به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۷:۴۴
 
۴۹
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۶/۰۹ ساعت ۱۱:۲۲
کد مطلب : ۵۲۹۹۹
10درصدی‌ها از باز شدن فضا هراس دارند

زيباكلام: اگر مردم به رویه سابق علاقه داشتند به جلیلی رأی می‌دادند

گروه سياسي: يك تحلیلگر مسایل سیاسی گفت: برخی از افرادی که کمتر از 10 درصد رای مردم را کسب کرده اند اکنون تمام تلاششان را به کار بسته‌اند تا نظرشان را به رییس جمهوری که با اکثریت آرای مردم برگزیده شده است، تحمیل کنند.
زيباكلام: اگر مردم به رویه سابق علاقه داشتند به جلیلی رأی می‌دادند
صادق زیباکلام شنبه شب در همایش چالش های دولت اعتدال با مجلس اصولگرا در اردبیل افزود : دکتر روحانی در انتخابات با کسب بیش از 19 میلیون نفر از رای مردم ایران به عنوان رییس جمهوری برگزیده شده است و مردمسالاری یعنی این که همگان به رای مردم و سیاست هایی که دولت یازدهم اجرا می کند احترام بگذاریم. وی اضافه کرد: من کاری به خوب و یا بد بودن سیاست ها و برنامه های دولت یازدهم ندارم و بر فرض اقدام ها و برنامه های وزیر علوم بد بودند اما آیا این درست است به رییس‌جمهور منتخب مردم اینگونه تاخت؟ 

او با اشاره به اینکه اصولگرایان تندروی مجلس برای کشاندن وزیران ارشاد و امور خارجه به مجلس برنامه دارند، ادامه داد: نمایندگانی که توافق ژنو را مورد جمله قرار می دهند و این همه در محافل گوناگون از نابودی فرهنگ و ارزش های جامعه داد سخن می رانند برای استیضاح و برکنار کردن وزیرانی که اکثریت مردم به رییس جمهور آن رای داده اند برنامه‌ریزی کرده اند.

زيباكلام ادامه داد: معتقدم بعداز استیضاح فرجی دانا اصولگرایان تندرو با رفتار سازمان‌یافته داخل مجلس این استیضاح‌ها را ادامه می دهند و درآینده احتمالا جنتی، ظریف و حتی برخی از وزرای اقتصادی را تا پای استیضاح می‌کشاند و می‌خواهند فضای تنش‌آفرین ایجاد کنند. وی گفت: اصولگرایان به ویژه جبهه پایداری و طرفداران تندرو احمدی‌نژاد طوری بعد از انتخابات 92 رفتار کردند که انگار نه انگار که در کشور انتخاباتی شده و مردم از فرآیند قبلی ناراضی هستند غافل از اینکه اگر مردم به رویه سابق علاقه داشتند به یقین به سعید جلیلی رأی می‌دادند و رأی او بیشتر از چهار میلیون می‌شد.

وی اضافه کرد: نمایندگانی که در مجلس پیشاهنگ و جلودار مخالفت با فرجی‌دانا و استیضاح او بودند اغلب از اعضای جبهه پایداری هستند که تنها با چهار تا پنج درصد و نهایت 10 درصد رأی به مجلس راه یافتند، به طوری که از بین آنها بیژن نوباوه، الیاس نادران و حمید رسایی در مقابل 40 درصد رأی روحانی در تهران بین 300 تا 500 هزار رأی آوردند که نماینده 10 درصد مردم تهران با واجدین شرایط 6 میلیون رأی هستند.

