به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۱۱:۰۰
 
۹۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۵/۲۳ ساعت ۰۹:۴۷
کد مطلب : ۵۱۲۶۰
پرفسور مریم میرزاخانی از تصادف جان سالم بدر برد تا ...

ترکیبی کمیاب از توانایی، بلندپروازی، بینش وسیع و کنجکاوی

گروه علمي: "چیره‌دست در گستره‌ قابل توجهی از تکنیک‌ها و حوزه‌های متفاوت ریاضی، او تجسم ترکیبی کمیاب است از توانایی تکنیکی، بلندپروازی جسورانه، بینش وسیع و کنجکاوی ژرف."
ترکیبی کمیاب از توانایی، بلندپروازی، بینش وسیع و کنجکاوی
این توصیف رسمی کمیته 'مدال فیلدز' از مریم میرزاخانی است؛ ریاضیدان ایرانی و استاد دانشگاه استنفورد که این جایزه مهم، مشهور به 'نوبل ریاضیات' را برده است. مدال فیلدز بالاترین جایزه‌ای است که یک ریاضیدان می‌تواند دریافت کند. اهمیت تعلق آن به مریم میرزاخانی از آنجا بیشتر می‌شود که او نخستین زنی است که از آغاز اهدای مدال فیلدز و تاریخ ٧٨ ساله آن، به این مدال دست یافته است. پروفسور فرانسس کروان، استاد دانشگاه آکسفورد و از اعضای کمیته انتخاب مدال فیلدز، به بی‌‎بی‌سی گفت: امیدوار است تعلق این مدال به مریم میرزاخانی الهامبخش دیگران شود و دختران و زنان بیشتری با باور به توانایی‌های خودشان به ریاضی، که گاه 'حوزه‌ای مردانه' قلمداد شده است، جذب شوند.

بهرنگ نوحی، استاد ریاضی دانشگاه کویین مری لندن، كه وقتی مریم میرزاخانی دوم دبیرستان بود در یک دوره حل مساله المپیاد به او و چند نفر دیگر درس می‌داد گفت: "از همان زمان مشخص بود که مریم میرزاخانی و دوستش رویا بهشتی جزو بهترین‌ها هستند." او می‌گوید: "به محض اینکه در هاروارد شروع کرد مشخص بود که کارش خوب است. مشخص بود که تز دکترایش یک تز انقلابی است."

به گفته بهرنگ نوحی، مریم میرزاخانی اولین دختری بود که به تیم المپیاد ریاضی ایران راه یافت. مریم میرزاخانی همچنین اولین دختری بود که در المپیاد ریاضی ایران طلا گرفت. اولین کسی که دو سال مدال طلا گرفت و اولین فردی بود که در آزمون المپیاد ریاضی نمره کامل گرفت. خانم میرزاخانی چند سال پیش و در مصاحبه با وبسایت انستیتوی ریاضی کلی، گفته بود که در کودکی آرزو داشت نویسنده شود. او گفت: "وقتی که بچه بودم رویایم این بود که نویسنده شوم. هیجان‌انگیزترین لحظاتم را به خواندن رمان می‌گذراندم، در واقع هر چیزی را به دستم می‌رسید می‌خواندم."

او در آن مصاحبه خود را 'خوش‌شانس' توصیف کرد: وقتی دوره ابتدایی را تمام می‌کرد جنگ ایران و عراق به پایان رسید، به مدرسه فرزانگان (زیر نظر سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان) رفت و خانواده‌اش از او حمایت می‌کرد. او در دهه 80 در تصادف مرگبار اتوبوس حامل نخبگان دانشجوييدر ايران  كه منجر به كشته شدن چند نفر از آنان شد، جان سالم بدر برد.

مریم میرزاخانی نفر سوم از سمت راست - در جمع نخبگان دانش آموزي ايران در دولت هاشمي رفسنجاني -عکس متعلق به سال ١٣٧٤
علاقه اولیه او به علوم از طریق برادر بزرگترش ایجاد شد و بعدتر در دبیرستان این علاقه بر ریاضیات متمرکز شد. مریم میرزاخانی در دوره المپیاد به حل مسائلی دشوارتر پرداخت اما به گفته خودش مهمتر از آن، ورودش به دانشگاه شریف و آشنایی با استادان و دانشجویان دیگر بود. میرزاخانی می‌گوید: "هرچه بیشتر وقت روی ریاضی می‌گذاشتم، بیشتر به ذوق می‌آمدم." او پس از پایان تحصیلاتش در دانشگاه صنعتی شریف تهران به آمریکا رفت و دکترای خود را در دانشگاه هاروارد گرفت. مریم میرزاخانی در ٣١ سالگی و در دانشگاه استنفورد به عالیترین جایگاه دانشگاهی و مقام استادی رسید.

