است، می‌تواند پیوندد. مجلس دهه چهارم باید مجلس تکامل‌یافته باشد و همچنان که پیشرفت‌های مختلف نظام در جهت استقلال، دانش‌های گوناگون و حضور جدی در منطقه حاصل شده است، مجلس نیز باید مجلس کاملی باشد. این مجلس هم پیشرفت‌های نظام را به تکامل می‌رساند و هم مشکلات جاری مردم را حل می‌کند.

ـ ارزیابی‌تان از وحدت با جبهه پایداری چیست؟

مؤتلفه با پایداری و ایثارگران جلساتی داشته است، تاکنون روی ارزش‌ها اختلافی نداریم، بحث‌ اصلی به مصادیق برمی‌گردد که هنوز به مصادیق نرسیدیم. اگر اختلاف نظری به وجود آمد به جامعتین ارائه می‌دهیم؛ اگر آنها رفع اختلاف کردند که ادامه می‌دهیم اما اگر حل نشد اینکه بخواهیم به راهکار دیگری برسیم هنوز مشخص نیست. امیدواریم همه به نتیجه برسیم.

ـ به نشست‌های مؤتلفه با پایداری و ایثارگران اشاره کردید، چرا این نشست‌ها فقط با این دو تشکل صورت می‌گیرد؟

با بقیه هم هست. ما در حال رایزنی با سایر تشکل‌ها هستیم و این فقط منحصر به ما سه تشکل‌ نیست.

ـ یک ارزیابی این است که مؤتلفه که از طیف سنتی اصولگراست، در غیاب مرحوم عسکراولادی، به تفکرات پایداری نزدیک شده است.

چنین نیست. هر دو تشکل مبانی اصولگرایی را قبول دارند اما در مواضع اختلافات هست، در مواضعی با هم مشترک هستیم و بیانیه مشترک دادیم. مواضع مؤتلفه اعتدال انقلابی است نه اعتدال لیبرالی. حضرت علی‌(ع) یک انسان اعتدالی است که هم شمشیرش برنده است و هم تهجد و هم عبادتش و هم حرفش مورد پذیرش است. همچنین نمی‌دانم مقصود از سنتی چیست؟ اگر مقصود از سنتی این است که ما به سنت‌های الهی و اسلامی و ایران کهن مطابق با عقلانیت ایرانی و تمدن ایرانی اسلامی پایبندیم، بله. اگر سنتی در مقابل مدرنیته است، ما چنین چیزی را قبول نداریم. مدرنیته از غرب است که چند سال قبل مطرح بود. غرب‌گراهای عقب‌افتاده‌ دنبال مدرنیته هستند. چون الان دوران پسامدرنسیم و پساپسامدرنسیم در غرب است. مؤتلفه اسلامی به علت اینکه در سه محور ولایت فقیه، روحانیت و فقاهت اسلامی است همواره دنبال اعتدال مبتنی بر عقلانیت و نگاه گسترده بوده است. مواضع ما را در دولت آقای خاتمی هم تند نمی‌یابید. مرحوم عسکراولادی با وی مشاوره و رفت‌وآمد داشته است. در دولت آقای احمدی‌نژاد و آقای روحانی هم همین‌طور بوده است. بنابراین در مؤتلفه اسلامی، اعتدال انقلابی و ارزشی حاکم است و همواره استقبال کرده‌ایم که دیگران با این نگاه همراه شوند چراکه ایده خوبی است.

ـ دیدگاه‌تان درباره مواضع تند پایداری‌ها در مقاطع مختلف چیست؟

من نمی‌توانم قضاوت کنم که چه موقع تند رفتند، چه موقع کند رفتند و چه موقع اعتدالی رفتند، این نیاز به قضاوت دارد. ما می‌کوشیم با تشکل‌ها و دیدگاه‌های مختلف به تفاهم در مواضع برسیم، نه اینکه به آنها بگوییم شما تندرو هستید با ما معتدل شوید یا اینکه دولت را متهم کنیم که شما کندرویید بیایید با ما معتدل و انقلابی شوید. این بحث‌‌ها را به دور از آن روش منطقی و ادب مرسوم در فضای سیاست می‌دانیم. این بحث‌ها را نداریم. ما در نظام اسلامی یکسری مواضع مشخص داریم که رهبری تعیین می‌کنند، بعد هم مسیر اداره کشور را بر اساس برنامه‌ها و سیاست‌های مختلف داریم، غیر از این هم هر کس نظرش را می‌گوید. وجود اختلاف نظر هم طبیعی است و جامعه آزاد همین است. خودداری می‌کنیم از اینکه یک گروه را تندرو یا یک گروه را کندرو بدانیم. به سمتی می‌رویم که قدر مشترک‌مان را با همه گروه‌ها بیابیم و با هم در قدر مشترکات کار کنیم. در مفترقات هم هر کس راه خودش را دارد.

ـ‌ شما بخشی از طیف سنتی اصولگرایان هستید که در واقع میانه‌روهای این جریان را تشکیل می‌دهید. آیا برای اینکه این روش‌تان را در بقیه تشکل‌های اصولگرا تسری بدهید اقدامات مشخصی انجام داده‌اید یا نه؟

همان‌طور که گفتید در این 52 سال عمر مؤتلفه سعی شده است همیشه در مسیر خط امام و ولایت امر حرکت کنیم و همراه با روحانیت و بر مبنای فقاهت اسلامی که فقه مترقی اسلامی است، باشیم. طبیعتا مردم هم به این نگاه اعتقاد دارند. مؤتلفه اسلامی در طول این مدت طبق موازین عمل کرده است و از این رو پایدار بودیم. نه کند رفتیم و نه جمود داشتیم، نه تحجر داشتیم و نه روشنفکرمآب بودیم؛ بلکه کوشیدیم مسیر صحیح را بیابیم و انجام وظیفه کنیم. به همین دلیل روزبه‌روز احترام مؤتلفه گسترده‌تر شده است؛ حداقل در فوت آقای عسگراولادی دیدید که تا چه اندازه مؤتلفه و اعضای آن برای همه بخش‌های سیاسی و مردم قابل احترام است. دوباره تکرار می‌کنم تقسیم‌بندی‌های سنتی و مدرن و امثال آن را قبول نداریم و مفید نمی‌دانیم.

