به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۷:۵۹
 
۴۶
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۹/۱۰ ساعت ۱۵:۰۱
کد مطلب : ۶۲۰۱۵

این بود شیب ملایم افزايش قيمت‌ها؟!

این بود شیب ملایم افزايش قيمت‌ها؟!
گروه اقتصادي: جعفر محمدي سردبير عصرایران؛ در يادداشتي در اين سايت نوشت: از امروز، طبق مصوبه دولت، نان 30 درصد گران شده است. سخنگوی دولت می گوید که چون طی چند سال اخیر قیمت نان گران نشده بود، به نانوایی ها اجازه داده شد "تا 30 درصد" نان را گران کنند. در این باره نکات زیر قابل توجه است:

1 - در شرایطی که طبق اعلام بانک مرکزی، نرخ تورم به حدود 20 درصد رسیده است، چرا باید قیمت نان 30 درصد افزایش پیدا کند؟ مگر حقوق کارمندان بالاتر از نرخ تورم افزایش می یابد که نان شان بیش از این نرخ گران تر شود؟! وانگهی، حق این است که قیمت نان به عنوان استراتژیک ترین ماده غذایی ایرانیان، با نظام یارانه ای موجود کمتر از نرخ تورم افزایش یابد. در این میان دولت باید با ارائه مشوق ها و یارانه هایی، تولید کنندگان نان از کشاورز تا نانوا را مورد حمایت قرار دهد نه این که راحت ترین و البته بدترین گزینه ممکن را انتخاب کند.

تأکید ویژه بر روی نان، از آن جهت است که این محصول کاملاً خاص، برخلاق اقلامی مانند روغن، شکر، نخود، لباس، بلیت هواپیما و ... ابعاد گسترده و عمیق فرهنگی، اجتماعی و سیاسی دارد و تنها در اقتصاد خلاصه نمی شود. به علاوه، نان در سبد غذایی اقشار آسیب پذیر، سهم بیشتری نسبت به دهک های مرفه دارد. بنابراین، اگر چه افزایش 30 درصدی نان، برای دهک های بالا کوچک ترین اثری ندارد ولی برای مردمانی که در دهک های پایین روزگار می گذرانند، افزایش 50 تومانی نان لواش، می تواند اقتصاد خانواده را تکان دهد و محاسبات سرپرست خانواده را به هم بریزد.

2 - این که بگویند چون چند سالی نان گران نشده بود، بنابراین ناگهان گرانش کردیم هم منطبق با تدبیر نیست زیرا "تثبیت طولانی مدت و افزایش ناگهانی"، ایجاد شوک روانی می کند. بنابراین، "افزایش اندک سالیانه" رویکردی مدبرانه تر است؛ با نان مردم نمی توان بازی کرد.

3 - سخنگوی دولت گفته است که نان "تا 30 درصد" (از یک تا 30 درصد) افزایش قیمت خواهد داشت. از جناب ایشان تقاضا می کنیم درباره حرف اضافه "تا" توضیح دهند. خبرهای رسیده حاکی از آن است که قیمت نان، نه "تا 30 درصد" که "30 درصد" گران شده است. جالب اینجاست که قیمت نان عملاً بیش از 30 درصد گران شده است تا وجوه رد و بدل شده بین مشتریان و نانوایان، رُند شود. مثلاً لواش 160 تومانی، با افزایش 30 درصدی، به 208 تومان رسیده است یا سنگک 600 تومانی، 780 تومان شده است که با توجه به این که پول خرد عملاً در گردونه مبادلات روزمره حذف شده است، به ترتیب و عملاً به قیمت 210 و 800 تومان فروخته می شود و البته چاره ای هم نیست.

4 - قرار بود به جز بنزین که حکایت خاص خود را دارد، افزایش قیمت ها با "شیب ملایم" صورت بگیرد. دولت توضیح دهد که اگر افزایش 30 درصدی قیمت نان در یک شب، شیب آرام است، پس شیب تند چه معنایی می تواند داشته باشد؟
درست است که در دولت قبل، مردم عادت کرده بودند که شب بخوابند و صبح که برخاستند افزایش های نجومی و بسیار بیش از 30 درصد را تجربه کنند ولی این دلیل نمی شود که همان رویه ناصواب ادامه یابد.

