به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۱۹:۲۷
 
۹
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۶/۱۳ ساعت ۱۳:۱۶
کد مطلب : ۵۳۵۳۸
مقاله وارده

بازگشت شورا به محور چمران - قاليباف

بازگشت شورا به محور چمران - قاليباف
هادی کیانی*

گروه مقالات: انتخابات هيئت رئيسه شوراي اسلامي شهر تهران برگزار شد و مهدي چمران براي يک سال ديگر در سمت خود ابقا شد. در جريان برگزاري انتخابات، مهدي چمران با 18 راي در برابر 13 راي مسجد جامعي به جايگاه رياست شوراي شهر تهران بازگشت.
1. تحليل مجموع آراء رد و بدل شده در انتخابات هيئت رئيسه نکات جالبي را در اين رقابت نشان مي دهد.خصوصا آنکه هيچ يک از اصلاح طلبان شورا جزء در يک مورد نتوانسته اند بالاتر از 14 راي کسب کنند. در انتخاب نائب رئيس شورا مرتضي طلايي با 17 راي در برابر 14 راي حکيمي پور رئيس فراکسيون اصلاح طلبان شورا به عنوان نائب رئيس انتخاب شد. ابوالفضل قناعتي از آبادگران هم با 18 راي اولين منشي انتخابي براي هيئت رئيسه بود.

در فرايند انتخاب منشي دوم هيئت رئيسه قابل تامل ترين نکته رخ داد جايي که الهه راستگو از ليست اصلاح طلبان در انتخابات خرداد 92 توانست با 16 راي در برابر 15 راي محمد مهدي تندگويان سخنگوي فراکسيون اصلاح طلبان شورا را شکست دهد. معناي اين راي چيست؟ از طرف ديگر در جريان انتخاب سخنگوي شورا رضا تقي پور با 16 راي بر اسماعيل دوستي عضو ليست اصلاح طلبان با 14 راي پيروز شود. بديهي ترين پيام اين آراء نشان دهنده اين است که اصلاح طلبان در وضعيت کنوني اکثريت شوراء را ندارند.

2. حواشي شوراي اول تهران و سپس ماجراي آبادگران به عنوان آغازگر خروج محترمانه!! اصلاح طلبان از عمده مناصب ملي، سبب شد که بسياري رياست مسجد جامعي بر شورا در سال 92 را مسير بازگشت اصلاح طلبان از همان دري بدانند که روزگاري از آن خارج شدند. اما اين چنين نشد و رياست مسجد جامعي دو روز قبل از يک ساله شدن به پايان رسيد. دقيقا 13 شهريور 92 بود که احمد مسجد جامعي در يک انتخابات نفس گير رئيس شورا شهر پايتخت شد و در اين يکسال اگرچه شورا از هر دو جريان اصلاح طلب و اصولگرا تشکيل شده بود و در جريان انتخابات هيئت رئيسه شورا و شهردار تهران در همان ابتداي کار اين نکته روشن بود، اما شوراي شهر از حاشيه هاي سياسي عملا به دور بود.

اين مهم ناشي از مديريت مسجد جامعي در برقراي تعادل و توازن ميان جناح هاي سياسي حاضر در شوراي شهر و جلوگيري از ورود شورا به وضعيتي بود که شوراي شهر تهران تجربه هاي تلخي از آن به يادگار دارد. مسئله اي که در ارزيابي و تحليل عملکرد شهردار تهران وضعيتي متفاوت را نشان مي دهد. تقدم نگاه اجتماعي به مسائل شهري نسبت به نگاه سياسي در حالي انجام گرفت که تعدا اعضاء شوراي شهر تهران از 15 نفر در دوره گذشته به 31 نفر در دوره اخير افزايش يافته است. جالب است که در حدود شش سال مديريت مهدي چمران بر شوراي سوم شهر تهران تنها 50 مورد تذکر به شهرداري تهران داده شد و در يک سال اخير اين رقم به حدود 100 تذکر رسيده بود که نشان دهنده توجه اعضاي شورا به بعد نظارتي شورا شهر، به عنوان وظيفه ذاتي آن است.

