به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۱۸:۴۳
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۳/۰۵ ساعت ۱۳:۳۴
کد مطلب : ۷۹۰۲۷
در مراسم گرامیداشت روز آفریقا

ظریف: آفریقا قاره فرصت‌هاست

گروه سیاسی: وزیر امور خارجه ایران دوشنبه شب با شرکت در مراسم گرامیداشت روز آفریقا که در وزارت امور خارجه برگزار شد، با تبریک این روز و تقدیر از حضور رییس‌جمهور پیشین تانزانیا در این مراسم گفت: این روز بزرگداشت آغازی شکوهمند و رهایی از استعمار برای ملت‌های این قاره است و فصل جدیدی از کرامت انسانی را برای مردم آفریقا رقم می‌زند.
ظریف: آفریقا قاره فرصت‌هاست
دکتر محمدجواد ظریف افزود: این روز برای همه کسانی که در راه آزادی حرکت می‌کنند روز بزرگی است. او در ادامه افزود: از بعد اقتصادی شاهد حضور برخی از اقتصادهای جهان با نرخ رشد بالا در آفریقا هستیم که در کنار مولفه‌های جمعیت، رقابت‌پذیری و منابع طبیعی سرشار، چشم‌انداز عظیمی را برای آینده ترسیم می‌کند. وزیر امور خارجه کشورمان اتفاق نظر سران آفریقایی در تشریک مساعی برای رفع فقر و توجه به فرهنگ اصیل آفریقایی را اتفاقی خوشایند توصیف کرد.

ظریف با اشاره به علاقمندی ایران به همکاری با آفریقا در تمامی زمینه‌ها افزود: به منظور تعامل سیستماتیک با این قاره، ایران اقدام به تاسیس ستاد آفریقا به ریاست معاون اول رییس‌جمهور کرده است و این امر شاهدی بر اراده قوی ایران در گسترش مناسبات دو و چند جانبه با همه کشورهای آفریقایی است. وی با اشاره به این که آفریقا در ادبیات سیاسی جدید "قاره فرصت‌ها" نام گرفته به موضوع تروریسم و خشونت و گسترش دامنه این پدیده به آفریقا و سرتاسر جهان پرداخت و از قدرت‌های جهانی به دلیل برخورد دوگانه با تروریسم و تقسیم آن به دو نوع تروریسم خوب و بد انتقاد کرد و وضعیت کنونی یمن را ناشی از همین برخورد دوگانه دانست.

رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان اعلام کرد جمهوری اسلامی ایران که خود قربانی تروریسم است دست همکاری به سوی تمامی کشورهای جهان که نگرشی صادقانه به این پدیده دارند دراز می کند. او در پایان هزاره دوم را پایانی بر آپارتاید به معنای تبعیض نژادی دانست و ابراز امیدواری کرد در هزاره سوم شاهد آپارتاید علمی، اقتصادی و فرهنگی که در بستری غیرقانونی و ظالمانه علیه بسیاری کشورها اعمال می‌شود هستیم.

در این مراسم که با حضور مهمانان ویژه‌ای از جمله سفیران خارجی در تهران همراه بود، شیخ السفرای گروه آفریقایی هم در سخنانی از جمهوری اسلامی ایران به دلیل حسن میهمان نوازی تشکر و قدردانی کرد و خواستار توسعه روابط آفریقا و ایران در تمامی زمینه‌ها شد. معلی حسن معینی، رییس‌جمهور پیشین تانزانیا از دیگر سخنرانان این مراسم بود که از فرهنگ اسلام مردم ایران تمجید و با اشاره به مشترکات فرهنگی ایران و آفریقا به خلقیات پسندیده مردم کشورمان پرداخت. وی در ادامه خواستار توسعه روابط میان ایران و تمامی کشورهای آفریقایی در کلیه زمینه‌ها شد.
مرجع : ایسنا