زیبا کلام اظهار کرد: نمی‌توان به این فرآیند لقب مردم‌سالاری و دموکراسی داد که اقلیت بتوانند بر اکثریت غالب شده و وزیر دولت یازدهم را استیضاح کرده و او را بر کنار کنند، کاری به خوب و یا بد بودن سیاست ها و برنامه های دولت یازدهم ندارم و بر فرض اقدام ها و برنامه های وزیر علوم بد بودند اما آیا این درست است به دولت رییس جمهوری منتخب مردم اینگونه تاخت؟

وی با اشاره به برخی از انتقادها از وضعیت اجتماعی و فرهنگی در جامعه گفت : نهادهای مختلف فرهنگی در کشور براساس اسناد موجود در سال بیش از سه هزار میلیارد تومان بودجه دریافت می کنند و این درحالیست که بودجه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال 700 میلیارد تومان است و بهتر است از این نهادها سوال شود که درباره بهبود وضعیت فرهنگی جامعه و حفظ ارزش ها چه اقدام هایی کرده اند.

زیباکلام افزود: در ماجرای تفکیک جنسیتی اعمال شده در شهرداری تهران نیز دوباره آقای قالیباف خواست از آب گل‌آلود مسائل مختلف فرهنگی ماهی بگیرد اما با برخی بداخلاقی‌ها و بی‌احترامی‌های اصولگرایان روبه‌رو شد و نتوانست خود را هم‌سو با سیاست آنها کند. استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران گفت: اصولگرایان در انتخابات سال قبل بلایی بر سر قالیباف آوردند که عبرت‌آموز است، ‌بنده دلم به حال وی می‌سوزد چراکه هر چقدر می‌خواهد خود را اصولگرای دلسوز نظام نشان دهد کار خراب‌تر می‌شود، هر چند که او سعی کرد قبل از انتخابات با حمله به فتنه و برخی از اصلاح‌طلبان خود را به اصولگرایان نزدیک کند اما هرگز اصولگرایان او را تحویل نگرفتند.

وی اهداف استیضاح کنندگان وزیران دولت یازدهم از سوی تعدادی از نمایندگان تندروی مجلس شورای اسلامی را سیاسی و جناحی دانست و اظهار کرد: از سال 1388 تا روی کار آمدن دولت یازدهم فضای بشدت بسته ای بر دانشگاه های ایران حاکم بود و از علل مهم استیضاح و برکناری آقای فرجی دانا این بود که تندروها در مجلس می خواهند همچنان همان فضا بر دانشگاه ها حاکم باشد.

وی گفت که این درحالیست که اکثریت مردم ایران با رای قاطع خودشان به آقای روحانی اعلام کردند که دیگر از حاکمیت چنین فضایی در دانشگاهها خسته شده اند و خواهان آزادی فضای سیاسی در دانشگاهها براساس قوانین و چارچوب های حاکم بر نظام جمهوری اسلامی می باشند. زیباکلام در پایان این نشست به سوالهای کتبی و شفاهی تعدادی از حاضران پاسخ داد.

زیباکلام در پاسخ به سوالی که در زمینه مفید و یا زیان آور بودن انجام مذاکره در زمینه رابطه ایران با آمریکا پرسید گفت: این سوال شما کلی است و در این فرصت کوتاه نمی توان پاسخ لازم را داد ولی به شکل خلاصه می گویم که باید اول مبنای تخاصم بین این دو کشور مشخص شود و اینکه آیا ایران و آمریکا بطور ذاتی با همدیگر دشمن هستند و یا اینکه سبب آن بعضی مسایل بوده است.

وی تصریح کرد : بنده بر این باورم که در روابط با تمام کشورها باید در وهله اول موضوع منافع ملی در نظر گرفته شود همانگونه که در جهان کنونی دولتمردان و سیاستمداران کشورهای گوناگون بر این اساس با سایر دول رابطه برقرار می نمایند.

این همایش که در سالن سماء دانشگاه آزاد اسلامی و از سوی خانه کارگر استان اردبیل همزمان با گرامیداشت هفته دولت برپا شده بود با استقبال جمع زیادی از افراد که اکثرشان را دانشجویان و جوانان تشکیل می دادند مواجه شد به گونه ای که بسیاری از حاضران و خبرنگاران به شکل ایستاده در حاشیه سالن ها و راهروها سخنرانی را پی گرفتند. همچنین این همایش با یک و نیم ساعت تاخیر برگزار شد و مجری آن اعلام کرد که علت این تاخیر بعضی مسایل بود که در اینجا قابل ذکر نیست!