او پیش از تدریس در دانشگاه استنفورد، مدتی نیز در دانشگاه پرینستون درس می‌داد. پیش از اینکه مدال فیلدز به مریم میرزاخانی تعلق بگیرد، او به چندین جایزه و افتخار دیگر در حوزه ریاضی رسیده بود. رامین تکلو، استاد ریاضی دانشگاه ایلینوی شیکاگو، به بی‌بی‌سی فارسی گفت: " مریم میرزاخانی حتی بدون گرفتن فیلدز هم در میان معروفترین ریاضیدانان جهان بوده است."

در بیانیه مطبوعاتی مدال فیلدز آمده است: "اغلب به نظر می‌رسد که به خاطر پیچیدگی‌ها و ناهمگنی‌های فضاهای مدولی، این غیرممکن است که بشود مستقیم روی آنها کار کرد. اما نه برای میرزاخانی. او شهود هندسی قوی‌ای دارد که به کمک آن می‌تواند مستقیما با هندسه فضاهای مدولی دست و پنجه نرم کند." ارتباط دادن چند حوزه مختلف ریاضی به یکدیگر به عنوان یکی از دستاوردهای علمی مریم میرزاخانی ذکر شده است.

بهرنگ نوحی، استاد دانشگاه کویین مری، درباره اهمیت کار علمی مریم میرزاخانی می‌گوید: "نه فقط مسائلی که حل کرده مسائل مهمی هستند، بلکه روش‌هایی که برای حل آنها ابداع کرده به دیگر ریاضیدان‌ها ابزار و دیدگاه‌های خوبی برای حل مسائل دیگر می‌دهد." مریم میرزاخانی در مصاحبه خود با کلی گفته بود: "بدون علاقه داشتن به ریاضی ممکن است آن را سرد و بیهوده بیابید. اما زیبایی ریاضیات خود را تنها به شاگردان صبور نشان می‌دهد... پرارزشترین بخش [مطالعه ریاضی] لحظه‌ای است که می‌گویی 'آها!'. ذوق کشف و لذت فهمیدن چیزی جدید. احساس ایستادن بالای یک بلندی و رسیدن به دیدی شفاف و واضح."

حقی
۱۳۹۳/۰۵/۲۳ ۰۹:۵۸
ای کاش در کشور خودمون بود. (244941)
دانشجوی ریاضی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۲۳ ۱۵:۵۰
اینجا بود میگفتن ریاضی به چه درد میخوره و الان مثل خیلی داخلی ها دانشجوی دکتری بیکار که هیچ امیدی بکار نداشت (245086)
دانشجوی ریاضیات
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۲۳ ۱۷:۱۷
روند اعطای جایزه خیلی عجیب غریبه جوزف گرین همکار ترنس تائو با هم قضیه تائو گرین در زمینه اعداد اول را کشف کردند ولی دست اقای گرین از این جایزه کوتاه ماند و 4 سال دیگر ایشون 41 ساله میشه و نمی تونه جایزه رو ببره همینطور اقای وایلز با اثبات قضیه اخر فرما وقتی که فقط چند روز از 40 سالگی اش گذشته بود نتونست جایزه رو بگیره انوقت اینها برداشتند جایزه رو به افرادی دادند که فقط روی نظریه ها کار کردند و هیچ فرمول بخصوص و نظریه بخصوصی نداشتند (245135)
مصطفي
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۲۳ ۱۶:۱۳
اينجا بود مشمول تفكيك جنسيتي مي‌شد امكان رشد علمي نداشت (245097)
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۲۳ ۱۶:۲۷
دلم به حال خانواده هایی میسوزه که با دیدن مریم میرزاخانی یاد بچشون میفتند که تو دره کشته شد والان میتونست یک میرزاخانی دیگه بشه (245106)
۱۳۹۳/۰۵/۲۳ ۱۶:۴۷
جهت استحضار وزیر سابق علوم که سند وزارت علوم و هیات علمی را برای خاندانش زده . . . (245117)
پیمان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۲۳ ۱۸:۱۹
البته ایران بود بعید نبود به بورس غیر قانونی بشه (245172)
اسی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۲۳ ۲۰:۳۲
این حرف منفی اش از کجا می اید (245208)
1001
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۲۳ ۲۱:۴۰
خداییش اگه الان داخل کشور مونده بود به کجا میرسید؟؟؟؟!!!!!!

