به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۵ - ۱۹:۳۲
 
۹
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۴/۰۵ ساعت ۱۱:۰۷
کد مطلب : ۱۲۹۸۴
گفت و شنود!

کدام صندلی؟ کدام دیوار؟ کدام تابلو؟

كوروش شفيعي‌ايران‌نژاد

گفت: چرا برخی از سایتها و روزنامه های اصولگرا اینقدر اصرار دارند بگویند که: «اصولگرایان برنده این انتخابات شدند و اصلاح‌طلبان به سختی شکست خوردند!»
گفتم: آخر این رفقا ۸ سال است که می‌خواهند به همه بقبولانند: «اصلاحات مرده است» و مدتهاست بر این مزارِ بی مُرده لعن و نفرین می‌کنند! حالا چطور بیایند و بگویند کفتر مرده زنده شد و از قفس پرید و دانه محبت از مردم گرفت و بر بام موفقیت نشست!

گفت: خب؛ اگر رئیس جمهور منتخب، مطلوب اصولگرایان بود پس چرا او را بعنوان نامزد خودشان معرفی نکردند؟ چرا بزرگان اصلاح طلب از ایشان حمایت کردند و طرفداران خود را به مشارکت و رأی دادن به او ترغیب نمودند؟ چرا رئیس جمهور منتخب در همه مناظره ها و فیلمهای انتخاباتیِ خود و در تمام دیدارهای مردمی اش، از بزرگان جبهه اصلاح و اعتدال به نیکی و بزرگی نام برد و دولت خود را ادامۀ دولت آنها نامید و از اوضاع بوجود آمده توسط دولت اصولگرای نهم و دهم اظهار تأسف و برائت نمود؟
گفتم: آخر اگر این رفقای عزیز که فقط خود را صاحب اصلی انقلاب و گفتمان انقلابی و قیّم ملت می دانند، بیایند و بگویند که رئیس جمهور منتخبِ ملت، شعارش "تغییر" و "اصلاحِ" اوضاعی است که ما مسببش بوده ایم؛ فردا چطور در چهرۀ مردم و حتی طرفداران خودشان نگاه کنند؟ چگونه مسئولیت فرصتهای ازدست رفتۀ بالندگیِ کشور در این چند سال و سختیهای تحمل شده توسط ملت را بر عهده بگیرند؟. طبیعی است که از گفتمان اعتدالی و حُجب و اخلاق سیاسیِ فاخر رئیس جمهور منتخب سوء استفاده کنند و بخواهند حداقل در ظاهر، او را به نفع خود مصادره نمایند.

گفت: خب چرا بابت عملکرد ۸ ساله و حمایتهای بیدریغ خود از این اوضاع نابسامان اقتصادی و سیاسی و فرهنگی ، از ملت عذرخواهی نمیکنند و منتظر نمی نشینند تا اوضاع دوباره بهبود پیدا کند و بار دیگر در انتخابات آینده با وعده هایی جدید بخت خود را بیازمایند؟ مثل معدود اصولگراهای منصف و معتدلی که اکنون چنین روشی را پیش گرفته اند.

گفتم: ای بابا! هنوز این دولت جدید بر سر کار نیامده و اصلاحاتِ خود را در عرصۀ مدیریتِ اقتصاد و سیاست خارجی و داخلی و فرهنگ شروع نکرده، بخاطر تأثیر روانیِ اطمینانِ قلبیِ ملت و رویِ خوش نشان دادنِ کشورهای منطقه و جهان، قیمت‌ها روند نزولی پیدا کرده‌اند و شادی و نشاط به خانه های مردم و عرصۀ اجتماع برگشته است. معلوم است وقتی دولت جدید- با بدنۀ نخبگان و مدیرانی که این چند سال به حاشیه رانده شدند و از توان مدیریتی و خدماتشان چشم پوشی شد-، بر سر کار بیاید و آستینها را بالا بزند، تغییرات محسوسی در جهت بهبود وضعیت نامطلوب فعلی بوقوع خواهد پیوست. آنوقت این موضوع در حافظۀ ملت و حتی در حافظۀ طرفدارانِ سنتی اصولگرایان حک خواهد شد. دیگر کارشکنی و نق زدنهای آنها در سایتها و روزنامه ها و تریبونهایشان اثر نخواهد کرد، چون ملت، بدیلِ این وضع و دستپخت آنها را نیز دیده اند و عملکردشان را به خاطر سپرده اند.