ـ بعد از درگذشت آقای عسگراولادی و آیت‌الله مهدوی‌کنی، این‌طور به نظر می‌رسد که اصولگرایان سنتی جایگاه خود را در جریان اصولگرایی از دست داده‌اند و از آنجا که کمتر چهره‌های جوان در این طیف به چشم می‌خورد، وزن پایداری بیشتر شده است. می‌دانم که شما در مؤتلفه شاخه جوانان دارید ولی خیلی گسترده نیست و جوانان شاخص معرفی نشده‌اند. این را قبول دارید که این جریان

نظام از موسوی و کروبی مراقبت می‌کند که اینها را نکشند!
نتوانسته در حوزه جوانان خیلی فعال باشد و این جریان دچار پیری شده است. از سوی دیگر جبهه پایداری و جوان بودن آن طیف، خیلی از موقعیت‌های سیاسی را همسو با آن چرخانده است؟

نه قبول ندارم، مثلا آقای آقاتهرانی خیلی جوان است؟ یا مثلا محصولی خیلی جوان است؟ جوان به آن معنایی که شما می‌گویید در بین اینها هم زیاد نیست.

مضافا اینکه آنها تازه شکل گرفتند. مجموعه‌ای که تازه شکل‌گرفته چقدر می‌تواند اثرگذار باشد؟ یک زمانی در فضای سیاسی کشور حزبی مانند مشارکت آمد و حزب شد و دولت وقت از آن حمایت کرد و همه فکر می‌کردند که این حزب خیلی نهادینه شده است، اینگونه نیست. مسئله پیری در تشکل‌ها و نظام‌ها نیست، مگر ملت ایران پیر است، ما تاریخ 7 هزار ساله داریم. کشور 7 هزار ساله با 7 هزار سال حکومت و دولت و قانون. نه 7 هزار سال، 2500 سال. خوب با وجود این، ایران پیر است؟ نسل به نسل می‌آید و می‌رود. حزب دموکرات در آمریکا و حزب کارگری در انگستان که بالای صد سال قدمت دارند، پیر است؟ حزب، پیر نمی‌شود افراد می‌روند و یک عده دیگر می‌آیند، مانند رود جاری‌اند. ما اکنون در شورای مرکزی مؤتلفه از افراد بالای 70 سال داریم تا جوان 30 ساله. جوانان بعد از 25 سالگی می‌توانند عضو شورای مرکزی شوند. در هیئت اجرایی همگی نسل دوم و سوم مؤتلفه هستند. قائم‌مقام تبلیغات مؤتلفه یک جوان سی و چند ساله است و معاونش یک جوان زیر سی‌سال است. اینکه چرا نمایان نمی‌شوند به این خاطر است که مثل زمان امام(ره) است که تا وقتی امام بودند آیات عظام گلپایگانی، نجفی مرعشی و اراکی بودند، چهره‌هایی در حد مرجعیت، خیلی جلوه نمی‌کردند. برای اینکه تا وقتی که امام بود به احترام امام کسی به صحنه نمی‌آمد. الان هم در مؤتلفه همین است، جوانان تحصیلکرده و تجربه‌آموخته هستند ولی وقتی شما می‌خواهید تماس بگیرید به چه کسی زنگ می‌زنید؟ این طبیعت یک جامعه است، اکنون در مؤتلفه بالای 50 درصد اعضا، زیر 40 سال هستند.

ـ برگردیم به جبهه یکتا، افرادی در این جبهه عضویت دارند که به واسطه آقای احمدی‌نژاد شاخص شده‌اند ولی اکنون بدون احمدی‌نژاد اعلام موجودیت کرده‌اند و می‌گویند که احمدی‌نژاد فعلا هیچ سمت رهبری‌ای در تشکل آنها ندارد. از طرفی هم خود آقای احمدی‌نژاد و مشایی در حال انجام اقداماتی هستند. اول اینکه این دو مجموعه را چه اگر جدا شوند و چه اینکه به هم بپوندند چطور ارزیابی می‌کنید و به نظر شما چقدر می‌توانند پایگاه اجتماعی داشته باشند؟

من درصدد این نیستم که ارزیابی کنم، چراکه کشور آزاد است. هر گروه و هر چهره‌ای می‌تواند حزب تشکیل دهد. این حق شهروندی است و نمی‌توان کسی را محدود کرد. بنابراین این نمایانگر آزادی است که به صحنه می‌آیند و مردم خودشان تصمیم می‌گیرند که چه کسانی باشند.

ـ در جلسه اعلام موجودیت این جبهه، آیت‌الله موحدی‌کرمانی و همچنین حجت‌الاسلام سید رضا تقوی توصیه‌های معناداری به این جریان داشتند و تأکید کردند که صادق باشید و هر تصمیمی که اصولگرایان گرفتند تمکین کنید، به نوعی بیان نگرانی برای پیوستن به وحدت بود، چقدر این نگرانی‌ها جدی است؟

وقتی شما به فرزندتان نصیحت می‌کنید و به او می‌گویید که به سمت اجاق گاز نرو، آیا به این دلیل است که حتما می‌رود؟ نه خیلی وقت‌ها هم نمی‌رود. بزرگان ما در این جمع‌ها که حضور پیدا می‌کنند رهنمودهایی صحیح اسلامی و قرآنی را مطرح می‌کنند. در هر جا حضور می‌یابند نیز اینها را می‌گویند، اینکه کسب‌تان را خوب انجام دهید، با مردم مهربان باشید و با هم بسازید، این توصیه به خیر است.

ـ برسیم به موضوع حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات، واهمه‌ای یا ترسی از رقابت اصلاح‌طلبان با اصولگرایان به چشم می‌خورد؛ انگار که اصولگرایان خیلی تمایل ندارند که اصلاح‌طلبان در انتخابات آینده حضور داشته باشند. بحث‌های مختلفی در این زمینه مطرح می‌شود. به نظر می‌رسد که بخشی از این واهمه به اقبال افکارعمومی از آنها برمی‌گردد و اینکه آنها بتوانند گوی سبقت را از اصولگرایان بربایند؟

ما همه دنبال این هستیم که بگوییم چه کسی به درد مردم می‌خورد. کسانی‌که در این 37 سال سالم زندگی کرده‌اند و نه رانت گرفته‌اند، نه پول کثیف گرفته‌اند و نه در فتنه و نه در جاهای دیگر بودند؛ دلمان می‌خواهد اینها رأی بیاورند. اما در اصلاحات، توانمندی برای حل مشکلات وجود ندارد. چرا هنوز مشکل مسکن و بیکاری حل نشده است. چه کسانی می‌توانند این مشکلات را حل کند؟