مردم به رئیس جمهوری با ادبیاتی جدید رأی ندادند که همان روند استمرار یابد. البته با توجه به واقعیت های اقتصادی، انتظار ارزان شدن یا حتی ثابت ماندن قیمت ها وجود ندارد ولی افزایش 30 درصدی در یک شب و آن هم در کالایی مانند نان، خلاف خواسته و انتظار مردم و خلاف تدبیر و امیدی است که مردم بدان رأی داده اند.
مرجع : ايسنا

1 میهن‌پرست
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۱۰ ۱۵:۱۳
دو راه وجود دارد :
1)مقابله با دزدیها و اختلاسها برای کمک به اقتصاد
2)افزایش قیمتها
روحانی قدرت این را ندارد از راه اول برود پس لاجرم در راه دوم قدم گذاشته است.به همین سادگی به همین خوشمزگی (266588)
محمدعلی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۱۰ ۱۹:۳۶
با توجه به محدودیت فروش نفت وکاهش 30درصدی قیمت نفت دولت دچار کسری بودجه شده وبالانس کردن کسری را میتواند از طریق کاهش بودجه صدا وسیما-نهادهای موازی با وزارت فرهنگ و....جبران کند تا اینکه به قوت قالب مردم دست درازی کند. (266710)
علی
Germany
۱۳۹۳/۰۹/۱۰ ۲۱:۴۷
3) گرفتن مالیات از نهادهای خاص ! (266759)
امین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۱۰ ۲۳:۱۴
دوست عزیز ما هم طرفدار ایندولت. هستیم اما ایندفاع غلط و توجیه اشتباه،کارو خرابتر. می کنه.
تا امثال نوبخت و نعمت زاده و سیف هستن که تکنوکرات و طرفدارسیستمسرمایه داری هستن،پس نباید هم خیلی به فکر اقشار کمدرآمد باشن... این گروه باقیه کارهای مثبت دولت رو هم تحت الشعاع قرار می دن. (266788)
vahid
Kuwait
۱۳۹۳/۰۹/۱۰ ۱۵:۱۷
والازمون همون دولت قبل حداقل کارو کاسبیمون که میچرخیدحالاچی هم گرونی هم رکود (266592)
امیر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۱۰ ۱۷:۲۰
شاید کار و کاسبی برخی افراد سودجو تو همون دولت قبل بوده! که اون موقع تو تحریم میچرخید الان نه (266662)
علی
Russian Federation
۱۳۹۳/۰۹/۱۰ ۱۹:۳۲
نه که الان تحریم ها رو برداشتن (266708)
afsaneh
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۱۰ ۱۹:۱۹
چه حرفی شما میزنی،هرسال هر دولتی که توایران بوده،قیمتها روبالا برده،تنها زمانی که ما افزایش قیمت فزاینده نداشتیم،زمان خاتمی بود،وگرنه دولت احمدی نژادکه دماراز روزگار ملت دراورد (266704)
1001
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۱۰ ۱۵:۲۶
لطفا افزایش حقوق هم حداقل در حد همین افزایش جزئی 30 درصدی باشد!!!!!!!!!!!

افزایش قیمت زور نداره،این که میگن جزئی سی درصدی به آدم زور داره!!!!!!!

چند روز پیش میگفتن کارگرها و کارمندها نگران نباشند سعی میکنیم بیش از 15 درصد افزایش حقوق داشته باشیم!!!!!!!!!!!!

این 15 درصد رو با لحنی میگفتن که آدم فکر میکرد 15 درصد چند برابر 30 درصده!!!!!!!!!!!

خدایا مخم هنگ کرده:-(
دیگه نمیتونم تشخیص بدم 30 درصد جزئی بیشتره یا 15 درصد چشمگیر:-( (266598)
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۱۰ ۱۵:۵۹
افزایش حقوق کدومه آدم حسابی بیشتر کارمندای دولت همین حقوق هم زیاد شونه چون کار مفید شون طبق آمار روزی 20 دقیقه بیشتر نیست حتی خیلیاشون نیروی مازاد هستن اگر کسی یک ریال بیشتر در بخش خصوصی درآمد داشت یک دقیقه که بخش دولتی کار نمی کرد دولت هم که با پول مفت نفت الکی به اونها حقوق میده خیلیها اگه استخدام دولت نباشن از گرسنگی می میرن چون حرفه و کاری بلد نیستن ی (266630)
د
United States
۱۳۹۳/۰۹/۱۰ ۱۷:۱۴
من نه کارمندم نه ....... فقط یه سوال دارم ایا جناب عالی کارمندی؟ بله یکسری اورگانها خقوق خوب میگیرن ولی اموزش و پرورش پرستار و.......(بازنشسته ها....) خبر داری انشا....امثال جناب عالی راندمان کاری را زیاد میکنن؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!! هروقت .....؟؟؟؟؟ (266653)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۱۰ ۱۸:۵۲
کارمندای دولت هم از مدیرای بالا دستی شون یاد گرفتن چطور کار کنن!!! (266696)
1001
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۱۰ ۲۰:۲۸
این که میگن 20 دقیقه و 10 دقیقه و غیره یه جور شعار شده