گفت: ولی اینها که عملکرد دولتهای ۸ سال اخیر را عملکرد خودشان نمی دانند و از پذیرفتن مسئولیت آن طفره می روند؟
گفتم: این هم دیگر از آن حرفهاست! نمی شود نقش این دوستان را بر سرکار آمدن دولت نهم و تمدید آن در دولت دهم انکار کرد. حمایتهایی که تمامِ از صدر تا ذیلشان از این دو دولت اخیر کردند بی نظیر است. حالا نمیتوان با این "بهانه" که در یکسال آخرِ دولتِ دهم، انحرافی رخ داده است از زیر بار مسئولیت شانه خالی کرد. مگر می‌شود به همین راحتی زیر همه چیز زد، چنین حقیقت آشکاری را حاشا کرد و مردم را به "ضعف قوۀ باصره" متهم کرد؟

گفت: ضعف قوۀ باصره؟ اینطور که معلوم است میخواهی از این عبارت، گریزی بزنی و مثل روالِ گفت و شنودهایمان؛ در آخر حرفت حکایتی تعریف کنی!
گفتم: آن زمانها که هنوز روشهای جدید پزشکی برای تشخیص ضعف قوۀ باصره کشف نشده بود، جوانکی برای فرار از خدمت، نزد پزشک معتمد ارتش رفت تا معافیت پزشکی به بهانه ضعف چشمانش بگیرد. وارد مطب پزشک شد. دکتر به او گفت: «روی آن صندلی کنار دیوار بنشین و به تابلوی دیوار رو به رو نگاه کن». پسرک جواب داد: «کدام صندلی؟ کدام دیوار؟ کدام تابلو؟». دکتر هم بلافاصله برگه معافیت پزشکی او را امضاء کرد!
بعد از ظهر همانروز، پسرک که از خوشحالیِ دریافتِ معافیت دروغین در پوستِ خود نمی گنجید به سینما رفت. وقتی در پایانِ فیلم، چراغهای سالن سینما روشن شد، ناگهان دکتر ارتش و خانوادۀ ایشان را در کنار خود دید، ولی بی آنکه هول شود و دست و پایش را گم کند با آرامش از دکتر پرسد: « ببخشید آقا! می‌توانم بپرسم این اتوبوس کجا می‌رود؟!»

محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۴/۰۵ ۱۱:۲۰
عاشق این گفت و شنود شدم. خیلی لذت داره با دشمنت با زبون خودش حرف بزنی (82925)
ایرانی وطن دوست
۱۳۹۲/۰۴/۰۵ ۲۰:۲۸
آقا همین که مخالف خودمون رو (هرچند بدپیله و دگم باشه) دشمن بخونیم، سرآغاز همه ی مشکلاته و شروع لجبازی و کارشکنی!
نویسندۀ این گفت و شنود با ظرافت حرفش رو زده و به مخاطب اصلیش طعنه زده ولی خوشبختانه در عین زیرکی هیچ اشاره مستقیم و اهانتی به اون مخاطب خاص نکرده... ببیاین شما هم با دشمن خطاب کردن اونا، حساسیتها رو برنیانگیزید خواهشاً. (83081)
َعلي
۱۳۹۲/۰۴/۰۵ ۱۱:۴۵
مردم طرف هيچ حزبي نيستند،‌ نه اصولگرا نه اصلاح طلب (82937)
۱۳۹۲/۰۴/۰۵ ۱۲:۲۱
از طرف خودت حرف بزن تو مگر وکیل مردمی؟ (82953)
۱۳۹۲/۰۴/۰۵ ۱۲:۳۱
از طرف مردم حرف نزن. (82962)
+A
۱۳۹۲/۰۴/۰۵ ۱۱:۴۸
با سلام، گفت و شنود با مزه اي بود (82939)
مهران
۱۳۹۲/۰۴/۰۵ ۱۱:۵۱
یکی به آقای روحانی بگه وزیر نمیخوای....!
اگر خواستی خبرم کن...! (82941)
۱۳۹۲/۰۴/۰۵ ۱۱:۵۷
باحال بود!!! (82943)
مصطفی
۱۳۹۲/۰۴/۰۵ ۱۳:۰۹
اصلا برادران اصول گرا هم گیرم درست میگن.
پس انهایی که پای صندوق های رای نیامدن ورای ندادند .
حتما اصلاح طلب هم نیستند. و فاقد شناسنامه ایرانی.
اصول گراها بهتراست .عینک خودبینی را ازچشمهای. . . خود بردارند.
ولااقل بیاندیشند که چرا نتوانستند به عهدی که بر سر قبر شهدا باهم بستند ودم از اتحاد زدند پایبند باشند.
. . . (82971)
۱۳۹۲/۰۴/۰۵ ۱۳:۲۱
گفتم که بر خیالت راه نظر ببندم گفتا که شب‌رو است او، از راه دیگر آید (82976)
هادی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۴/۰۵ ۱۴:۰۳
زیبا یود و دلنشین. گفتگویی سقراط وار، رندانه و جانانه (82986)
بابک خ
۱۳۹۲/۰۴/۰۵ ۱۴:۰۴
بر درگه خلق، بندگی ما را کشت
هر سو پی نان دوندگی ما را کشت

