به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۴۶
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۱۰/۲۷ ساعت ۰۲:۵۲
کد مطلب : ۶۶۴۸۰
حکم شلاق وبلاگ‌نویس سعودی معلق شد

عربستان یک‌زن‌را در ملاءعام در مکه سر برید

گروه حوادث: فعالان حقوق بشری می‌گویند که مقامات قضايي عربستان‌سعودی یک زن را در ملاءعام در شهر مکه سر بریده‌اند و همزمان پرونده رائف بدوی، وبلاگ نویس در عربستان سعودی طبق دستور دفتر پادشاه این کشور به دیوان عالی ارجاع شده است.
عربستان یک‌زن‌را در ملاءعام در مکه سر برید
وزارت کشور عربستان اتهام این زن را آزار جنسی و قتل دخترخوانده‌ ۷ ساله‌اش اعلام کرده و حکم صادره درباره او را با جرمی که مرتکب شده، متناسب دانسته است. رسانه‌های عربی نوشته‌اند که لیلا بنت عبدالمطلب باسیم زن برمه‌ای‌تباری است که مقام‌های عربستان روز دوشنبه گذشته در حالی که چهار پلیس او را نگه داشته بودند، در یکی از خیابان‌های مکه با شمشیر سر بریدند!

دیده‌بان حقوق بشر قتل این زن را تایید کرده‌ است. سایت یوتیوب، ویدئویی را که جزئیات بریده شدن سر این زن را نشان می‌داد از سایت خود حذف کرده است. سازمان دیدبان حقوق بشر می‌گوید که عربستان سعودی در دو هفته نخست سال ۲۰۱۵ میلادی، ۹ نفر، از جمله این زن را اعدام کرده است. عفو بین‌الملل پیش از این گفته بود که وضعیت حقوق بشر در عربستان سعودی وخیم‌تر شده است.
به گفته این نهاد بین‌المللی فعال در زمینه حقوق بشر، عربستان سعودی نه تنها به اصلاحاتی که وعده انجام آن را داده، عمل نکرده، بلکه میزان سرکوب‌ها را هم افزایش داده است.

حکم شلاق وبلاگ‌نویس عربستان سعودی معلق شد

در همين حال، بر اساس گزارش‌ها پرونده رائف بدوی، وبلاگ نویس در عربستان سعودی طبق دستور دفتر پادشاه این کشور به دیوان عالی ارجاع شده است. همسر این وبلاگ نویس گفت که این تصمیم بدوی را امیدوار کرده است تا به مجازات او پایان دهند. بدوی هفته پیش در ملاء عام ۵۰ ضربه شلاق خورد، اما دور دوم مجازات او که قرار بود امروز جمعه، ۱۶ ژانویه اجرا شود به دلایل پزشکی عقب افتاده است. رائف بدوی به جرم توهین به اسلام به ۱۰۰۰ ضربه شلاق و ۱۰ سال حبس در زندان محکوم شد و قرار بود که حکم شلاق او به طور هفتگی اجرا شود.

بدوی که یکی از موسسان "شبکه لیبرال سعودی" است، در سال ۲۰۱۲ در جده بازداشت شد. این وبسایت که اکنون مسدود شده است، در ۲۰۰۸ راه اندازی شد و هدف موسسان آن تشویق کاربران به بحث و گفتگو درباره مسائل مذهبی و سیاسی در عربستان سعودی بود. سازمان‌های بین‌المللی حقوق بشر، حکم دادگاه در عربستان سعودی در رابطه با اتهامات بدوی را محکوم کردند و آمریکا خواهان عفو او شده است. بدوی همچنین به پرداخت یک میلیون ریال سعودی (۲۶۶ هزار دلار) محکوم شده است.

او در ۲۰۱۳ از اتهام کفرگویی که می‌توانست مجازات مرگ را برای او به همراه داشته باشد، تبرئه شد.
عربستان سعودی تعابیر سرسختانه‌ای از قوانین اسلام را در کشور اعمال می‌کند و مخالفت‌های سیاسی عقیدتی را هم به هیچ عنوان نمی پذیرد. مردم این کشور از شبکه‌های اینترنتی استفاده زیادی می‌کنند، این در حالی است که شماری از شهروندان این کشور به دلیل اعتراض از طریق شبکه‌های اجتماعی با مجازات سخت روبه رو شده‌اند.
مرجع : بي بي سي