به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۰۹:۰۰
 
۹
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۵/۱۶ ساعت ۱۱:۱۵
کد مطلب : ۱۴۴۰۵

شعف‌فراوان اين‌روزهاي ايرانيان از ادبیات‌فاخر

شعف‌فراوان اين‌روزهاي ايرانيان از ادبیات‌فاخر
كوروش شفيعي ايران‌نژاد

گروه مقالات: آنچه که پیش و بیش از هرچیزی تفاوت های رفتاری رئیس جمهور یازدهم را با همتایش در دو دورۀ اخیر نشان مي‌دهد و دل هر ایرانی را از حصول این تغییرِ مهم و ضروری مشعوف مي‌سازد؛ استفادۀ بجا و درست ایشان از ادبیات فاخر و زبان تکریم و احترام است.

سخنرانی های جناب آقای دکتر روحانی از جایگاه ریاست جمهوری، در همین بازۀ زمانی کوتاهِ پس از رسمیت یافتن مسئولیتشان در مراسم تنفیذ، همه مؤید این نکته است که یکی از مهم ترین پیام های رأی ملت در انتخابات اخیر، به درستی دریافت شده است و امروز هر ایرانیِ علاقمند به میهن؛ از وجاهت، شخصیت و کنش های رفتاری و گفتاریِ بالاترین مقام اجرایی کشور محظوظ گشته و به ادبیات فاخر و کلام و رفتار متین و وزینِ ریاست جمهوری مباهات مي‌کند.

در سه رویداد مهم پس از تنفیذ حکم ریاست جمهوری (سخنرانی های مراسم تنفیذ و تحلیف و مصاحبه مطبوعاتی)، این تفاوت و تغییر در مقایسه با هشت سال اخیر، نمودی بسیار چشمگیر و شاخص داشته است. دیگر؛ نه از سخنانِ آرمانیِ غیرمنطبق با واقعیات اثری هست و نه از احالۀ تقصیر و اتهام موهوم به دیگران. نه رجزِ "هل مِن مبارز" خوانده مي‌شود، نه از خودشیفتگی نشانی دیده مي‌شود و نه سؤال پرسشگران به طرح سؤالی متقابل و بی پاسخ مي‌انجامد.

نیازی به گفتن نیست که رئیس جمهور – یا بالاترین مقام اجرائی هر کشور – نمایندۀ آن ملّت در نزدافکار عمومی جهانی است. رفتار، سکنات و گفتارش همواره در معرضِ ارزیابی و قضاوت جامعۀ بین المللی قرار مي‌گیرد و البته این قضاوت؛ به فرهنگ کلّ جامعه ای که او نمایندگی اش مي‌کند تعمیم داده مي‌شود. بعبارت دیگر؛ ادبیاتی که توسط مقامات ارشد و مسئولان عالیرتبه یک کشور بکار گرفته مي‌شود، در واقع ترجمانِ فرهنگ، اخلاقِ عمومی و ادبیاتِ آن کشور تلقی شده و هرچه از متانت، صداقت، احترام و شفافیتِ بیشتری برخوردار باشد؛ موجبات جذب، همراهی و باورپذیریِ شنوندگان و مخاطبین را فراهم خواهد کرد.

القاء و انتقالِ صداقتِ گفتار به مخاطبین داخلی و بین المللی؛ هنری است که از بیان مستدل و لطیفِ توأم با تکریم گوینده نشأت مي‌گیرد و البته باید مستظهر به فهم سرشار و ادراک حقایق توسط خود ناطق و احترام به شعور و شأن و منزلت مخاطب نیز باشد. ادب و احترامِ متجلی در گفتار، خود ناشی از همین فهم سرشار است و اهانت و بی ادبی در کلام، یقیناً به ناتوانیِ ادراکی و تفهیمیِ گوینده تعبیر مي‌شود.

متأسفانه در ۸ سال گذشته؛ برداشتی که مسئولان ارشد دولتی و در رأس آنها رئیس دولت از "مردمی بودن" ارائه مي‌دادند بیشتر در حدّ استفاده از ادبیاتی غیر رسمی و عباراتی دمِ دستی و گاهاً سخیف نمود پیدا مي‌کرد. کلمات و واژگانی که شاید به زعمِ گویندگان آن، برای تودۀ مردم جالب و خودمانی به نظر مي‌رسید و موجب افزایشِ محبوبیت مي‌شد(!) ولی در واقع لطماتی که از بکارگیری آن عباراتِ خارج از عرفِ رسمی، به مناسبات بین المللی و جایگاه و شأن فرهنگِ ایرانی-اسلامی وارد مي‌شد مورد تغافل و تجاهل قرار مي‌گرفت. موضوعاتی بدون ربط و عبارات و ادبیاتی نازل که نتیجه ای جز یک لبخند زودگذر بر لبهای شنودۀ عام و تلخندی سرشار از تأسف در چهرۀ فرهیختگان و دلسوزانِ داخلی و نهایتاً واکنشهای استهزاءآمیز، سخت و لجوجانۀ مخاطبینِ خارجی و قدرتهایِ جهانی در پی نداشت.