نخبه 1374 الان جهانی شده،قطعا نخبه 1394 هم سال 1414 جهانی میشه،اگه عرضه دارن داخل کشور شرایط رو محیا کنن براشون تا بمونن (245226)
حامد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۲۳ ۱۰:۰۰
چرا ایشون ایران نیستند؟ (244943)
لک
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۲۳ ۱۶:۳۵
چون در ایران قدر این نخبگان را نمی دونن
قدر زر زرگر بداند قدر گوهر گوهری (245109)
سعید1
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۲۳ ۱۶:۵۴
معلوم است حامد جان.ایران نیازی به ایشان ندارد.پر است از امثال ایشان در مناصب حکومتی وتصمیم گیری.نمی بینی؟مطلب بعد اینکه ایران مالامال است از باهوشان .آمریکاست که فقیر است وباید نخبه جذب کند.به این نکته ها توجه کن که می دانم به حضرت عباس نمی کنی. (245123)
لبو فروش
United Kingdom
۱۳۹۳/۰۵/۲۳ ۱۷:۵۳
اگه اینجا بود به فتوای خانم الیا باید می رفت خانه کهنه بچه بشوره!!! (245159)
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۲۳ ۱۸:۱۵
سوال خوبی برای دلواپسان آینده ایران می باشد! کمی هم دلواپس عزیزان خودمان باشیم... (245170)
احمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۲۳ ۱۸:۴۹
اگر اینجا بود که دخلش اومده بود. (245181)
انتقاد از بهارنیوز
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۲۳ ۲۰:۴۶
بهارنیوز


چرا زیر اسامی 50 نماینده استیضاح کننده را بستی؟؟؟!!!!!!

چرا هیچ کس از بورسیه های رشته های پزشکی و وابسته به آن در وزارت بهداشت ودانشگاههای علوم پزشکی تحقیق نمیکند ؟

