به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۲۵
 
۹
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۱۲/۰۷ ساعت ۰۸:۴۳
کد مطلب : ۷۰۸۱۸
افزايش اختلاف‌نظر آمريكا و اسراييل بر سر پرونده هسته‌اي ايران؛

نتانياهو: همه دنيا توافق با ایران را بپذیرند، من نمی‌پذیرم!

گروه بين‌الملل: نخست وزیر اسرائیل که در روزهای اخیر علیه توافق هسته‌ای با ایران فعال‌تر شده است، شش قدرت جهانی را متهم کرد که به گفته او در برابر ایران، «تسلیم شده‌اند».
نتانياهو: همه دنيا توافق با ایران را بپذیرند، من نمی‌پذیرم!
به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، بنیامین نتانیاهو چهارشنبه در جلسه‌ای با حزب لیکود در حومه  بیت‌المقدس گفت: بزرگترین چالشی که اسرائیل را تهدید می‌کند «خطر مسلح شدن ایران به سلاح هسته‌ای است، آن هم با یک هدف اعلام شده که همانا نابودی ما است». وی افزود: «از توافقنامه‌ای که در حال آماده شدن است، معلوم است که آنها (قدرت‌های جهانی) از این تعهد خود دست کشیده‌اند و پذیرفته‌اند که ایران به تدریج و ظرف چند سال، توانایی‌هایش را برای تولید مواد مورد نیاز به منظور ساخت تعداد زیادی سلاح هسته‌ای بهبود ببخشد».

نتانیاهو اظهار داشت: «حتی اگر آن‌ها (طرف‌های مذاکره با ایران) به توافق برسند، من حاضر به قبول آن نیستم». با نزدیک شدن زمان سخنرانی بنیامین نتانیاهو در کنگره آمریکا، انتقادها از این سفر از سوی کاخ سفید واشینگتن بیشتر شده است. سوزان رایس، مشاور امنیت ملی کاخ سفید در گفت وگویی تلویزیونی با «چارلی رز» گفته بود: «روابط آمریکا و اسرائیل فارغ از تمایلات حزبی است اما سخنرانی نتانیاهو در مجلس نمایندگان، باعث می‌شود اندکی گرایش حزبی وارد این رابطه شود و ما باید این رابطه را فراحزبی نگه داریم».

به گزارش آسوشیتدپرس، جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، هم در جلسه‌ای در کنگره آمریکا در مورد واکنش نخست وزیر اسرائیل به گفت‌وگوهای ایران گفت: «ایشان ممکن است قضاوتی داشته باشد که این جا ممکن است درست نباشد». سخنرانی بنیامین نتانیاهو در مجلس نمایندگان در مورد مذاکرات اتمی با ایران، به دعوت جان بینر، نماینده جمهوری‌خواه و رییس مجلس نمایندگان صورت می‌گیرد. دولت آمریکا گفته‌ است که به دلیل نزدیک بودن انتخابات در اسرائیل، هیچ‌یک از مقامات دولتی با نتانیاهو دیدار نخواهند کرد.

شماری از نمایندگان حزب دمکرات از سخنرانی نخست وزیر اسرائیل راضی نیستند و به او پیشنهاد داده بودند که به طور خصوصی با آن‌ها دیدار کند. نتانیاهو در نامه‌ای به سناتور «دیک دوربن» و سناتور «دایان فاینستاین» که هر دو دمکرات هستند، نوشته است: «متاسفم که دعوت از من برای جلسه کنگره از سوی برخی به عنوان حرکت حزبی و یا سیاسی تلقی شده است. من به شما اطمینان می‌دهم تنها هدف من، ابراز نگرانی از توافقی با ایران است که ممکن است موجودیت کشورم را به خطر بیاندازد».

نخست وزیر اسرائیل گفت که او به باراک اوباما احترام می‌گذارد ولی تاکید کرد که هیچ انتخاب دیگری جز رفتن به آمریکا برای لابی علیه توافق هسته‌ای با ایران ندارد. وی اظهار داشت: «من برای کاخ سفید و رییس جمهوری آمریکا احترام قائل هستم اما درباره یک مسئله جدی، این وظیفه من است که هر کاری برای امنیت اسرائیل انجام دهم». شماری از نمایندگان دمکرات گفته‌اند که در جلسه سخنرانی نتانیاهو در کنگره حضور نخواهند یافت.

