به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۱۸:۵۴
 
۲۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۳/۲۲ ساعت ۱۱:۵۸
کد مطلب : ۱۲۵۴۲
از چه چیزی باید شرمسار و سرافکنده بود؟

بازهم وجدانمان آسوده خواهد بود

بازهم وجدانمان آسوده خواهد بود
گروه سياسي: با تحقق وعده از پیش داده شده اجماع در اردوگاه اصلاح طلبان و معرفی آقای دکتر روحانی به عنوان کاندیدای طرفدارانِ "اصلاح و اعتدال "؛ میتوان گفت که تقریباً نیمی از راه مسیر "تغییر" و "اصلاح"ِ نابسامانیهای وضع موجود ییموده شد. در این خصوص لازم است که به خاطر تدبیر و عقلانیت بزرگان عرصه "اصلاح طلبی و اعتدال " و بهره جوئی مناسب از درسهای مهم انتخابات ادوار گذشته، به ایشان دست مریزاد گفت و بر جوانمردی و بزرگواری آقای دکتر عارف به خاطر گذشتن از خود و تمکین به خردجمعی و صلاح اصلاحات، درود فرستاد.

و اما بعد...
حال نیمه دیگر مسیر با دشواریهای فراوان پیش روی ماست و چنانچه همه به آن واقفیم، فقط در صورت جلب مشارکت حداکثری و ترغیب همه آرای خاموش، خواهیم توانست به نتیجه انتخابات امیدوار باشیم. بعبارتی حالا بزرگترین مسئله پیش رو، اقناعِ آن طیف از موافقان تغییر و اصلاح است که به دلایل متعدد، شیوه قهر و انفعال را برگزیده اند. چه اگر این نیمه دوم از مسیر نیز به خوبی طی شود میتوان به تکرار حماسه دوم خرداد ۷۶ بسیار امیدوار بود.
در طی روزهای اخیر و پس از اعلام ناباورانه عدم احراز صلاحیت کاندیدای حداکثری جبهه "اصلاح و اعتدال "، جمع قابل توجهی از دوستان، دلسرد شده و قهر و تحریم را پاسخ مناسبی برای این اتفاق قلمداد کرده اند. در این میان تعداد دیگری از دوستان نیز که "فعل " را بر "انفعال " مرجّح می دانستند، بلافاصله از شوک خارج شده و سعی در تبیین شرایط و دعوت به مشارکت نمودند.
در این مقاله سعی بر این است که مهمترین سؤالات و ابهامات طرفداران انفعال و تحریم را مطرح نماییم و در کنار آن، دلایل خود را برای رفع این ابهامات بیان کنیم، با این امید که پاسخ به این سؤالات، گامی باشد برای کاستن تردیدها و افزایش مشارکتِ اصلاح طلبانه در باقیمانده راهِ این انتخاب:

۱- سؤال: چه اطمینانی به عدم امکان تخلف گسترده منجر به تغییر در نتیجه انتخابات وجود دارد؟ چه تضمینی به شمرده شدن واقعی و کامل آراء وجود دارد؟ (هنوز طیف وسیعی از طرفداران اصلاحات نسبت به نتیجه انتخابات ۸۸ قانع نشده اند)
۱- پاسخ: برای کاستن از تردیدها در این خصوص، نشانه های بسیاری وجود دارد. با تجمیع و تحلیل این نشانه ها میتوان به این نتیجه رسید که تفاوتهای بسیاری در شرایط امروز با انتخابات ۸۸ وجود دارد که مختصراً به تعدادی از آنها میپردازیم:
۱-۱- در انتخابات حاضر بر خلاف انتخابات ۸۸، دو قطبی شکل نگرفته است و پیش بینی میشود تا روز انتخابات، بغیر از کاندیدای واحد اصلاح طلبان، حداقل ۳ کاندیدای اصولگرا (یا مستقل) نیز در صحنه باقی خواهند ماند. هریک از این کاندیداهای باقیمانده، طرفدارانی جدّی در ارکان قدرت ( شورای نگهبان، دادستانی، جامعتین، نهادهای نظامی و شبه نظامی و ...) دارند و این سیستمِ خودکنترلی، احتمال هرگونه تخلف تأثیر گذار را بشدّت کاهش خواهد داد.
۱-۲- دولت مستقر که قبلاً در موارد متعدد نتوانسته است صداقت و امانت داریِ کامل خود را به اثبات برساند، با وجود اینکه از امکاناتِ اجراییِ تبلیغی و تشویقی (خصوصاً در مناطق دور افتاده و شهرهای کوچک و روستاها) برخوردار است، ظاهراً نماینده ای در بین کاندیداهای باقیمانده ندارد.