حالا تو یه اداراتی شاید اینجوری باشه ولی تو 80 درصد ادارات اینطوری نیست (266737)
ايمان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۱۰ ۱۵:۳۰
دولت بجاي گران كردن نان مردم ماليات سنگين براي كالاهاي لوكس مثل ماشين هاي وارداتي تعيين كند نه نان مردم ضعيف را آجر كند (266599)
مونا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۱۰ ۱۵:۵۶
نه گران کردن قشنگه و نه گمرکی سنگین برای ماشین های لوکس (266627)
1001
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۱۰ ۲۰:۳۱
تو این اوضاع مملکت هیچ دلیلی نداره کسی دلار رو خرج ماشین های بالای 100 هزار دلار کنه!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
هم قانون بیمه و خسارت باید برای این ماشین ها تغییر کنه و هم تعرفه ورود!!!!!!!!!

نمیگیم کسی وارد نکنه،ولی خب تعرفه بیشتری باید بده (266738)
مونا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۱۰ ۱۵:۵۷
عجب وضعی شده . چرا دولت این جوری کرد آخه ؟؟؟ (266628)
م ا
United States
۱۳۹۳/۰۹/۱۰ ۱۷:۱۷
مگه هر کی پول داره مسئول شکمه بقعیه است؟ سیاست و قانون درست تضمین کننده است نه اینکه از این بگیری بدی به دیگری اتفاقا باید تعرفه ماشین برداشته بشه تا همون قشر ضعیف و متوسط حداقل مفهوم ماشین یا کیفیت درجه d را بفهمه نه این اشغالها.......... (266658)
ا
Italy
۱۳۹۳/۰۹/۱۰ ۱۸:۱۶
به واردات ماشين لوكس ماليات زياد ببندند كه ميشه هميني كه الان هست كه برادر ،مجبوري با پول بي ام و اون ور اينجا پژو سوار شي ،اينم شد راه حل؟؟؟؟؟ خوبه يكم اقتصاد خونده باشه ادم نظر بده (266684)
سعيد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۱۰ ۱۵:۳۲
ديگه فقط اميدمون به خداست. به خدا هيچكس دلش براي اين مردم بيچاره نميسوزه. اينم از اعتدال!!! (266601)
تدبیر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۱۰ ۲۱:۴۱
دولت فکر کرده بازم مردم رای میدن بهش ؟؟؟