امروز اما بوضوح مشاهده مي‌شود که دولتمردانِ جدید، به موازاتِ بیشمار مواردی که در ارجاعِ مجدد آنها به عقلانیت عزمی راسخ دارند، در اصلاح این مهم نیز جدیتی ویژه از خود نشان مي‌دهند. دولت تدبیر و امید در همین مدت زمان اندک حیاتش نشان داده است که به شکلی منطقی و به دور از جنجال و هیاهو، و بدون تأثیر و تأثر از فشارهای تندروانه، در صدد اصلاح ریشه ایِ وضعیت نه چندان بسامان اقتصادی، سیاسی و فرهنگی است و کمر همت به رفع مشکلات معیشتی مردم و تحقق خواستهای سیاسی و مدنیِ قاطبۀ ملت بسته است و در این میان از نقش بی بدیلِ استفاده از ادبیاتِ تکریم و احترام در حصول به نتایج مطلوب، به خوبی آگاهی دارد.

ادبیاتی که قطعاً خواست و ممارست عمومی بر استمرار و فراگیر شدنِ آن، علاوه بر اثرات ملموس بین المللی، مي‌تواند در عرصۀ داخلی نیز منجر به کاهش پرخاشگریها در سطح جامعه، جلوگیری از تشنج آفرینیِ عواملِ خودسر ، کاهش نفوذ گروههای فشار غیر رسمی و محدودیتِ دامنۀ تأثیر عقبۀ رسانه ایِ گروههای مروج افراط و تندخوئی گردد.

اصلاح طلب بافقی لردی
۱۳۹۲/۰۵/۱۶ ۱۱:۲۳
رییس جمهوری نیازمند ادبیات فاخر ایرانی و عزم برای تغییر است (105614)
(امین)
United Kingdom
۱۳۹۲/۰۵/۱۶ ۱۱:۳۱
از این آدم هایی که سخنان قشنگ قشنگ می زدند در طول تاریخ ما زیاد بوده است(آخرش هم معلوم شد سرنوشت ما با اونها چی شد)

درسته که رییس دولت فعلی خیلی خیلی بهتر از رییس دولت قبلی سخن می گوید اما سخن گفتن همه چیز نیست و نباید گول خورد

