به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۱۵:۳۵
 
۲۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۹/۱۶ ساعت ۰۹:۱۴
کد مطلب : ۶۲۶۱۹

ادعاي يك موسسه‌ بین‌المللی: بدون توافق اتمی، اقتصاد ایران ورشکسته کامل می‌شود

گروه اقتصادي: موسسه‌ی سرمایه‌گذاری بین‌المللی (IIF) در گزارش مفصلی که درباره‌ی آینده‌ی اقتصاد ایران منتشر کرد، ادعا نموده که اگر توافق اتمی سر نگیرد، اقتصاد ایران ظرف ۲ سال آینده به ورطه‌ی ورشکستگی کامل خواهد افتاد.
ادعاي يك موسسه‌ بین‌المللی: بدون توافق اتمی، اقتصاد ایران ورشکسته کامل می‌شود
به گزارش دويچه وله؛ این نهاد بین‌المللی که اتحادیه‌ای پرنفوذ‌ متشکل از بزرگ‌ترین موسسات مالی جهان است، می‌گوید تاثیرات تحریم‌ها علیه اقتصاد ایران "فلج‌کننده" بوده است. این گزارش تاکید می‌کند نجات اقتصاد ایران در گرو توافق اتمی است و اگر ایران نتواند با قدرت‌های جهانی توافق کند، نمی‌تواند به نجات اقتصاد کشور امید ببندد. موسسه سرمایه‌گذاری بین‌المللی همچنین تاکید دارد که اگر توافق اتمی به نتیجه رسد، اقتصاد ایران در ۲ سال آینده یک دوره‌ی شکوفایی و رونق اقتصادی را تجربه خواهد کرد. بنا به پیش‌بینی این گزارش در صورت توافق، اقتصاد ایران در سال ۲۰۱۵ دست‌کم ۲.۲ درصد رشد خواهد داشت. در صورتی که توافق جامع اتمی رخ دهد، در سال ۲۰۱۵ میزان سرمایه‌گذاری خارجی در ایران با جهش روبرو خواهد شد.

گزارش تاکید دارد که اگر توافق جامعی رخ دهد، ایران در سال ۲۰۱۵ با حذف تدریجی تحریم‌ها، می‌تواند بار دیگر فروش نفت خود را به میزان پیش از آغاز تحریم‌ها برساند. تولید ناخالص داخلی در سال آینده ۵ تا ۶ درصد رشد خواهد داشت. فروش بیشتر نفت در بازارهای جهانی و جذب سرمایه‌ی خارجی احتمالی دلایل اصلی این رشد خواهند بود. این موسسه بین‌المللی می‌گوید با توجه به این‌که ایران صاحب نزدیک به ۱۰ درصد ذخایر نفتی جهان است، رفع تحریم‌ها می‌تواند شرکت‌های نفتی بزرگ و تازه‌ای را وارد بازار ایران کند.

با این‌حال گزارش تاکید دارد که صنعت استخراج نفت ایران نیاز به فن‌آوری‌های جدید دارد که درحال‌حاضر تحریم‌ها و کمبود منابع مالی مانع جدی برای رفع این مشکل است. بنا به این تحقیق در صورتی که توافقی صورت نگیرد، بیکاری در ایران ظرف یک سال دست‌کم ۴ درصد رشد خواهد داشت. بنا به این گزارش ایران حتا در صورت رفع تحریم‌ها، همچنان در تامین امنیت مالی برای سرمایه‌گذاران خارجی ضعیف است و کماکان در دوسال آینده یکی از کشورهای با ریسک نسبتا بالا برای سرمایه‌گذاری خارجی محسوب می‌شود.

