به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۵
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۸/۰۸ ساعت ۱۶:۴۳
کد مطلب : ۵۹۴۳۴

شعر خوانی بر مزار قیصر در سالروز مرگش

گروه فرهنگ و هنر: جمعی از شاعران و نویسندگان و همچنین دوستان قیصر امین پور شاعر نامی کشور در سالروز در گذشتش بر مزار وی در شهر گتوند در استان خوزستان گرد هم آمدند.
شعر خوانی بر مزار قیصر در سالروز مرگش
در این گردهمایی که صبح روز پنجشنبه بر مزار قیصر امین پور برگزار شد تعدادی از شاعران از سراسر کشور به شعر خوانی پرداختند. مصطفی رحماندوست ، فریدون عمو زاده خلیلی ، بیوک ملکی ، اسماعیل امینی و فاطمه راکعی از جمله شرکت کنندگان در این محفل ادبی بر مزار قیصر می باشد. این شاعران اشعار خود را با موضوع قیصر شاعر انقلاب و دفاع مقدس و نیز حماسه کربلا و عاشوار برای حاضران بر مزار قیصر قرائت کردند.

مراسم سال مرگ قیصر امین پور با اجرای آیین محلی و قرائت فاتحه بر مزار این شاعر بزرگ ایران به همت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و انجمن شعر شهرستان گتوند با حضور خانواده قیصر و مردم گتوند و نیز جمعی از مسئولان محلی صبح روز پنجشنبه برگزار شد. شاعران و نویسندگان شرکت کننده در این آیین در ادامه با خانواده قیصر امین پور دیدار کرده و با اهدای گل و قرائت فاتحه ای یاد و خاطره وی را گرامی داشتند.

قیصر امین پور، دوم اردیبهشت ماه 1338 درشهرستان گتوند خوزستان متولد شد. دوران کودکی و تحصیلات ابتدایی را در زادگاهش گذراند و برای ادامه تحصیل به دزفول رفت. امین پور در سال 1357 دیپلم تجربی گرفت و سپس تحصیلات دانشگاهی خود را در رشته دامپزشکی در دانشگاه تهران آغاز کرد. وی در سال 1358 با انصراف از رشته دامپزشکی به جمع دانشجویان علوم اجتماعی پیوست.

قیصر امین پور بار دیگر در سال 1363 تغییر رشته داد و تحصیلات خود را در رشته زبان و ادبیات فارسی دانشگاه تهران دنبال کرد و در بهمن ماه سال 1376 با دریافت مدرک دکترای زبان و ادبیات فارسی از دانشگاه تهران فارغ التحصیل شد. وی از جمله شاعرانی بود که از همان آغاز فعالیت های حوزه هنری به جمع گروه شعر این نهاد فرهنگی پیوست و همگام با سایر شاعران فعال حوزه هنری در بسیاری از شب های شعر برگزار شده در جبهه های دفاع مقدس شرکت کرد و در مناطق مختلف عملیاتی به شعرخوانی پرداخت.

امین پور عضو شورای شعر و ادبیات حوزه بود و در تشکیل جلسات شعر خوانی و نقد و بررسی شعر و تشویق و ترغیب شاعران جوان انقلاب نقش مؤ ثر و ارزنده ای داشت. وی عضویت در شورای سردبیری مجله سروش نوجوان همراه با فریدون عموزاده خلیلی و بیوک ملکی را نیز در کارنامه فعالیت های فرهنگی و ادبی خود داشت. قیصر امین پور در سال 1367 از موسسه گسترش هنر، جایزه ویژه نیمایوشیج را دریافت کرد. وی همچنین در سال 1378 از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان یکی از شاعران برتر دفاع مقدس در دهه های 60 و 70 برگزیده شد. قیصر در هشتم آبان ماه 1386 درگذشت.
مرجع : ایرنا