این تشخیص مربوط به مردم است. اصلاح‌طلبان از گروه‌هایی تشکیل شده‌اند که دارای تفاوت در دیدگاه‌ها و عقایدند. اکنون اشخاصی از فتنه‌گرها و بخشی که طرفدار فتنه هستند تا مخالفان جدی فتنه اصلاح‌طلب نامیده می‌شود. حق شهروندی‌ اصلاح‌طلبان این است که در انتخابات شرکت کنند و نامزد معرفی نمایند و مردم هم می‌توانند به آنها رأی دهند یا رای ندهند. در مجلس ششم مردم به اینها رأی دادند اما تجربه خوبی از کار درنیامد. همین چند روز پیش که میهمان افطاری رئیس‌جمهوری بودیم افرادی از این طیف صحبت کردند فردی مانند آقای علیخانی گفت که همدلی را در عمل نشان دهیم همانند همین کاری که با آقای فانی انجام شد. ولی یکی دیگر مانند آن آقا (کرباسچی) آمد آنجا، وارد خطوط قرمز شد و از سران فتنه نام برد. برخی از حاضران مانند آقای مصباحی‌مقدم و دبیرکل جامعه اسلامی دانشجویان از مجلس خارج شدند. اگر بقیه اصولگرایان آن جمع هم بلند می‌شدند مجلس رئیس‌جمهوری به هم می‌خورد و حرمت رئیس‌جمهوری می‌شکست. اصولگرایان متانت به خرج دادند، حتی پاسخی هم به این موضوع ندادند. کسی که از این جلسه سوءاستفاده می‌کند و به جای اینکه حرمت رئیس‌جمهوری را نگه دارد، کاری می‌کند که آن اتفاقات می‌افتد، سستی کرده است. به نظر من اصلاحاتی که اصلاح‌طلبان می‌گویند پایگاهی ندارد، در یک برهه‌ای داشت و لذا شما می‌بینید که انتخابات بعد از آقای خاتمی، آقای معین رأی نیاورد و بعد از آن آقای عارف رأی نیاورد. بعد میرحسین را آوردند و آن قضایا به پا شد. بینش برخی از اینها مخالفت با نظام است یا اینکه مغایر با خط امام(ره) است؛ همان نامه شهید بهشتی که دو بینش را مطرح کرده است.

حالا برخی اصلاح‌طلبان می‌گویند که ما نگرانی داریم. چه نگرانی؟! ما علاقه‌مندیم که گروهی این جریان را در سیاست یا در مجلس اداره کنند که مشکلات مردم را حل کنند. ما همه دنبال این هستیم که بگوییم چه کسی به درد مردم می‌خورد. کسانی‌که در این 37 سال سالم زندگی کرده‌اند و نه رانت گرفته‌اند، نه پول کثیف گرفته‌اند و نه در فتنه و نه در جاهای دیگر بودند؛ دلمان می‌خواهد اینها رأی بیاورند. اما در اصلاحات، توانمندی برای حل مشکلات وجود ندارد. چرا هنوز مشکل مسکن و بیکاری حل نشده است. چه کسانی می‌توانند این مشکلات را حل کند؟

اصلاح‌طلبان به دلیل مخالفت با اصل ولایت فقیه نمی‌توانند موفق شوند، در برهه‌ای مانند مجلس سوم و ششم و دولت آقای خاتمی نتوانستند. آقای روحانی که رأی آورد اگر می‌گفتند اصلاح‌طلب است، رأی می‌آورد؟ نه. گفتند اعتدال، امید و تدبیر یعنی یک راه دیگر که مردم هم به او رأی دادند. چه نگرانی باید باشد؟ اگر مردم پذیرفتند ما چرا باید نگران باشیم؟ اما اگر مردم نپذیرفتند که چه؟ فکر نمی‌کنم که دیگر خیلی افکارعمومی به اینها رغبت داشته باشد.

ـ بخشی از نگرانی که شما مطرح می‌کنید فکر می‌کنم که از فیلتر شورای نگهبان بگذرد، آن دغدغه‌ها برطرف می‌شود.

من بحث نگرانی را مطرح نکردم. بحث شورای محترم نگهبان عدم احراز صلاحیت و احراز صلاحیت است که ربطی به جریان‌ها ندارد. شخص را می‌سنجد اگر این‌طور بود که مجلس ششم اصلا نباید تشکیل می‌شد. مجلس سوم نباید تأیید می‌شد. آقایان اصلاح‌طلبی که در دوره هشتم، نهم و هفتم بودند 40 تا بودند الان 11 تا هستند. اگر اینها را رد کردند، مردم به دوستان آنها رأی ندادند؟ این نکته مهمی است.

ـ بالاخره شورای نگهبان از دوره‌ای به این طرف، سخت‌گیری‌های زیاذی در ردصلاحیت اصلاح‌طلبان داشته است.

بحثی که در ضیافت افطاری رئیس‌جمهوری، آقای کرباسچی و خانم کولایی مطرح کردند نتیجه‌اش چه می‌شود؟ ممکن است دفعه بعد از اینها استفاده نشود. این عملی که در مجلس ششم کردند آنها را به سمت عدم صلاحیت برد. هر روز طرح جدید و یک کاری برای برهم زدن دنبال می‌کردند. عقایدشان و افکارشان برای مردم و شورای نگهبان مشخص شد. شورای نگهبان که نمی‌تواند به خاطر اینکه کار سیاسی کند بعضی‌ها را تأیید کند، برخی که احزار صلاحیت نمی‌شوند را اعلام کند.

شما بگویید شورای نگهبان

اصلاح‌طلبان اول بگویند می‌خواهند چه چیزی را اصلاح کنند؟
چه کار کند؟ از آنهایی که در مجلس ششم دیدید چند تا در خارج از کشور هستند، خانم حقیقت‌جو، آقای خوئینی‌ها، مزروعی و ... رفتند. چندتا از تیپ ما خارج رفتند؟ هیچ‌کس. فقط شهیدمان می‌کنند. اکثر شهدایی که می‌بینید مانند شهید بهشتی، لاجوردی، محلاتی تیپ ما هستند. مگر این آقای خوئینی‌ها را مورد تهاجم قرار دادند یا آقای میرحسین را؟ نه. وقتی در طول 36 سال تعداد قابل توجهی از اصلاح‌طلبان به پناه بیگانه رفتند، شورای نگهبان چاره‌ای ندارد که در بررسی صلاحیت‌ها دقت بیشتری نماید. مگر می‌شود اینگونه افراد را به مجلس شورای اسلامی راه داد که اسرار مملکت در اختیارشان قرار گیرد؟ یا اینها می‌توانند قانون وضع کنند؟ می‌شود بی‌احتیاطی کرد؟ شورای نگهبان، فقیه منصوب امام و رهبری هستند اینها که جناحی عمل نمی‌کنند فراجناحی عمل می‌کنند. بعد هم شش حقوقدان که مجلس نمایندگان ملت آنها را انتخاب می‌کنند. می‌شود گفت که این فقها و حقوقدانان دین و ایمان و وجدان‌شان را زیر پا می‌گذارند که حالا فلانی بیاید یا نیاید؟ مشکل‌ اصلی اینگونه افراد عدم صلاحیت خودشان است. آنان به خاطر اقداماتی است که کرده‌اند صلاحیت خود را خوشان زیر سوال برده‌اند.

