به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۵ - ۱۹:۰۶
 
۵۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۹/۰۳ ساعت ۱۰:۱۸
کد مطلب : ۶۱۴۱۲
وزیرعلوم را به‌خاطر مهاجرت‌نخبگان استيضاح كردند!

وقتي کافی‌شاپ‌ها هم ممنوع و پلمب مي‌شوند

وقتي کافی‌شاپ‌ها هم ممنوع و پلمب مي‌شوند
فاطمه مولازاده
دانشجوی دکترای هنر- دانشگاه الزهرا(س)

گروه مقالات: آقاي سیدمحمدعلی ابطحی، عضو مجمع روحانیون مبارز گفته است: «حمله به کافی شاپ‌ها، نتیجه اش کشانده شدن آدم‌ها به مکان‌های خلوت تر است. فوق فوقش، کافی شاپ ها جای حرف است و گفتگو و دود سیگار و قهوه. حکومتی که واقعا بخواهد به نسل جوانش برای صیانت اخلاقی کمک کند، باید حمایت همه جانبه از مراکزی مثل کافی شاپ ها کند تا راه رسیدن به مکان های خلوت و بی ضابطه ناهموار باشد. نا امن کردن محیط های گفتگویی و حمله به کافی شاپ ها،‌ که این روزها در تهران اتفاق افتاد، واقعا به نفع اخلاق نیست. به مردممان حرمت بگذاریم. به جوانانمان رحم کنیم ...»

در تاييد اين سخن، بايد افزود: بسياري از اقدامات در حال انجام در كشور و تازه‌ترين آن يعني بستن کافی شاپ‌ها، نشان دهنده‌ی مبارزه‌اي فراگير با پست مدرنیته است. شرایط پست مدرن همه چیز را زیر سوال می برد؛ تمامی ساختارها، ارزشها، قوانین، و به طور خلاصه – چنانکه مارشال برمن می آموزد- تمامی آنچه سخت و استوار است.

دستور مبارزه و سرمایه گذاری برای آن، ممکن است مظاهر پست مدرنیسم را از بین ببرد، در جامعه مظاهر مدنیت کاهش یابد و جایی برای همنشینی و رد و بدل کردن افکار و ایده ها نباشد، افراد نتوانند از بی ساختاری به لزوم ساختار برسند، و به طور خلاصه تکثر جای خود را بدهد به تعریف شدن در ساختارهای خاص مورد تایید گفتمان غالب، ولی حقیقت آن است که تمامی ساختارهای سخت و استوار مدتهاست که برای بسیاری زیر سوال رفته و رد شده است و برای بسیاری دیگر به لرزش در آمده است و این روند ادامه نیز خواهد یافت.

حال سوال اینجاست که پیامد نپذیرفتن این حقایق برای جامعه ما چیست. گمان می رود پیامد آن از سالیان پیش آغاز شده است و در صورت عدم تسلیم گفتمان غالب در برابر واقعیات، ادامه نیز خواهد یافت. در صورتی که مدام شاهد آن باشیم که با تمامی مظاهر آزادی فکر و عمل مبارزه شود، افراد خود را در خطر هم شکلی (conformity) خواهند دید و افرادی از آن میان که جسارت بیشتر یا دست بازتری دارند راه خروج از این فضا را خواهند جست. افرادی که حاضرند بی ثباتی در افتادن در بی بنیانی دنیای بسیار پست مدرن تر را بپذیرند ولی ذهن خود را به ساختاری تحمیلی نسپرند.

سوال در مورد علت مهاجرت نخبگان از وزیر علومی که چند ماه بیشتر از فعالیتش نمی‌گذرد و مقصر دانستن وی در جلسه‌ی استیضاح، اگر هم فرضا دلالت بر تقابل‌های سیاسی نکند، نشان دهنده ی نگاه ساده انگار فرد سوال کننده است. زمانی که تریبون به دست نمایندگان گفتمان و ساختار ثابت و از پیش تعیین شده است، انتظار نمی رود گرهی باز شود؛ چرا که تا واقعیت تکثر و زیر سوال رفتن تمامی آنچه پیش از این قطعی دانسته می شد، پذیرفته نشود و تک صدایی ها در رسانه های رسمی و مراکز قدرت ادامه یابد، کافی شاپ‌ها بسته خواهد شد، زنان با دلهره وارد مراکز عمومی خواهند شد، تاریخ معاصر به دست سانسور سپرده خواهد شد، و یکی از نتایج این همه آنکه احساس خطر روند مهاجرت را همچنان افزایش خواهد داد.