این بود صحبت رئیس جمهوری که از گرانی شاکی بود ؟ (266758)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۱۰ ۱۵:۴۵
طرفدار شديد دولت تدبير و اميدم ولي اقرار مي كنم كه بسيار سنجيده و منطقي نقد شده. من هم جا خوردم وقتي اين افزايش قيمت رو ديدم. ديگه از دولت روحاني انتظار اين اعمال ضربتي مخرب واقعا نميره. جا داره شيخ مدبر ما تا اين قيمت جانيفتاده تدبيري بينديشه كه اين براي آينده دولت هم بهتره. (266613)
مونا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۱۰ ۱۵:۵۸
آقا محمد من هم طرفدار دولت تدبیر و امید بودم اما روز به روز از این دولت مایوس تر شدم (266629)
عجب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۱۰ ۱۵:۴۵
من كه دارم كم كم از روحاني نااميد ميشم ،بخدا نميخام پشتش خالي بشه ولي واقعا وقتي ازش ساخته نيست يا نميزارند به مردم حقيقتو بگه (266614)
۱۳۹۳/۰۹/۱۰ ۱۵:۴۶
من ناراحتم از افزایش قیمتها ولی خوشحالم که به همین آقایان اعتماد نکردم و رای خودم را حروم نکردم. (266615)
نقاد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۱۰ ۲۰:۵۳
نتیجه عدم اعتماد امثال جنابعالی میشه امثال رسایی و کوچک زاده تو مجلس! (266744)
ریاضیدان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۱۰ ۱۵:۵۱
از این همه ملایم بودن شیب قیمتها دیگر طبقه متوسط و پایین جامعه توان پیشرفت و بالارفتن از دیوار زندگی را ندارند و کم کم خاطرات تلخ دوران تاریک احمدی نژاد به فاصله بسیار اندکی از رفتن او در ذهن مردم زنده می شود.
روحانی متشکریم!!!!!!!!!!!!!!! (266622)
حمیدرضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۱۰ ۱۵:۵۴
حرف حساب جواب نداره ، والا (266626)
urmia
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۱۰ ۱۶:۰۲
این خیلی مشخصه که وقتی درامدهای دولت هر روز کم می شه و هزینه هاش ابدا کم نمی شه باید به یه نحوی این کسری رو جبران کنه. این وسط دیگه بحث انصاف در میان نیست. دولت بهتره بدنه شو کوچیک کنه و البته این شعاری هست که سالهاست داره تکرار میشه ولی ظاهرا هیچ کدوم از دولتها روششو بلد نیستن. بیشتر سیستمهای دولتی با راندمانی کمتر از 10% فعالیت می کنند. همه مون شاهدیم که به ادارات دولتی که سر می زنیم(بغیر از بعضی ادارات) تقریبا همه بیکارند. جذب نیروهای واقعا متخصص علاج هر کاریه (266631)
اقادایی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۱۰ ۱۶:۰۷
در اردبیل بربری از 300 تومان به 500 تومان رسیده است.کجای این افزایش 30 درصد است!!!!!! شاید هم من چیزی از ریاضی سرم نمیشه!!!!!!!!!!!!!!! (266633)
محمود
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۱۰ ۱۶:۱۱
من بعنوان یک دبیر با بیست و هشت سال سابقه فقط به خدا پناه بردم و بس بعنوان مثال برای پر کردن یکی از دندانهام به پزشک مراجعه کردم گفت یک میلیون و دویست هزارتومان که از حقوق ماهیانه ام بیشتر بود مجبور به کشیدن شدم که تعداد دندونام از تعداد انگشتان دستم کمتره که هنگام تدریس خجالت میکشم اقای روحانی با امدنت خوشحال شدم ولی بخدا قسم با امدنت سفره ام کوچکتر شده (266634)
یک فرد بی پول و پارتی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۱۰ ۱۶:۲۲
