به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۱۵:۳۵
 
۹
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۷/۲۸ ساعت ۱۳:۱۷
کد مطلب : ۱۸۴۷۴
4 شهر از 10 شهر آلوده دنیا در ایران است؛

اهواز آلوده ترین شهر دنیاست!

گروه جامعه:‌ یک روز بعد از آنکه سازمان سلامت جهانی وابسته به سازمان ملل گزارشی درباره ارتباط سرطان و آلودگی هوا منتشر کرد، نشریه انگلیسی تایم به نقل از پایگاه کوارتز اسامی آلوده‌ترین شهرهای جهان را منتشر کرد.
اهواز آلوده ترین شهر دنیاست!
مرجع این پایگاه داده‌هایی بوده است که سازمان سلامت جهانی منتشر کرده و آلاینده‌های کمتر از 10 میکرون را لحاظ کرده است. گزارشی که در اصل متعلق به بهار سال جاری است. رتبه اول این لیست شهری از ایران است و برخلاف تصور این شهر تهران نیست. تایم آورده است: «آلوده‌ترین شهر؟ اهواز در جنوب غرب ایران. با جمعیتی بیشتر از 3 میلیون نفر که بیشتر نفت ایران را تولید می‌کند». پایگاه کوارتز، اهواز را شهری می‌داند که کمترین امید به زندگی را در میان شهرهای دیگر ایران دارد: «اهواز در جنوب‌غرب ایران با میانگین 372 واحد بر میلیون آلاینده‌های کوچک‌تر از 10 میکرومتر بارها آلوده‌تر از دهلی‌نو و پکن است که به آلودگی مشهور هستند. در قیاس با میانگین جهانی امید به زندگی 71 سال، جمعیت اهواز کمترین امید به زندگی را در ایران دارند». جنگ، دلیلی است که طبق گزارش‌، مسئولان ایران برای آلودگی هوای اهواز برمی‌شمرند اما دلایل دیگری هم وجود دارد: «مسئولان ایران، آمریکا را برای حضورش در جنگ ایران و عراق سرزنش می‌کنند چراکه آتش آمریکایی کشاورزی این ناحیه را از بین برده و موجب بیابان‌زایی شده است. اما پژوهشگران صنایع سنگین درون و اطراف شهر، مثل نفت، صنایع فلزی و پردازش‌های پتروشیمی را دلیل آلودگی می‌دانند و خشک شدن باتلاق‌ها و پروژه ملی انتقال آب محلی را که موجب بیابان‌زایی می‌شود، سرزنش می‌کنند».

4 شهر از 10 شهر آلوده دنیا در ایران است
در میان 10 شهر آلوده دنیا 4 شهر از ایران حضور دارند. در این 10 شهر هم حتی نام تهران یا اراک دیده نمی‌شود. برخلاف تصور شهرهایی که طبق گزارش سازمان سلامت جهانی بدترین هواها را دارند نه پایتخت‌های بزرگ دنیا بلکه شهرهای مرکزی دیگری هستند که صنایع سنگین را درون خود دارند. با این تفاوت که سه شهر دیگر کشور که در میان 10 شهر آلوده دنیا هستند، شهرهای غربی کشور هستند که از حضور ریزگردها در آسمان شهر رنج می‌برند و همگی مراکز استانی هستند. سنندج در رتبه سوم قرار دارد. کرمانشاه ششم است و یاسوج در رتبه نهم قرار دارد. یک شهر از مغولستان، 2 شهر از هند و 2 شهر از پاکستان و یک شهر از بوتسوانا در آفریقا لیست این 10 شهر را کامل می‌کنند. ایران همچنین هشتمین کشور آلوده دنیا از نظر وضعیت هواست. میانگین شاخص‌ آلاینده‌های زیر 10 میکرومتر اندازه‌گیری شده در کشور 124 است. مغولستان ، بوتسوانا، پاکستان، سنگال، عربستان، مصر و امارات آلوده‌تر از ایران هستند.