حبيب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۰۳ ۱۰:۲۱
كلا با جوان، جواني، زن، دوستي، رفاقت و ... مخالفيم و مظاهرش بايد پلمب شوند! ....اقليت ايراني (264452)
کاکا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۰۳ ۱۶:۵۹
با این کارها تخم نفرت در دل مردم می کاریم ولا غیر (264593)
شهاب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۰۳ ۱۰:۴۲
اینها یعنی گروه دلواپس، نخبه نمیخواهند .معتاد تو سری خور بله قربان گو میخوان . . . .گفتمان ،شعر،موسیقی منطق که دراین جامعه خریدار ندارد!!!! (264459)
عجب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۰۳ ۱۰:۵۶
واقعا من درعجبم ونميدونم كه چه كسايي به اين اقايان چنين مشاوره هايي ميدند ،اين چنين رفتارهايي فقط دل رژيم ال سعود رو خوش ميكنه و اسراييل را اميدوار به اينده كه جامعه اي ساخته خواهد شد كه برعليه حاكميتش خواهد بود و عقده هايي به دل خواهد داشت كه روزي بصورت ناهنجار بازخواهد شد،اقايان نكنيد اينجوري به ولله كه مردم نظامشون وكشورشون رو دوست دارند چرا به زور ميخواهيد ديد مردم را به نظام عوض كنيد؟ واقعا راهي كه ميرويد اشتباهه (264462)
afsaneh
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۰۳ ۲۰:۴۳
کپی داعش؟؟!!!فقط طرزاعمال عقایدشون باهم فرق داره،شیوه،هدف یکیه،،،، (264701)
علی اسلامی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۰۳ ۱۱:۰۴
این کار عواقب بیشتری برای جامعه و جوان دارد... (264464)
امیر غنی زاده
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۰۳ ۱۱:۰۶
ما جوونا خوشحال میشیم در منزل دورهم جمع شویم . (264465)
۱۳۹۳/۰۹/۰۳ ۱۱:۲۳
متاسفانه تندروها در ایران پروژه ای را آغاز کرده اند که باعث ایجاد نفرت می شود نفرتی که که نه تنها زمان از آن کم نمی کند بلکه با ایجاد نفرت های دیگر برآن می افزاید از آن روز باید ترسید که این نفرت ها به فریاد و آنارشیسم لجام گسیخته تبدیل شود (264467)
دوور
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۰۳ ۱۳:۳۲
هر چقدر انسانها از هم دور بمونن حس (آزادي خواهي ، همكاري،همدلي، قهرمان خواهي، اعتماد بنفس، حس هم نوع دوستي و..)كمرنگ و كمرنگ تر ميشه
برعكس دنياي فردي انسان رو به سمت افسردگي و خموشي ميبره
حالا كودرمش (امن تره) ؟ (264504)
مسلمان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۰۳ ۱۳:۴۵
گمانم میترسند از گروه تکفیری داعش عقب بمانند. خدا در قرآن از موءمنین وموءمنات میگوید و هر دستوری را بر هردو میخواند اگر این افراطیون را آزاد تر بگذارند خواهند گفت قرآن نخوانید چون مرد وزن مختلطند. (264514)
سروش
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۰۳ ۱۳:۴۷
مسلما هرجا كه زور و بگير و ببند باشه هميشه نتيجه منفي است چرا راههاي بهتري انتخاب نمي كنيد كمي بودجه صرف همين كاپي شاپها بكنيد مسائل فرهنگي را وارد اونجا بكنيد براش برنامه درست كنيد جوان ها هم بايد قدر خودشان را بدانندبه صرف اين كه كسي به فكر اونا نيست نبايد جان و روح وآينده خود را ويران كنند (264517)
بی نشان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۰۳ ۱۳:۵۷
عجب صبری این ملت دارند که البته عوارض رفتارهای اینچینی بااین ملت نجیب و شریف خودش رو به صورت افسردگی ، انواع بیماریهای روانتنی، اعتیاد ،خشم وخشونت وپرخاشگی و افزایش آمار بزهکاری وقتل نشون میده از ما گفتن بود (264523)