۱-۳- ساز و کارهای قانونی اخیر برای کنترل و نظارت بر صحّت انجام انتخابات (از جمله ترکیب کمیته اجرائی انتخابات)، احتمال هرگونه تبانی و تخلف تأثیر گذار را به حداقل میرساند.
۱-۴- بنظر میرسد تمام طرف های ذی دخل در فرآیند انتخابات، به این نتیجه رسیده اند که بایستی از تکرار خطاهای گذشته اجتناب نموده و از ایجاد هرگونه شائبه احتمالی پیشگیری گردد. همه مسئولان به خوبی واقفند که اوضاع و شرایط داخلی و بین المللی بنحوی است که احتراز از ایجاد هرگونه هزينه (حتی در ابعادی بسیار کوچکتر از سال ۸۸)، به مصلحت کشور است.
۱-۵- سعی وافر بزرگان جناح اصولگرا برای ایجاد ائتلاف و اجماع در بین نامزدهای متعددِ منتسب به اصولگرایی( که پیش بینی میشود در روزهای باقیمانده نیز بر شدت آن افزوده شود)، شاهدی بر این مدعاست که رقابت جدّی و واقعی بوده و هیچکس حاضر نیست دل به اما و اگر ببندد.

۲- سؤال: آیا عدم مشارکت در انتخابات، باعث کاهش درصد مشارکت خواهد شد؟ آیا در صورت کاهش درصد مشارکت بواسطه نافرمانیِ مدنی، این موضوع حاوی پیام و نتیجه ای خاص خواهد بود؟
۲- پاسخ: عدم مشارکت و قهر با صندوقهای رأی در این انتخابات، تنها نتیجه ای که خواهد داشت؛ کاهش سبد آرای اصلاح طلبان و افزایش امکان پیروزی اصولگرایان خواهد بود چون: بدلیل همزمانی انتخابات شوراهای اسلامی شهرها با انتخابات ریاست جمهوری(که میتواند از مصادیق علم "مهندسی " قلمداد شود!) ، تعداد متنابهی از مردم بدلیل وجود ساختار قومی-قبیله ای (خصوصاً در شهرهای کوچک) و بدلیل وجود پاره ای ارتباطات و مناسبات خاص اجتماعی و حتی منافع شهری و شخصی و غیره، قطعاً در انتخابات شورای شهر شرکت خواهند کرد. تعداد بسیار زیاد کاندیداهای تأیید صلاحیت شده شوراها نیز مؤید همین مدعاست.

بی تردید میزانسن داخلی حوزه های انتخاباتی بنحوی طراحی شده است که هر مراجعه کننده، بمحض ارائه شناسنامه خود، دو تعرفه جداگانه آرای ریاست جمهوری و شوراها را در دستان خود خواهد دید و بدین ترتیب، فرد مراجعه کننده به شعبه اخذ رأی (حتی اگر در برگه خود چیزی غیر از نام یکی از کاندیداهای ریاست دولت یازدهم را بنویسد) عملاً در انتخابات ریاست جمهوری مشارکت کرده است. با این شرایط، پیش بینی مشارکت ۷۰% که توسط مبادی ذیربط اعلام شده است، کاملاً قابل حصول به نظر میرسد.

حال بیائید فرضِ -تقریباً محال- کنیم که در خوش بینانه ترین حالت (از نظر حامیان تحریم انتخابات)، در صد مشارکت به مثلاً ۴۰% کاهش یابد. آیا این امر واجد پیامی مهم به ناظران بیرونی خواهد بود؟ چه پیامی برای مسئولان خواهد داشت؟ وچه نتیجه ای برای ما از آن مترتّب خواهد شد؟
با ملاحظه درصد مشارکت در انتخابات کشورهای دموکراتیک غربی، و مقایسه نُرم جهانی با درصد مشارکت در کشورمان؛ متوجه می شویم که با این مقیاس، مشارکت ۴۰ الی ۵۰ درصدی نیز در بازه خوب و قابل قبول تفسیر خواهد شد.