تا عمق فاجعه و فساد اشکار تر شود؟؟؟؟؟

حق بسیاری از جوانان نخبه وباهوش به ویژه در استانهای محروم پایمال شده است

چرا تحقیق نمی کنند؟؟ (245211)
۱۳۹۳/۰۵/۲۳ ۱۰:۱۱
نوبل این خانم حاصل نخبه پروری انگلیس است وایرانی بودنش وسیله ای برای پز دادن ما (244946)
حامی
Switzerland
۱۳۹۳/۰۵/۲۳ ۱۶:۴۱
اول مقاله رو بخونین , بعد نظر بدین
او پس از پایان تحصیلاتش در دانشگاه صنعتی شریف تهران به آمریکا رفت (245112)
لبو فروش
United Kingdom
۱۳۹۳/۰۵/۲۳ ۱۷:۵۵
و البته خروج ایشون از کشور هم حاصل کوتوله پرور ما (245161)
بهروز
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۲۳ ۱۰:۳۵
وقتی خواندم از خوشحالی گریه کردم. خدا نگهدارشان. به ایرانی بودن خودم افتخار میکنم انشاءالله وجود نازنینشان آزرده گزند نباشد و دستاوردهای بیشتری از ایشان مشاهده کنیم. سرزمین ما جایگاه ابن سیناها، رازی ها مولاناها و هزاران شخصیت برجسته بوده و انشاءالله خواهد بود. (244957)
سعید1
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۲۳ ۱۶:۵۸
دست بردار بهروز جان.ایشان فرزند بشریت است.ایرانی بودنش را به رخ نکشیم. هموطنانش در ایران با خودرو با هم به سر یک راه می رسند که تنها یک خودرو توان عبور دارد انقدر حرص رفتن می زنند و درک مساله را ندارند که با هم گیر می کنند . راه بند می آید.میرزاخانی در پرینستون میرزاخانی است اینجا بود ببینیم کاری از پیش می برد! هر روز باید برای پوشش استنطاق می کشید.دست بردار برادر من.ایران همی است که می بینی. (245126)
کامیار
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۲۳ ۱۰:۳۵
آفرین....باعث افتخار هست....اون وقت یه عده ای فقط دلواپسن وحتما الان میگن این خانوم بی حجاب هست و ما دلواپسیم و میلرزیم!!به جهنم که میلرزید و دلواپسید. (244959)
میکاییل
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۲۳ ۱۱:۰۲
حداقل 95 درصد نخبگان از مملکت فرار میکنند (244963)
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۲۳ ۱۱:۰۸
زنده باد زن ایــــــــــــرانی............... (244966)
بهرام
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۲۳ ۱۷:۲۶
نظر شجونی رو در این مورد بپرسید!!! (245138)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۲۳ ۱۱:۱۵
افتخار ایران
زنده باد (244969)
سعید1
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۲۳ ۱۷:۰۳
بگوییم افتخار انسانهای هوشمند جان من.ایران ظرفیت این افتخارها را ندارد.اینجا نمی شود خیلی حرفها را زد والا گفتنی بسیار است. (245131)
دانشجوی دانشگاه آزاد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۲۳ ۱۱:۲۱
چه فایده داره، میلیاردی خرج دانشگاههای امیر کبیر، شریف ، تهران و ... میشه و وقتی فارغ التحصیل شدند هیچ وظیفه ای نسبت به کشور ندارند و مردم باید برای اینها مالیات بدهند و در سختی باشند.چرا؟
قد قدش برای ماست و تخمش رو جای دیگه میزارن؟ (244970)
خادم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۲۳ ۱۶:۳۲
فکرت همین قدر کوتاه است که درک نمی کنی که برای این نخبگان باید بیشتر خرج بکنند حقته تو همون دانشگاه آزاد باشی! آمریکا قدر این نخبگان را خوب می داند. (245108)
امیر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۲۳ ۱۸:۲۱
دانشجوی محترم ، مریم اگر مریم شد به خاطر این بود که از کارش لذت می برد. اگر او هم بدنبال قیاس خود با دیگران بود هیچوقت مریم نمی شد. شما هم بجای این گونه حسادتها سعی کن مانند او باشی (245174)
روح ا...
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۲۳ ۲۱:۲۸