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۰۳ ۱۴:۱۱
این کارها از خشم انتخاب روحانی است اما واکنش مردم به ان دامن هرکسی را خواهد گرفت جز روحانی. (264535)
سید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۰۳ ۱۴:۱۶
وقتی کافی شاپ ها شده محل جولان یک مشت فاسد از نظر شما اصلاح طلبان نباید پلمپ بشه؟وای بر شما؟حکومت اسلامی باید برای استقرار اسلام ناب هزینه هم پرداخت کنه این مشی امام راحل هم بود.اگر به شما ها باشه نمیدونم چه بلایی بر سر اسلام میاد الله اعلم؟ (264538)
لبو فروش
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۰۳ ۱۵:۲۶
کسی که اینطوری بی مهابا به مردم توهین می کنه و بی انصافی می کنه از هر فاسدی فاسد تره (264565)
احمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۰۳ ۱۵:۴۳
احیانا اسلام به شما درباره 8 سلا فساد گسترده مالی، اداری ، رانت ، اخلاقی دولت مطبوع خودتون چیزی نگفته ؟ چرا اون موقع صداتون در نمی آمد؟ واقعا باید برای این افکار پوسیده تاسف خورد که باعث اوضاع کنونی همین نوع تفکر اس. (264569)
عجب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۰۳ ۱۶:۵۷
تو لطفا شور اسلام رو نزن كه هركسي صلاح خودشو بهترميدونه و دين خودشو بهترميشناسه ،درضمن خيلي زشته كه با اسم سيد نظر بدي ويه قشري از مردم رو كه فقط ميخاند يه جا واسه ارامش وحرف زدن داشته باشند را فاسد بخوني،متاسفم واسه سادات كه سكوت ميكنند تا امثال جنابعالي دامان پاكشون رو به لجن بكشي ،واقعا واسه خودم متاسفم كه باتو شدم ملت ايران ! (264592)
امین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۰۳ ۱۷:۵۳
جایی که دروغ هست فساد هست، جایی که دزدی هست(دزدی حتی نرم افزار های کرک شده و برنامه های تلوزیونی بدون پرداخت حقوق سازنده نیز می باشد) فساد هست، جایی که منافع فردی و گروهی رو بر منافع جمعی ترجیح میدیم فساد هست.جامعه وقتی فاسد میشه که حق به حق دار نرسه و دزد آزادانه بچرخه و بیگناه و دلسوز مجازات بشه. متاسفانه ما همه ی اصول را ول کرده ایم و چسبیدیم به حجابی که در صورت اصلاح اصول اخلاقی درست می شود، آن هم نه به اجبار پلیس و گشت و رفتارهایی که در شان انسان مسلمان نیست. (264627)
محمود
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۰۳ ۲۲:۵۷
تو از کجا می دونی که در کافی شاپ ها یک مشت فاسد جمع میشن .! یا تو اهل کافی شاپی یا توهم. من تو عمرم کافی شاپ نرفتم اما فضول زندگی خصوصی مردم هم نیستم. (264730)
bahman
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۰۳ ۱۴:۳۵
بعد میگن چرا تحریم حقوق بشری میشیم!!
ازماست که برماست! (264548)
بهناز
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۰۳ ۲۰:۰۸
دارن با داعش مسابقه میدن.....
ما جووونام دیگه افسرده شدیم...دیگه دل و دماغ کافس شاپ رفتن نداریم تو این هیری ویری...یه بوفه فکسنی تو دانشکدمون بود که وقتایی که وقت رفتن به سلف دانشگاه رو نداشتیم میرفتیم اونجا یه ساندویچی چیزی میخوردیم...بنده خدا به اونجا رحم نکردنو بستن که دختر و پسر نباید کنار هم حتی چایی بخوره....راه پله دخترا و پسرا رو حتی جدا کردن!!!......
دیگه کافی شاپ که جای خود دارد..... (264687)