۳- سؤال: شرکت در انتخابات و حتی پیروزی کاندیدای جریان "اصلاح و اعتدال " چه تأثیری بر روند کلان مملکت خواهد داشت؟ آیا با وجود مخالفتهای سازمان یافته اصولگرایان که ارکان اصلی قدرت را در دست دارند، کاندیدای مورد نظر ما در صورت انتخاب، مجال و شانسی برای ایجاد تغییر خواهد داشت؟
۳- پاسخ: این سؤال را باید ابتدائاً به روش برهان خُلف و از طریق مطرح نمودن نقیضِ آن با یک سؤال پاسخ داد که: در صورت عدم شرکت در انتخابات و سهل الوصول کردن پیروزی کاندیدای جناح رقیب، آیا تغییرات مورد نظر ما اتفاق خواهد افتاد؟... دو حالت وجود دارد: اگر کاندیدای اصولگرا ادامه دهنده وضعیت فعلی و دوره ۸ ساله اخیر باشد که امیدی به بهبودی اوضاع، خصوصاً در عرصه های سیاست خارجی و اقتصاد – که شدیداَ بهم مرتبطند- نخواهد بود. حال اگر کاندیدای اصولگرا بتواند شرایط را بطور نسبی بهبود بخشد و تا حدی جبران مافات نماید، در حقیقت اصولگرایان، خود را از عاملیت در ایجاد شرایط سخت و نابسامان کنونی که حاصل مدیریت ۸ ساله آنان بر تمام ارکان کشور بوده است تطهیر خواهند کرد و دیگر پاسخگوی خسارات وارده به اقتصاد و وجهه بین المللی و اعتبار ملی و بیشمار موارد دیگر نخواهند بود.

هرچند ما معتقدیم که بهبود کامل اوضاع با توجه به عدم استفاده از بخش عظیم و مؤثری از نخبگان و متخصصین و مدیران لایق در دولت اصولگرا، کمتر امکان پذیر است، که اگر امکانپذیر شود؛ قطعاً ما نیز همچون هر ایرانیِ عاشقِ اعتلای وطن، فارغ از اینکه این بهبود توسط چه کسی حاصل شود از اصلاح و تغییر شرایط و توقف روند نابسامان کنونی خشنود خواهیم شد.
و اما در صورت پیروزی تک کاندیدای جریان "اصلاح و اعتدال "، با توجه به شخصیت و سوابق و تواناییهای آقای دکتر روحانی بنظر میرسد؛ هم، جذب نخبگان و متخصصان و مدیرانِ لایقِ به حاشیه رانده شده، و بکار گیری آنها در رأس و بدنه دولت و مدیریتهای اجرایی، بخوبی انجام خواهد شد. هم، تعامل مطلوب و سازنده با اصولگرایان معتدل انجام خواهد پذیرفت و هم اینکه در صورت هرگونه تقابل و تحمیل فشارها بر دولت، ایشان واجد ویژگیها و اقتدار لازم برای ایستادگی در مقابل بحرانها و گروههای فشار هستند.

۴- سؤال: آیا در صورت شرکت در انتخابات و شکست در آن، نادم و مغبون نخواهیم شد؟ آیا در اینصورت در زمین جناح مقابل بازی نکرده‌ایم؟
۴- پاسخ: از چه چیزی باید شرمسار و سرافکنده بود؟ شرکت در انتخابات حقّ ما و روش ماست و صد البته ایجاد فضای عدالت و انصاف در فرآیند انتخابات و حصول فضای اطمینانِ متقابل نیز، وظیفه مسئولین کشور است. حتی در صورت شرکت در انتخابات و شکست در آن (که بدلایل پیش گفته، در صورت مشارکت حداکثری؛ امیدواری به موفقیت، بیشتر است)؛ بازهم وجدانمان آسوده خواهد بود که برای ایجاد تغییر و اصلاح و رواج رویه اعتدال در مدیریت کشور، از تنها راه مسالمت آمیز موجود اقدام کرده ایم و به وظیفه تاریخی و ملی خود عمل نموده ایم. ما مکلف به انجام وظیفه هستیم و نتیجه هرچه باشد، حداقل واجد این پیامِ مهم خواهد بود که ما بار دیگر آمادگی و حضور توأم با حسن نیت خود را برای اعتلای میهن اعلام کرده ایم. ما هستیم و خواهیم ماند تا راه برای ادامه کنش‌های اصلاح‌طلبانه در آینده، باز بماند.

کورش شفیعی ایران‌نژاد

۱۳۹۲/۰۳/۲۲ ۱۲:۱۲
بسيار شيوا ، متين، مستدل و گيرا مطالب را بيان كرديد.من بشخصه قصد شركت در انتخابات را نداشتم اما با خواندن مطالب شما نظرم عوض شد.به اميد سرافرازي ايران عزيز (73125)
امیر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۳/۲۲ ۱۴:۲۴
احسنت دوست خوبم.
