به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۵ - ۱۹:۳۲
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۹/۰۱ ساعت ۱۴:۴۲
کد مطلب : ۶۱۳۱۳
تلاش تركيه براي اسلامی کردن بيشتر جامعه

طرح احداث مسجد در ۸۰ دانشگاه ترکیه

گروه بين الملل: یکی از مقامات امور مذهبی در ترکیه از وجود طرحی برای ساخت مسجد در دانشگاه‌های سراسر این کشور خبر داد.
طرح احداث مسجد در ۸۰ دانشگاه ترکیه
محمد گورمز٬ مدیر دفتر ریاست امور مذهبی ترکیه٬ اعلام کرد که مساجد در ۸۰ دانشگاه ترکیه در حال احداث هستند. به گفته او از آن میان ۱۵ مسجد به روی نمازگزاران باز شده است و بیش از ۵۰ مسجد در سال ۲۰۱۵ آغاز به کار خواهد کرد.
گورمز افزود: در کشور ما ۲۰ میلیون فرد جوان هست و ما می‌خواهیم با همه آن‌ها تماس داشته‌ باشیم.

به گفته گورمز در هر یک از مساجد داخل دانشگاه‌های کشور روحانی‌ای که دولت حقوق او را می‌پردازد حضور دارد تا به مشکلات جوانان پاسخ دهد و آن‌ها را راهنمایی کند. او این مساجد را جایی خواند که جوانان در آن‌ها عشق به خدا را در قلب‌هایشان احساس خواهند کرد. دولت ترکیه در ماه سپتامبر امسال همچنین داشتن حجاب را برای دانش‌آموزان دختر مقطع دبیرستان آزاد کرد.

احمد داوداوغلو، نخست‌وزیر ترکیه، همزمان با آغاز سال تحصیلی، لغو قانون ممنوعیت داشتن حجاب در دبیرستان‌های دخترانه را بخشی از سیاست حزب حاکم عدالت و توسعه، برای گسترش آزادی خواند. احمد داوداوغلو گفت: همه می‌توانند آن گونه که به نظرشان صحیح می‌آید، زندگی کنند. در حالی داوداوغلو از بسط آزادی سخن گفت که دولت هم‌زمان دانش‌آموزان دختر را از داشتن آرایش٬ رنگ کردن مو٬ یا داشتن تتو و آویز کردن زیورآلات بر بدن منع کرد.

اداره ریاست امور مذهبی ترکیه قصد دارد مساجد را در دانشگاه‌ها به نهاد و نه صرفا جایی برای عبادت تبدیل کند. گورمز در این باره گفت که این مساجد نباید جایی باشند که پیش از ورود نمازگزاران باز شوند و بعد از رفتن آن‌ها بسته شوند. پیش از این دفتر ریاست امور مذهبی ترکیه در آوریل امسال با گشایش یک مسجد در دانشگاه آتاتورک ارزروم توجه رسانه‌ها و مردم را برانگیخته بود. گورمز در مراسم گشایش این مسجد گفته بود که اداره تحت امرش در پی ساخت مسجد در بسیاری از دانشگاه‌های ترکیه است.

او افزوده بود که عبادتگاه‌ها و دانشگاه‌ها همواره در طول تاریخ با هم بوده‌اند. به گفته وی دانشگاه‌ها در طول تاریخ از داخل معابد بیرون آمدند٬ و معابد و دانشگاه‌ها تفکیک‌ناپذیرند. پیش از این نیز دولت ترکیه در راستای آن‌چه اسلامی کردن جامعه خوانده می‌شود تلاش کرد خوابگاه‌های دختران و پسران را از هم مجزا کند. همچنین این دولت سعی کرد مقررات خرید و فروش مشروبات الکلی را سخت‌تر ‌کند. علاوه بر طرح ممنوع شدن تبلیغ برای مشروبات الکلی در رسانه‌ها یا بر در و دیوار شهرها، پیشنهادی به مجلس داده شد که بر اساس آن فروش مشروبات الکلی در ساعات ۲۲ تا ۶ صبح نیز ممنوع گردد.

در همین حال، در سال گذشته شرکت هواپیمایی ترکیش ایرلاینز استفاده از رژ لب و لاک ناخن قرمز را برای مهمانداران زن ممنوع کرد. سرو مشروبات الکلی در پروازهای داخلی و برخی مقصدهای بین‌المللی به کشورهای اسلامی نیز ممنوع شد. ترکیش ایرلاینز پیش از آن نیز ممنوعیت پوشش روسری برای مهمانداران را لغو کرده و مهمانداران محجبه را نیز برای استخدام پذیرفته بود. آگاهان معتقدند دولت اسلام‌گرای ترکیه در سال‌های اخیر مبارزه سختی را برای از بین بردن نظام سکولار آتاتورک آغاز کرده است. این مبارزه به‌ویژه در عرصه‌های فرهنگی و سیاسی، که دو حوزه مهم یک نظام سکولار است، ابعاد تازه‌ای به خود گرفته است.
مرجع : دويچه وله