اگر عرضه اش را دارید تحصیلکرده ها را نگه دارید و استفاده کنید. از همین 3000 بورسیه غیر قانونی مشخصه که چقدر تو کشورمون به افراد نخبه اهمیت می دهند. (245221)
نخبه سابق
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۲۳ ۲۳:۱۷
روزی که کارشناسی ارشدم را شروع کردم فقط به قصد کمک به کشورم وارد دانشگاه شدم و فکر میکردم کسانی که برای تحصیل از ایران خارج میشوند و دیگه برنمیگردند به نوعی به وطنشون خیانت میکنند. الان که آخر دوره دکتری هستم با خودم فکر میکنم که . . . هر کسی که با زحمت و تلاش در یک دانشگاه خوب دولتی درس خوانده، درد من را میفهمد. (245246)
دانشجوی پیام نور تهران
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۲۳ ۱۱:۲۵
پول مفت مردم رو میریزید تو شریف ، تهران، امیرکبیر و ... که بعد از فارغ التحصیلی ، ملتشون رو بفروشند؟
خرجی که برای تحصیلشون شده چه میشه؟ (244973)
دانشجو
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۲۳ ۱۵:۵۵
میموند چیکار میکرد
الان اخیرا دانشجوهای ما کسی ریاضی انتخاب نمیکنه، فیزیک انتخاب نمیکنه، شیمی انتخاب نمیکنه، آمار انتخاب نمیکنه: بخونن چیکار کنن
تازه زمان تبدیا شدن دانشجو به استاد هم تموم شده: پس ماها باید بریم بز بچرونیم (245088)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۲۳ ۱۶:۳۹
آقا بز کجا ست ؟دیگه تو این مملکت بز هم نیست که کسی بچراند. (245110)
بهرام
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۲۳ ۱۷:۲۸
بهتره پولشون رو بریزند تو پیام نور بعد هم بیاند با معدل 13 دکترا بگیرند و بشند استاد نخبگان!!! (245139)
لبو فروش
United Kingdom
۱۳۹۳/۰۵/۲۳ ۱۸:۰۱
جنابعالی اگه به خودت فشارمی آوردی و البته از هوش هم بی نصیب نبودی الان تو این دانشگاه ها بودین نه اینکه پول می دادی و مدرک می خریدی!! (245163)
دوست
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۲۳ ۱۸:۵۰
راست می گه پول را بریزید در دانشگاه های پیام نور. دانشجویان نخبه خودشان درس می خوانند... (245182)
یک پدر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۲۳ ۱۸:۵۴
انگار از وضع دانشگاه های دولتی وهدر رفتن بسیاری از استعداد های کشوردر آن جا ها بی خبری عزیز... از دوستان دانشجوی دولتی ات بپرس که برای یک پژوهش ساده دل خون دارند. (245185)
1001
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۲۳ ۲۲:۰۶
باشه میگم بریزنش تو فوتبال تا پیام نورم سال دیگه تیم بده:-) (245232)
دانشجو
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۲۳ ۱۱:۲۸
به نام خدا
این جایزه که هیچ اگر همه دنیا را هم به او می دادند به حجابی که از دست داد نمی ارزید
" ارزش هر کس به مقدار ایمان و تقوای اوست" (244976)
ج.د
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۲۳ ۱۵:۵۷
داعش هم توي كوه ها دنبال زن ها افتاده. توي اين همه موضوعات نظرت جلب كجاست؟غير از اين چه بلدي؟ (245089)
بازنشسته فرهنگي
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۲۳ ۱۶:۰۲
ارزش هر كس به علم وخدمتي است كه به بشريت مي كند. تو با بورسيه هاي معدل 11 خوشحالي. (245091)
لبو فروش
United Kingdom
۱۳۹۳/۰۵/۲۳ ۱۸:۰۳
دانشجویی که با رانت بره دانشگاه ، بیش از این نمی فهمه زیاد جدیش نگیرین (245165)
فرهنگي
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۲۳ ۱۶:۰۷
واقعا خجالت آور نيست ؛كه اسم خودت را دانشجو گذاشتي ؟ كاش بهار نظرت را منتشر نمي كرد. من كه خجالت كشيدم. (245094)
بهرام