به سایت وزین بهار پیشنهاد میکنم فیلم اون قسمت از مستند دوم آقای روحانی که صادق زیباکلام سعی میکنه تحریمیها رو با بیان نافذ خودش ترغیب به حضور کنه، روی سایت بذارید تا توسط کاربران در شبکه های اجتماعی منتشر بشه. به نظرم خیلی مؤثر خواهد بود، جدی بگیرید.
ضمنا فیلمی از خاتمی هم منتشر شده، چرا رو سایت نمیذارید؟؟؟ (73280)
مهرداد
۱۳۹۲/۰۳/۲۲ ۱۵:۴۴
درسته واقعا حرفای دکتر زیبا کلام ترغیب کنندست! من خودم نمیخواستم رای بدم ولی بعد از دیدن مستند دوم و حرفای دکتر زیباکلام رای میدم! رای من روحانی (73389)
رستم
۱۳۹۲/۰۳/۲۲ ۱۷:۰۰
یادتون باشه ما باید صبح اول وقت به دکتر روحانی رای بدیم، تا مثل سال 88 ساعت 6 عصر نگن تعرفه تمام شده..! (73469)
۱۳۹۲/۰۳/۲۲ ۱۲:۱۷
در قمار عشق برد و بخت معنا نداره.زنده باد اصلاحات. (73127)
۱۳۹۲/۰۳/۲۲ ۱۷:۳۵
زنده باد رضایی (73500)
۱۳۹۲/۰۳/۲۲ ۱۲:۲۳
كاشكي همه راي بدن، خواهش مي كنم راي بدين به خدا ما مي تونيم برنده باشيم بياين كاري كنيم تا همه چي تغيير كنه. ما بايد با هم متحد بشيم ما خيلي بيشتريم بياين راي بديم ما پيروزيم. (73131)
فردوسی
۱۳۹۲/۰۳/۲۲ ۱۴:۲۷
شماها فقط پشت کامپیوتر نباشید، پاشید یه تبلیغی بین دوستان و فامیلاتون بکنید اگه هرکس سه نفرو طوری مجاب کنه که هر کدوم دو نفر دیگه رو مجاب کنه رای شما حداقل نه برابر میشه! یکی از راههای موثر برای تبلیغات در شرایط حاضر فرستادن sms برای گروه هدف است که بخصوص پیامهایی که گروه بی تفاوت و رای های سرگردان را مجاب به مشارکت کند منطقی است چون اکثریت اینها در صورت شرکت رای شان به اصلاحات است و چنانچه در پایان هر پیامک خواسته شود که توسط گیرنده نیز نشر شود میتواند یک سونامی رای ایجاد کند اصرار و تبلیغ بر افراد مخالف معمولا در کوتاه مدت بیفایده و وقت تلف کردن است در پیامها بنویسید که اگه رای ندید کی میاد، بنویسید شاید حتی جنگ ویرانگر بشه ، . . . نمونه های پیشنهادی پیامک :
" رای ندادن یعنی عقب نشینی ، یعنی یک رای به تایید و تداوم و تشدید مشکلات کنونی کشور "
" برای کاهش مشکلات اقتصادی و سیاست خارجی کشور به عارف یا روحانی رای بدهید، رای ندادن تایید و تداوم و حتی تشدید مشکلات فعلی است "
" رای ندادن در عمل مساوی با رای به شرایط فعلی است " (73286)
۱۳۹۲/۰۳/۲۲ ۱۴:۴۵
فیس بوکی های عزیز این مطلبو بطور گسترده به اشتراک بذارن. منفعل نباشین، فعال باشین بابا این دو روز حیاتیهههههههههههههههههههههههه (73298)
۱۳۹۲/۰۳/۲۲ ۱۲:۲۵
آقای خاتمی من برای شما احترام زیادی قائل هستم ولی کنار زدن عارف توسط شخص شما یک اشتباه بزرگ بود .تاریخ نشان می دهد. (73132)
۱۳۹۲/۰۳/۲۲ ۱۲:۲۷
هر تحلیلی بگذاری روحانی مرحله اولیه! داشته باش (73142)
یه مرد
۱۳۹۲/۰۳/۲۲ ۱۵:۰۳
دوستان چرا مثبت دادید؟منظور ایشون اینه که در مرحله اول شکست می خوره اتفاقا تو داشته باششششششششششش!!!!!!! (73318)
۱۳۹۲/۰۳/۲۲ ۱۹:۱۴
نه خیر مرحله اول رییس جمهور خواهد بود (73578)
۱۳۹۲/۰۳/۲۲ ۱۲:۳۵
خوب بود. (73148)
علی
۱۳۹۲/۰۳/۲۲ ۱۲:۴۰
جواب های خوبی به سوالا دادین ، ...
