به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۲۵
 
۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۳/۱۳ ساعت ۱۲:۱۱
کد مطلب : ۷۹۸۰۰

اسنودن برنده جایزه آزادی بیان نروژ شد

گروه بین الملل: آکادمی ادبیات و آزادی بیان نروژ اسنودن را برنده جایزه آزادی بیان خود اعلام و به وی پیشنهاد کرد تا برای دریافت جایزه به صورت شخصی به نروژ سفر کند.
اسنودن برنده جایزه آزادی بیان نروژ شد
به گزارش خبرگزاری فرانسه، آکادمی ادبیات و آزادی بیان نروژ اعلام کرد که ادوارد اسنودن، مقاطعه کار سابق آژانس امنیت ملی آمریکا، برنده جایزه بیورنسون (برگرفته از نام یک برنده جایزه نوبل ادبیات) است و این جایزه به علت اقدامات وی برای حمایت از حریم خصوصی و افشای شنود دولت آمریکا از شهروندان خود و سایرین است. اسنودن از سال 2013 پس از افشای برنامه‌های جاسوسی گسترده آمریکا و متحدانش در روسیه زندگی می‌کند. این آکادمی‌ هم‌چنین از دولت نروژ خواست تا اطمینان دهد که اسنودن در صورت سفر به این کشور در تاریخ 5 سپتامبر برای دریافت جایزه خود که معادل صدهزار کرون نروژ (12.700 دلار) است، به آمریکا استرداد نمی‌شود. وزارت دادگستری نروژ تاکید کرد که تصمیم گیری در این خصوص برعهده مقامات مهاجرت است.

ماری هارف، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا از اظهارنظر در خصوص احتمال درخواست آمریکا برای استرداد اسنودن خودداری کرد. اما وی هشدار داد: ما به هر دولتی توصیه می‌کنیم که تنها یک مکان است که اسنودن باید به آنجا سفر کند و آنجا آمریکا برای رو به رو شدن با اتهاماتش است. وی گفت که اتهامات علیه اسنودن "بسیار جدی است" و خاطرنشان کرد که اگر وی شجاعت رویارویی با اتهامی را که ادعا کرده دارد به آمریکا می‌آمد تا با "عدالت" رو به رو شود.
مرجع : ایسنا