به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۱:۱۶
 
۷
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۵/۰۵ ساعت ۱۶:۲۲
کد مطلب : ۴۹۶۲۴

نشانه‌های شکاف در ساختار قدرت پوتین

گروه بين الملل: بر خلاف تصوری که سازمان‌های اطلاعاتی غربی در آغاز بحران اوکراین داشته‌اند، به نظر می‌آید که در بلوک قدرت ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، نشانه‌های شکاف هویدا شده است. این موضوع گزارشی است که گرهارد شیندلر، رئیس سرویس اطلاعاتی برونمرزی آلمان به کمیسیون روابط خارجی پارلمان سراسری این کشور (بوندستاگ) داد.
نشانه‌های شکاف در ساختار قدرت پوتین
گفته می‌شود که او اندکی پس از این جلسه گزارش مشابهی را در جلسه هفتگی "وضعیت اطلاعاتی" در دفتر صدارت عظمای آلمان ارائه داده است. بر اساس ارزیابی سرویس اطلاعاتی آلمان، این احتمال قوی وجود دارد که الیگارشی قدرتمند اقتصادی، نگران از تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه روسیه، به‌زودی از پوتین بخواهد منافع اقتصادی و سیاسی این جناح را تأمین کند. این جناح همچنین خواهد کوشید از رویارویی بیشتر پوتین با غرب جلوگیری کند. اولیگارشی که به "اشراف‌سالاری" هم ترجمه شده، به معنای "حکومت اقلیت" است. در دهه‌ی ۱۹۹۰ میلادی و پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، افرادی برای کسب قدرت اقتصادی وارد جنگ مافیایی خونینی شدند. برآیند این نبرد، قدرت گرفتن افرادی انگشت‌شمار بود که امروز اهرم‌های اقتصادی روسیه را در دست دارند و به بانکدارانی بزرگ بدل شده‌اند.آ‌ن‌ها را الیگارش‌های روس می‌نامند که با کانون قدرت در کرملین رابطه‌ای نزدیک دارند و می‌‌کوشند بر سیاست‌های رئیس‌جمهور اعمال نفوذ کنند.

از نظر زیگمار گابریل، معاون صدراعظم آلمان و وزیر امور اقتصاد، تحریم‌های اتحادیه اروپا باید دقیقا همین مراکز قدرت اقتصادی روسیه را هدف قرار دهند. گابریل می‌گوید: در درجه اول باید همین الیگارش‌ها را هدف قرار دهیم و در طول هفته آینده باید موفق به این کار شویم. سیاست روسیه بر دوش الیگارش‌های این کشور استوار است. اتحادیه اروپا فهرست جدید تحریم‌ها علیه روسیه را انتشار داد. این فهرست شامل یک رشته اقدامات تنبیهی مانند ممنوعیت ورود به حوزه اتحادیه اروپا و مسدود شدن حساب‌های بانکی در مجموع ۱۵ نفر بوده است؛ از جمله رمضان قدیرف، رئیس‌جمهور چچن. اتحادیه اروپا هم‌چنین اعلام کرد که دارایی‌های رؤسای سازمان‌های اطلاعاتی و امنیتی درون‌مرزی و برون‌مرزی روسیه، الکساندر بورتنیکف و میخائیل فرادکف مسدود شده‌اند.

علاوه بر این ۱۸ شرکت و سازمان در فهرست جدید قرار دارند؛ از جمله جمهوری خودخوانده‌ی "خلق دونِتسک" و "جمهوری لوهانسک" و نیز گروه‌های مسلح جدایی‌طلب. تحریم‌های اقتصادی نیز در حال تدوین هستند. دیپلمات‌ها می‌گویند که سفیران ۲۸ کشور عضو اتحادیه اروپا به کمیسیون این اتحادیه مأموریت داده‌اند جزئیات این تحریم‌ها را تدوین کند.
مرجع : دويچه وله