اصل این سوالا برای دلسرد کردن مردم هستش ، چون خیلی از افرادی که به تردید میوفتن اونهایی هستن که اگر بیان قطعا به اصلاحات رای میدن ، برخی دوس دارن این افراد دلسرد بشن و نیان .... (73149)
asad
۱۳۹۲/۰۳/۲۲ ۱۲:۴۲
شما که هنوز به انتخابات 88 شک دارید چطور میخواهید در این انتخابات شرکت کنید. این انتخابات هم مانند 88 ناظرانش مردم هستند مگه غیر از اینه (73151)
۱۳۹۲/۰۳/۲۲ ۱۵:۰۰
شركت مي كنم چون شركت كردن امروزم اعتراضي فراتر از شركت نكردم خواهد بود (73311)
۱۳۹۲/۰۳/۲۲ ۱۵:۲۷
مثل اینه که به تیمی که به داور بازی رفت اعتراض کرده گفته بشه تو بازی برگشت نباید شرکت کنی ( تا حریف راحت 3-0 برنده شه ) عجب منطقی (73363)
آرمان
Malaysia
۱۳۹۲/۰۳/۲۲ ۲۲:۲۵
مـــردم ناظر بودن؟! کدوم مردم؟! حتا شورای نگهبان هم همچین ادعایی نداره. ما شرکت می کنیم تا امثال تو نارحت بشن. حتا اگه کسی بخواد نتیجه رو تغییر بده، حضور بیشتر ما کارش رو سخت تر می کنه، همین انگیزه برای من کافیه. (73669)
عارف قهرمان
۱۳۹۲/۰۳/۲۲ ۱۲:۵۴
درلحظه ی بسیار خطیری تک تک ماقرارگرفته ایم تک تک رای هایمان موثراست.برای بازگشت به دوران طلایی اصلاحات و لبیک به ندای بزرگانمان وعده ما24خردادپای صندوق های رای .مایکبار دگر ثابت خواهیم کرد که اصلاحات درروح وجانمان ریشه کرده وهرگزوهرگز نمی میرد (73166)
میثم
۱۳۹۲/۰۳/۲۲ ۱۲:۵۸
ما بیشماریم
حق می آید و باطل رفتنی است (73170)
محمد ع.
۱۳۹۲/۰۳/۲۲ ۱۳:۰۰
درورد (73177)
فرهاد ارشامی (مستعار)
۱۳۹۲/۰۳/۲۲ ۱۳:۰۴
با سلام . الان واسه شخص من این مهمه که با رآی به دکتر روحانی آیا میر حسین و کروبی و دیگر زندانیان سیاسی که به ناحق در حصر وحبسند آزاد میشن و آیا از اونها در اداره کشور استفاده خواهد شد ؟؟ (73185)
۱۳۹۲/۰۳/۲۲ ۱۴:۴۰
اتفاقا اگه واقعا میخوایم حصر اونا بشکنه و تموم بشه سریعترین راهش اینه که به حامی اصلاحات رای بدیم، چه کمکی و حمایتی بهتر از این که رییس جمهور مملکت طرفدار آزادیشون باشه و برا آزادیشون لابی کنه؟ برعکس اگه رای ندیم آیا اونا آزاد میشن یا مشکلی ازکشور حل میشه؟ رای ندادن یعنی پیروزی مخالفین اونا و ادامه حصر و تداوم و تشدید مشکلات مملکت، چون سنتیها وخیلی از مردم درهر حال رای میدن، تازه درصد کمی که این بهانه رو میارن و البته نه همه شون، همون سال 88 که کسی تو حصرنبود هم مخالف رای دادن بودن و بعضی این خارج نشینهایی هستن که ارزوشون اینه که بیان تو voa که در هر حال رسانه یک دولت خارجییه و بر علیه دولت و حتی منافع کشور خودشون تبلیغ کنن و دلشون خوشه که معروف بشن و بدون توجه به مشکلات مردم ایران تحلیلهای تخیلی میکنن مثل اون طرف که میخواست با هواپیما تو مهرآباد بشینه ، یه گروه از مخالفین ثابت رای دادن گروه منافقین هستند که از سی سال پیش میخواستن با ترور و زور نظامی به اهدافشون برسن و اصلا هیچوقت به رای ااعتقادی نداشتن و همیشه در رویا و آرزوی قدرت بودن (73293)
۱۳۹۲/۰۳/۲۲ ۱۸:۵۸
سلام بنده آرزودارم تاروز انتخابات حصر برداشته شود.انشاالله. (73572)