شیراز پاک‌ترین، تهران پانزدهم
در گزارش WHO، 18 شهر ایران از نظر وضعیت هوا بررسی شده‌اند. در این گزارش به آمارهایی استناد شده که ایستگاه‌های فعال درون شهر‌ها اندازه‌گیری کرده‌اند. ایستگاه‌هایی که متعلق به شرکت‌های کنترل کیفیت آلودگی هوای هر شهر هستند. بعد از 4 شهری که از آنها نام برده‌شد، ارومیه آلوده‌ترین شهر ایران است. این شهر هم در غرب قرار دارد و البته خشک شدن دریاچه ارومیه در آلودگی این شهر بی‌تاثیر نیست. قم بعد از این شهر قرار دارد و خرم‌آبام هم جزو شهرهای آلوده است. همگی این شهرها شاخص بالای 150 دارند. در واقع میانگین این شهرها در کل سال در وضعیت ناسالم برای همه افراد قرار دارد. تهران و اراک هر کدام با شاخص‌های میانگین 89 و 102، در رتبه‌های پانزدهم و چهاردهم آلوده‌ترین شهرهای ایران هستند. شیراز هم پاک‌ترین شهر ایران در میان شهرهای اندازه‌گیری شده است و احتمالا اگر سعدی قرار بود در دوران حاضر باز هم به زندگی برگردد بازهم شیراز را انتخاب می‌کرد. البته باید این را هم درنظر گرفت که تعداد ایستگاه‌هایی که در تهران وضعیت هوا را می‌سنجند، بیشتر از شهرهای دیگر است. ایستگاه‌های شهرستان‌ها محدودترند و البته موقعیت‌هایی که این ایستگاه‌ها در شهرها دارند در به دست آمدن این میانگین‌ها تاثیرگذارند.

223 هزار نفر قربانی آلودگی در سال 2010
223 هزار نفر در سال 2010 در سراسر دنیا بر اثر سرطان ریه که ره‌آورد آلودگی هوا بوده از دنیا رفته‌اند. این رقمی است که این هفته سازمان سلامت جهانی اعلام کرده است. آژانس تحقیقات سرطان که زیر نظر سازمان سلامت جهانی کار می‌کند پیش از انتشار اسامی شهرهای آلوده جهان، گزارشی درباره ارتباط سرطان و آلودگی هوا منتشر کرد. با توجه به این گزارش، آلودگی هوا با چند سرطان بدخیم ازجمله سرطان‌های ریه و مثانه و سرطان خون حاد مربوط است. پیش‌تر تصور می‌شد که استعمال سیگار اصلی‌ترین عامل ایجاد سرطان ریه است اما پژوهشگران به این نتیجه رسیده‌اند که آلودگی هوا عامل موثرتری در ایجاد سرطان است. همچنین آلودگی‌هایی که سیستم‌های حمل‌ونقل و صنایع ایجاد می‌کنند در ایجاد بیماری‌های تنفسی و نقص‌های قلبی تاثیرگذارند. آمار مرگ و میر در میان جوانان هم در شهرهای آلوده‌تر بیشتر است. مرگ و میر در شهرهای آلوده به نسبت شهرهای پاک‌تر 15 تا 20 درصد بیشتر است و امید به زندگی در شهرهای آلوده اروپا 9 ماه کمتر از شهرهای پاک آن است.
مرجع : روزنامه آرمان