سعید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۱۶ ۰۹:۴۸
همین الان هم چیزی از ورشکستگی کم نداریم ... (267878)
سيدجوادي
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۱۶ ۱۳:۰۴
به نظر شما دروغ گفته؟!
خب راست گفته ديگه...! (267941)
سيدجوادي
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۱۶ ۱۳:۰۸
بخدا اينقدر مطلب گذاشتيم و حرف دلمونو زديم و از وضع مملكت و دزدي و رانتخواري و اختلاس حرف زديم كه ديگه خسته شديم...
خواستم نظر بدم ولي بيخيالش شدم...!
اين مملكت درست بشو نيست...! (267943)
روح ا...
Korea, Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۱۶ ۰۹:۵۲
کسانی که با مذاکرات اتمی مخالف هستند همان کسانی اند مه به دلیل واردات بی رویه اجناس بنجل چینی در دوره احمدی نژاد اقتصاد و تولید کشور رو نابود کردند و چیزی باقی نمونده که بخواد به ورطه ورشکستگی برسه (267880)
امید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۱۶ ۱۰:۳۰
واقعا درست گفته بازارها خوابیده اقتصاد فلج شده (267893)
ابوالقاسم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۱۶ ۱۰:۳۰
سلام ،
اقتصادی که تا خرخره وابسته به صنایع فرانسوی و قطعات یدکی ایتالیائی و المانی است،حتی اجر کوره که 50 سال پیش در داخل تولید میشدو الان خروارخروار از المان
وارد میشودو به هر خانه ای سر بکشی،پر از کالا و بنجل های کره ای و چینی است،
مسئول چنین اقتصادی باید عربده بکش و بگوید "انقدر قطعنامه صادر کنید،تاقطعنامه دانه تان پاره شود!؟و در همین وضعیت اقتصادی ،هزاران میلیارد میلیارد اختلاص بخور بخور شود.هر جای دیگر کره زمین این مسائل رخ میداد،مسئول ان صد بار باید می امد و به مردم توضیح میداد،اگر چ (267894)
حسین
Europe
۱۳۹۳/۰۹/۱۶ ۱۰:۳۴
واقعیت همینه . غربی ها از کاری ک با شوروی کردن درس خوبی گرفتن ک بدون جنگ با اون همه هزینه هاش هم میشه کشوری رو پاشوند (267895)
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۱۶ ۱۳:۳۴
پول نباشه هیچی و هیچکس نیست. تمدید مذاکرات یعنی همین ... (267954)
ملت
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۱۶ ۱۸:۵۳
دقیقا راه شوروی را در پیش گرفتن نه راه صدام (268082)
امیر عباس م
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۱۶ ۱۰:۴۸
حقیقت. من در بورس فعالیت دارم جایی که شرکت های تاپ ایران در این بازار هستند. اکثرا گزارش های مالیشون نشون از ضرر ده بودنشون میده. آقای روحانی از مردم دعوت کرد بیان تو بورس با این کار افراد نا آشنا و غیر حرفه ای وارد این بازار شدند و سهم ها در بالاترین قیمت بهشون انداختن. سرمایشون(نقدینگی) حبس کردن در بازار قیمت سهامشون بردن رو به افول. و اینطوری تورم کنترل کردن (267899)
مشتی ماشالا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۱۶ ۱۱:۵۲
به غیر از کسانی که از بقالی و سوپری سر کوچه آقا محمود خرید میکنند ...
همه میدونند که اقتصاد ایران فلج هست. نقطه
سر سطر (267917)
راننده تاکسی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۱۶ ۱۱:۵۷
امیدوارم نتیجه نهایی مذاکرات توافق باشد چونکه همه میدانیم تا مراوده و بده بستان با دنیا نداشته باشیم آخر و عاقبت بدی در انتظار است.به تازگی مسکو (شوروی) را هم با آن همه کوکبه و دبدبه همین تحریمهای غرب داره نابودش میکنه (267920)
واقع نگر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۱۶ ۱۵:۱۹
در مورد روسیه اشتباه میکنی. روسها از اروپایی ها و امریکایی ها در تمام مسائل سرترند. به زودی امریکایی ها و اروپاییها رو میبنی که مثل هند و چین (این دوتا هم یه زمانی توسط اروپاییها و امریکاییها تحریم بودن) بدو بدو میرن با روسها قرارداد میبندن. تنها کشوری که نمیتونه در مقابل تحریمها مقاومت کنه کشور ماست که عده ای از ابتدای امر تا همین حالا و در اینده فقط به فکر پر کردن جیب خود و اقازاده هایشان هستند. (267997)