حساسيت و فعاليت مضاعف اعضاء شورا شهر در دوره اخير را بسياري از کارشناسان ناشي از برگزاري منظم جلسات و نگاه تخصصي و کارشناسي شورا به امور در دوره جديد مي دانستند. يکي از اصلي ترين فعاليت هاي رئيس شوراي شهر در يک سال اخير برنامه تهران گردي بود که بسياري آن را از نقاط قوت فعاليت يک ساله احمد مسجد جامعي ذيل موضوع مهم هويت شهري در "آشفته شهر تهران" قلمداد مي نمايند.

طي اين برنامه رئيس شوراي شهر هر هفته به يکي از مناطق تاريخي تهران رفته و ضمن بازديد از خانه هاي تاريخي منطقه، در این برنامه ها به دیدارخانواده شهدا و ملاقات با مشاهیر هر منطقه مي پرداخت که نشان دهنده علاقه مندي وي به موضوع مهم هويت شهري در تهران و تلاش در اين راستا از طريق احياء بافت فرهنگي - تاريخي تهران مي دانستند. موضوعي که در سالهاي اخير و در سايه "توسعه بولدوزري" عملا به حاشيه رفته بود.

تصويب بودجه براي احياء خانه اتحاديه (خانه محل ساخت سريال دايي جان ناپلئون) و پيگيري امور مربوط به خانه شيخ فضل الله نوري، خانه ي پدري صادق هدايت، خانه معین التجار بوشهری، خانه سعید نفیسی(محقق، ادیب و کتاب‌شناس ایرانی)، خانه حسن پیرنیا که در آن فرمان مشروطه نوشته شده است و موارد ديگر تنها بخشي از فعاليت هاي مسجد جامعي در اين حوزه بود.

هر چند سکوت احمد مسجدجامعي در قبال برخي اتفاقات رخ داده در شهر تهران در ماههاي اخير صداي برخي اصلاح طلبان را در آورد اما به هر صورت انتخابات هيات رئيسه شوراي شهر تهران امروز برگزار شد و تلاش ياران سردار براي کنار گذاشتن مسجد جامعي از رياست شورا در سايه سکوت اصلاح طلبان، به ثمر نشست. اين مسئله نشان دهنده عدم تمايل شورا به استمرار روند فعاليت هاي کارشناسي شده يک سال اخير شورا شهر است.

3. آغاز دومين سال رياست مسجد جامعي بر شوراي شهر تهران مي توانست آغاز بازانديشي در روند تصويب طرح هاي شهري و توجه به بافت تاريخي، مباحث فرهنگ شهري و هويت شهري، حفظ و ارتقاء وضعيت محيط زيست شهري؛ از طريق ارتقاء وضعيت حمل و نقل عمومي و ايجاد فضاي سبز متناسب با وضعيت جغرفيايي شهر تهران، حسابرسي دقيق مالي از شهرداري و مواردي از اين دست باشد که به نظر مي رسد با توجه به تجربه يک دهه رياست چمران بر شورا، در دوره جديد عملا به فراموشي سپرده شوند.

بازگشت چمران مي تواند بازگشت تمام عيار روندهاي مديريتي قاليباف به شهرداري باشد. اين در حالي است که شهروندان تهراني در انتخابات 92 با تنها 725 هزار و 854 رای به قاليباف نشان دادند که اداره امور شهر فقط ساخت تونل و بزرگراه نيست و در همين راستا بازگشت به محور چمران - قاليباف دقيقا عکس مطالبات و خواسته هاي شهروندان ارزيابي مي شود.