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۲۳ ۱۷:۲۹
اسمتو گذاشتی دانشجو بهتر بود میگذاشتی شجونی!! (245141)
عاشق ایران
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۲۳ ۱۸:۲۱
حجاب ایشان از بسیاری از مدعیان ظاهری بهتر بود. صورت معصوم بدون هر گونه آرایش و لباسی ساده افتخار هر زن ومرد ایراندوست بود. زنده باشی دختر. (245173)
دانشجو ریاضی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۲۳ ۱۹:۰۰
قدیم می گفتند العلم علمان یعنی یا علم دینی یا علم پزشکی ، این دختر ثابت کرد شق سومی هم هست. آفرین بر این همه اراده! (245186)
جمشي.
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۲۳ ۱۹:۵۷
اكثر نوابغ رياضي دنيا بدست متحجران فكري كشته شدند. مانند ارشميدس؛ نيوتن و.... شما چه درسر داري دانشنجو؟ (245202)
روح ا...
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۲۳ ۲۱:۳۰
ایمان به حجاب نیست، اگر از علما سوال بفرمایید حتی شوهر هم نمی تواند در مورد خانمش حجاب را اجباری کند. می خواهید سوال کنید. اجازه خروج زن از منزل دست شوهر است ولی حجاب نه. پس نمی تواند نشانه تقوا باشد چون اگر بود خداوند قبل از هرچیزی اجباری اش می کرد. (245222)
عادل
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۲۳ ۲۳:۵۲
بروسوره های نور واحزاب را بخوان وببین قرآن چقدر به حجاب تاکید کرده است .جمله های قرآن امری است. حجاب دردست شوهر نیست تا به اجازه شوهر باشد مثل اینکه بگوییم شوهر می تواند اجازه نمازخواندن را بدهد یاندهد.پس اصل حکم شرعی وجوبش به اجازه دیگران نیست. (245256)
Af
Belgium
۱۳۹۳/۰۵/۲۳ ۲۲:۲۸
داعش و طالبان افغان به شما یک جایزه نوبل خواهند داد. (245238)
کمال
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۲۳ ۱۱:۴۰
کاش امروز عکس صفحه اول تمام روزنامه های ایران به این ایرانی تاریخ ساز اختصاص پیدا می کرد. (244981)
1001
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۲۳ ۲۲:۰۸
امروز جمعست روزنامه منتشر نمیشه:-) (245234)
رضا
United States
۱۳۹۳/۰۵/۲۳ ۱۱:۵۰
درود بر مریم (244983)
0101
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۲۳ ۱۲:۱۸
زنده باد ایرانی با ذوق وزنده باد همه کسان ودولتمردانی که برای اعتلای ایران وایرتلاش کرده ومیکنند.
باعث افتخار ماست .ذوق کردیم (244991)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۲۳ ۱۵:۲۲
بخصوص دولت مردانی که در تصویر در کنار خانم دکتر وسایر اعضائ تیم ایران ایستاده اند. (245075)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۲۳ ۱۶:۴۲
در عکس دکتر نجفی وزیر آموزش وپرورش دولت سازندگی است؟ درسته ؟ (245113)
دلسوخته
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۲۳ ۱۹:۱۵
دانشجویان نخبه از دست رفته در سانحه تصادف سال 76 هم در عکس هستن؟؟؟ (245191)
ارش
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۲۳ ۱۲:۱۸
از گروه پايداري مجلس مي خواهيم اين دختر که حجاب رعايت نکرد۷ه دستگير کنند اگه سلول خالي نداريد بابک زنجاني اگه البته هنوز تو زندان باشه ازاد کنند و اين دختر بي حجاب زنداني کنيد (244992)
حسن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۲۳ ۱۲:۲۰
مایه افتخار ایرانی ها هستی (244994)
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۲۳ ۱۲:۲۵
دانش آموز نخبه ایران بود !!!! الان کجاست؟؟؟؟ حکومت به حال این نخبگان چه فکری کرده؟؟؟؟ شما بگید؟؟؟؟ (244996)
ساغشکی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۲۳ ۱۲:۳۳
ر دایره‌ای که آمد و رفتن ماست

