به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۲۸ - ۱۹:۳۵
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۷/۱۰ ساعت ۱۲:۵۲
کد مطلب : ۵۶۵۸۰
تهديد معترضان به «عواقبی غیر قابل تصور»!

چین معترضان هنگ‌کنگی را تهدید کردند

گروه بين‌الملل: ارگان حزب کمونیست چین هشدار داده است که با ادامه تظاهرات معترضان هوادار دمکراسی در هنگ‌کنگ، آنها با «عواقبی غیر قابل تصور» روبه‌رو خواهند شد؛ وزیر خارجه چین نیز کشورهای دیگر را از آنچه «دخالت در امورد داخلی چین» نامیده، بر حذر داشته است.
چین معترضان هنگ‌کنگی را تهدید کردند
روزنامه «پیپل دیلی» که تحت کنترل حزب کمونیست چین اداره می‌شود، اعتراضات را «غیرقانونی» نامیده و می‌گوید «ساکنان هنگ‌کنگ» خواستار «بازگشت به امور عادی» هستند. این روزنامه معترضان را «خودخواه» نامیده است. علاوه بر این روزنامه دیگر رسانه‌های دولتی چین نیز شروع به انتشار مطالبی در مورد اعتراض‌ها در هنگ‌کنگ کرده‌اند. شین‌هوا، خبرگزاری رسمی چین، از قول مدیر اجرایی منطقه هنگ‌کنگ از معترضان خواسته است به خانه بازگردند. روزنامه ایندیپندنت نیز از تلویزیون دولتی چین نقل کرده که از ساکنان منطقه خواسته است برای «استقرار قاطعانه نیروهای پلیس» از دولت حمایت کنند و «هر چه زودتر اوضاع عادی را به هنگ‌کنگ بازگردانند».

وانگ ئی، وزیر خارجه چین، عالی‌ترین مقام رسمی چینی است که به اعتراضات هنگ‌کنگ واکنش نشان داده است. آقای وانگ گفته است «خیلی واضح و رسمی اعلام می‌کنیم که مسائل هنگ‌کنگ، مسائل داخلی چین است. همه کشورها باید به تمامیت ارضی چین احترام بگذارند». او این سخنان را در وزارت خارجه آمریکا، اندکی پیش از آغاز گفت‌وگوهایش با جان کری، وزیر خارجه ایالات متحده، بیان کرده است. واشینگتن از مقام‌های دولتی هنگ‌کنگ خواسته است خویشتندار باشند و از معترضان خواسته تا اعتراضات خود را از راه مسالمت‌آمیز پی گیرند. وزیر خارجه چین گفته است به اعتقاد پکن، دولت اجرایی منطقه هنگ‌کنگ، «خود قادر خواهد بود تا اوضاع را به شکلی مناسب و بر اساس قانون اداره کند».

طی روزهای گذشته معترضان هنگ‌کنگی که خواستار اصلاح قانون انتخابات به شکلی هستند که شرایط شرکت همه، و نه فقط نامزدهای تائید صلاحیت شده چین را فراهم می‌کند، از رئیس دولت اجرایی منطقه نیز خواسته‌اند، از کار خود کناره گیرد. رهبران دانشجویان معترض هنگ‌کنگی نهم مهر ماه هشدار دادند در صورتی که او تا روز پنج شنبه، دهم مهر ماه، کناره‌گیری نکند، دست به اقداماتی جدید، از جمله اشغال ساختمان‌ها مهم دولتی، خواهند زد. روزنامه «سوث چاینا مورنینگ پست» چاپ هنگ‌کنگ از قول ژانگ شائومینگ، مدیر دفتر مرکزی دولت چین در هنگ‌کنگ، دهم مهر ماه، در واکنش به اعتراض‌های روزهای گذشته گفت «خورشید مثل همیشه طلوع کرده است».

در مقابل چان کیم‌من، از رهبران جنبش اعتراضی «سنترال را اشغال کن»، می‌گوید «صادقانه بگویم، اگر حتی خورشید طلوع کرده باشد هم، ما گرمایی احساس نمی‌کنیم.» به گفته این چهره سرشناس معترضان، «به ویژه از زمانی که لانگ چون‌ئینگ (مدیر اجرایی هنگ‌کنگ) در دو سال پیش قدرت را در دست گرفت، ابرهای تاریک ما را در بر گرفته‌اند.» روز نهم مهر ماه در ۶۵مین سالگرد «روز ملی جمهوری خلق چین» معترضان هوادار دمکراسی در هنگ‌کنگ، بی‌توجه به خواست مقام‌های دولتی، به اعتراض‌های ضد چینی خود ادامه دادند.

دولت هنگ‌کنگ، با دستوری تصویب شده در چین، می‌خواهد قوانین انتخابات را به شکلی اصلاح کند تا تنها نامزدهای نزدیک به پکن بتوانند در آن شرکت کنند. در عین حال بنا بر این اصلاحات در انتخابات آینده، برای نخستین بار مردم در رای‌گیری مستقیم به نامزدها رای می‌دهند. این موضوع خواسته معترضان هنگ‌کنگی نیز هست، اما آنها از جمله می‌خواهند تا رای‌گیری مستقیم از فهرستی باز از نامزدها انجام شود.