این ملت با این طرز نظر دادن، لیاقتشان همان احمدی نژاد است. روحانی نیازی به رای امثال شما نداره. منت گذاشته دور بعدی انتخابات به همان کسانی که لیاقتشان را دارید رای بدهید.
و من الله التوفیق (266636)
مشد حسن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۱۰ ۲۱:۰۳
یکی بگه نون مجانی میکنم 20ملیون رای کاسبه خخخ (266750)
هادی غیبی
Romania
۱۳۹۳/۰۹/۱۰ ۱۶:۳۸
افزایش نان فی نفسه مهم نیست آنچه مهم است بی تدبیری در امور اقتصادی استکه نه تنها در نان بلکه در بسیاری از شریانهای مهم زندگی مردم اینگونه است که اگر به همین منوال پیش برود اعتماد مردم نسبت به همه امور دولت ودولتها به معنای واقعی از بین خواهد رفت !ودیگر نباید انتظار مدینه فاضله را داشت که ثمرات بی تدبیری فقر فحشاءومرج ومرج ودین گریزی است الی آخر داستان گرانی ها (266640)
حمید
۱۳۹۳/۰۹/۱۰ ۱۶:۴۸
هه واقعا نقش ما تو جامعه بجز زجر بدوش کشیدن کارای دولت مردامون چیه کشورمونم که همه چی داره نفت.طلا.دریا.زمین.مس.ذغال سنگ.چوب.فقط یه چیز نداره فکری که برای من وتو باشه قلبی که یکم به حال ما بسوزه کاش می شد هرکی خودش وطن شو انتخاب کنه (266645)
ابوالقاسم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۱۰ ۱۶:۴۸
سلام ،
اقای روحانی بارها تاکید کرده اند که انتخابات پارسال و رای مردم به ایشان دارای پیام
خاصی بوده، که خیلی ها متوجه این پیام نیستند.درست هم میگویند،چون فاصله رای ایشان با نفر دوم حدود 11 میلیون بوده و این فاصله عجیب بین دو کاندید،اول و دوم حتما دارای پیام خاص است.اما،اول، خود اقای روحانی باید معنی این فاصله و پیام را باورکند و بلافاصله با سرو سامان دادن پرونده هسته ای،به امور داخل کشور برگردد و عمل به درک این پیام را عملیاتی کند.به نظر من،پیام اصلی مردم در انتخاب ایشان،اصلاح موادی از قانون ا (266646)
ادم
United States
۱۳۹۳/۰۹/۱۰ ۱۷:۱۰
اخه تا کی باید بکشیم من خسته شدم دلم میخواد یکروز از زندگیمو حداقل مثل طبقه متوسط کشورهای نه چندان دور با دقدقه کم بگذرونم تقاضا ی زیادیه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ بابا دیگه تمامش کنین !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! ..........؟؟؟؟؟؟؟؟ (266651)
نادر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۱۰ ۱۷:۲۵
متاسفانه دیگران از آب وزمین ،امکانات،وامهای کم بهره،پاداشهاو رانت استفاده کرده و درامد میلیاردی دارند و یک ریال مالیات نمی دهند اما قشر حقوق بگیر قبل از هرگونه دریافتی اول باید مالیات دهند و کسانی هم که دم از مردم میزنند و همه جا انها را سپر بلا قرار می دهند حرفی نمی زنند (266665)
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۱۰ ۱۷:۲۹
اقایان و خانم ها شما اگه راهی بلدید به روحانی بگید تا همون کارو انجام بده. می دونید ماهی کلی پول مفت دادن به مردم یعنی چی؟ اونایی هم که دستشون میرسه از این ور و اون ور می کنن می برن. روحانی می مونه با 70 میلیون نفر. چیکار باید بکنه؟ از روحانی کار بلدترشو سراغ دارین بگید اون بیاد؟ الان ناراحتید که چرا به جلیلی رییس جمهور نشده؟ چاره چیست؟ (266668)
بريده
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۱۰ ۱۹:۴۳
بله اقايان مسئول يك مرتبه حكم مرگ فقرا را صادر كنند تا ما اين همه زجر نكشيم (266714)
1001
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۱۰ ۲۰:۳۳
موافقم