ر ح
۱۳۹۲/۰۳/۲۲ ۱۳:۱۴
سلام بر مردم ایران دورودبر اصلاح طلبان دورودبر روحانی ماهمیشه پیروزم (73198)
۱۳۹۲/۰۳/۲۲ ۱۹:۴۲
جواب اونایی که میگن روسای جمهور کاره ای نیستن اینه که پس چرا زمان خاتمی اینقدر شرایط مملکت و احترام جهانی آن بهتر بود ولی زمان محمود اینقدر خراب شده ؟ مگه رهبر و قوه های دیگر عوض شدند این مدت ؟ البته بعضی مخصوصا این حرفو میزنن که مردم رای ندن و اینا برنده شن! (73598)
یه مرد
۱۳۹۲/۰۳/۲۲ ۱۳:۱۸
آقا ما شرکت می کنیم فقط به خاطر حماسه سیاسی ولی انصافا از دست اصلاح طلبان و شخص آقای خاتمی خیلی ناراحتم خیلی بی برنامه بودن امسال دوروز مونده به انتخابات تازه نامزد اصلیشونو انتخاب کردن و با این اوصاف انتظار دارید ما پیروز بشیم؟آیا مردم مناطق محروم و قشر متوسط که مثل ما تو نت نیستن اطلاع دارن که خاتمی(محبوب قلب ها)از روحانی حمایت کرده که به ایشون رای بدن آیا امروز می تونیم تبلیغات کافی بکنیم متاسفانه چه قبول کنیم چه نکنیم با بی برنامگی وارد انتخابات شدیم و چوبش رو هم خواهیم خورد بهار خسته نباشی . (73202)
۱۳۹۲/۰۳/۲۲ ۱۵:۰۱
اين وظيفه من و توست!‌من امروز در محل كارم با 6 نفر صحبت كردم و به همشون گفتم
ما بايد خودمون رسانه باشيم (73312)
علی
۱۳۹۲/۰۳/۲۲ ۲۲:۲۰
متاسفانه این بهترین حالتی بود که میشد کار کرد :
1. 2 نفر بیشتر از یک نفر میتونن سفر برن و بیشتر هم میتونن از امکانات صددا و سیما استفاده کنن .
2 . اصلاحات هر تصمیمی از قبل میگرفت و یا میخواست برنامه ریزی کنه و ... حتما اصلاحات له میشد مثله همون شایعه ی تایید صلاحیت آقای روحانی که میتونست بدتر هم باشه .... (73668)
علی
۱۳۹۲/۰۳/۲۲ ۱۳:۳۲
اصولگرایان ما را فتنه گر و سران ما را سران فتنه می خوانند ایا به نظر شما خواهند گذاشت فتنه گران ریاست قوه مجریه را به دست گیرند چقدر زود فراموش کردید در مجلس هشتم که از رسانه میلی هم بخش شد شعار مرگ بر موسوی و کروبی و خاتمی سر می دادند و خواهان اعدام سران فتنه بودند ترا به خدا از خواب بیدار شوید لطفا چاب کنید اگر قائل به دموکراسی هستید شاید از مردم جواب قانع کننده تری بگیرم (73215)
۱۳۹۲/۰۳/۲۲ ۱۴:۴۸
همان طور که بزرگمان ، خاتمی عزیز در پیامشان گفت "اگر موجی از مشارکت ایجاد بشه امکان تغییر نتیجه کار وجود نداره " و به نظر من این موج حاوی پیام آشکاری است به جریان هایی ایست که دراین چهار سال هیچ موقعیتی برای تخریب وقیحانه اصلاحات از دست نداده اند (73300)
۱۳۹۲/۰۳/۲۲ ۱۵:۰۳
یه طوری حرف میزنی انگار کسی گفته بیا به اصولگرا ها رای بده، بر عکس تو اگه به رای 88 خودت اعتقاد داری و مخالف اصولگراها هستی باید بیای و برا اثبات حرفها و ادعاهات بر علیه اونا رای بدی، وظیفه را در درجه اول و ثمر ه ای که از آن باید چید را در درجه دوم باید شمرد. «کنفوسیوس »
( یا به قول اما خمینی ما مامور به وظیفه ایم و نه مامور به نتیجه)
