به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۱:۵۷
 
۱۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۶/۱۰ ساعت ۱۳:۰۱
کد مطلب : ۵۱۹۴۵
جايگاه‌ايران در دنیای‌پررقابت اقتصادجهان كجاست؟

تولید ملی و هزینه ملی

سرمایه گذاری خارجی در ایران و همچنین سرمایه گذاری ایران در پروژه های تحقیقاتی و صنعتی دنیا، امنیت ملی ایران را نیز تضمین مي‌نماید، چرا که در عصر جدید سیاستگذاری کلان کشورها را شرکتهای بزرگ چند ملیتی رقم خواهند زد
تولید ملی و هزینه ملی
عطا افشاریان

گروه اقتصادي: دنیای پر رقابت اقتصادی امروز و شکوفایی گسترده تکنولوژی و ارتباطات، وجود کشورهایی مستقل از دنیا مانند صد سال پیش را محال ممکن ساخته است. کشورها بر اساس استعداد تخصصی خود و یافتن مزیتهای رقابتی در حال رشد و گذران زندگی هستند. هنگ کنگ و سنگاپور به مرکز تجارت جهانی تبدیل شده اند، فیلیپینی‌ها و هندی‌ها کارمندان متخصص شرکتهای غربی هستند و کشورهای عربی در صادرات نفت و گاز دست بالا را دارند.

آمریکایی‌ها در تکنولوژی گوی سبقت را ربوده اند و ایرباس و بوئینگ محصول چندین کشور مي‌باشد اگر چه برند آنها متعلق به فرانسه و امریکا است. خرید سهام شرکتهای بزرگ توسط دولتها و سرمایه گذاری در اوراق قرضه و بورس سایر کشورها، روابط و وابستگی دولتها و ملتها را بیش از پیش پیچیده نموده است.

دنیای پیچیده امروز، ساختارهای ابتدایی قدرت و ثروت و اقتصاد را دستخوش تغییر کرده است. استقلال و بستن مرزها و بیخبری دنیا از یکدیگر، جای خود را به مفهوم جدیدی داده است: درهم آمیختگی فرهنگها و ملتها. ملتها به یکدیگر نزدیک و نزدیکتر مي‌شوند و عادات مشترک آنها بیش از پیش خواهد شد، در عین حال امکان نگهداری فرهنگها، زبان، دین و مذهب در دنیای جدید وجود خواهد داشت.

دنیای امروز دنیای تعامل و همکاری است و در عین حال رقابت برای تولید بهتر و ارزانتر، دنیایی که در آن آژانس فضایی اروپا تشکیل مي‌گردد و ناسا و آزانسهای فضایی دیگر در حرکت به سمت توسعه علوم، همکاری نزدیک دارند. اما در این میان بسیارند کشورهایی که ساز مخالف مي‌زنند و هنوز در صد سال پیش زندگی مي‌کنند، کشورهایی که بجای مشارکت در توسعه فناوری با دنیا در رقابتی غلط با آنها افتاده اند.

پایان جنگ سرد با این پیام رییس جمهور وقت آمریکا همراه بود که بیایید بجای رقابت در ساخت سلاح اتمی، در بهبود کارایی ماشین لباسشویی و رفاه بیشتر مردم، همکاری و اشتراک دانش داشته باشیم. رقابتی که نتیجه آن به طور حتم هدر رفتن میلیاردها دلار در کشورهای توسعه نیافته، در حال توسعه و حتی توسعه یافته است.
در دنیایی که شرکتهای بزرگ، تعلق به یک ملیت ندارند و ساختار آنها در کشورهای متعددی پراکنده شده است، کشیدن دیوار به دور یک کشور و تولید همه نیازهای آن، امری محال است و البته هزینه بر.

روی سخن به مسوولین کشور است که با رویکرد ضد تحریم دست به ساخت هر وسیله و قطعه ای مي‌زنند هر چند هزینه آن صدها برابر نوع خارجی آن باشد. صد البته که استقلال و خودکفایی خوب است ولی در دنیای امروز حتی ایالات متحده نیز نمی تواند داعیه استقلال از دنیا را داشته باشد چرا که برخي صنایع آن وابسته به چین، هند و ژاپن است.

تعامل سازنده با دنیا این امکان را فراهم مي‌سازد که انرژی و توان علمی و اقتصادی کشور در راستای هم افزایی جامعه جهانی هزینه شود و دانشمندان و متخصصین ایرانی نیز چون سایر کشورها، به ساخت قطعه ای از پازلهای صنعتی بزرگ اقدام ورزند، آنچنان که هواپیماهای بوئینگ و ایرباس در چندین کشور دنیا ساخته و پرداخته مي‌شوند.

