به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۱۹:۲۷
 
۵
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۶/۰۵ ساعت ۱۰:۳۲
کد مطلب : ۵۲۶۱۰
روزنامه شرق در یک نگاه؛

معتمدآریا: پاسپورت هیچ کشوري را ندارم

گروه سیاسی: در صفحه نخست روزنامه شرق روز چهارشنبه تیترهای تقدیر بارزانی از یاری ایران علیه داعش و دلبسته پاسپورت کشور دیگری نیستم دیده می شود.
معتمدآریا: پاسپورت هیچ کشوري را ندارم
این روزنامه تیتر یک خود را به موضوع تقدیر بارزانی از یاری ایران علیه داعش اختصاص داد و نوشت: محمدجواد ظریف وزیرامور خارجه در سومین روز از سومین سفرش به عراق در یک سال گذشته، برای اولین بار به شهرهای اربیل و سلیمانیه در منطقه کردستان عراق رفت و در آنجا با مسعود بارزانی، رییس اقلیم کردستان عراق دیدار کرد. آن 2 بعد از این دیدار در جمع خبرنگاران حاضر شدند و در نشستی خبری بر همکاری در مورد حل مسائل عراق تاکید کردند. رویترز از این نشست خبری گزارش داده که مسعود بارزانی، رییس اقلیم کردستان گفته است: ما درخواست کمک کردیم و ایران جزو اولین کشورهایی بود که برای ما سلاح فرستاد.

روزنامه شرق به عنوان دلبسته پاسپورت کشور دیگری نیستم اشاره کرد و نوشت: فاطمه معتمدآریا بازیگر سینما در پاسخ به این که آیا قصد سفر به خارج از کشور را ندارید، گفت: مطمئنم که از شمیرانی که محله بچگی‌ام بوده و در آن مدرسه رفته‌ام و بزرگ شده‌ام و زندگی کرده‌ام هم نمی‌توانم جابه جا شوم، چه رسد به اینکه بخواهم از این مملکت جابه جا شوم. برای همین نه پاسپورت هیچ کشور دیگری را دارم و نه دلم می‌خواهد که داشته باشم و هر بلایی هم اگر سرم بیاید حاضر نیستم یک قدم عقب‌تر بگذارم یا اینکه از اینجا بروم. دلیلی برای این کار ندارم، من مال این مملکت هستم و اینجا بزرگ شده‌ام و برایم مالیات داده شده و درس خوانده‌ام و الان وقت پس دادن این مالیات است. در واقع دارم تمام هزینه‌ای که مملکتم برای من کرده را به مردمی که بهشان بدهکار هستم، پس می‌دهم. نسل بعد از من که می‌آید باید از من یاد بگیرد، پولی را که در این مملکت برایش خرج شده تا پزشک، هنرمند یا نویسنده یا هرکس دیگری شود، برگرداند. هیچ کس هم نمی‌تواند مرا وادار کند که کار غیرقانونی انجام دهم. من قانون درونی خودم را دارم و این حکم برایم وجود دارد که در مملکت خودم کار کنم. هیچ منعی ندارم برای کسانی که رفتند و هیچ اصراری هم ندارم که کسی بماند، این قانون من است.

این روزنامه در تیتری به موضوع آتش بس یک ماهه در غزه، پرداخت. در پنجاه ویکمین روز از جنگ خونین غزه که شمار کشته شدگانش از مرز 2 هزار و 141 نفر فراتر رفت، مقامات مصری می‌گویند گروه‌های فلسطینی و اسراییل به یک توافق جامع دست یافته‌اند که ضمن اعلام آتش بس یک ماهه، فرصت را برای گفت وگوهای بعدی فراهم می‌کند. گفته می‌شود این توافق پس از مذاکرات چند روز گذشته بین رام الله و قطر حاصل شده است و حداقل خواسته‌های فلسطینی‌ها را شامل می‌شود. به موجب این توافقنامه که هنوز جزییات آن به روشنی منتشر نشده قرار است بلافاصله بعد از شروع آتش بس گذرگاه‌های غزه به اسراییل بازشده و ورودوخروج کالاها و اشخاص و انتقال کمک‌های فوری دارویی و غذایی شروع شود. این توافقنامه همچنین توقف حملات اسراییل به غزه و نیز ماهیگیری فلسطینی‌ها در سواحل غزه تا فاصله هفت مایل را تضمین می‌کند.

این روزنامه در تیتری با برجسته کردن مروجان خشونت طرد شوند، نوشت: سیدمحمد خاتمی، رییس جمهوری پیشین ایران به تلاش دولت و مشکلات پیش روی آن اشاره و بیان کرد: باید دولت را کمک کرد؛ البته همه کارها هم دست دولت نیست و امیدوارم نوعی هماهنگی بین همه قوا برای سیرکردن در مسیر اصلی انقلاب که آزادی، استقلال، پیشرفت، اخلاق و معنویت بود، ایجاد شود و همه با هم دست همکاری بدهند و برخی جریانات چه در داخل و چه در منطقه که مروج خشونت، طرد و حصر هستند، سر جای خود بنشینند. البته ما نمی‌گوییم آن سلیقه‌ها نابود شوند آنها هم حرفشان را بزنند اما مبنای نظام نباشند. مبنای نظام اندیشه، اخلاق، مصالح کشور و تلاش برای ازبین بردن فقر باشد. خاتمی یادآوری کرد: انقلابی بودن این است که بگوییم چطور شد که مملکت حدود هزارمیلیارددلار درآمد داشت اما فقر در این مملکت وجود دارد و البته باید با زبان خوش نقد کرد.