ـ شما درباره افطاری رئیس‌جمهوری و سخنان آقای کرباسچی سخن گفتید. اما این نقدی که شما وارد می‌کنید با مشی آقای عسگراولادی متفاوت است. آقای عسکراولادی در ماه‌های پایانی حیات‌شان درباره رفع حصر مدام سخن می‌گفتند. موضوع رفع حصر یا صحبت از آقای میرحسین یا کروبی در جلسات علنی را مطرح می‌کردند. حالا اینکه در یک جلسه خصوصی که افراد سیاسی جمع شدند که هر کسی دغدغه خاص خودش را دارد، در جلسه هم هیچ خبرنگاری حضور ندارد که بخواهد به نفع جریانی یا علیه جریانی بهره‌برداری سیاسی کند، در این شرایط بخواهد موضوعی در این باره مطرح شود واقعا به نظر شما چه ایراد کلانی دارد؟

اگر منطق را توجه کنید هر قضیه یک صغری، کبری دارد و یک نتیجه. این صغری و کبرای شما صحیح نیست که جلسه خصوصی نبوده است. جلسه‌ از صدا و سیما پخش شده است و دوم اینکه خبرنگاران از ما مصاحبه گرفتند، پس خبرنگاران هم بودند.

ـ در جلسه که نبودند. خبر جلسه از سوی پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری منتشر شد که اشاره‌ای هم به این موضوع نکرده بود. بعد از سوی برخی افراد معترض حاضر در جلسه این موضوع رسانه‌ای شد. در صداوسیما هم به صورت گزیده پخش شد و اشاره‌ای به این بخش نداشت.

بله، ولی جلسه خصوصی نبود جلسه رسمی بود.

ـ همه جزئیات که قرار نبود رسانه‌ای شود؟

اصلاحات از زمان مشروطه آقای ملکم خان، آقای فتحعلی آخوندزاده و امثال آنها مطرح شد که مقابل دین باشد. می‌خواستند اصلاح کنند که در جامعه دین نباشد. رضاشاه هم می‌گفت که می‌خواهم اصلاحات کنم. می‌گفت ما اصلاحات همایونی می‌کنیم. حالا هم اینها می‌گویند اصلاحات. حالا آنها اول بگویند که می‌خواهند چه چیزی را اصلاح کنند؟ اصلاح اباعبدالله است؟

نامه ایران این را چاپ کرد و سخنران‌ها هم معلوم بودند. جلسه خصوصی نبود. ریاست‌جمهوری به احزاب افطاری می‌داد. اگر جلسه خصوصی بود که حرفی نبود هر کسی می‌توانست حرفش را بزند.

روزنامه‌های اصلاح‌طلب، شرق و آرمان و آفتاب را ببنید؟ روشن است که قضیه‌اش چیست؟ اصلا ایشان برای چه این حرف را زده است؟ پروژه دارد که این حرف را می‌زند. بنابراین بحثی در اینجاست، ما می‌گوییم چرا این افکار را دارید؟ چرا جلسه ریاست‌جمهوری را دارید به هم می‌زنید؟ چرا تحمل ندارید وقتی همه در جلسه آمدند به گونه‌ای حرف بزنید که قدر مشترکات مطرح شود. یک جوری حرف می‌زنید که تحریک شوند. ما هم اگر متانت‌مان را از دست می‌دادیم و یکباره 50 نفر بیرون می‌آمدیم، آیا بد نبود؟ قبول کنید که کار زشتی کرده است. کاری که آقای قدرت‌الله علیخانی کرد خوب بود. کسی حرفی زد؟ چرا اسم‌شان را اصلاحات می‌گذارند، اصلاحات از زمان مشروطه آقای ملکم خان، آقای فتحعلی آخوندزاده و امثال آنها مطرح شد که مقابل دین باشد. می‌خواستند اصلاح کنند که در جامعه دین نباشد. رضاشاه هم می‌گفت که می‌خواهم اصلاحات کنم. می‌گفت ما اصلاحات همایونی می‌کنیم. حالا هم اینها می‌گویند اصلاحات. حالا آنها اول بگویند که می‌خواهند چه چیزی را اصلاح کنند؟ اصلاح اباعبدالله است؟ اگر این است که شما می‌دانید نتیجه‌اش چیست؟ چرا آمریکا و انگلیس برای شما کف می‌زنند؟ آنها چرا از اصلاح طلبان حمایت می‌کنند؟ چرا خانم کلینتون، آقای بوش و آقای اوباما از آنها حمایت می‌کنند؟ این خط است. با همه این قضایا معتقدیم که کشور متعلق به همه است و اینها هم حقوق شهروندی دارند. حرفشان را بزنند، ملت هم اینها را خوب می شناسد.

من رفته بودم در دانشگاه فردوسی مشهد، دانشجویی آمد هر چه دلش خواست گفت. بعد گفت آزادی نیست، خفقان است، می‌گیرند می‌زنند، امنیت نداریم. وقتی تمام شد گفتم شما که دانشجو هستی و اینجا درس می‌خوانی همه حرف‌هایت را زدی، الان می‌روی سر کلاست و کسی هم کاری با تو ندارد. همین دلیل این است که تو واقع نمی‌گویی. همین تو را می‌شکند. در دنیا دو نوع رفتار با این آدم‌ها دارند؛ یک نوع می‌آیند می‌گیرند و می‌برند و می‌زنند. استبدادی است، کسی جرأت نمی‌کند. مثل ما که اگر در زمان شاه می‌خواستیم برای امام صلوات بفرستیم چند ماه پی زندان را باید به خودمان می‌مالیدیم. دوم اینکه مثل غربی‌ها، نمی‌گیرند کسی از وی شکایت می‌کند پدرش را قانونی در می‌آورند و دفعه بعد از این کارها نمی‌کند. نظام ما این راه را نمی‌رود راه سومی را می‌رود و فقط نظام جمهوری اسلامی می تواند برود، این راه را آنها نمی‌توانند بروند و آن این است که چون می‌خواهد مردمی باشد، میدان می‌دهد که شما حرف بزنید، مردم بشنوند، بعدا خودشان انتخاب می‌کنند.