سرمایه گذاری خارجی در ایران و همچنین سرمایه گذاری ایران در پروژه های تحقیقاتی و صنعتی دنیا، امنیت ملی ایران را نیز تضمین مي‌نماید، چرا که در عصر جدید سیاستگذاری کلان کشورها را شرکتهای بزرگ چند ملیتی رقم خواهند زد و در چنین شرایطی، هر شرکتی به دنبال حفظ منافع خود در کشورها و به تبع آن حفظ امنیت آن خواهد شد. جهان با سرعتی بیش از تصور همگان در حال یکپارچه شدن است و برداشته شدن مرزها و تعامل همه جامعه جهانی، دور از ذهن نیست.

جامعه تجاری و صنعتی ایران نیز باید بپذیرد که بر پایه استعدادهای خود به تولید و عرضه محصول بپردازد، در چنین شرایطی نیازی به هزینه های گزاف مالی و از همه مهمتر جانی برای تولید هواپیمای ملی و یا خودروی ملی و یا هرگونه تولید ملی دیگر نخواهیم داشت. هزینه هایی که سالهاست ملت ایران آنها را به دوش مي‌کشد و مسوولی نیست که داد سخن سر دهد، که توسعه و تولید خوب است اما با هزینه مناسب.

سوال اینجاست که چرا فرد ایرانی که باید بتواند بهترین لوازم خانگی دنیا را خرید نماید و در هزینه خود و خانواده و حتی کشور در مصرف انرژی صزفه جویی نماید، در اثر سیاستگذاری‌های غلط پولی و به اسم حمایت از تولید‌کننده بدون بهره‌وری و کیفیت داخلی، مجبور به تهیه کالای بي كيفيت شود. کالایی که هنوز چند روزی از مصرف آن نگذشته دردسرهای استفاده اش نمایان مي‌گردد و یا آنچه فروخته شده با آنچه تبلیغ شده همخوانی ندارد؟ و چرا نباید اصول رقابت آزاد در کشور ما نمایان شود تا مردم طعم رفاه و کسب ثروت بر اساس استعداد و تلاش را بچشند؟

باید بجای فرار از تحریم‌ها و تولید محصولات بی‌کیفیت به اسم تولید ملی، ولی در واقع مونتاژ ملی محصولات چینی و روسی، شیوه تعامل با دنیا را یافت، آنگونه که ترکیه، مالزی و ... یافته اند و البته از مسلمانی خود نیز دست نکشیده‌اند. برای حق گویی و حق طلبی نیازی نیست دست به گریبان دنیا شد، بلکه باید با منطق و با صلح و آشتی در مجامع علمی دنیا، حقیقت را بیان کرد.

دنیای فردا دنیای استعمار یا سلطه گری نخواهد بود و آمریکا و هر قدرت دیگری در دنیا نیز قادر به سلطه بر کل جهان نخواهد شد، اما همه کشورها از جمله ایران مي‌توانند از امروز سنگ بنای فردا را رقم زنند، فردایی که در آن انرژی و اقتصاد همه کشورها به سمت رفاه بیشتر بشری حرکت خواهد کرد و جنگها و توسعه طلبی‌ها و نژادپرستی‌های پوچ، جای خود را به هم افزایی و همکاری خواهد داد. آن روز نزدیک است و باید دید،ما ایرانیان برای آن روز چه توشه ای داریم برای عرضه به دنیا.

پایان سخن اینکه در دنیای پر رقابت امروزی، ساخت هر وسیله و یا قطعه ای در کشور، بدون داشتن دانش و تکنولوژی و استانداردهای لازم، به دور از اندیشه و منافی منافع ملی است. این حداقل انتظار از مسوولین وجود دارد که اگر حتی تمایل به ساخت و تولید در ایران دارند، آن را به بخش خصوصی واگذار کنند تا آنها بتوانند با مشارکت سایر شرکتهای خارجی، دانش را در کشور بومی سازند و البته خود نیز منتفع گردند، چرا که صنعت و ساختار دولتی، آنگونه که تجربه آن نیز در کشور وجود دارد، جز رانت و فساد و در نهایت محصول بی کیفیت دستاوردی نخواهد داشت.