فارغ نشویم یک دم از فکر معاش
ای مرگ بیا که زندگی ما را کشت! (82987)
هومن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۴/۰۵ ۱۴:۱۵
اصلا شبیه گفتمان " سرباز مداد " نبود !
جواب، های=هوی ! (82992)
سینا از شیراز
۱۳۹۲/۰۴/۰۵ ۱۸:۲۵
جالب بود. ممنون (83050)
فروتن
United Kingdom
۱۳۹۲/۰۴/۰۵ ۲۰:۳۴
دست مریزاد... خیلی دوست داشتم یکی مودبانه جواب "گفت و شنود"های روزنامه ی خودعمار پندار و مبصّر رو بده... همیشه اون گفت و شنودها لجم رو در میاورد. (83082)
بنده خدا
۱۳۹۲/۰۴/۰۵ ۲۱:۵۴
وقتی که 5نفری به یکی حمله کنند و طرف مثل جت لی یا جکی جان و بروس لی باشه و همه رو کنف کنه ، اینه دیگه! (83116)
شادمهر
Malaysia
۱۳۹۲/۰۴/۰۵ ۲۲:۰۳
می توان به ایده های مطرح شده اصولگرایان پس از انتخابات بدیدۀ مثبت هم نگاه کرد. همین قدر که امروز انتخاب دکتر روحانی را، که بدون همت اصلاح طلبان و همراهی اعتدال گرایان غیر ممکن بود، مایۀ امید می دانند و سعی دارند بجای حمله به ایشان، خود را همراه و همدل نشان دهند موفقیتی بزرگ برای ما، بعنوان منتقدین وضعیت موجود، بحساب می اید. این خود تسلیم ناخواستۀ آنان در مقابل رای مردمی به رئیس جمهور منتخب است. تا اینجا ما پیروزیم. (83121)
مصطفی
۱۳۹۲/۰۴/۰۵ ۲۲:۰۴
جواب خوبی بود به بعضیها
سپاس از آقای شفیعی (83124)
سمیرا
۱۳۹۲/۰۴/۰۵ ۲۲:۴۴
لطفا این نظرم درج بشه.من تو دوهمایش طرفدارای احمدی نزاد و همایش تجلیل از عارف نقد کردم تو این اوضاع بد اقتصادی چه همایشی آخه؟یک کیلو برنجو گفتم شده 8هزار تومان دوستانم ناراحت شدن.نظرم اینه که هنر فوتبال آزادی همه چی خوبه ولی اکثر جامعه ما الان زیر خط فقرند ازهم تجلیل میکنین که چی بشه؟ مگه کی بودید شما؟چقد محبوب هستین فکر میکنین؟با این اوصاف از خاتمی تجلیل بشه یه حرفی.هر همایش کلی هزینه داره میدونید واس چی ناراحتم؟از رنجی که مردم میکشن. کرایه خونه.تغذیه.گرانی از همه مدل بیکاری.بعدش این همایشهارا میبینم (83135)