ـ شما گفتید چرا اینها اینطور فکر می‌کنند، مگر می‌شود جلوی فکر کسی را گرفت؟ آقای عسگراولادی چرا این حرف‌ها را می‌زد؟

عسکراولادی چه گفت؟ درباره حصر نگفت، اصولا حصر اینها به دلیل حرف‌هایشان نیست. نظام مراقبت می‌کند که اینها را نکشند و به نام جمهوری اسلامی ننویسند، والا شما می‌بینید اینها خانم‌ها و دخترانشان و خانواده‌شان مصاحبه می‌کنند؟ دوستان‌شان حرف می‌زنند، امثال آقای کرباسچی می‌آید آنجا حرف می‌زند، پس حرف می‌زنند. مهم این بود که فتنه‌ای در این کشور به پا شد اینها هم سرمداران آن فتنه بود. بعد گفتند اینها رؤسای فتنه‌اند. آقای عسگراولادی گفت اینها رأس فتنه نیستند، اینها مفتون هستند، اینها بازی‌خورده آمریکا، اسرائیل و انگلیس هستند و اگر می‌خواهد مسئله‌شان حل شود درخواست کنند با مدارای رهبری و از ولی‌فقیه بخواهند که اینها را ببخشد، که نخواستند. تازه روی عنادشان هم هستند. رها هم نمی‌کنند.

چندتا از تیپ ما خارج رفتند؟ هیچ‌کس. فقط شهیدمان می‌کنند. اکثر شهدایی که می‌بینید مانند شهید بهشتی، لاجوردی، محلاتی تیپ ما هستند. مگر این آقای خوئینی‌ها را مورد تهاجم قرار دادند یا آقای میرحسین را؟ نه

ـ ولی در صحبت‌های مرحوم عسکراولادی، آمده است که من فهمم با خیلی‌ها فرق دارد باید این قفل‌ها را بشکنیم؟

به خود آنها می‌گوید که قفل‌تان را بشکنید آنها قفل زده بودند. چه کسی برای آنها قفل زده است، اغتشاش شد، بیگانه سوء‌استفاده کرد، تمام اینها گردن اینهاست، در حالی که اگر اعتراض داشتید قانونی اعتراض‌شان را می‌گفتند و گفتند. اعتراضات‌شان را گفتند، خدمت رهبری هم رفتند، نتوانستند به جایی برسانند. چرا بعد ادامه دادند؟ آقای عسکراولادی می‌گفت قفلت را بشکن، تو دور خودت قفل زده‌ای.

ـ هیچ دادگاهی هم برای اینها تشکیل نشد، این هم مورد تأکید آقای عسگراولادی بود.

دادگاه تشکیل شود قطعا مجازات سنگین برای اینها در نظر گرفته می‌شود. اینکه روشن است، مدارا کردند که مجازات نشوند. وگرنه اگر دادگاه تشکیل شود فکر می‌کنید که حکمشان چیست؟ حالا اینها دادگاه برایشان تشکیل شود، خوب است یا نه؟ حالا یکی مثل آقای کروبی سوابقش مشخص است، دادگاه بروند که چه؟ یک مدارایی با آنها شده است، طرفدارانشان از این مدارا سوء استفاده می‌کنند. خودشان هم نمی‌آیند مسئله را حل کنند، لج می‌کنند، هر کس که لج کند باید تبعاتش را نیز تحمل کند.

ـ پیش‌بینی شما از ترکیب مجلس دهم چیست؟

هنوز زود است.

ـ آسیب‌هایی که در مسیر وحدت اصولگرایی در زمان ورود به مصادیق فکر می‌کنید با آن مواجه می‌شوید ،چیست؟

خوب امکان بروز این اختلافات در مصادیق در انتخابات‌ها طبیعی است، طبعا باید مراقبت کنیم که این درگیری‌ها به تشنج نینجامد.


حامی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۴/۲۲ ۰۲:۰۰
بعد از انتخابات مجلس می بینیمت (314246)
امیرازقم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۴/۲۲ ۰۴:۲۸
بله خوشبختانه به دلیل نداشتن فساد سیستماتیک و متحول کردن ایران در مدت 20 سال او یک اصلاح طلب بود. وما از این بابت کاملا راضی هستیم !
شماهم برید دکل هارا پیدا کنید ای مردان فسیل شده ی بازاری طلب کار !!!!! (314282)
روح ا...
Korea, Republic of
۱۳۹۴/۰۴/۲۲ ۱۰:۱۷
داعش هم ادعا میکند که دین خدا را اجرا می کند. (314377)
مهربان توسی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۴/۲۲ ۱۱:۱۱
انشاا... اگر رد صلاحیتها فراقانونی نباشد و اتحاد اعتدال و اصلاحات باشد اکثریت مجلس تغییر خواهد کرد (314403)
فردوس توسیوند
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۴/۲۲ ۱۱:۱۳
این تهمت و توهین ب اصلاحات نیست
امام حسین(ع) هم زمانی گفت برای اصلاح امتم و... امدم (314404)
منصور
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۴/۲۲ ۱۵:۴۰
اصلاح امام حسین(ع) برای سوق دادن مردم به اصول بود نه برای ایجاد حکومت سکولار نه برای اجرای لیبرالیسم و نه برای غرب زده کردن کشور و نه برای اجرای نظریات منحط قرن هفدهم میلادی یک مشت ملحد.راه امام حسین(ع)کاملا از اصلاح طلبان کنونی جداست (314530)
حسن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۴/۲۲ ۰۲:۰۲
ابن ملجم هم فکر می کرد دین دارد... (314247)
محسن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۴/۲۲ ۰۴:۳۴
خدا همه رو به راست هدایت کنه (314284)
ع.م
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۴/۲۲ ۰۸:۱۳
خجالت چيزه خوبي اي كاش اين آقاي بادام هم به اندازه رضا شاه به كشورش خدمت مي كرد (314331)
۱۳۹۴/۰۴/۲۲ ۰۲:۰۳
پناه بر خدا.از اسب افتادن از زین نه (314248)
سعید احمدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۴/۲۲ ۰۲:۱۶
بابا دیگه بی خیال رضا شاه شوید خودش مرده پسرش مرده بعضی از نوه هاش هم مردن احتمالا تا چند روز دیگه فرح هم می میره (314253)
مریم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۴/۲۲ ۰۲:۳۴
اگه حرف نزنند که از غصه می میرند