ماتی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۱۰ ۱۳:۲۹
شعاررفاه واسایش ملت مابجای منطق شده مبارزه بااستکبارجهانی.ماسی سال است فقط این رامیشنویم (249496)
دكتر نيك
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۱۱ ۰۳:۵۳
قرار نيست هر چيزي در يك كشور توليد شود بلكه بايد توليداتى را سرمايه گذارى كرد كه دانش بومى وقابليت صادرات آن وجود دارد ، مشاركت در پيشرفت علوم با ديگر كشورها طبعا مشكلات سياسي را هم ميكاهد ، استقلال با قدرت توليد مقدور است ، (249571)
صوفی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۱۰ ۱۴:۰۴
آری؛ واقعیت دنیا اینچنین است اما مشکل جامعه یک مسئله است :
((تجارت وصنعت واقتصاد در دست سیاستمدار است .)) (249502)
کل درویش
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۱۰ ۱۵:۱۸
ما نیز در دروغ گویی گوی سبقت را از همه برده ایم وبه فکر این هستیم که بی جهت دیگران را کله پا کنیم کجاست فرمان حماسه اقتصادی ونه تنها حماسه ای انجام نمی شود برخی ها با امار دروغین کشور را به گونه ای نشان می دهند که فکر می کنب مدینه فاضله است.ای اقا فقط شعار است بروئی تو بازار می فهمید که چه خبر است.پوستت را می کنند یک زمانی اقای احمدی نژاد می گفت بیایید جلوی خانه ما گوجه وسیب زمینی بخرید الان که او دیگر در راس کار نیست مردم از کجا بخرند که ارزان باشد (249519)
مسافر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۱۰ ۱۵:۳۳
شما بیل زن هستی برو از یکی از این شرکتهای خارجی یه نمایندگی بگیر که یه قطعشون رو بدن به شما


فکر کردید به این راحتیه؟؟؟؟ نشستی تو دفتر دانشگاه و واسه خودتون تز میدید؟؟؟؟

اولا که خیلی ها تو نوبت هستن مثل هند و جنوب شرق آسیا و ...... که با توجه به دشمنی کشورهای صاحب عمده سهام یعنی اسرائیل و آمریکا به ماها نمیرسه حالا حالا ها

