به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۰۰:۳۱
 
۲۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۵/۲۸ ساعت ۱۳:۵۴
کد مطلب : ۵۱۸۰۰
بیم از تکرار سربرنیستا در «آمرلی» عراق

امكان قتل‌عام هزاران محاصره شده توسط داعش

گروه بين‌الملل: مقام های رسمی در عراق نسبت به یک فاجعه انسانی جدید هشدار داده و اعلام کردند، بیش از 17 هزار تن از اهالی «آمرلی» ، شهری از توابع طوزخورماتو در استان صلاح الدین در شمال عراق، در معرض خطر کشتار جمعی توسط داعش و مرگ به دلیل بی آبی و گرسنگی هستند.
امكان قتل‌عام هزاران محاصره شده توسط داعش
به گزارش ایرنا، مقامات محلی و همچنین برخی نمایندگان مجلس عراق، روز دوشنبه نیز همانند روز قبل، از دولت و مجامع بین المللی خواستند که برای کمک به اهالی آمرلی که از دو ماه پیش در محاصره داعش قرار دارند، شتاب کنند. منابع محلی گفته اند که مردم این شهر با یگان هایی از ارتش و داوطلبان مردمی که در این منطقه مستقر هستند، ده ها حمله بزرگ و سنگین داعش را طی دو ماه گذشته پس زده اند.

آمرلی در 28 کیلومتری جنوب طوز خورماتو مرکز شهرستان، با 26 روستا از جمله روستاهای معروف، آلبو حسن، دشکتفه، آلبو شکر و ... از هنگام سقوط موصل در 20 خرداد گذشته، هر روز با تهاجم نیروهای داعش با سلاح های سبک و سنگین و قناصه چی ها روبه رو بوده است. «طوز خورماتو» منطقه ای در شرق تکریت مرکز استان صلاح الدین به مرکزیت آمرلی است که اکثریت جمعیت آن ترکمن و یا از طوایف بیات هستند.

نیروهای داعش همه روزه برای شکستن مقاومت این شهر، به آن هجوم می آورند، با اینحال ترس از اعدام و کشتار دسته جمعی، مردم را برای مقاومت تا آخرین نفر مصمم کرده است. یک فرمانده نظامی و گروهی از نمایندگان پارلمان عراق طی دو روز گذشته اعلام کرده اند که این شهر در آستانه وقوع یک فاجعه انسانی است؛ بدتر از آنچه در دهه 90 میلادی بر سر اهالی سربرنیستا در بوسنی هرزگوین آمد. خانم حمدیه الحسینی نماینده عضو فراکسیون شهروند در پارلمان عراق روز دوشنبه نسبت به بی توجهی جامعه جهانی به شرایط مردمی که در محاصره قرار گرفته اند، اعتراض کرد و خواستار کمک های بین المللی و انساندوستانه برای اهالی آمرلی شد.

وی گفت، مردم این منطقه اکنون 70 روز است که در محاصره داعش هستند و ادامه این وضعیت طی روزهای آینده به یک فاجعه انسانی منجر خواهد شد. در مورد جمعیت آمرلی، آمارهای مختلفی ارائه می شود که به دلیل عدم سرشماری طی 30 سال گذشته درعراق، هیچکدام خیلی دقیق نیست، اما مسوولان عراقی و نمایندگان این منطقه، آمار جمعیت آن را بین 17 تا 22 هزار تن تخمین می زنند.

سرهنگ مصطفی حسن الطایی فرمانده نیروهایی که در محور آمرلی به دفاع از منطقه در برابر داعش مشغول هستند، گفت که منطقه اکنون در اختیار ماست، اما محاصره منطقه توسط داعش باعث شده مردم با کمبود شدید مواد غذایی و آب آشامیدنی روبه رو شوند. وی خواستار اقدام فوری دولت عراق و مجامع بین المللی برای کمک به مردم منطقه شد و گفت:با توجه به بسته بودن گذرگاه ها و ناامنی جاده ها، می خواهیم کمک های انسان دوستانه از طریق هوایی صورت بگیرد که در غیر این صورت یک فاجعه ببار خواهد آمد.

آنطور که الطایی گفته، روحیه مردم و نیروهای مدافع، بسیار عالی است، اما وجود کودکان، زنان، سالخوردگان و بویژه بیماران، فرماندهان نظامی منطقه را نگران کرده است. اهالی آمرلی به همراه مدافعان شهر، اعم از نیروهای ارتش و داوطلبان مردمی از مناطق جنوبی، تاکنون شجاعانه توانسته اند مقاومت کنند و به گفته سرهنگ الطایی، این شهر را می توان شهر دفاع و مقاومت نامگذاری کرد، با اینحال این روزها توان مردم به شدت تحلیل رفته است.

جمال المحداوی،نماینده پارلمان از حزب فضیلت گفت، باید بطور اضطراری برای امداد و کمک به مردم منطقه اقدام کرد. وی خواستار اختصاص دو فروند بالگرد برای رساندن آب و غذا و لوازم ضروری برای مردم این شهر شد که 70 روز در محاصره داعش بوده و نیاز شدید به آب و غذا دارند. جبهه ترکمن های عراق هم دیروز یک بیانیه رسمی صادر کرد که در آن از شورای امنیت سازمان ملل به شدت انتقاد شده است. در این بیانیه، از نادیده گرفته شدن ترکمن های محاصره شده در آمرلی و قتل عام و کشتار سایر ترکمن ها در موصل بویژه در تلعفر، ابراز تعجب شده و ضمن آن باردیگر از مجامع بین المللی خواسته اند به فریاد مردم آمرلی برسند.