ما راضی به مرگ کسی نیستیم

بگذارید راحت باشند گناه دارند (314261)
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۴/۲۲ ۰۳:۰۸
میخواهیم گندکاریهای شما را اصلاح کنیم میخواهیم راه دزدی ها را ببندیم میخواهیم
جلو سوء استفاده از دین و قدرت و ثروت را بگیریم میخواهیم ثروت بباد رفته مملکت را از حلقوم اختلاسگران و غارت گران بیت المال بیرون بکشیم میخواهیم کاری کنیم که خبری از هاله نور و دروغ و بداخلاقی در نباشد میخواهیم کاری کنیم که دیپلمه را با مدرک جعلی دکترا بعنوان وزیر معرفی نکنند میخواهیم....................... (314264)
منصور
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۴/۲۲ ۱۵:۴۳
شما اصلح طلبان و مخالفان حکومت خودتون دزدی می کنید خودتون هم از دولت ها انتقاد می کنید (314533)
آرش از روستا
Germany
۱۳۹۴/۰۴/۲۲ ۰۳:۴۹
اشکالی نداره محاکمه شون کنین هرچی شد، شد. شما هم نیازی نیست اینقدر مهربون باشی...امیدوارم شما هم شهید بشی انشالله (314268)
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۴/۲۲ ۰۴:۱۶
اقای بادمچیان عند الله عند الرسول چقد اعتقاد داری چیزی به اسم گفتمان اعتدال رای اورد برادر خیلی که از انتخابات نگذشته هنوز که یادمون نرفته روحانی شعارهای اصلاح طلبی میداد فقط اسمش رو گذاشته بود اعتدال انصافا ده تا از ستاد انتخاباتی روحانی نام ببر که اصلاحاتی نبودن اقای بادامچیان مطمن باش اگه عارف مونده بود و رای اصلاحات به سبد اون ریخته میشد الان ریس جمهور بود (314277)
ایران
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۴/۲۲ ۰۴:۲۱
رضا شاه بله اصلاح طلب بود و مایه ی تحول تو مملکت عقب افتاده قاجاری اولین دانشگاه، اولین بانک، اولین اموزش پرورش نوین، اولین راه آهن و تمام اولین های ایران. بعد دولت مورد حمایت دوستان اولین دولت در امر فساد، اولین دولت پر درآمد نفتی اولین دولت از نظر نرخ تورم، اولین دولت در بی ارزش کردن پول ملی و... (314279)
اصلاحی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۴/۲۲ ۰۴:۲۷
اقای بادامچیان نمیدانی چه چیز را می خوان اصلاح کنند؟ میخواهند فساد دولت هاله نور شماهارا اصلاح کنند. (314281)
فرشید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۴/۲۲ ۰۴:۴۳
اگر شهیدتان می کنند پس چرا تو هستی و داری به این کشور اسیب می رسانی؟ اونوقت بهشتی و... خودشان گفتند اصولگرا هستند یا برای بزرگ شدن خودت را به انها می چسبانی؟ (314286)
اميد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۴/۲۲ ۰۴:۵۴
اقاجان اگر شما كمي صداقت مي داشتي اين صحبتها را نمي كردي ومردم ديگر خوب شما را شناخته أند مگر كسي كه دوست ودشمن او را تأييد مي كنند آدم بدي مي باشد عدالت وشجاعت وصداقت حضرت علي (ع)مورد تأييد دوست ودشمن ان حضرت بود پس بايد بگوييم أيشان مشكل داشتند وديگر اين كه مگر پيامبران وامامان جز اين است كه رسالت شان إصلاح أمور جامعه بود؟ چرا با اين حرف ها خودتان را مضحكه خاص وعام مي كنيد ؟؟؟اما اين مردم در انتخابات جواب دندان شكني به شما خواهند داد (314290)
دلسوز
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۴/۲۲ ۰۴:۵۷
این حضرات فکر میکنن فقط اینها دیندارند وبقیه مردم بی دینند،نه عمو جان خدایی که شما دم ازش میزنید مال همه است نه فقط مال شما یا دزدان زمان دولت همفکر شما،... (314291)
ابوعوام
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۴/۲۲ ۰۵:۳۶
خبرنگار باید سوال می کرد حصر تا کی درنهایت زمستان می رود و روسیاهی بزغال می ماند تاریخ گواست این خط -------واین نشاننننننننن (314296)
وزیر اعظم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۴/۲۲ ۰۵:۴۷
فتحلی شاه و بقیه شاها از چه جریانی بودند مشخص کن خیلی لنگ این گوهرهای نابت هستیم (314297)
حسنی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۴/۲۲ ۰۵:۴۹
تبلیغ برای رضا شاه !!!
پش ما شاهی بودیم ونمیدونستیم. (314298)
یک ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۴/۲۲ ۰۶:۴۸
شماها کلاَ خوب هستید (314308)
بختيارى
United States
۱۳۹۴/۰۴/۲۲ ۰۷:۰۴
كشور ما كشور مغالطات است شما ببينيد اين آقا ميگه طرفداران موسوى و كروبى از مدارا با ايشان سواستفاده ميكنند يعنى داره ميپذيره كه آقاى كروبى و موسوى طرفدار دارند و اصولا طرفداراشون هم زيادن كه سواستفاده( به قول ايشون) نظام رو به زحمت ميندازه يعنى اينكه اين آقاميپذيره كه يك تفكر با طرفداران زياد در حصر بوده و امكان مطرح شدن نداره .! مملكت باحالى نداريم خداوكيلى؟؟؟؟. (314313)
علي
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۴/۲۲ ۰۷:۲۸
جناب آقاي بادامچيان! امام حسين(عليه السلام) هم اصلاح طلب بود و فرمود : «خَرَجتُ لِطَلَبِ الاِصلاح فِي اُمَّةِ جَدّي»! (314317)
ابوالفضل
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۴/۲۲ ۰۷:۴۴
امروز مردم تاریخ می خوانند ،خودشان می دانند رضا چیکار کرده ،بقول دکتر زیبا کلام رضا شاه را نمی توان از تاریخ حذف کرد ،رضا شاه اگر حکومت وحشت ایجاد کرده بود ،که شاید آنهم مقتضای زمانه بوده ،ولی تو دوران 16 ساله اش کار کرده کارکرده کارکرده........ وبرای وطنش دلسوز بوده .بارها با خود فکر کرده ام اگه این دوپهلوی نبودند واز قاجاریه یهو به جمهوری اسلامی می رسیدیم چگونه بودیم . (314321)
