به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۰۱:۲۶
 
۱۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۵/۳۰ ساعت ۱۲:۵۵
کد مطلب : ۵۲۰۲۵

تحلیلی از علت عدم حضور روحانی در مجلس

گروه سیاسی_رسانه ها: سفر حسن روحانی به اردبیل در روز حساس استیضاح وزیر علوم، حقیقتی زیبا از دولت تدبیر و امید را آشکار ساخت. رئیس‌جمهور با این حرکت مردم‌سالارانه نشان داد که خط قرمز او نه افراد کابینه بلکه همه مردم ایران اسلامی است.
تحلیلی از علت عدم حضور روحانی در مجلس
روزنامه ابتکار در یادداشتی، حضور نداشتن رئیس‌جمهور در جلسه استیضاح فرجی‌دانا را ناشی از اعتقاد به مردم‌سالاری دانست و نوشت: سفر دکتر حسن روحانی به اردبیل در روز حساس استیضاح وزیر علوم، حقیقتی زیبا از دولت تدبیر و امید را آشکار ساخت. رئیس‌جمهور با این حرکت مردم‌سالارانه نشان داد که خط قرمز او نه افراد کابینه بلکه همه مردم ایران اسلامی می‌باشد. دولت تدبیر و امید بارها نشان داده به عهدی که با مردم بسته وفادار است و در این راه با کسی تعارف ندارد و مواضع مستحکم او در روزهای اخیر این واقعیت را به خوبی نشان داده است. از این رو کابینه دولت یازدهم مقید به فرد نیست بلکه آرمان‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی و گفتمان و منش اعتدالگرایی توأم با رویکردی خردمنداند در دستور کار است. بنابراین، هر فردی که در این کابینه اعتدالگرا قرار می‌گیرد بایست خود را با این رویکردهای منطقی وفق دهد.

حضور بسیار گرم و صمیمی رئیس‌جمهور در جمع مردم مهمان‌نواز اردبیل که با استقبال باشکوه این خطه ولایتمدار همراه بود همه محاسبات گروه اقلیتی که همیشه گارد تقابلی با دولت اعتدالگرا داشته است بر هم زد. آنها می‌خواستند با استیضاح یکی از اعضای کابینه، رئیس‌جمهور را به مجلس بکشانند و همانند همتای قبلی خود جانانه از وزیرش دفاع کند اما همه دیدیم در عین حالی که دکتر حسن روحانی علاقه و احترام خاصی برای وزیر علوم قائل بودند، حضور در بین مردم را ترجیح دادند. رئیس‌جمهوری که در شعارهایش دم از تکریم مردم می‌زد امروز به وضوح و در عمل این شعار ارزنده را عملیاتی کرده است.

با آنکه در انتخابات ریاست جمهوری دور یازدهم قاطبه اصلاح‌طلبان از شعارها و برنامه‌های دکتر حسن روحانی حمایت کردند و نقش مهمی در پیروزی ایشان داشتند اما همه دیدیم که رئیس‌جمهور دولت خویش را فراجناحی اعلام کرد تا با این رویکرد وحدت بخش منافع ملی را اولویت دولت تدبیر و امید قرار دهد. با این اوصاف امروز می‌توان گفت این دولت مردمی به نحوی مظلوم واقع شده است؛ از یک طرف گاهی مشاهده می‌شود که جریاناتی که همه‌جوره قبل و بعد از انتخابات با دکتر حسن روحانی همراهی کرده‌اند خواستار توجه دولت هستند و از طرفی جریان مقابل نیز که بازنده انتخابات شده بودند نسبت به برخی مواضع دولت اعتدالگرا حساسیت نشان می‌دهند.

اگر با نگاهی ریزتر به این موضوع بنگریم متوجه می‌شویم که افراد تندرو هر دو جریان، انتظارات متضادی از دولت دارند که در هر صورت می‌تواند چالش‌آفرین باشد. با این اوصاف صف‌بندی جناحی و بارز گروهی که خود را دلواپس امور می‌دانند بر همه آشکار شده است که به انحاء مختلف سعی در به حاشیه بردن دولت دارند. اما امروز منطق کلام رئیس‌جمهور یازدهم در طرازی بالا قرار دارد تا بسیار فراتر از محدوده کابینه خویش لب به سخن بگشاید؛ چراکه او معتقد است ایران متعلق به همه ایرانیان فارغ از هر حزب و جناحی خاص است. امروز کشور بزرگ ایران با رویکردی اعتدالی در عرصه سیاست داخلی و خارجی بعنوان کانونی امن و باثبات در منطقه و جهان شناخته می‌شود.

در این شرایط حساس و در حالی که توفانی مرگباری منطقه بی‌ثبات خاورمیانه را در بر گرفته است ما اینجا در ایران مقتدر بر خود می‌بالیم که در سایه رهبری هوشمندانه مقام معظم رهبری و با تدبیر رئیس‌جمهور اعتدالگرای ایران اسلامی ثبات و اعتدال برقرار است. در جهان پرتلاطم امروز به راستی چقدر دغدغه‌های وحدت بخش این رئیس‌جمهور اعتدالگرا زیباست که در هر شرایطی همه را به وحدت و اعتدال فرامی‌خواند. و اینچنین است که در صحنه زورآزمایی و خشونت‌طلبی مستکبران افراطی عالم، برد کلمات اعتدالی ایران اسلامی حتی فراتر از برد موشک‌های قاره‌پیمای بالستیک خودنمایی می‌کند تا در هر گوشه‌ای از جهان عصر حاضر اعتدال قوی‌ترین و برنده‌ترین زبان حاکم بر دنیا باشد.