به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۱۳:۳۷
 
۱۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۶/۲۲ ساعت ۱۲:۴۲
کد مطلب : ۵۴۵۱۰
اعلام جنگ رسمی کاخ سفید با داعش

کری: وارد عملیات ضدتروریستی مهمی شدیم

گروه بین الملل: دولت آمریکا در راستای شفاف‌سازی درباره سیاست‌هایش در قبال سوریه رسما اعلام کرد که واشنگتن در جنگ با گروه تروریستی دولت اسلامی (داعش) قرار دارد.
کری: وارد عملیات ضدتروریستی مهمی شدیم
سخنگوی کاخ سفید گفت: ایالات متحده آمریکا در جنگ با داعش است. درست همانطور که با القاعده و گروههای وابسته به القاعده در سراسر جهان می‌جنگد. جاش ارنست تاکید کرد: اولین چیز مهمی که مردم باید آن را درک کنند این است که آقای رئیس‌جمهور به وضوح استراتژی خود را برای عراق و سوریه شرح داده است و وی می‌خواهد شبه‌نظامیان داعش را تضعیف و نهایتا نابود کند و این کاملا با راهبری که آمریکا قبلا در جنگ عراق در پیش گرفته بود، متفاوت است. آدمیرال جان کربی، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) نیز گفت: می‌دانیم که ما در جنگ با داعش قرار داریم؛ درست همانند جنگی که با القاعده و گروه‌های وابسته به آن داریم.

در همین حال وزیر امور خارجه آمریکا گفت: ما وارد عملیات ضد تروریستی مهمی شده‌ایم و قرار است که به یک عملیات طولانی مدت مبارزه با تروریسم تبدیل شود. گمان می‌کنم که "جنگ" واژگان و قیاس اشتباهی باشد اما در حقیقت ما وارد یک تلاش مهم جهانی برای محدود کردن فعالیت تروریستی شده‌ایم. جان کری افزود: گمان نمی‌کنم که نیازی باشد که مردم وارد تب جنگ شوند. من معتقدم که باید به این اقدامات به چشم افزایش سطح مبارزه با تهدیدات تروریستی نگاه کرد. با این حال بر این باورم که این تلاش‌ها بی‌شباهت به رفتار ما طی سال‌های گذشته با القاعده در افغانستان و پاکستان و یمن و مناطق دیگر نیست. عملیات ما در عراق باید با باز پس‌گیری مناطق آغاز شود. پس از آن داعش منزوی می‌شود. اقدامات بسیاری را می‌توان هم در آنجا و هم در سوریه و هم جاهای دیگر پیاده کرد. باید توانایی آنها را تضعیف کرد تا دیگر تهدیدی برای آمریکا‌، اروپا، این منطقه و خصوصا عراق نباشند.

حمایت64 درصد آمریکایی‌ها از حملات علیه داعش
براساس نظرسنجی اخیر خبرگزاری رویترز مشخص شد که 64 درصد از شرکت کنندگان در این نظرسنجی آنلاین از کمپین مذکور حمایت می‌کنند، کمپینی که باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا در هفته گذشته و در جریان خطابه‌ای تلویزیونی آن را اعلام کرد. همچنین 31 درصد هم مخالفت خود را با این کمپین اعلام کرده و 16 درصد هم گفتند که نمی‌دانند.

نتایج این نظرسنجی برای اوباما که تلاش می‌کند تا در خانه به جلب حمایت برای حمله به داعش در عراق و سوریه دست بزند، خبر خوبی است. وی همچنین در خارج نیز به دنبال تشکیل ائتلاف و جلب حمایت متحدان برای مقابله با این گروه تروریستی است که مناطق عظیمی از عراق و سوریه را تحت کنترل خود گرفته است. جولیا کلارک، یکی از مقام‌ها در موسسه نظرسنجی ایپسوس گفت: مردم حمله هوایی علیه داعش را دقیق و حساب شده می‌دانند. آن‌ها فکر می‌کنند که ما قادر به انجام این کار هستیم. اما زمانی که از مردم سوال شده اگر حملات هوایی دو یا حتی سه سال به طول بینجامد باز هم با آن موافق هستند، میزان حمایت‌ها به 53 درصد کاهش یافته است. 38 درصد از شرکت کنندگان مخالفت خود را با حملات هوایی بلند مدت و طولانی اعلام کرده و 19 درصد هم گفتند که نظری ندارند. مردم تمایل چندانی به دخالت مجدد نیروهای آمریکایی در منطقه ندارند و به همین خاطر به حمایت از کمپین نظامی بلند مدت نمی‌پردازند.

استراتژی اوباما خردمندانه است
معاون نخست‌وزیر عراق گفت: استراتژی جدید در مبارزه علیه داعش عامل کمکی در مبارزه با این گروه تروریستی خواهد بود.هوشیار زیباری، اعلام کرد: استراتژی جدید باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا "خردمندانه و متعادل" است . وی عنوان داشت: در زمینه از بین بردن داعش به صورت مستقیم به نیروهای داخلی به ویژه نیروهای پیشمرگ و نیروهای عراق تکیه می‌شود. زیباری با بیان اینکه باید حمایت مالی از گروه‌های مسلح تروریست متوقف شود و اجازه ورود آن‌ها از طریق مرزها داده نشود، اظهار کرد: نیروهای عراقی در مرحله آتی در مبارزه با داعش کارآمد خواهند بود.

داعش امکانات دو ارتش را در اختیار دارد
رئیس اقلیم کردستان عراق با بیان اینکه گروه تروریستی داعش امکانات دو ارتش را در اختیار دارد، اعلام کرد: معادله نظامی به نفع پیشمرگ‌ها تغییر کرده است و ما آوارگان را به خانه‌هایشان باز می‌گردانیم.
مسعود بارزانی،‌ در کنفرانس خبری مشترک با رئیس جمهوری فرانسه در اربیل افزود: برخورد با تروریسم به تلاش مشترک نیاز دارد و تلاش‌های فرانسه ائتلاف بین‌المللی را تقویت کرده و به آن تحکیم بخشیده است. بارزانی عنوان داشت: ما مصمم هستیم که با تروریست‌ها مبارزه کرده و آن‌ها را ریشه کن کنیم چرا که آن‌ها تهدیدی علیه صلح در هر مکانی به شمار می‌آیند. وی افزود: پس از بیرون راندن تروریست‌ها در مقابل ما یک ماموریت دیگر قرار دارد که آن بازگرداندن آوارگان به خانواده‌هایشان است و من مطمئن هستم که تلاش‌های مشترک به آنچه که به نفع منطقه است می‌انجامد.

در همین حال فرانسوا اولاند اظهار کرد: اقلیم کردستان میزبان صدها هزار آواره است و ما امکاناتی را برای کمک به آن ترتیب داده‌ایم. فرانسه جزو اولین کشورهایی بود که کمک‌های بشردوستانه به کردستان ارائه داد. وی افزود: فرانسه به همکاری با اروپا برای ارائه کمک به آوارگان ادامه می‌دهد و پاریس پلی انسانی را به این منظور ایجاد خواهد کرد. ما برخی از موارد درخواست خانواده‌هایی که خواهان پناهندگی به فرانسه هستند، مورد برری قرار می‌دهیم و به همین دلیل ما سرکنسول‌گری خود را برای دادن روادید تقویت کردیم و وزارت خارجه استانداردهایی را که فرانسه برای دادن روادید آن را اجرا می‌کند، مشخص کرده است.
مرجع : ایسنا