وظیفه ما بعنوان یک شهروند در این شرایط بحرانی که بخاطر سیاستهای خارجی غلط محمود اجماع جهانی بر علیه ایران درست شده رای به کاندیدی است که او را برتر می دانیم ، اگر انتخاب شود که برده ایم و اگر بهر علتی پیروز نشویم وجدانمان از ادای وظیفه اسوده است، ولی اگر رای ندهیم و بعد متوجه شویم کاندید برتر بخاطر رای کمتر باخته، پشیمانی و عذآب وجدانی نصیبمان میشود که شاید هرگز در آینده قابل جبران نباشد و خودمان خود را شکست داده ایم مثل سال 84 که محمود با 4-5 میلیون رای و فقط 700 هزار رای بیشتر از کروبی رفت دور دوم! و هنوز یعنی بعد از 8 سال و اینهمه ضرر به مردم و مملکت از این اشتباه سر بلند نکردیم (73320)
۱۳۹۲/۰۳/۲۲ ۱۵:۰۴
عزيز من با شركت نكردن هيچي عوض نميشه فقط گزنه اونها راحت تر و بي دردسرتر رييس جمهور ميشه
در سال 84 مشاركت حدود 60% بود ، يعني 40 % راي ندادن ولي آيا از اين مساله صحبتي ميشه؟ يا فقط گفته ميشه كه احمدي نژاد 17 ميليون راي آورد و هاشمي ده ميليون! حالا كسي دقت نمي كنه كه اون 40 % كه راي ندادن خواسته اشون چي بود و اگه مي خواستن بين اين دو تا حتما يكي رو انتخاب كنن كيو انتخاب مي كردن (73321)
علی
۱۳۹۲/۰۳/۲۲ ۲۲:۱۵
دوست من احتمال تقلب خیلی کمه چون الان خود اصول گرا هم باهم شدیدا درگیرن و تازه رضایی هم هست که اینبار از 88 خیلی درسا گرفته ،
اگه همه اونایی که شک دارن بیان ، به گفته آقای هاشمی بیان و رای بدن آقای روحانی قطعا رای زیادی دارن ...
بیا برادر من بیا .... (73666)
شایان
۱۳۹۲/۰۳/۲۲ ۱۳:۳۴
به عنوان یک ایرانی که سرنوشت کشورم برام مهمه حتما در انتخابات شرکت خواهم کرد و به روحانی که ادامه دهنده تفکر اصلاح طلبیست رای خواهم داد (73218)
وحید
۱۳۹۲/۰۳/۲۲ ۱۳:۵۲
مقاله بسیار جالب و تأثیر گذاری بود. بنده به دکتر روحانی رأی خواهم داد و دیگران را نیز به این کار ترغیب خواهم نمود. ما هستیم و خواهیم ماند. ما اصلاح طلب هستیم. ما بیشماریم... (73240)
۱۳۹۲/۰۳/۲۲ ۱۳:۵۷
آفرین آفرین آفرین (73252)
۱۳۹۲/۰۳/۲۲ ۱۴:۱۳
عالي بود........درود بر شما و همه بزرگان اصلاح طلب و بهار خودمان (73264)
رعد و برق
۱۳۹۲/۰۳/۲۲ ۱۴:۱۶
نتیجه انتخابات 92 دقیقا شبیه سال 88 خواهد شد.
بنابراین انتخابات از طرف مردم باید تحریم شود.
الان شما احساسی برخورد می کنید.
وقتی نتایج اعلام شد شما تازه به این نتیجه می رسید که باید انتخابات تحریم می شد.
دیدار ما چند روز آینده... (73267)
۱۳۹۲/۰۳/۲۲ ۱۵:۴۴
ما اگه رای بدیم و بهر دلیلی بازنده شدیم هیچی از دست ندادیم و از اینکه وظیفه مدنی خود را انجام داده ایم در قبال فرزندانمان در آینده شرمسار نخواهیم شد چون علت شکست اشتباه تشخیص دیگران و یا تخلف دیگران بوده ولی اگه شما بعد انتخابات دیدی و بهت ثابت شد که به خاطر مثل 300 هزار رای مملکت 8 سال به دست افراد ضعیفی مثل. . . . افتاد چطور میتوانی خسارات وحشتناک ناشی از رای ندادن خود را جبران کنی ؟ پاسخ منطقی بده (73390)
علی
۱۳۹۲/۰۳/۲۲ ۱۷:۱۵
با تحریم هیچ چیز بدست نمیاری ، اگه فکر میکنی انتخابات سالم نیست ، پس مطمئن باش تحریم هم بشه آمار چیز دیگه ای میگه ...