یک اصولگرا بلانسبت
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۴/۲۲ ۰۷:۵۷
آقای بادامچیان اصولگرایان چه اتحاد داشته باشن چه نداشته باشن مردم با آنها ندارند (314324)
شاهین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۴/۲۲ ۰۸:۰۵
پس دمش گرم بیمارستان امام و راه آهن شمال به جنوب دانشگاه تهران پل ورسک و جاده چالوس و ... از جنایات رضا شاه اصلاح طلب و دوستان بادامچیان هم زحمت پر کردن قبرستان ها و آباد کردن آنها را داشتند (314326)
نسیم صبا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۴/۲۲ ۰۸:۰۵
باشه بابا
شما آدم خوبه هستید
ما آدم بده
بی خیال
عصبانی نشو (314327)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۴/۲۲ ۰۸:۰۹
چه مقایسه بی محتوا (314328)
زهرا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۴/۲۲ ۰۸:۱۴
ابن ملجم مرادی ملعون هم یک اصول گرا و متحجر بود و زمانی که می خواست علی آن بزرگوار را ترور کند 100 رکعت نماز خواند و سر آن امام بزرگ آن مرد عزیز را شکافت.
همانطوریکه اصولگریان سر عدالت را در ایران را شکافتند و در زندان اسیر کرد.ند (314332)
امید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۴/۲۲ ۰۸:۲۹
امان از مرفهین بی خبر از درد مردم !
امام حسین (ع) هم برای اصلاح قیام کرد. (314337)
م
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۴/۲۲ ۰۸:۳۱
پس شمر هم اصولگرا بود (314338)
منصف
Romania
۱۳۹۴/۰۴/۲۲ ۰۸:۳۹
البته یادمان نرود خدمات زیادی را که رضا شاه به این مملکت کرد.... (314339)
الماسی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۴/۲۲ ۰۸:۳۹
اخه رضا شاه مال صدسال پیش است شما از امروز واین همه فساد صحبت کن ،فکر میکنی خیلی معلومات داری؟ (314340)
farnaz
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۴/۲۲ ۰۹:۰۹
رضا شاه از شما بهتر بود ، تميدونم اصلاح طلب بود يا نه ، مهم هم نيست. ولي هر چي فكر ميكنم از شما كه فردی به اسم احمدي نژاد و اطرافيانش رو به جون ملت ايران انداختيد خيلي خيلي خيلي بهتر و وطن پرست تر بود. (314345)
ماهیگیر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۴/۲۲ ۰۹:۱۶
شمر هم زمانی که سر امام حسین را می برید یش خود فکر میکرد فریضه الهی را به جای آورده است (314347)
ايران
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۴/۲۲ ۰۹:۳۵
مردم ايران اصلاح گرند و هيچ گاه فتنه گر نبوده اند گروه فرقان هم از همين امثال آقايان شكل گرفت كه مرحوم مطهري را کشتند ..... (314353)
کیان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۴/۲۲ ۰۹:۳۵
وقتی اینگونه قضاوت میکنید انتظار رای نداشته باشید. (314354)
عبدالله
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۴/۲۲ ۰۹:۳۵
آقاي بادامچيان خوبه بدانيد بزرگترين اصلاح طلب ايران كوروش كبير بود حالا خوبه ما اصلاح طلبها چهارتا آدم درست و حسابي داريم كه همه بهش افتخار ميكنند لطفا بگوييد شما كي را داريدمحمود خان هم شاه شما بود (314356)
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۴/۲۲ ۰۹:۴۱
یکی این و بیدار کنه (314358)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۴/۲۲ ۰۹:۴۱
اگه همون رضاشاه نبود جنابعالی باید با قاطر میومدی به ویلات تو شمال سر بزنی (314359)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۴/۲۲ ۰۹:۴۴
این تفکر هیچ حقی برای حناج مقابل خود قایل نیست وانواع توهین ها را به رقیب مجاز می شمارد
اگر اصلاح طلبان هم اصولگرایان را به یک شخصیت منفی تشبیه کنند انگاه آقایان اصولگرا ساکت می نشینند؟
اصولگرایان می گویند مردم فقط و فقط حق دارند از بین خودشان یکسری را انتخاب کنند منتهی مردم اگاهی دارند و در انتخابات مجلس و پس از رای دادن متوجه می شوید که چه قدر اشتباه می کردید (314360)
شایان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۴/۲۲ ۰۹:۴۵
فتنه اصلی خود شما آقای عزیز هستی که با عدم آگاهی و استفاده از زور می خواهید حرف خودتان را بزنید.فتنه اصلی تندروهای کشور هستن که بی هیچ منطقی فقط داد می زنند رگ گردن بیرون می دهند! (314361)
احمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۴/۲۲ ۰۹:۵۳
آقای بادامچیان درسته که آقای روحانی شعار اعتدال داده، ولی مردمی که به ایشان رای دادن اصلاح طلب بودن. شماها ضمن اینکه اصلاح طلب را قبول ندارید اعتدال را هم قبول ندارید.چون شما و امثال شماها به آقای اعتدال رای ندادید.ضمنا مردم دیگه شماها را قبول ندارن. (314367)
فرداد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۴/۲۲ ۱۰:۰۲
تجارت نيست، صنعت نيست، ره نيست اميدی جز به سردار سپه نيست
ایرج میرزا (314370)
امیر
United States
۱۳۹۴/۰۴/۲۲ ۱۰:۰۲
اقای بادام چیان مرد باش صاف وصادق بفدمایید رضا شاه چه مملمتی را تحویل گرفت وچه تحویل داد
ایا قبل از رضا شاه در مملکت قانون بود
ایا راهی برای رسیدن به حد اقل حقوق عامه بود
ایا در خود تهران که پایتخت بود کمترین امنیت برقراربود بقیه ایران هیچ
ایا مرکز اموزشی بود
ایا.... (314371)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۴/۲۲ ۱۰:۰۶