* مدیر مسئول نشریه دانشجویی جوانه

123
Netherlands
۱۳۹۳/۰۶/۱۳ ۱۳:۳۵
اصلاح طلبان اصولا عقل سیاسی ندارند و به همین لحاظ همیشه با شکست روبرو میشوند البته اشکال عمده از کسانی است که بی جهت رای خودشون را خرج اینها می کنند ضمنا شکست بعدی و بزرگ اصلاح طلبان ، نه بزرگی است که اوبامای . . . در پایان مذاکرات اتمی به ایتها خواهد گفت.منتظر باشید. (250175)
سينــــــــــــ بينا ــــــــــــــــا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۱۳ ۲۰:۰۷
زنده باشی مخالف من.
برعکس شما ، ما رقبایمان را فاقد عقل سیاسی نمیدانیم اما من معتقدم اصولگرایان افراطی ، قدرت تحلیل کافی ندارند و خیلی ظاهر بین و بدون دوراندیشی هستند و اتفاقا استکبار جهانی و همون اوبامای... از این خصوصیت به علاوه خصلت لجبازی و یکدندگی شما استفاده می کنند و شما را مجری خواسته هایشان می کنند. خواسته نهایی آمریکا و غربی ها اینه که ایران کشوری منزوی در جهان ، مورد تحریم جامعه جهانی و درگیر در مشکلات داخلی مثل تورم ، اختلاس ، فساد دولتی و... باشه تا ما نتونیم انقلابمان را صادر کنیم. (250229)
سعید حسن پور
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۱۳ ۱۳:۳۵
بند سوم مقاله خیلی خوب بود (250176)
فرید
Romania
۱۳۹۳/۰۶/۱۳ ۱۴:۳۶
بنده در انتخابات سال 92 به دکتر ولایتی رای دادم.
اما به نظرم دکتر قالیباف بهترین شهردار چند سال اخیر تهرانه...
خواهشا بی انصافی نکنید!
عدم رای به ریاست جمهوری قالیباف به معنای زیر سوال بردن شهرداری او نیست. (250185)
سينــــــــــــ بينا ــــــــــــــــا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۱۳ ۱۵:۲۳
نتیجه مدیریت گذشته چمران ، انتخاب آقای احمدی نژاد به عنوان شهردار و بعدها حمایت مطلق از ایشان بود تا اون هشت سال اسفناک به کشور تحمیل شد. (250195)
امیر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۱۳ ۱۶:۰۵
متاسفانه سیاسی کاری بر کار تخصصی پیشی گرفته و اصلاح طلبان هنوز متوجه نیستند که رقیب از هر سلاحی حتی غیر اسلامی وغیر اخلاقی برای حذف آنها از قدرت استفاده می نماید و اینها در خواب هستند در حالی که رای ونظر مردم به اصلاح طلبان خلاف آنرا میگوید . (250203)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۱۳ ۱۶:۱۶
خب اصلاح طلبان کمتر بودند. معلومه ،آقای مسجد جامعی نمی تونست موضع غیر تعادلی بگیره. (250204)
امير
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۱۳ ۱۸:۳۶
يك حرف و انتقاد ساده ميتونه باعث رد صلاحيت و زنداني شدن اصلاح طلبان بشه، پس اونها قدرت عمل زيادي ندارن و در شورا فقط ١٣ نفر اصلاح طلب حضور دارن و امثال راستگو و هادي ساعي هم شدن نون به نرخ روزخور كه از طناب اصلاح طلبي براي به قدرت رسيدن استفاده كردن وبعد به اونا پشت كردن،اصول گرايان داراي انواع قدرتهاي مرعي و نامرعي هستن.احمد حكيمي پور يكسال پيش وقتي مسجدجامعي رئيس شد از انتخابات نائب رئيسي كنار كشيد تا اصول گرايان هم در قدرت سهيم باشن ولي راستيها اين دوره همه چيو برا خودشون خواستن (250218)
عمو رسول
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۱۳ ۲۰:۲۶
یادمان نرود چمران کسی است که باعث روی کار آمدن احمدی نژاد در شهرداری تهران و بعداز آن هم انتخاب به عنوان رئیس جمهوریو بقیه بدبختی های مردم (250230)
احسان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۱۳ ۲۰:۵۹
دیگه آقای قالیباف خیالش راحته که . . . به کسی جواب نخواهد داد (250232)