اگرم انتخابات درست باشه بازم شما که رای ندادی باختی .... (73479)
۱۳۹۲/۰۳/۲۲ ۱۴:۳۵
به راه بادیه رفتن به از نشستن باطل (73290)
عارف قهرمان
Kuwait
۱۳۹۲/۰۳/۲۲ ۱۴:۵۶
دوست عزيز اگرکانديداي موردنظر اصلاحات با حضوراکثريت مردم انتخاب شود.ديگراصولگرايان توان مقابله بامارانخواهندداشت. (73308)
۱۳۹۲/۰۳/۲۲ ۱۵:۵۱
حمایت عماد بهاور از شرکت در انتخابات و رای به دکتر حسن روحانی...
"در زندان اوین به حسن روحانی رای می‌دهم. «۱۲۰۰روز» است به خاطر انتخابات ۸۸ زندان هستم، با این حال با جمع‌بندی شرایط به این نتیجه رسیدم که شرکت در انتخابات هم به نفع کشور است و هم به نفع. . . . پس تصمیم گرفتم به روحانی رای بدهم." (73400)
ج.م
۱۳۹۲/۰۳/۲۲ ۱۵:۵۳
من رأی می دهم. (73405)
۱۳۹۲/۰۳/۲۲ ۱۹:۰۹
می خوای بده میخوای نده (73576)
یک آدم !
۱۳۹۲/۰۳/۲۲ ۱۷:۱۵
، ..... وقتی استقلال با پرسپولیس بازی میکند احتمال تقلب هست ، ولی وقتی با تیم محله ما بازی میکند که نیازی به تقلب نیست ، به راحتی پیروز میشود و پیروزی را هم نشانه شایستگی خود اعلام میکند! (73478)
فرزام
۱۳۹۲/۰۳/۲۲ ۱۸:۴۰
دوست عزیز اگر فوتبالی فکر کنید ما آنقدر قوی تر هستیم که با تیم دوم خود هم قادر به شکست تیم اول آنها هستیم. باور کنید برزیل با تیم سوم خود هم تیم اول بورکینافاسو را شکست می دهد. (73562)
هزاران گنج
۱۳۹۲/۰۳/۲۲ ۱۷:۳۱
سلام درود بر خاتمی سلام بر روحانی من اولین بار است که رای میدهم رای من حسن روحانی (73497)
بابک خ
۱۳۹۲/۰۳/۲۲ ۱۷:۵۶
با تشکر از تحلیل عالی و مستدلتون، قطعا در انتخابات شرکت کرده و به آقای دکتر روحانی رای خواهم داد. (73519)
مهدی (اصلاح طلب)
۱۳۹۲/۰۳/۲۲ ۱۸:۲۶
کاملا حساب شده ، دقیق و با تحلیل واقعیت ها درج شده بود .
متشکرم (73551)
فرزام
۱۳۹۲/۰۳/۲۲ ۱۸:۳۸
من میخواهم از بهار نیوز و نویسنده مقاله اش آقای شفیعی ایران نژاد یک تشکر ویژه بکنم. بخاطر اینکه وقتی همه ما در شوک رد صلاحیت بودیم، شما خیلی زود از شوک بیرون آمدید و با روشنگری باعث اجماع و راه افتادن این موج دوم شدین.
اگر به امید خدا و با مشارکت پیروز انتخابات شویم که چه بهتر. در صورت مشارکت بالا نباید به شکست فکر بکنیم ولی حتی اگر نتیجه دلخواه ما هم پیش نیامد بازهم سربلندیم که اصلاحات را زنده نگه داشته ایم.
بهار و مقاله نویسهای فهیم آن در این روشنگری تأثیر زیادی داشته اند به ویژه من از چند مقالل ی خوب آقای شفیعی ایران نژاد خیلی تاثیر گرفتم.ممنونم. (73561)
۱۳۹۲/۰۳/۲۲ ۲۱:۳۷
چند نفر خودسر در صدا و سیما هستند که با افکار عمومی ملت بازی می‌کنند. باید توجه داشته باشید حسن روحانی رئیس جمهوری باشد یا نباشد دولت به شما اجازه نخواهد داد به این بداخلاقی‌ها ادامه دهید. ما بحث کشور داری می‌کنیم نه شهربانی و شهرداری. صاحبان کشور در دولت تدبیر و امید مردم خواهند بود. (73645)
+A
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۳/۲۲ ۲۲:۳۶
خیلی عالی بود (73678)