او را نه بدایت نه نهایت پیداست

کس می نزند دمی در این معنی راست

کاین آمدن از کجا و رفتن بکجاست

(خیام) (245000)
مداد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۲۳ ۱۲:۳۳
درود بی پایان به این زن ایرانی (245001)
ع م
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۲۳ ۱۲:۳۶
به این میگن فرار مغزها (245003)
ابوالقاسم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۲۳ ۱۲:۴۴
دکتر میرزاخانی اولین ایرانی بود که در المپیاد ریاضی دانش آموزان نمره کامل گرفت .واولین ایرانی بود که موفق به دریافت جایزه فیلدز گردید .افتخاری برای دانشگاه صنعتی شریف وهمه مردم ایران . (245006)
فرهنگ تملق!!
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۲۳ ۱۲:۴۵
تملق و چاپلوسی چی؟؟

اگه در این زمبنه هم استعداد داره پاشه یه روسری سرش کنه بیاد ایران ! کارش سکه میشه!

اما اگر فقط نخبه است واهل چاپلوسی و تملق نیست بهتره هیچ وقت پاشو ایران نذاره! (245008)
بهرام
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۲۳ ۱۷:۳۲
اونوقت راحت میتونست تو دوره احمدی نژاد بره تو مجلس و بر ضد زنان قانون تصویب کنه!! (245143)
کوروش کبیر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۲۳ ۱۲:۵۶
چه سود به حال ما اونور دنیاست واسه ی کشور دیگه کارمیکنه (245014)
لبو فروش
United Kingdom
۱۳۹۳/۰۵/۲۳ ۱۸:۰۶
واقعا از این نظر متعجب شدم
هر اختراع ، اکتشاف و هر ابداعی در هر کجا صورت بگیرد ، نفعش برای همه بشریت هست . انگار شما در عصر حجر سیر می کنین . نگاهی به وسایل پیرامونت بیانداز ، منظورم رامتوجه می شوی (245166)
ایرانی مظلوم
United States
۱۳۹۳/۰۵/۲۳ ۱۹:۳۳
مال ما بود قدرش رو ندانستیم ونخواهیم دانست (245194)
روح ا....
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۲۳ ۲۱:۳۱
راست میگی چه سود!!!؟ اگه می موند الان به جای میرزاخانی دختر یا عروس فلان وزیر و .... بورسیه شده بود اون هم با معدل 11 (245224)
کوراوند
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۲۳ ۱۳:۰۵
تبریک وسپاس بانو (245018)
سيد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۲۳ ۱۳:۰۸
درود بر تو مريم خانم .... (245019)
دانشجوی ارشد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۲۳ ۱۳:۴۳
افتخار آفرینان بزرگی مانند مریم میرزاخانی ها در ایران زیاد است به شرط این که حداقل به اندازه چند درصد از آنی که رسانه ها به توپ شوت کن ها و بازیگرهای سریال ها و فیلم ها و آواز خوان ها می پردازند به آنها نیز بپردازند مثلا تلویزیون در همه بخش های خبری قسمت اخبار ورزشی مستقل دارد ولی متاسفانه به همین اندازه اخبار علمی فناوری صنعتی ندارد ! دنیای امروز دنیای علم و فناوری است و رشد اقتصاد و پیشرفت و رفاه و اشتغال با علم و فناوری است نه با توپ شوت کردن فوتبال و آواز خواندن و بازی در سریال بی محتوا .. (245038)
بهرام
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۲۳ ۱۷:۳۴
آخه تو اون برنامه ها براشون نون داره !!!!!!!!!!! (245144)
جمشيد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۲۳ ۱۴:۰۰
علم بهتر است. يا تحجر؟ (245047)
نون تو تحجره و پاچه خوری است!
United States
۱۳۹۳/۰۵/۲۳ ۱۹:۳۷
بستگی داره در کدوم بلاد باشی ! (245197)
يك فرهنگي
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۲۳ ۱۴:۰۷
كار بزرگ را داعش ودلواپسان ما كردند.علم رياضي به چكار بشر است؟ براي منچ بازي بچه هاست. (245050)
AF
Belgium
۱۳۹۳/۰۵/۲۳ ۱۴:۱۲
خانم مریم میرزاخانی شما باعث افتخار ایرانی‌ ها هستید!!

در ضمن اگر این خانم در ایران می‌ ماند شاید کارش یک معلم ساده در دبستان هم نبود. (245053)
حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۲۳ ۱۴:۱۴
دوستان عزیز ، در صورت امکان به یک نکته توجه فرمایید و حدس بزنید: اگر این بانو در ایران ساکن بود احیانا الان مشغول چه کاری بودند؟ آقایان قالیباف و طلایی هم می توانند جواب بدهند به اضافه بعضی از امامان جمعه! (245054)
ناصر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۲۳ ۱۶:۱۶
در شهرداری او را در یک اتاق به دور از چشم مردان ایزوله کرده بودند. (245103)
بهرام
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۲۳ ۱۷:۳۵
و شجونی متخصص در علوم اجتماعی!!!! (245145)
بهرام
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۲۳ ۱۷:۳۸
چرا یک روز آقای احمد سالک نماینده اصفهان از دهنش در رفت گفت که بیایید با برنامه ریزی از فرار مغز ها جلو گیری کنیم !!!میدونید که چطوری چون ایشان جزو گروه پایداری و عضو کمیسیون فرهنگی مجلس هستند!!! (245148)
بهرام
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۲۳ ۱۷:۳۹
اگه تا الان ایران بود دیگه پیر و از کار افتاده بود....!!! (245150)
یک نظر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۲۳ ۱۸:۴۳
عالی بود . واقعا به نظر تون این افراد چقدر گستردگی فکری و ذهنی دارند و اصلا چقدر صلاحیت دارند که در مورد پرفسور میرزاخانی نظر بدهند (245178)
شوریده
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۲۳ ۲۱:۵۴
حجاب خانم ها برای حفظ گوهر وجودی ایشان است و تجربه ثابت کرده که توجه نکردن به آن باعث آسیب دیدن او میشود. این علاوه بر حکم شرعی،یک دلیل عقلی و منطقی است. این خانم بزرگوار و دانشمند بزرگ شده در دامان فرهنگ ایرانی، چگونه خود را از این فرهنگ اصیل دور کرده است!!! (245229)
بازنشسته
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۲۳ ۱۴:۱۵
علم ؛مضر است. ماهواره ها را جمع كنيد. تا مردم اشتباهي رياضي ياد نگيرند. (245055)
جمشيد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۲۳ ۱۴:۱۶
يادگاري از سردار سازندگي. به كوري چشم بدخواهان. (245056)
احسان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۲۳ ۱۷:۲۸
عجب!!!