باید منتظر عمل فرد بود

به عمل کار برآید به سخنرانی نیست (105619)
فردوسی
۱۳۹۲/۰۵/۱۶ ۱۶:۰۱
غیر از خاتمی کسی رو فکر نکنم منظورت باشه ولی خاتمی مملکتو با نفت 20 دلاری و علیرغم عدم هماهنگی دیگر قوا با خود بهتر از اونی اداره کرد که به اندازه کل تاریخ ایران تفت فروخته بود، لطفا اگه نمیتونی و یا نمیخوای حداقل با یه نظر مثبت در بازسازی کشور به روحانی و دوستانش کمک کنی حداقل الکی منفی بافی نکن و تخم یاس و ناامیدی نکار، نصفه پر لیوان رو ببین (105802)
۱۳۹۲/۰۵/۱۶ ۲۱:۱۳
آقا امين ، شما چرا در اكثر نظراتتون ( اگه همه نباشه ) سعي داريد اينجوري القا كنيد كه ما داريم گول مي خوريم و آقاي روحاني اونقدرا هم خوب نيست؟ (106042)
بنده خدا
United States
۱۳۹۲/۰۵/۱۶ ۱۱:۳۴
پس نتیجه اینکه برای 8 سال گذشته حداقل یک عذر خواهی به ملت مسلمان و همیشه در صحنه و مظلوم ایران اسلامی بدهکارند و بدانند خداوند رحمان از حق الناس نخواهد گذشت (105620)
محمد
۱۳۹۲/۰۵/۱۶ ۱۱:۳۶
بهتر است بجای تعریف وتمجیدهای بی فایده کمک کنیم تا با پیشنهادهای سازنده وداشتن برنامه ای مدون از وضعیت ناخوشایندی که برایمان درست کرده اند به یک وضعیت قابل قبولی برسیم . (105621)
محسن
۱۳۹۲/۰۵/۱۶ ۱۱:۳۸
بسیار پسندیده ودر حد ومقام یک ریس جمهور سخن گفتنند .اگر در بین مسئولین این ادبیات رواج بیابد .مطمئننآ شبکه های مخالف خارجی .مفسرین بین المللی راهی جزء عقب نشینی وتکریم انتخاب مردم ندارند.اصولآ خلع صلاح میشوند ویا خود را با خواست اکثریت جامعه همراه میکنند ویا با بی توجهی مردم روبرو میشوند (105622)
جواد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۵/۱۶ ۱۱:۵۹
جدای از موارد گفته شده مسئله دیگر ترجمه گفته های رئیس جمهور قبلی به زبانهای مختلف دنیا می باشد که برای طرف خارجی کاملا نامفهوم بود مثلا : اون مه مه رو لولو برد - آب رو بریز اونجایی که می سوزه و ...... شما فکر کنید ترجمه اینها به زبانهای خارجی چی میشه و چه معنی پیدا خواهد کرد! (105630)
ج.م
۱۳۹۲/۰۵/۱۶ ۱۲:۱۶
منهای تمام مسائل همین ادبیات ، گفتار و منش رئیس جمهور محترم این احساس را ایجاد می کند که بعد از 8 سال کشور ایران رئیس جمهور دارد. (105640)
۱۳۹۲/۰۵/۱۶ ۱۲:۲۴
بابا اون قبلیه که همرو گذاشته بود تو آمپاس شدید؛ هی قمپز درمیکرد، لغز میخوند، انقولت در میاورد، به ضرس قاطع همور آچمز کرده بود! (105644)
فیروز!
۱۳۹۲/۰۵/۱۶ ۱۷:۱۸
دیگه اونقدر آمپاس شدید بود که به ضرس قاطع میخواستم جفت کلیه هامو بفروشم. جدی میگم. بی قیف و قپی! (105887)
+A
۱۳۹۲/۰۵/۱۶ ۱۲:۳۸
عالي بود. ديگه از كلمات ممه، لولو، قطعنامه دان و ... راحت شديم. (105650)
مومن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۵/۱۶ ۱۲:۴۰
پيشنهاد مي كنم شریعتمداری هم توبه كنه و در ضمن دوره اخلاق اسلامي و آداب نوشتن را دوباره بگزونه .البته تا دير نشده (105653)
۱۳۹۲/۰۵/۱۶ ۱۲:۴۸
واقعاً سخنرانی های آقای دکتر شورانگیز و بسیار فاخره و به خوبی میشه فهمید که هر کلمه و کلامی در سر جای خوش به کار میره و برای اون فکر شده و پشت اون منظوری منطقی نهفته است.
برای من، اگرچه ناچیزه، ولی همین که رئیس جمهوریم بسیار زیبا و منطقی سخن میگه کفایت میکنه.
همین که شأن من دانشجو رو اونقدر محترم میبینه که ضمن اعتراض محترمانه به طرح چند سوال در قالب یک سوال، ولی باز هم درباره من دانشچو سخن میگه و ازم دلجویی میکنه بسیار ارزش داره.
واقعاً متشکریم آقای روحانی. کابینه شما هم نشون داد که دنبال تخصص هستید. دنبال بهترین ها.
مرسی (105656)
۱۳۹۲/۰۵/۱۶ ۱۲:۵۶
اینم ادبیات فاخر. . . . :
- اون ممه رو لولو برد!
- آب رو بریز همونجا که میسوزه!
- شما چی کی هستی (خطاب به کشورهای غربی)
- ... (105661)
دوستدار روحاني