محمدرضا. ر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۰۹ ۱۱:۴۵
حرف های آقای دکتر بوی استبداد میده !
بالاخره اگه ما به اصول دموکراسی پایبند هستیم استیضاح هم یکی از حقوق نمایندگان مجلس است. ضمن اینکه از سال 88 نه 84 فضای دانشگاه بسته نبود بلکه عرصه سیاست بازی احزاب نبود و جوانان دانشجو درس می خواندند و قربانی قدرت طلبی و فریبهای سیاسیون نمی شدند!
در مورد امریکا هم مگه اینکه شما بگی امریکا دشمن ما نیست !
خود باراک هم از حرفهای جنابعالی شاخ درآورده !!! (249206)
ايراني
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۰۹ ۱۴:۳۴
به شرط اينكه نمايندكان هم نماينده أكثريت مردم مي بودند كسي دم از دمكراسي مي زند كه در همه موارد قائل به دمكراسي بأشد نه هر جا منافع شان اقتضا كند دمكراسي خواه شود (249249)
بازنشسته فر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۰۹ ۱۵:۱۰
اي كاش مخالف استبداد بوديد؟ (249256)
كريمي قدوسي
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۰۹ ۱۵:۳۸
بستگي داره نظر اربابت چي باشه !!!! و همچنين معلومه دانشجوي درسخواني هستي ها از جمله بندي هات معلومه راستي بورسيه شدي ؟؟؟؟؟؟؟ (249262)
ماهور
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۰۹ ۱۶:۳۳
آقای محمد رضا فکر نمی کنی همه حرفهایی که زدی با امتیازی که به کامنتات داده شده بره زیر سوال ؟؟ (249279)
روح ا...
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۰۹ ۱۷:۲۴
در انتخابات بعدی مجلس مشخص می شود یعضی ها چگونه در دوره قبل رای آورده و وارد مجلس شده اند با بیت المالی که احمدی نژاد زیر دست آقایان ریخته بود. از پولهای تآمین اجتماعی گرفته تا کمک های بابک زنجانی ها و .... (249288)
محمود
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۰۹ ۱۷:۴۳
جناب لطفا استبداد را معنی کن ببین رئیس جمهور قبلی شما وبا دید شما اقلیت مردم رو خس وخاشاک خواند استبداد نبود و یا اقای مصباح میگن مردم چکاره اند مگر همچون حقی دارن وبر خلاف نظر خودشون خودشو کاندید مجلس خبرگان میکنه تا از مردم مشروعیت بگیره لطفا وسط دو نماز بین خودت وخدای خویش فقط یک لحظه فکر کن چون وقتی خروارها خاک بر ما ریختن هیچ یک از دولتمردان به داد ما نمیرسن جز خدا (249292)
کوروش
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۰۹ ۲۰:۴۵
تعداد واقعی هواداران آنها که مخالف مذاکره و رفع تنش اساسی روابط ایران با تمام کشورهای دنیا منجمله امریکا هستند حتی از چهار میلیون رای جلیلی هم کمتر است . (249339)
دکتر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۰۹ ۲۱:۳۷
پسرجان تو چرا اسمت با آن محمد رضا یکی است؟ چرا؟ (249359)
هایده
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۰۹ ۲۲:۲۰
ماشالله این همه امتیاز منفی (249385)
مهسا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۰۹ ۱۲:۰۵
10 درصد؟؟؟؟ چه خبره ؟؟
شخصاً فكر مي كنم جمعيت داعشيان مستقر در عراق از جمعيت اين گروهك بيشتر باشه. (249214)
باران
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۰۹ ۱۵:۴۶
این گروهک هم مثل داعش معتقد به انتخابات و دموکراسی مردم سالاری نیست (249268)
جاوید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۰۹ ۱۸:۳۶