ايمان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۱۶ ۱۲:۰۶
استقلال همه جانبه بدون استقلال اقتصادي ممكن نيست چرا در اين هشت سال گذشته كه درآمد كشور بسيار خوب بوده مسئولين به فكر اصلاح زير ساخت هاي اقتصادي نبودند يادمان هست كه مسئولين مي گفتند كه در اروپا بحران اقتصادي است ولي ايران مشكل اقتصادي ندارد! چه شد كه در مدت دوسال به وضعيت بحراني در اقتصاد رسيديم؟ (267925)
حمید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۱۶ ۱۲:۲۹
چرت و پرت گفتند انشا الله وضعیت عالی میشه (267930)
یک ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۱۶ ۱۶:۰۲
انشاا... که گربه است! (268013)
سعید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۱۶ ۱۹:۱۹
اره برات گذاشتن کنار ... (268096)
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۱۶ ۱۳:۰۷
به نظر م اقتصاددانان مردمی در این کشور کم نیستند وباید اینگونه تهدیدهارا که واقعا اقتصاد کشور روبه نابودی است به مسئولین کشوری گوشزد کنند والا وضعیت هرروز بدتر از روز پیش است.هرچند همه میدانیم عامل همه این بدبختیها اون افرادی هستند که قطعنامه هارا کاغذ پاره ای بیش نمیدانستند حالا باید در محکمه مردمی پاسخگوی عملکرد خود باشند. (267942)
صمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۱۶ ۱۳:۱۹
واقعیتها را باید پذیرفت ورشکستگی به داد وفریاد و هیاهو نیست بلکه در بازار میتوان سراغ آنرا گرفت جائیکه امروز از اقتدار سالهای گذشته در آن خبری نیست . (267948)
حسن
Germany
۱۳۹۳/۰۹/۱۶ ۱۳:۳۶
زیاد بی جا هم نگفته عین واقعیته!!! (267955)
شاخص
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۱۶ ۱۴:۱۹
بنظر مقاله نویس ادعاست،تشریف بیارید شاخص بورس رو ببینید ،متوجه میشید که ادعا نیست ،بازار که منتظر توافق بود حالا منتظر مونده یکی بیاد جنازه اش رو جابجا کنه اونوقت واقعا بنظر شما ادعا میکنن آقا اینها دارند رصد میکنند ، (267973)
علی رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۱۶ ۱۵:۰۱
مسوولین بلند پایه هم به این نتیجه رسیده اند ولی برای کم نیاوردن در بازی سیاست میدان نبرد را به سفره فقرا کشانیده فعلا هم فقط نان ارزان نصیب است (267990)
مصطفی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۱۶ ۱۵:۲۱
شاید باورش کمی مشکل باشد ..... که امسال سهم هر ایرانی از فروش نفت روزانه فقط و فقط یک دلار بوده است !!!!!! باور ندارید خودتان حساب کنید با صادرات 1،400،000 بشکه در روز هر بشکه 70 دلار و جمعیت 77،000،000 نفری .... پس ما کشوری بسیار بسیار فقیر هستیم!!!!! در حالیکه از نظر ذخایر نفت و گاز رتبه اول جهان را داریم.!!!! (268001)
ا
Romania
۱۳۹۳/۰۹/۱۶ ۱۸:۲۴
چاره ای جز توافق نداریم ایران بدون پول نفت اقتصادی ندارد همه ی ما مردم ایران

روزی خوار نفتیم از مسئو لین گرفنه تا مردم عادی .
بودجه کشور وابسته صددر صد به نفت است و سیاست خارجی و کنترل داخلی

وابسته به درآمد حاصل از نفت است یعنی اگر نفت نباشد د رسیاست خارجی و داخلی و اقتصاد شکست پذیریم (268066)
ملت
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۱۶ ۱۸:۵۱
دروغ میگن تحریم ها کاغذ پاره هستند هههههههههههههههههههههههههههههه (268080)
بابک
United States
۱۳۹۳/۰۹/۱۶ ۱۹:۳۴
این مقاله مصداق جنگ روانیه!!! (268107)
سولدوز
Romania
۱۳۹۳/۰۹/۱۶ ۲۰:۰۳
ملت ایران ملت پیشرو در علم و صلح بوده و خواهد بود. ما به شرایط فعلی با این مردم صادق هیچ ضرورتی به سلاح اتمی نداریم و در ضمن زور را هم قبول نداریم. زنده باد ظریف و تیم مذاکره...... (268120)