به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۰۲:۳۲
 
۱۵
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۸/۰۹ ساعت ۰۸:۳۹
کد مطلب : ۵۹۴۶۰
براي داعش شيعه و سنی تفاوتي ندارند

قتل‌عام۶۰۰زندانی شيعه در موصل، ۲۰۰ سني در رمادي

گروه بين‌الملل: سازمان ديدبان حقوق بشر اعلام کرد شبه‌نظاميان موسوم به خلافت اسلامی يا داعش در عراق و حدود پنج ماه پیش، بيش از ۶۰۰ زندانی را در شهر موصل در شمال عراق اعدام کردهاند.
قتل‌عام۶۰۰زندانی شيعه در موصل، ۲۰۰ سني در رمادي
ديدبان حقوق بشر در اين بيانيه که روز هشتم آبان ماه منتشر شده با تحقیق از بازماندگان اين اعدام‌ها می‌گويد بيشتر کسانی که کشته شدند، مسلمانان شيعه بوده‌اند. بر اساس اين بيانيه، نيروهای شبه‌نظامی داعش حدود پنج ماه قبل، پس از تصرف موصل به زندان «بدوش» رفته و زندانيان شيعه را از سنی جدا کردند و شيعيان زندانی را مقابل ديوار برده و با شليک، اعدام کردند.

نزديک به ۱۵ تن از بازماندگان اين کشتار در گفت وگو با ديدبان حقوق بشر جزييات آن را بازگو کرده‌اند. همچنين گفته شده شبه‌نظاميان داعش شماری از زندانيان يزيدی، ايزدی و چند زندانی کرد را هم اعدام کرده و کشته‌اند. «لتا تايلر» کارشناس تروريسم و مقابله با تروريسم درخواست کرده کشورهای‌ جهان اين «جنايت» را محکوم کرده و مسببان آن را به دادگاه بياورند. ديدبان حقوق بشر می‌گويد کشتاری در اين مقياس معادل جنايات جنگی و جنايت عليه بشريت است.

اين بيانيه می‌گويد شبه‌نظاميان داعش به زندان «بدوش» که در حومه شهر موصل و در حاشيه صحرا واقع شده رفته و يک هزار و ۵۰۰ زندانی را سوار کاميون کرده و به چند نقطه متفاوت در صحرا منتقل کرده‌اند.  افرادی که در زندان بدوش بودند به اتهام‌هايی از قتل گرفته تا جرائم بدون خشونت محکوم و به اين زندان فرستاده شده بودند.

شاهدان می‌گويند نيروهای داعش سنی‌ها، شيعه‌ها، کردها و مسيحيان را جدا کرده و آن‌ها را به بيرون از زندان متقل کردند. يکی از قربانيان اين حادثه که جان به در برده، به ديدبان حقوق بشر گفت: «بعد از آن هرچه دار و ندار زندانيان بود گرفته و آزارشان داده و بعد به گلوله بستند.» اين شاهد عينی می‌گويد: «ما را به صف کرده و گفتند شروع به شمارش کنيد. من شماره ۴۳ بودم و شنیدم که آخرين شماره اعلام‌شده، ۶۱۵ بود. بعد از آن يکی از شبه‌نظاميان گفت آيا آماده هستيد؟ امشب به شما خيلی خوش خواهد گذشت. بعد همه ما را به گلوله بستند.»

ديدبان حقوق بشر برای جلوگيری از عواقب احتمالی، نام و نام خانوادگی اين زندانيان را منتشر نکرده است. يک دسته ۹ نفری از بازماندگان اين کشتار با ديدبان حقوق بشر مصاحبه کرده و گفته‌اند آمار احتمالی قربانيان اين کشتار بين ۶۱۵ يا ۶۱۸ يا ۷۵۰ بوده است. بازماندگان می‌گويند نيروهای شبه‌نظامی داعش همين طور شليک کرده و اگر کسی سرپا مانده بود باز هم شليک می‌کردند. اين شاهدان عينی می‌گويند اين قدر به کشتار ادامه دادند که مهمات آن‌ها تمام شد و صحنه را ترک کردند.

داعش بیش از ۲۰۰ سنی را قتل‌عام کرد

در همين حال، نیروهای گروه داعش "دولت اسلامی" بیش‌ از ۲۰۰ عضو یک قبیله سنی را در غرب عراق قتل عام کردند. جنازه‌های ۱۵۰ تن از این قربانیان در یک گور دستجمعی پیدا شد. ۳۰ رزمنده این قبیله در برابر چشمان بستگانشان به‌رگبار بسته شدند. خبرگزاری آلمان گزارش داد که گروه "دولت اسلامی" در چند عملیات وحشیانه جدید ۲۰۰ عضو قبیله سنی "بونمر" را در نواحی غربی عراق قتل‌عام کرده است. پایگاه خبری السمیرا در عراق به نقل از شیخ این قبیله گزارش داده که اجساد ۱۵۰ قربانی در یک گور در دره‌ای واقع در شمال غربی شهر رمادیه واقع در استان انبار کشف شده است.

همزمان پایگاه خبری "المدا" گزارش داد که بنیادگرایان در شهر "حیط" ۳۰ رزمنده همان قبیله بونمر را در یک جا جمع کرده و به رگبار بسته‌اند. آن‌ها اعضای خانواده و نزدیکان قربانیان را مجبور کرده‌اند که صحنه تیرباران گروهی را تماشا کنند. روز چهارشنبه نیز افراد مسلح "دولت اسلامی" ۴۰ عضو همان قبیله را به رگبار بسته و کشته بودند. تصاویری که مخابره شده قربانیان را با چشم‌های بسته نشان می‌دهند. خبر کشف ۱۵۰ جسد در یک گور دستجمعی را یک مامور امنیتی و کارکنان پایگاه پلیس عراق نیز تایید کرده‌اند. براساس گزارش اشپیگل‌آنلاین ۳۰ رزمنده سنی که در حیط اعدام شدند، پلیس یا افراد یکان‌های "سهوا" بوده‌اند که علیه داعش می‌جنگیدند. یک‌ عضو شورای استان انبار گفته‌ است که تنها در یک محل در نزدیکی حیط ۴۸ جنازه کشف شده است.

یک شاهد به رویترز گفته است: «جنازه‌ها را صبح پنجشنبه، کشف کردیم. اعضای مسلح داعش به ما گفتند: این‌ها اعضای سهوا بوده‌اند که با برادران خود می‌جنگیده‌اند. این مجازات کسانی است که علیه ما می‌جنگند.» در گزارش دیگری روزنامه واشنگتن‌پست به نقل از شاهدان عینی می‌نویسد که افراد مسلح داعش ظرف سه روز در سراسر منطقه به تعقیب و شناسایی افراد قبیله بومیر ادامه دادند و در این مدت حدود ۷۰۰ نفر را یا تیرباران کردند و یا به صلیب کشیدند.