به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۳۹
 
۲۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۷/۲۳ ساعت ۰۰:۱۳
کد مطلب : ۵۷۷۶۹
لاوروف: شايد تا تاریخ تعیین‌شده به توافق برسيم

توافق نهایی هسته‌ای دور از دسترس نیست

گروه سياسي: وزیر امور خارجه آمریکا می‌گوید که هنوز مسائل حادی درباره برنامه هسته‌ای ایران باقی مانده است ولی توافق نهایی تا روز ۲۴ نوامبر (سوم آذر) دور از دسترس نیست.
توافق نهایی هسته‌ای دور از دسترس نیست
جان كري در یک نشست خبری در سفارت آمریکا در پاریس اظهار داشت: «فکر نمی‌کنم (توافق) دور از دسترس باشد ولی همچنان مسائل حادی وجود دارد که باید حل و فصل شوند». به گفته وی، دستیابی به توافق به این معنی است که نگرانی‌ها نسبت به احتمال ساخت سلاح هسته‌ای از سوی ایران کاهش یابد، و در مقابل تحریم‌های اقتصادی شدید غرب علیه تهران لغو شود.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه نیز در همین زمینه گفت که انتظار دارد گروه ۱+۵ و تهران تا روز ۲۴ نوامبر به مصالحه‌ای بر سر برنامه هسته‌ای ایران برسند اما اگر این اتفاق هم رخ ندهد نباید آن را «تراژدی» دانست. به گزارش خبرگزاری اینترفاکس، وی پس از دیدار با همتای آمریکایی‌اش و لوران فابیوس، همتای فرانسوی‌اش، اظهار داشت: «من مطمئنم که مصالحه امکان پذیر است. ولی نمی‌توانم تضمین بدهم که این اتفاق تا روز ۲۴ نوامبر رخ خواهد داد».

وزیر امور خارجه روسیه افزود: «این تاریخ، مقدس نیست. تلاش ما این است تا این روز به نتیجه برسیم ولی مطمئنم این ضرب الاجل‌ها آن قدر اهمیت ندارند که بنیان توافق‌ها و کیفیت آن‌ها. این چیزی است که واقعا مهم است». دكتر حسن روحانی، نیز روز دوشنبه در یک مصاحبه زنده تلویزیونی گفت: «موضوع هسته‌ای برگشت ناپذیر است و فکر می‌کنیم که اختلافات میان تهران و گروه ۱+۵ در همین ۴۰ روز باقیمانده قابل حل و فصل نهایی است».

ایران و گروه ۱+۵ شامل آمریکا، روسیه، چین، فرانسه و بریتانیا همراه با آلمان در حال مذاکره برای حل و فصل ابهام‌های مربوط به ماهیت برنامه هسته‌ای تهران هستند که در سوم آذر پارسال به توافق موقت ژنو منجر شد. زمان این توافق که برای چهار ماه دیگر تمدید شد آذر امسال به پایان می‌رسد و طرفین باید آن را به توافقی جامع و نهایی تبدیل کنند. مذاکرات بدون نتیجه طرفین در چند ماه گذشته از روز سه شنبه در وین از سر گرفته شد. محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، هم اکنون در پایتخت اتریش به سر می‌برد تا در دیدار با کاترین اشتون، مسوول امور سیاست خارجی اتحادیه اروپا، زمینه‌های دور جدید مذاکرات هسته‌ای میان تهران و گروه پنج به علاوه یک را فراهم کنند.