به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۱۸:۵۴
 
۷
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۶/۰۸ ساعت ۱۴:۵۸
کد مطلب : ۵۲۹۳۵

داعش، 8 دانشگاه عراق را تعطیل کرد

گروه بین الملل: نیروهای تروریستی داعش، هشت دانشگاه در شمال عراق را تعطیل کردند و به نظر نمی‌رسد به این زودی‌ها این دانشگاه‌ها بازگشایی شوند.
داعش، 8 دانشگاه عراق را تعطیل کرد
پس از آنکه دانشجویان و استادان از ترس حمله تروریست‌های داعش از دانشگاه‌های شمال عراق گریختند، نیروهای داعش در خوابگاه‌ها و نیروهای دولتی عراق نیز در یک دانشگاه دیگر مستقر شدند. دولت عراق تلاش می‌کند تا سیل ورود دانشجویان پناهجو به دانشگاه‌های تحت کنترل دولت را به نوعی مدیریت کند. «علی الادیب»، وزیر آموزش عالی و تحقیقات عراق وضعیت حاضر را بسیار سخت عنوان کرده و تعداد دانشگاه‌هایی را که در این کشور تعطیل شده‌اند، هشت دانشگاه اعلام می‌کند. بنابر اعلام وی، دانشگاه‌های اصلی این کشور نظیر دانشگاه فلوجه، موصل و تکریت تعطیل شده‌اند.

به گزارش المنار، استادان و دانشجویانی که در مناطق تحت کنترل نیروهای داعش به درس مشغول هستند یا درس می‌خوانند در آستانه فرا رسیدن سال تحصیلی جدید در برزخ و بلاتکلیفی به سر می‌برند. نیروهای تروریستی داعش در طول امتحانات دانشگاه‌ها در فصل بهار با حملات خود به دانشگاه‌ها بسیاری از دانشجویان را در حالی که در انتظار دریافت مدارک تحصیلی خود بودند وادار به فرار کردند.

نیروهای داعش، دانشگاه موصل را بدون هیچگونه آسیبی تحت تصرف خود درآورند زیرا از خوابگاه‌های این دانشگاه برای اقامت نیروهای خود استفاده می‌کنند. آنها همچنین سلاح‌ها و تجهیزات امنیتی دانشگاه را نیز مصادره کرده‌اند اما دولت عراق ضمن قطع برق این دانشگاه در درگیری با این داعشی‌ها بخشی از ساختمان دانشگاه را نیز ویران کرد. یکی از استادان دانشگاه موصل تصریح کرد: حتی در صورتی که نیروهای داعش این دانشگاه را نیز تحت تصرف نداشتند بازهم انتظارنمی‌رفت به دنبال تشدید درگیری‌ها در عراق ترم پاییز در دانشگاه‌ها به این زودی آغاز شود.

وی افزود: هیچ خانواده‌ای به فرزندان خود اجازه رفتن به دانشگاه‌ها در این شرایط را نمی‌دهد. چرا که تمام جاده‌های موصل ناامن و به صحنه نبرد تبدیل شده‌اند. بسیاری از استادان آواره نیز مدتهاست حقوقی دریافت نکرده‌اند. الادیب با بیان این مطلب افزود: اطمینان از این مسئله که دانشجویان مکان مناسبی برای ادامه تحصیل خود داشتنه باشند یک وظیفه بسیار سنگین و پرهزینه است. وی گفت: شمار دانشجویان آواره بسیار وسیع است و نیاز به بودجه زیادی برای ساخت کلاس‌های درس جدید برای جای دادن این دانشجویان و استادان آنها داریم.
مرجع : ایسنا