به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۵ - ۰۹:۱۰
 
۵
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۵/۰۹ ساعت ۰۰:۰۱
کد مطلب : ۸۶۱۷۲
طالبان خبر مرگ رهبرش را تائید کرد

«ملا اختر منصور» جانشین «ملاعمر» شد

گروه بين‌الملل: خبرها از تعیین ملا اختر محمد منصور به عنوان رهبر جدید طالبان افغانستان كايت دارد، فردي كه قبلا به عنوان نماینده مجلس شورای طالبان در پاکستان انجام وظیفه می کرد.
«ملا اختر منصور» جانشین «ملاعمر» شد
رسانه های پاکستانی نیز اعلام کردند که شورای طالبان به اتفاق آرا ملا اختر محمد منصور که پیش از سمت مشاور ملاعمر را دارا بود را به عنوان جانشین وی انتخاب کرده است. ملا اختر در دوره حکومت طالبان در افغانستان عهده دار وزارت حمل و نقل هوایی بود. همچنین گفته می شود او از سوی ملاعمر دارای اختیارات کاملی برای پیگیری صلح با دولت افغانستان بوده است. از سوی دیگر شبکه اطلاع رسانی افغان نیوز نیز به نقل از المیادین خبر داد: پاکستان خبر مرگ دوسال پیش ملا محمد عمر، سرکرده طالبان را تأیید کرده است.

خبر مرگ ملا عمر به نقل از منابع دولتی افغانستان در حالی تأیید می شود که مدت هاست از سرکرده طالبان هیچ مصاحبه صوتی و یا تصویری منتشر نشده است و تنها پیامهایی کتبی از سوی او به مناسبت اعیاد منتشر می شود. همچنین در حالی که دور دوم مذاکرات مستقیم نمایندگان دولت افغانستان و طالبان تا چند روز دیگر برگزار می شود، گزارش ها از تشدید اختلافات در رده های بالای طالبان برای تصاحب سرکردگی این گروه حکایت دارد.

مقامات شورای عالی صلح افغانستان پیش از این گفته بودند که «اگر ملا محمد عمر رهبر گروه طالبان واقعاً صلاحیت پیشبرد گفتگوهای صلح را به ملا اختر محمد منصور معاونش سپرده باشد، یک اقدام مهم در جهت پیشبرد این روند خواهد بود.» عبدالحکیم مجاهد معاون این شورا در صحبت با رادیو آزادی افغانستان گفته بود که ملا اختر منصور فرد نزدیک و قابل اعتماد ملا محمد عمر است و شرکت وی در گفتگوهای صلح خیلی موثر خواهد بود.

وی تصریح کرده بود «اگر این گزارش ها حقیقت داشته باشند که ملا محمد عمر صلاحیت ها یا اختیاراتش را به ملا اختر منصور داده باشد در آنصورت باور دارم که در ارتباط به مذاکرات و گفتگوهای صلح این یک گام بسیار زیاد مهم است که تا کنون برداشته شده است. و این بدان معنی است که گروه تحریک اسلامی طالبان بعد از این برای حل بحران افغانستان طرفدار یک راه حل سیاسی است.»

طالبان هم مرگ ملا عمر را تائید کرد

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی گروه طالبان مرگ ملا محمد عمر، رهبر این گروه را رسما تایید کرد.
در خبرنامه‌ مشترکی که از سوی این گروه و همچنین خانواده ملا محمد عمر، به رسانه‌ها فرستاده شده آمده که ملا محمد عمر به دلیل مریضی که داشته، درگذشته است. به گزارش بی بی سی، در این بیانیه گفته شده است که وضعیت بیماری رهبر سابق طالبان در دو هفته آخر عمرش وخیم شده بود. روز چهارشنبه، دولت افغانستان اعلام کرد که ملا محمد عمر بیشتر از دو سال پیش در پاکستان به شکل مرموزی مرده است.

اما در خبرنامه طالبان آمده است که ملا محمد عمر بعد از حمله آمریکا به افغانستان در "چهارده سال گذشته همواره در افغانستان بوده و برای یک روز هم که شده در پاکستان یا به کشور دیگری سفر نکرده است." در این خبرنامه، زمان و مکان مرگ رهبر طالبان روشن نشده و در مورد بیماری که منجر به مرگ وی شده است نیز جزئیاتی ارائه نشده است. این نخستین اظهار نظر طالبان در مورد مرگ رهبر پیشین این گروه است. در خبرنامه‌ای که درباره مرگ ملا محمد عمر به رسانه‌ها فرستاده شده است در مورد جانشین ملا محمد عمر چیزی گفته نشده است.