به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۳:۵۰
 
۴۶
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۵/۱۷ ساعت ۱۴:۰۶
کد مطلب : ۵۰۵۹۵
توهين به زنان مطلقه براي دفاع از تفكيك‌جنسيتي؟

قرائی‌مقدم: محبوبیت قالیباف کاهش یافت

گروه جامعه: دکتر قرائی مقدم که مقالات و نوشتارهای بی شماری در حوزه آسیب های اجتماعی دارد، سخنان اخیر سردار طلایی در حوزه تفکیک جنستی را به لحاظ اجتماعی کار صحیحی نمی داند چرا که به لحاظ روحی، فکری و روانشناسی اجتماعی نوعی ناامنی شغلی برای زنان به وجود آورده و باعث تشویش افکار عمومی می‌شود.
قرائی‌مقدم: محبوبیت قالیباف کاهش یافت
«از خانمم سوال کردم خانم، من می‌خواهم بروم سر کار جایی که سه تا خانم هستند. از این سه‌تا خانم دوتایشان هم مطلقه هستند. من می‌خواهم با این ها کار کنم. شما راضی هستی؟ گفت: قلم پایت را می‌شکنم اگر این کار را بکنی.»؛ این صحبت ها دو روز پیش از سوی سردار طلایی نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران ورییس پلیس سابق تهران بزرگ در زمان فرماندهی محمدباقر قالیباف، شهردار فعلی شهر تهران، منتشر شد؛ پس از پایان جلسه شورا و در جمع تعدادی از خبرنگاران آن جا.

دکتر امان الله قرائی مقدم معتقد است که این دیدگاه زن را عامل فریب کاری و از راه به در کردن مرد دانسته و او را وسیله جاذبه و مایه فساد تلقی می کند. این جامعه شناس و استاد دانشگاه این سخنان را آن هم از سوی کسی که سکان دار دژی به نام شورای شهراست و نمایندگی شهر ۱۲ میلیونی تهران را به عهده دارد جای بسی تعجب و ناامیدی دانست و گفت؛ کسی که نماینده مردم است باید به فکر رفع مشکلات واقعی آن ها نظیر رفت و آمد، گرانی، تورم و… باشد نه این که این حرف های بی معنی را مطرح کند.

دکتر قرائی مقدم می گوید: سردار طلایی مسئول برنامه ریزی در امور شهری و معضلات شهری مردم است، او نه شیخ است، نه روحانی و نه در حوزه این مسائل تخصصی دارد که به زنان مطلقه توهین کند. این جامعه شناس با ذکر این مطلب که از حدود هر چهار ازدواج یکی به طلاق منجر می شود، عنوان کرد اگر اشتغال این زنان با مشکل مواجه شود آینده آن ها با یک علامت سوال بزرگ همراه خواهد شد. او به قانون کار اشاره کرد و گفت: بر طبق قانون اساسی هر کسی که در ایران زندگی می کند می تواند شغل داشته باشد. بنابراین نمی توانیم به یک زن مطلقه بگوییم چون شما طلاق گرفته ای حق کار کردن نداری.

به عقیده دکتر قرائی اظهارات سردار طلایی توهین به همه زنان مطلقه است. او می گوید در دیدگاهی مردانه که زنان مطلقه قصد فریب مردان را دارند نباید نوع برخورد مردانی این چنین را به یک زن مطلقه از نظر دور داشت! این استاد دانشگاه به سخنان محمدباقر قالیباف شهردار تهران اشاره می کند که نقطه شروع این اظهار نظرات بوده و می گوید؛ این سخنان باعث کم شدن محبوبیت شهردار و زحماتی که ایشان در این هشت سال دوران خدمتشان برای شهر تهران کشیده اند می شود.

او معتقد است در طول تاریخ زنان و مردان ایرانی دوشادوش یکدیگر کار کرده اند؛ نمونه های آن را می توان در شهرهای گیلان، مازندران، خراسان، کردستان، لرستان، بوشهر، سیستان و بلوچستان و… ببینیم؛ زن و مرد با هم درو می کنند، با هم وجین می کنند، شالی برمی دارند، چای می کارند و قالی می بافند. دکتر قرائی مقدم اظهار تاسف می کند از این که یک عده می خواهند جامعه آرام و ایمن را به تشنج روحی و تشویش افکار عمومی بکشانند. این افراد باید بدانند که در چنین جامعه ای هر روز یک موضوع تازه و عجیب علم خواهد شد که اثرات سیاسی، روحی، روانی، فرهنگی و به تبع آن اقتصادی سنگینی را به دنبال دارد و در نهایت مانع پیشرفت آن جامعه خواهد شد.

از نظر این جامعه شناس، در حال حاضر جامعه در حوزه اشتغال زنان به آرامی و بدون تشنج پیش می رود و این که هر روز افرادی بیایند و به خاطر این که حرفی زده باشند، مسئله ای را علم کنند سوای اثرات مخرب آن باعث تاثیرگذاری بد بر زنان نیز خواهد شد. او ضمن این که اظهار نظر در این حیطه را از اختیارات مقام معظم رهبری می داند به دوران حضرت امام خمینی(ره) اشاره می کند و می گوید؛ حضرت امام در واکنش به افرادی که می خواستند در دانشگاه ها دیوار بکشند برخوردی شدید از خود نشان دادند و مانع انجام این کار شدند و حالا می بینیم رفتاری که باعث واکنش تند امام شد دوباره تکرار می شود.

آبراهام مزلو Abraham (Harold) Maslow روانشناس انسان‌گرای آمریکایی در رتبه بندی نیازهای انسان امنیت را مهم ترین عامل پس از ارضاء تمایلات فیزیولوژیک بدن می داند. به نظر می رسد بیان سخنانی نظیر سخنان سردار طلایی و سخنان اخیر محمدباقر قالیباف شهردار تهران مصداق بارز ایجاد ناامنی در جامعه باشند. اما مطرح شدن سخنان غیر تخصصی توسط آقایان سردار قالیباف و طلایی انگیزه ای شد که در آینده با دکتر قرائی مقدم و سایر افراد متخصص و صاحب نظر در حوزه ی اجتماعی قراری بگذاریم پیرامون شناخت آسیب های واقعی که زنان مطلقه را در جامعه تهدید می کند. این که یک زن مطلقه چه جایگاهی در جامعه دارد و اصلا مردانی هم که پدیده طلاق را تجربه کرده اند کجای معادله قرار می گیرند؟ شاید از درون این بحث ها بتوان به ریشه یابی علت طلاق های زیادی که در جامعه ی ما اتفاق می افتد پی برد.