۱۳۹۲/۰۵/۱۶ ۱۳:۰۸
فقط مي تونم بگم : روحاني مچكريم! (105667)
mk
۱۳۹۲/۰۵/۱۶ ۱۳:۰۹
واقعا کابوس وحشتناکی بود این 8سال ! چی که بر سر این مردم عزیز نیومد!
اللهی به حق اولاد پاک علی ع دیگر آن روزها را برای این مردم رقم نزن و هر روزشان را بهتر از دیروزشان کن (105669)
۱۳۹۲/۰۵/۱۶ ۱۳:۱۸
ادبیات فاخر شکم گرسنه را سیر نمی کند. (105677)
ج.ر
۱۳۹۲/۰۵/۱۶ ۱۴:۵۲
ادبیات سخیف کشور را بدبخت و فقیر میکند. آنچه که 8 سال اتفاق افتاد. (105736)
خلیج تا ابد پارس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۵/۱۶ ۱۵:۵۳
وقتی بتونی با دنیا خوب حرف بزنی,میتونی باهاشون تعامل کنی و ازشون استفاده کنی تا صنعت مملکتت جون بگیره و اونوقته که شکم شما هم سیر میشه. (105787)
۱۳۹۲/۰۵/۱۶ ۲۱:۲۱
خيلي كامل توضيح داديد. (106047)
ایوب
۱۳۹۲/۰۵/۱۶ ۱۶:۰۶
ولی مطمئن باشید ادبیان کوچه بازاری رئیس جمهور شکم گرسنگان را گرسنه تر می کند! کما اینکه در طول هشت سال گذشته اینچنین کرد!!! (105809)
شیخ نهایی
۱۳۹۲/۰۵/۱۶ ۱۳:۳۷
به نکته خوبی اشاره کردی کورش جان ، باور کن ادبیات کوچه بازاری رئیس دولت نهم و دهم بیش از هر چیز قشر تحصیل کرده و فرهیخته جامعه را عصبی میکرد .
شاد باشی (105688)
یکی
۱۳۹۲/۰۵/۱۶ ۱۴:۳۲
رفتار و سخنان ایشون خیلی مواقع انسان را به یاد خاتمی عزیز می اندازه (105719)
۱۳۹۲/۰۵/۱۶ ۱۴:۳۷
ایشون کلا سخنران خیلی خوب و در حد عالی در بین روحانیون هستند من تا 12 سال قبل به سخنرانی های ایشون می رفتم . (105725)
صبور
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۵/۱۶ ۱۴:۴۳
شکر زیادی نخورید لطفا (105729)
۱۳۹۲/۰۵/۱۶ ۱۸:۵۶
آب بریز اونجاکه میسوزه (105960)
۱۳۹۲/۰۵/۱۶ ۲۱:۱۵
ادب مرد به ز دولت اوست. (106045)
۱۳۹۲/۰۵/۱۶ ۱۴:۴۶
چه ملت بدبختی هستیم ما که باید برای خوب حرف زدن رئیس جمهور شادی کنیم (105731)
الم
United States
۱۳۹۲/۰۵/۱۶ ۱۴:۴۷
این جوابیه سئوالات خیل کلی و مشابه دوره های قبل بود فقط ادبیات آن فرق داشت ومعلوم شد که ایشان هم مثل گذشتگان توان حل مشکلات مردم را ندارد (105734)
۱۳۹۲/۰۵/۱۶ ۲۱:۱۴
دقيقا شما از كجا به اين نتيجه رسيديد ؟ (106043)
۱۳۹۲/۰۵/۱۶ ۱۶:۱۳
دوره افتخاراست نه تحقیر (105823)
بابک
United States
۱۳۹۲/۰۵/۱۶ ۱۶:۳۹
اندکی صبر، سحر نزدیک است..... (105861)
afsaneh
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۵/۱۶ ۱۶:۴۹
8سال ادبيات تهاجمي و تمسخري با روئساي كشورهاي جهان ،با نخبگان و فرهيختگان كشوري...نتيجه... دشمني كشورهاي جهان و دست اورد تحريم...و دومي ياس و نا اميدي و بي انگيزه گي درقشر جوان جامعه و دست اورد نابودي اقتصاد فرهنگ سياست و.....انقدر بدترين را تجربه كرده ايم كه به حداقلي راضي هستيم (105868)
س.م
۱۳۹۲/۰۵/۱۶ ۱۶:۵۸
اگر دولتمردان و مسئولین خوش گفتار و خوش رفتار باشند مردم هم به آنان تاسی می کنند و انشالله این بداخلاقی های رایج در بین مردم کم کم اصلاح میشود.
که گفته اند:
الناس علی دین ملوکهم (105876)
فریبا
۱۳۹۲/۰۵/۱۶ ۱۷:۱۶
ادبیات سخیف هم به اندازه ی عدم صلاحیت سیاسی ؛روابط اجتماعی را دچار خدشه کرده و عواقب خاص خود را بدنبال دارد
از طرفی همین ادبیات معرف میزان دانش و معرفت افراد نسبت بخود و پیرامون را انعکاس می دهد .مقامات دولتی الزاما در پس سخنرانی های وزین احترام و ارزش بیشتری کسب خواهند کرد. (105886)
رها سیب ترش
۱۳۹۲/۰۵/۱۶ ۲۰:۴۳
شنیدن همچین ادبیاتی بعد از 8 سال از دهان مقام ریاست جمهوری لذت بخش بود امیدوارم سیستم مدیریتی و ادبیات محاوره ای که در این 8 سال گذشته رایج شده بود دیگه هیچوقت تکرار نشه (106034)
نيلوفر
۱۳۹۲/۰۵/۱۶ ۲۳:۰۰
سلام . خوش گفتاري يكي از خصوصيات بارز رييس جمهور است . شان ملت را بالا ميبرد . خوشحاليم بسيار زياد (106088)