بندازیتمون تو دریا تا خفه بشیم!!!!!!!!!
البته اگه باعث نمیشیم آب دریا برای شناکردن سرمایه دارها کثیف بشه!!!!!!!!!!!!!!!! (266739)
ع
Italy
۱۳۹۳/۰۹/۱۰ ۲۰:۲۱
معلومه كه از روحاني كار بلدتر سراغ داريم. الان تو حصر ،اره خيلي كارا رو هم خودمون بلديم بگيم انجام ميده؟!!!!!پول مال مردمه مفت يا هرچي ؟!؟! مهم اينه كه اون اقاي ناظر و مسول اجراي قانون اساسي الان با خودش و مردم چند چنده؟! هر از گاهي يكي از دولتش مياد ميگه اقا ما زورمون به اين نميرسه به اون نميرسه!!! اگه قرار بود زورت برسه كه الان حصر بودي نه كاخ رياست!!! (266733)
1001
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۱۱ ۰۱:۱۷
ما ناراحتیم که چرا عارف رئیس جمهور نشد!!!!!!!!! (266805)
یک تهرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۱۰ ۱۷:۳۸
ببخشید اقای روحانی حقوق دان هستند ریاضی دان نیستند که زاویه شیب تند رو بدونند . خواهش میکنم یک چند ساعتی به ایشان فرق شیب ها رو آموزش بدید . (266672)
محمود
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۱۰ ۱۷:۵۷
برای گرانی اسم جدید گذاشتید!! " مرحله چندم هدفمندی یارانه ها !!!! این یعنی چی ؟ ملت رو چی فرض کردید؟گران کردید به درک، دیگه این عناوین و القاب را برای چی میارید؟ مگه قرار نبود بابت گرانی این اقلام مردم نقداً پولشو بگیرند! شاید قسمت دوم یادتون رفته!!!!!
مرد حسابی ما به شما رای دادیم حالا پیش طرفداران احمدی نژاد آبرویی برای ما نذاشتید. مگه یادتون رفته که اون حداقل یک سال یارانه نان رو به حساب مردم ریخت. (266675)
م
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۱۰ ۱۸:۲۵
این هم شیب ملایم؟! (266687)
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۱۰ ۱۸:۴۳
عجب رسمیه رسمه زمونه می رن آدما یادش می مونه ( خدا رحمت کنه همه مردگان رو ماهم روزی خواهیم مرد ) از خدا بترسیم روزی که به حساب ها و اعمالمان رسیدگی کند (266693)
کا کا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۱۰ ۱۹:۰۱
هر چه کنیم بخود کنیم (266697)
سلام
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۱۰ ۱۹:۱۴
براچی بیخود اظهار نظر میکنید و وقت با ارزشتون را صرف میکنید .برای آقایون چه در این دولت وچه در دولتهای مشابه فقط منافع شخصی خودشان وآقازاده ها مهم هست مردم مرگ هم بخورن برای دولتیها ومسئولان خیالی نیست اقتصاد مقاومتی برای بیچاره ها و قشر ضعیف هست .کسی که درد نکشیده واجاره خانه وسود وام 30دصدی نمیدهد کجا به فکر مردم میتواند باشد.پیشنهاد میکنم بجای وقت تلف کردن فکر نان باشیم که نظرات ما دوریال هم ارزش ندارد .اینها تا سیر سیر سیر نشوند که نمیشوند ول کن نیستند (266701)
ناشناس
Sweden
۱۳۹۳/۰۹/۱۰ ۱۹:۵۳
اصلا من نميدونم چرا باشد مواد غذایی گرون بشه. من در سوئد زندگی میکنم و از پنج سال پیش قیمت نون اصلا یک قرون هم گرون نشده و همیشه ثابته. (266721)
ع
Italy
۱۳۹۳/۰۹/۱۰ ۲۰:۲۲
اونجا سوئده!!! همين دليل واست كافي نيست؟؟؟؟؟ (266734)
ابراهیمی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۱۰ ۱۹:۵۵
ایول از بهار نیوز انتظار نبود بر خلاف برنامه های دولت حرفی بزند (266724)
1001
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۱۰ ۲۰:۳۳
اتفاقا بهار همیشه حق میگه (266740)
احمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۱۰ ۲۰:۴۹
در شیراز سنگک از ۵۰۰ تومان به ۱۰۰۰ تومان افزایش پیدا کرده حساب کنید ببینید سی درصد است (266742)
محمد
Romania
۱۳۹۳/۰۹/۱۰ ۲۱:۰۰
دم این دولت دلسوز مردم ؟ گرم گرم با این تـــــــــــــدبیرش (266748)
سرشیفت
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۱۰ ۲۲:۰۷
همین سخنگوی دولت 10 روز پیش اعلام کرده بود که دولت هیچ برنامه ای برای گران کردن نان ندارد!!!
نتیجه اینکه :
یواش یواش روحانی = احمدی نژاد (266767)
علاف
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۱۰ ۲۲:۴۶
هر دم از این باغ بری میرسد (266777)
عباس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۱۰ ۲۲:۵۹
تو اردبيل قيمت نان نزديك به هفتاد درصد افزايش يافته است. (266782)
747
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۱۰ ۲۳:۳۲
یه لحظه یاد کارتون رابین هود افتادم اونجاش که هوا بارانی بود موشه تو کلیسا میخواست جشن تولد بگیره یهو داروغه اومد تو پول رو گرفت پدر تاک که نیست لا اقل با شکم جلوی گرونی رو بگیره هولش بده بیرون (266799)
تقصیرکار
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۱۱ ۰۱:۰۲
تقصیر ما مردمه.وقتی در نانوایی محل ما مردم با افتخار سفارش سنگک ۲۰۰۰ تومانی میدن،یعنی منتظر افزایش قیمت هستیم. (266804)
شهروند
Romania
۱۳۹۳/۰۹/۱۱ ۰۲:۱۱
متاسفانه دولت در خیل از موارد عامل گرانی ها است.همین اعلام اسم 30 درصد برای نان یک جو گرانی برای کالاهای دیگر هم ایجاد می کند. و برخی کسبه هم با سو استفاده قیمت کالاها و خدمات خود را بالا می برند و باز هم فقط و فقط قشر کارگر و کارمند که در آمدشان در طول سال ثابت است ضرر می کنند.دولت به راحتی می توانست با اختصاص مبلغی ضرر ادعایی نانوایان محترم را پرداخت کند،نه آنکه آن را به دوش مردم بگذارد.نان هم کا لای اساسی است و مرد هر روز خرید می کنند.متاسفانه دولت با این کارش تورم می آفریند. (266806)