چه مقایسه ی ناشیانه ای. ریاست جمهوری کجا و مجلس کجا اصلا ربطی به هم ندارن که ربطش میدید.اصلاح طلبها ذاتشون دیکتاتوریه.مرد حسابی اکثریت نمایندگان مجلس تشخیص دادن وزیر باید برکنار بشه چون استقلال نداره چون دانشگاهها رو سیاسی کرده چون فتنه گران رو جذب کرده و امثال زیبا کلامها رو بها داده.زیبا کلام عزیز اگه شما تحلیلگر خوبی بودید مورد توجه یه جناح قرار میگرفتید چرا هیچکس به شما اهمیت نمیده؟از کسی که عاشقِ غرب و آمریکاست و اسرئیل رو هم به رسمیت میشناسه انتظاری نیست. (249312)
فریب خورده
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۰۹ ۱۲:۰۵
چندنکته را به عرض جناب زیبا کلام می رسانم
1-تیغه کارد الان دست آقای روحانی ودسته آن دردست افراطیون است
2-20%قدرت دراختیار جناب روحانی و80% آن در دست نهادهای حاکمیتی وفرادولتی و2قوه دیگراست
3- روحانی نمی تواندمعجزه کند ومشکلات ومعضلات بوجودآمده درطی 8سال را 1سله حل وفصل کند
4 - 19میلیون نفری هم که رای دادنددراولین گام خواهان بهبودوضع معیشتی خودهستند. (249215)
ناشناس
Germany
۱۳۹۳/۰۶/۰۹ ۱۲:۰۷
ازاول انقلاب این گروه 10درصدی بودندولی همیشه سواربرموج وقدرت ...... (249217)
سلام
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۰۹ ۱۶:۰۹
آره. 25 میلیون نفر از 40 میلیون نفر میشند 10 درصد! (249272)
رهگذر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۰۹ ۱۳:۳۸
چرا خبری از تحریمهای جدید آمریکا نزدید. ترسیدید دست کدخدای شما رو بشه؟؟؟؟!!! (249238)
اصلاح طلب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۰۹ ۱۳:۳۹
روحانی در مورد مذاکره با آمریکا بدجوری توهم زده بود، حالا منتقدهارو متوهم خطاب می کنه!!!!!!!!!! (249239)
یکی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۰۹ ۱۳:۴۴
انشالاروزی برسه که همه بتونن آزادانه نظربدن بدون ترس وواهمه بنظرمن دوشمنی هیچوقت به نفعع کشورما نیست (249241)
۱۳۹۳/۰۶/۰۹ ۱۴:۱۶
من خودم حضور داشتم متاسفانه اصلا فضا برای طرح سوال شفاهی مناسب نبودمثل اینکه با برگزار کنندگان توافق کرده بودند که سوالات شفاهی رو فقط اونایی بپرسن که انصارحزب اله باشن تا بهشون مجوز بدن!سه چهار نفرم از اونا اومدن و اسه طرح سوال خط و نشون کشیدن و توهین به اصلاحات و ... همونایی رو گفتن که صداوسیما میگه!!! (249246)
جمشيد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۰۹ ۱۵:۰۸
درعمل بايد ديد ؛دولت گذشته چه بر سر كشور آورده. (249255)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۰۹ ۱۵:۱۱
به امید روزی که افراطی گری در ایران این اندک ریشه هایش هم بخشکد. (249257)
کشاورز
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۰۹ ۱۵:۱۹
درطول تاریخ کشاورزان همیشه پیروز شدند واین مستبدین بودند که همیشه باخته اند. (249258)
ابوالقاسم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۰۹ ۱۵:۲۶
سلام ،
امر به معروف،حقی است متعلق به مردم در مقابل حکام و نه بر عکس ! و اقای زیبا کلام یکی از کسانی است که این موضوع را در نظر و عمل به فراست دریافته اند.
بارها و بارها دیده ام که ایشان تذکر بجا و اصولی داده اند،و دریغ از یک پاسخ از جانب
پایه دارهای بی پایه و اصول! ولی شما همچنان ادامه دهید.ممکنه کمی پایه های انان را لق کند و برای میخ و چکش بیایند طرف ملت ؟اگرچه بعید است! (249260)
یوسف
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۰۹ ۱۵:۳۱