اتفاقا محمد رضا شلاه هم اصولگرا بود. همیشه به امام رضا می رفت . شاه عبدالعظیم برای زیارت می رفت. خود را نذر کرده امام رضا می دانست. حاصل اصلاح طلبی رضا شاه ساخت زیربناهای کشورمثل دانشگاه دادگستری شهرداری ارتش راه اهن صنعت مدارس جدید و ... بود .اما حاصل اصولگرایی محمدرضا شاه فساد و دزدی و غارت بیت المال و ویرانه ای به نام ایران بود. همان کاری که اصولگرایان در 8 سال حاکمیت مطلق خود کردند. امار دزدیها فساد و غارت بیت المال و بی قانونی و زیر سوال بردن همه چیز در دوران حاکمیت مطلق اصولگرایان اتفاق ا (314373)
ایرانی
Romania
۱۳۹۴/۰۴/۲۲ ۱۰:۱۸
کاملا" درسته اما در عوض ناصرالدین شاه و فتحعلی شاه قاجار اصولگرا بوده اند. (314378)
فرشاد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۴/۲۲ ۱۰:۲۷
وقتی توان رقابت ندارید دلیل نمیشه که تهمت و انگ بزنید.معلوم نیست شما بهتر از رضاخان باشید.شما روی خیلی ها را سفید کرده اید. (314383)
داریوش بهمئی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۴/۲۲ ۱۰:۳۴
این آقایانی که در حمایت از تاسیس دولتی که در سطوح بالا به غارت بیت المال مشغول بودند سنگ تمام گذاشتند به جای عذرخواهی و شرمندگی در مقابل مردم، هنوز از رو نمی روند و از فتنه می گویند و جسارت به اصلاحات و اصلاح طلبان!! کافی است لحظه ای به وجدان خود مراجعه و قصور و گناه خود را در چپاول ثروت عمومی و ... محاسبه کنند تا دهان خود را بسته نگه دارند. یاعلی مدد به عنوان بزرگ اصلاح طلبی (314384)
سینا صفوی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۴/۲۲ ۱۰:۳۸
هیتلر هم اصولگرا بود... (314386)
مهدي
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۴/۲۲ ۱۰:۴۱
بهارجان واقعاحيف نبوداين همه سطرنوشتي درمورد حرفهاي ايشون كه ماآخرش نفهميديم حرف حسابش چيه؟ايناخودشونم نميدونن چي ميگن.فقط چندتاكلمه مثل فتنه گر و... بلدندوهمه چيزومقابل اسلام ودين قرارميدن. (314387)
مسعود سعد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۴/۲۲ ۱۰:۴۱
اسلام همیشه از آدمهای ظاهر الصلاح خود بزرگ بینی که خواسته های خود را دین می پنداشته اند ضربه خورده نه از افراد خارج از دین و کسانی که از دین استفاده ابزاری نمی کنند . (314388)
23
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۴/۲۲ ۱۰:۵۰
اونوقت جمله برای اصلاح دین جدم خروج کرده ام چه می شود ؟ (314395)
علیرضا
United States
۱۳۹۴/۰۴/۲۲ ۱۱:۰۲
تا انجایی که ما اطلاع داریم شهید بهشتی] شهید چمران اصلاح طلب بودند. خواهشا شهید رو برای خودتون مصادره نکنید. جواب دزدهای دوستان تون بدید بسه. اصلاح طلب هر چی باشند دزد نبودند بعد بگند ما پاک دست ترین بودیم (314400)
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۴/۲۲ ۱۱:۲۹
خداییش شورای نگهبان آخر بیطرفی مخصوصا جنتی (314414)
تنها
Romania
۱۳۹۴/۰۴/۲۲ ۱۲:۱۰
مردم دیگه با شعار کلاه سرشان نمی رود . اصلاحات را دیدند باصلاح اصولگرا را هم دیدند (314426)
میعاد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۴/۲۲ ۱۲:۵۵
به نظر من که رضاخان اصولگرا بود (314443)
شهروند
Romania
۱۳۹۴/۰۴/۲۲ ۱۳:۰۷
گیریم رضاشاه هم اصلاح طلب بوده مگر اصلاح طلبی و خواستن تغییر اوضاع جهت بهبود شرایط چیز بدی است و چون رضاخان اصلاح طلب بوده دیگر نباید کسی خواهان اصلاح باشد؟!!!! (314452)
حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۴/۲۲ ۱۳:۳۲
والا اینکه رضا شاه که بود و چه نظری در مورد دین داشته که معلومه ولی من جون وقتی بم گفته میشه تو مدت 13 سال اولین دانشگاه اولین دادگستری اولین خط اهن اولین دانشکده پزشکی واز همه مهم تر اولین ارتش مدرنو تاسیس کرد جای تامل داره (314460)
وفا عسگری
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۴/۲۲ ۱۵:۱۸
آقای بادامچیان در تحریف تاریخ و حقایق امر عادت دیرینه دارد وظاهرا ین عادت به بیماری تبدیل شده. مثل همان دروغهایی که در باره دیگران گفته است. حالا رضا شاه را با اصلاح طلبان مقایسه میکنه تا خاتمی و موسوی را بزند. خاصیت دروغ گویی فراموشکاری است. برای همین یادش رفته که در قرآن کریم از ریشه "ص ل ح "۱۸۰ مورد و در ۵۴ سوره و ۱۷۰آیه کلمات مشتق داریم . إِنْ أُريدُ إِلاَّ الْإِصْلاحَ مَا اسْتَطَعْت خشی از آیه ۸۸ سوره هود است وامام حسین ع فرمو د خروجش برای اصلاح است. آنهم به طور انحصار: ان ارید الا الاصلاح. (314523)
سلیمان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۴/۲۲ ۱۶:۳۰
جناب بادامچی
به نظر شما تیمور لنگ از کدام جناح بوده؟
آقامحدخان قاجار چی؟
همیطور ادامه بدهی میشه یک رشته تخصصی تبار شناسی و خدا رو چی دیدی شما هم میشی تئورسین اصولگرایی و تیل وتبارشناسی (314559)
گربه سگ
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۴/۲۲ ۲۳:۳۸
این زندگی چقدر به اصلاح طلب و اصول گرا نیاز دارد ؟
چقدر مردگان را زنده می کنیم تا خودمان را بزرگ کنیم ؟
این سالها ما توقع را از نردبان ترقی پایین کشیدیم که سربلند شویم
حالا برای حق این مردمان مهربان خط و نشان نکشیم
این بازیهای سیاسی تنها به جیب پولدارها ربط داشته ...
ول کنید این اسب های زین کرده را زخم های دهان بازکرده این مردم نجیب را با نسخه های تکراری عمیق تر نکنید .... (314633)