انتقاد کمیته مجلس نمایندگان آمریکا از کری به دلیل مذاکرات هسته‌ای

رییس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا روز چهارشنبه از جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا به دلیل گفت‌وگوهای حساس هسته‌ای با ایران انتقاد کرد و گفت: ایران در تحقیقات بازرسان بین‌المللی در مورد ساختن بمب اتمی کارشکنی می‌کند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، اد رویس، نماینده جمهوریخواه ایالت کالیفرنیا در نشست‌ روز چهارشنبه کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان به جان کری گفت که اعضای کمیته نسبت به مسیر گفت‌وگوهای هسته‌ای با ایران نگرانی‌های جدی دارند. رویس گفت: «در باره تعلیق برنامه‌ اتمی ایران کمتر چیزی گفته می‌شود و به جای آن حرف بیشتر درباره عملکرد هسته‌ای ایران است. این موضوع زمانی نگران‌کننده‌تر می‌شود که بازرسان بین‌المللی گزارش داده‌اند که ایران هنوز جزییات برنامه‌های ساخت بمب اتمی خود را آشکار نکرده است».

نمایندگان حزب جمهوریخواه و همچنین برخی از دمکرات‌ها نسبت به مذاکرات هسته‌ای و حسن نیت ایران در این گفت‌وگو‌ها تردید دارند. آن‌ها ایران را به وقت‌کشی و دخالت در منطقه خاورمیانه متهم می‌کنند. با این حال در صورت به نتیجه رسیدن مذاکرات و دستیابی به یک توافقنامه، به یک دهه بن بست در مذاکرات پایان داده خواهد شد و به نظر می‌رسد که این اقدام می‌تواند به ۳۵ سال تخاصم در مناسبات ایران و آمریکا نیز پایان دهد.

رویس گفت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نسبت به ابعاد فعالیت‌های اتمی با اهداف نظامی ایران ابراز نگرانی کرده است. رییس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا گفت: «بازرسان آژانس به بیش از ۱۰۰۰ صفحه مدرک در مورد تحقیقات و فناوری‌های لازم برای ساخت سلاح اتمی دسترسی پیدا کرده‌اند. از ۱۲ پرسشنامه‌ای که از سال ۲۰۱۱ آژانس برای ایران ارسال کرده است، ایران تاکنون تنها به بخشی از یک پرس‌شنامه جواب داده است».

جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، در واکنش به این اظهارات گفت: سخنان رییس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان مشروع است و ایران اگر می‌خواهد با آمریکا و سایر کشور‌ها به توافق برسد باید به این سوال‌ها جواب بدهد. او گفت: «اینها سوال‌های مشروعی هستند و باید به آن‌ها جواب داده شود». کری گفت ایران به تمام تعهدات مرحله اول توافق پایبند بوده است که باعث از سر گرفته شدن گفت‌وگو‌ها شد. او افزود: «آنها توافق کردند که فعالیت‌های خود را کاهش دهند و من فکر می‌کنم این می‌تواند باعث امیدواری باشد».

وزیر امور خارجه آمریکا که روز سه شنبه نیز برای دادن گزارش در مجلس سنا حاضر شده بود به اعضای کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان گفت محکوم کردن توافق (با ایران) قبل از اینکه بدانیم شامل چه مواردی است و یا حتی قابل دستیابی است، نا‌مناسب است. او افزود: «مسلما فکر نمی‌کنم محکوم کردن توافق، قبل از اینکه حتی شدنی باشد و یا کسی بداند محتوای آن چیست مناسب باشد». گفت‌وگوهای هسته‌ای ایران و شش قدرت جهانی باید تا روز ۳۱ مارس به توافق سیاسی منجر شود و طرفین تا اواخر ماه ژوئن فرصت خواهند داشت تا زمینه یک تفاهم نهایی و جامع را فراهم کنند.