آقای محمدرضا.راستبداد یعنی بستن دهان منتقد.دانشجویان 84تا88درس میخواندند؟اگه فعالیت دانشجویی بد است چرا تشکلهایی مثل بسیج دانشجویی،انجمن به اصطلاح مستقل دانشجویی و جامعه اسلامی فعالیت بکنند و فعالیتهای دانشجویان تحول خواه و دگراندیش قدغن باشه؟ذات دانشجو منتقدو تحول خواه است وفضای امنیتی فقط رادیکالیزه شدن فعالیتهای دانشجویی را به همراه داره و لاغیر. (249261)
دوست دانا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۰۹ ۱۵:۴۱
درکشوری که سرعت اینترنت آن گناه کبیره است، واما دزدی وفسادها گناه حساب نمیاد بهتر است انسانهای پاک مثل فرجی نباشند تاآلوده به گناه اینها نشوندوجای انسانهای پاک این طور جاها نیست (249263)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۰۹ ۱۶:۴۰
این گروه اندک با وجود کم تعداد بودن قدرت را قبضه کرده و به هیج عنوان هم حاضر به از دست دادن آن نمی باشند . (249281)
انصار
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۰۹ ۱۷:۰۹
اصولا مجلس ه ما ظرفیت پذیرش افرادی چون فرجی دانا را ندارند و اگر از میان وز را کسی را به
استیضاح بکشانند انوقت معلوم میشود ان وزیر خوب و روشنفکر بوده است (249287)
مریم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۰۹ ۱۹:۱۱
مثل اینکه شما یادتون رفته که در روز 9 دی ملت چه بلای عظیمی سر شما ها در اوردند اگر ما ده درصدیم پس اون مردم در 9 دی از خارج اومده بودند؟ (249314)
یک ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۰۹ ۲۰:۰۶
مریم خانوم، کدوم بلای عظیم؟ داری میری یا داری میای؟ (249330)
حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۰۹ ۲۰:۱۳
مگه با چه متر و معیاری جمعیت 9 دی رو حساب کردی که کشف نمودی رقمش بیشتر از 10 درصده؟ متراژ خیابون های محل راهپیمایی و طول و عرض و مساحت همه مشخصه. عکس ها و تصاویر جمعیت هم همه هستن. به فرض که هرنفر نیم متر مربع جا بگیره بشین حساب کن بینی و بین الله جمعیت سازماندهی شده با فول امکانات ایاب و ذهاب و ... ببین آیا واقعا بیش از ده درصد مردم ایران در 9 دی حضور داشتن یا نه. عزیزم ما اون مخاطب با ذهنیت خردسال که کیهان و رجا و صدا وسیما بر مبنای اون مطلب به خورد مخاطب میدن نیستیم. (249331)
هایده
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۰۹ ۲۲:۳۴
درود بر حسین عزیز با پاسخ منطقی و زیبایی که دادی (249396)
nima
United States
۱۳۹۳/۰۶/۰۹ ۲۱:۳۸
نه، اون همه معترض که علیرغم خطر جانی ریخته بودن تو خیابونا از خارج اومده بودن. (249360)
nimA
United States
۱۳۹۳/۰۶/۰۹ ۲۱:۳۶
اینا نشون دادن هرچه سهمشون در قدرت کمتر بشه استفاده شون از ابزار خشونت بیشتر میشه. اگر همین سهم مجلس رو برای اعمال نفوذ نداشته باشن، از موتور و باتوم استفاده میکنن که بگن هستن. (249357)
رای
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۰۹ ۲۱:۳۷
زیبا کلام انسان صادق وواقع گرایی است .درود بر شما ای استاد . (249358)
محمدب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۰۹ ۲۲:۲۸
دکترجون بازم از اون حرفهای ناب وقشنگت زدی!!!!! برو درستو بخون دکترتر بشی جونم. اگه اینا تندرو هستند پس توهم جت هستی جونم. جالبه اینه که همیشه حرفها ... پرت میزنی بعدشم همه را بد میدونی فقط خودت خوبی!!!!! بابا روتو برم (249392)