مهرداد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۲۸ ۱۳:۲۷
باز هم افتخار آفرینی دیگری از غیور مردان این مرز و بوم! (150138)
۱۳۹۲/۰۷/۲۸ ۱۸:۵۸
صبر كنيد ببينم نوشته بها ر سال جاري............. بابا اينكه بازهم امار احمدي خدابيامرز خودمونه (150757)
یاسر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۲۸ ۱۳:۳۹
اشتباهی زدین یاسوج. استان کهگیلویه و بویراحمد شهرستان گچساران. من اصل گزارش رو خوندم گچساران هم مثل اهواز بیشترین نفت رو تولید میکنه و ریزگردها به شدت آلودش میکنن لطفا خبر رو تصحیح کنید شما مراکز استانها رو زدید به جای شهر. یاسوج یکی از پاکترین شهرهای ایرانه (150170)
یزدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۲۸ ۱۳:۴۷
این امار هم مثل آمارای...مثلا یزدکویری بااین همه معادن،تنوع صنایع و..هواش تمیزترازسنندج وارومیه است.؟یامسولان استانمون سرخوش هستن یا...؟!!! (150187)
۱۳۹۲/۰۷/۲۸ ۱۵:۲۴
عزيزم من اهوازي ام همون يزدتون براي ما مثل خارج كشوره (150463)
محسن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۲۸ ۱۴:۰۰
اگر به این آلودگی محاسبه شده ، آلودگی که این مداهان بددهن و شکست خوردگان انتخابات و کاسبین تحریم ها رو اضافه کنیم که همه شهرهای ایران جزء 300 شهر اول آلودگی جهان هستند . (150220)
وحید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۲۸ ۱۴:۲۳
من اهوازی نیستم ولی حق خوزستانیا با این همه ثروت این نیست یادمون نره یه زمانی ابادان عروس ایران بود (150297)
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۲۸ ۱۴:۳۴
باز هم خدا را شکر که در یه چیزی اول شدیم تا اسم اهواز هم سر زبانها باشد. منتظر کارون هم باشیم (150322)
غلامرضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۲۸ ۱۴:۴۸
اسم.. سرطان ريه.. بيداد ميكند (150373)
ایران
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۲۸ ۱۵:۴۱
هوا آلوده فقط مال تهرانیا هست . با این امارا تعطیلا تهران را خراب نکنید گناه دارن (150495)
ابرکوه
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۲۸ ۱۶:۰۰
ما رکورد زدیم. ما رکورد زدیم (150528)
۱۳۹۲/۰۷/۲۸ ۱۶:۱۲
بازهم کسب رتبه قهرمانی دیگری از مدیران و دولتمردان ایران (150550)
۱۳۹۲/۰۷/۲۸ ۱۶:۲۶
درود بر مسئولان ابرمرد تاريخ خوزستان، حسرت يه مقام کشوري براي خوزستان تو دلم مونده بود که ديدم بابا! بابا! بابا!! کاري کردن کارستون، مقام اوردن جهههههههههههههههااااااااااااااني!! دم همه شون گرم،
(ثلاث بزن) : بچه ها خسته نباشيد! بچه ها خسته نباشيد! (150580)
۱۳۹۲/۰۷/۲۸ ۱۹:۳۵
یکی از مشکلات بزرگ که جان مردم در خوزستان را تهدید میکند مشکلات زیست محیطی است، شرکت نفت عاملی مهم در این آلودگیهاست ، بیش از 50 سال است شاید دهها چاه نفت 24 ساعته میسوزند و هزاران تن مواد سمی در هوا آزاد میکنند، کارخانه های کربن بلاک و صنایع فولاد که بخصوص اولی اکنونا کاملا درون شهر اهواز قراره گرفته به شدت هوای اطراف را الوده کرده اند و مدبران مربوطه و بی کفایت که باید بر آنها نظارت کنند عین خیالشان نیست ،بوی مواد نفتی ناشی از سموم پالایشگاه آبادان به راحتی در شهر استشمام میشود ، پتروشیمی ها در ماهشهر هوای شهر و خلیج فارس را به شدت الوده کرد ه اند ، فاضلاب کاملا سمی وبیماری زای کارخانه ها و بیمارستانها به کارون می‌ریزد و آب کارون فقط بعد از ته نشین شدن گل و لای ان و اضافه کردن کلر با همان سموم به مردم داده میشود و فقط انها که تصفیه خانگی دارند شاید تا حدی از سموم ان ننوشند! و در سالهای گذشته نماینده های مجلس و ادارات محیط زیست و بهداشت محیط کاملا ضعیف و ناتوان و منفعل بوده و هیچ اقدام موثری در حل این این مشکلات هولناک نداشته اند. (150814)