دست سردار درد نکنه پس!!

ما ملت حافظه ماهی به خدا حقمونه هرچی سرمون بیاد! (245140)
يك فرهنگي
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۲۳ ۱۴:۲۱
حالا معلوم مي شود؛چرا دكتر نجفي راي نياورد.چون دكتراي رياضي است. وبراي تفكرات ما ضرر دارد. (245058)
کاظم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۲۳ ۱۵:۰۲
سلام باز هم افتخاری دیگر برای ایران (245073)
قاسم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۲۳ ۱۵:۲۵
ایران ما ظرفیت استفاده از این نخبه ها رو نداره...دریغا...توی این مملکت دنبال چی هستیم؟! (245079)
لبو فروش
United Kingdom
۱۳۹۳/۰۵/۲۳ ۱۸:۰۹
دنبال طرح جداسازی (245168)
حمید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۲۳ ۱۵:۲۸
درود بر خانم میرزاخانی. حیف در ایران کسی قدر شما را نمی داند. (245081)
علی
Anonymous Proxy
۱۳۹۳/۰۵/۲۳ ۱۵:۴۲
البته بارها و بارها گفته شده که ما فرار مغزها نداریم! (245082)
احسان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۲۳ ۱۷:۲۵
خدایی اش یه نگاه به عکس سال 74 بندازین تا این ملت رو بشناسن

هاشمی و باقی دوستان رو ببینید کجای عکس وایسادن!

نصف المپیادیا تو عکس نیستن!

انگار نه انگار اونا افتخار کسب کردن!!

مسئولین فقط بدرد همین عکسای یادگاری میخورن!!

به نظرتون تو اون 19 به جز اون سه نفر جلوی عکس چی تغییر کرده!؟

درود بر میرزاخانی و استنفورد نخبه پرور و نوبلیست پرور
و امان از ملت همیشه غافل خودمان!! (245137)
نیما
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۲۳ ۱۸:۰۲
زیادن مریم های ایران ولی عده ای میسوزند و حتی تحصیلات آکادمیک ندارن. عده ای میشوند و بهشون توجهی نمیشه میسوزند. دانشگاه استنفورد به ایشون در سن 31 سالگی درجه پرفسوری داده ولی تو وزارت علوم ما اصلا به دانشجویان دکتری و اساتید مستعد جوان بی اعتنایی میشه. اینجا میگن باید طرف موهاش سفید بشه تا پرفسور شه. تمامی استاد تمام های دانشگاههای کشور مسن هستن نمونش دانشگاه من. (245164)
حمید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۲۳ ۱۸:۰۹
کسانی که می گن کاش در ایران بود لازمه بدونن اگر در ایران بود تفکیک جنسیتی شده بود بی کار بود افسرده سه تا بچه یه بار طلاق و..... (245169)
AF
Belgium
۱۳۹۳/۰۵/۲۳ ۱۹:۳۱
پس چرا در اون هشت سال به احمدی که یک نابغه نه تنها در اقتصاد بلکه در رياضي هم بود چیزی ندادند ؟؟ (245193)
عادل
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۲۳ ۲۳:۳۷
اگرچه خانم میرزاجانی افتخاربزرگی کسب کرده است .هرچند شایددرایران این امکان برایش وجود نداشت تابارورشود.اما با این وجود کاش همه نخبگان بدانندکه از سرمایه ایرانی استفاده کرده اندپوست وخون واستخوانشان ایرانی است .خون ایرانی دررگ هایشان جاری است پس بیاییم برای آبادان کردن ایران مقداری فداکاری کنیم وفقط خودرا نبینم حتی اگر قراراست مورد بی مهری قرارگیریم.درضمن بدانیم ما هویت اسلامی ایرانی داریم.اگر پایمان ازایران خارج شد.هویت دینی خودمان به حراج نگذاریم. (245252)