کشورهای زیادی رفتم ، تنبل ترین کارگرها و پر ادعاترین رو ایران داره (249526)
هموطن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۱۰ ۲۱:۳۷
پس بفرمایید ایران ۱۴۰ سوار شوید لطفا .ما که نفهمیدیم شما الان از چی ناراحتی بالاخره باید ایران ۱۴۰ تولید کرد ولو به قیمت جون همه یا این مقاله درست میگه (249555)
مسافر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۱۱ ۱۷:۲۴
نه منظورم اینه این حرفها رو یه بچه هم بلده
من که هیچی از اقتصاد نمیدونم چیز جدیدی تو این مقاله ندیدم و همه فقط حرف میزنیم و موقع عمل که میرسه هیچکاره هستیم (249723)
رای
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۱۰ ۱۶:۱۶
ما دچار بد فهمی شدیم اگر انسانهایی بودیم که کمی فکر می کردیم به اینجا نمی رسیدیم که حال هستیم .در تمام عمرمان مشغول شعار دادن بودیم مرگ این و ان را خواستن .اما انها روز به روز پیشرفته تر وقدرت مند تر شده اند ولیکن ما داریم شبهایمان را با بدبختی به روز می رسانیم .چند استان ما سوء تغذیه دارن کشوری که دارای نفت وگاز است واین همه منابع طبیعی . (249534)
کاوه
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۱۰ ۱۶:۳۹
از ماست که بر ماست همه این نابسامانی ها حق ماست ما(مردم)میخاهیم بدون تلاش به همه خواسته هامون برسیم و انتظار داریم سیاستمدارهامون اقتصاد و همه مشکلات رو درست کنن غافل از اینکه جیب اونا گشادتر از جیب ماست (بهار لطفا بدون سانسور چاپ کن) (249537)
vahid A3
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۱۰ ۱۶:۵۰
سلام آقای افشاریان میشه بفرمائید دیشب شام چی میل کردین؟
عزیز جان برادر مطمئنم نفست از جای گرم بلند میشه
چون منم یه وقت هایی پیش مثل جنابعالی فکر میکردم !
دیدم بی فایده هست
در این مملکت هر کس فکر جیب خودش است
چنان خوردند ! بردند ! که برای هفت پشتشان هم کافیست
کدام مشکل مملکت تا به حال 100 در 100 حل شده ؟!
کدام شعار عملی شده؟
تا آخرین نقطه مقاله زیبایتان را خواندم . بسیار رویایی و دست نیافتنی ایست
هر حال !
از خدا می خواهم قبل از مرگم فقط یکبار خارج از کشور (مثلا ایتالیا)را ببینم.
یک لیسانس بیکار (249538)
afsaneh
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۱۰ ۲۰:۲۲
یک عمره همه اش میگن بردن،خوردن،....واین داستان ادامه داره
نمی دونم کی نوبت رسیدگی با این افراد برده وخورده میشه!!!یا کی جلوی این کارها گرفته میشه!!!تا حالا یک عزم ملی برای مبارزه با مفاسداقتصادی و مالی نبوده،ومطمئنا به نفع خیلی از افراد هم نیست که باشه،چون با منافعشون منافات داره،نتیجه گیری که یک عمرهروزبه فکرفردای بهتریم ولی کو (249549)
عسل
France
۱۳۹۳/۰۶/۱۰ ۲۱:۵۰
خودرو سازی را از انحصار طلبی دبیارید بگذارید هر کسی بیاد سرمایه گذاری کنه ...در کشور های کویت و عربی دیگه ماشین خیلی راحت خریده میشه بدون فشار به مردم (249558)
حق گو
United States
۱۳۹۳/۰۶/۱۰ ۲۲:۴۵
سلام خانم افسانه مبارزه با فساد و فاسد راه کار داره شناسایی فاسد مبارزه با ریشه ها و بستر های بوجود آورنده فساد ببینید چند ساله بحث فساد واز بین بردن آن مطرحه و هیچ اتفاقی نمی افته بلکه دامنه و عمق فساد بیشتر وبیشتر میشه اراده لازم وجود داشت میشد جلوی خیلی از مفاسد گرفته بشه نکته اینجاست منافع بعضی ها در همین انحصارها و رانتهاواشفته بودن بازارها است تا یکشبه پولهای افسانه ای به جیب بزنند نتیجه دولتی کردن اقتصاد کنار زدن بخش خصوصی وعدم رقابتی شدن بازارو نبود وجودمطبوعات آزاد همین میشه (249559)
یکی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۱۰ ۲۳:۴۱
باسلام تازمانی که مردم اطلاعات کافی برای تصمیمات که میگیرندنداشته باشندمشکلات هست پس رسانه ها باید مردم روآگاه ترکنن .امنیت اقتصادی مستلزم اگاهیه سیاسیه (249561)
اوستا عبدالله کفشدوز
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۱۱ ۰۰:۲۱
خوش خیالی زیاد جالب نیست امروز حرف اول رادر دنیا کیفیت وتبلیات می زند متاسفانه چیپس وکف شوئ... تمام وقت مردم را گرفته وتولید ملی فراموش شده متاسفانه صدا وسیما به نظرات مردم توجه ندارد وجناحی عمل می کند (249564)
امير
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۱۱ ۰۰:۳۳
احسنت ، مقاله بسيار به حقي بود ، كشورهاي بزرگ صنعتي دنيا اينقدر به اندازه ما ادعاي توليد ملي و همه چي رو داخلي سازي كنن ندارن. . هرچي تو دنيا اختراع بشه فردا ما ميگيم ساختيم.. (249567)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۱۱ ۰۸:۴۷
بر اساس آیه و روایه بایستی بدانیم سرنوشت هر ملتی توسط همان ملت رقم می خورد .و تا زمانی که شعور سیاسی و آگاهی ما مردم اندک باشد درب بر همین پاشنه می چرخد . (249577)
سعید1
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۱۱ ۱۵:۲۱
دوستان گرامی همه چیز باید از اسا درست بشود.وقتی بنیادها ایراد دارد وارد بحثهای پیچیده شدن چیزی جز سردرگمی و گیج شدن ندارد حاصل هم اسیر بازیها شدن است.بنیادهای صنعت را نداشتیم حکومت گذشته اینهمه سرمایه گذاری در نوسازی کرد صنعتی شدیم؟! نه.پس در حالی که اساس ها ایراد دارد اگر به زوائد بپردازیم جز بیراهه نرفته ایم.جامعه ما به یک خانه تکانی بنیادین نیاز دارد که البته با این سطح از هوشمندی مردم هرگز اتفاق نخواهد افتاد. (249654)