۱۳۹۲/۰۷/۲۸ ۱۶:۲۷
من ساكن اهواز هستم و آلودگى هوا و آب رو كاملاً تاييد ميكنم. اما آمار در مورد ياسوج و سنندج مقدارى مشكوك به نظر ميرسه.!!!!!! (150582)
وحید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۲۸ ۱۸:۱۶
قابل توجه دولتمردان و سیاسون مسئولان استانی و مردم بعضی از استانها .
بیان ببین دلخوشی ما به چیه؟ بعضیا اگه آب کشاورزی ندارن ما داریم و دارن ازمون میبرن. بعضیا اگر به زنده کردن رودخونه های مردشون میاندیشن ما به زنده موندن خودمون ( نسل آیندمون پیش کش) داریم فکر میکنیم.
فقر، نا امنی ، بیسوادی، بیکاری، بیماری، بی آبی ، خشکسالی، تخریب آثار تاریخی، تخریب محیط زیست، آلودگی آب و هوا ، گروههای تجزیه طلب ، جنگ و عقب ماندگی و.....همه و همه سهم ما خوزستانیها از 34 سال وفاداری به انقلاب
این است عدالت در بین ایران (150717)
۱۳۹۲/۰۷/۲۸ ۱۹:۰۱
نماینده ها و مقامات اداره دبهداشت و محیط زیست پر ادعا ولی ناتوان شهرهای نامبرده را باید قاب گرفت و در موزه بی کفایتی گذاشت. (150765)
۱۳۹۲/۰۷/۲۸ ۱۹:۲۰
انرژی هسته ای داریم اینا مهم نیست (150794)
ایوب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۲۸ ۲۱:۲۰
چه حس خوبی داره که تو دنیا مقام اول کسب کنیم... حالا فرق نمیکنه تو چی باشه!!!
اهوازیا مبارکتون باشه (150886)
۱۳۹۲/۰۷/۲۸ ۲۱:۵۱
لعنت بر نفت که عامل بدبختی و بیچارگی ما خوزستانیهاست و از آن جز بوی بد و آلودگیش چیزی نصیبمان نشده (150911)
معمـــــار
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۲۸ ۲۱:۵۳
خدایی فکر میکردم اراک آلوده ترین باشه! (150913)
مهرزاد - اهواز
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۲۹ ۰۰:۰۸
سلام - به نظر شما آیا استاندار و مدیر کل حفاظت محیط زیست و نمایندگان اهواز مثل بقیّه مردم خوزستان تو این شهر زندگی می کنند و نفس می کشند ، یا اینکه مثل اساتید پروازی دانشگاهها مؤدّبانه تشزیف می آورند و با کلّی غرولند می روند و همه چی رو بیخال می شن و .. ؟؟ !! -- فقط خود خداوند به حال ما که نمی تونیم از خوزستان کوچ همیشگی کنیم رحم کنه و نجاتمون بده ؛ البته چشم امیدمان به دولتمردان تدبیر و امید شیخ روحانی کبیر هم هست . (151019)
احمدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۲۹ ۰۰:۳۳
سالهاست که خوزستان صلیب خود را بردوش می کشد وتهران فقط نظاره می کند (151043)
كوروش كبير
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۲۹ ۰۲:۲۶
بنازم به شهر راز، شيرازِ جنّت تراز كه از زمان كوروش و داريوش پاك ترين هواي ايران رو داشته، داره و خواهد داشت. به قول سعدي : "سراسر زمين را گر بسپري باز، نيايي خطّه اي مانند شيراز" (151090)
۱۳۹۲/۰۷/۲۹ ۰۷:۴۸
فدای سر اصفهانیها و ...که با پشتوانه وکلا و وزرای اصفهانی با پول نفت گلستان میسازند. (151120)