به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۰۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۶/۲۹ ساعت ۱۰:۵۶
کد مطلب : ۵۵۲۶۷

آژانس: ایران در حال اجرای تعهداتش است

گروه سیاسی: گزارش سه صفحه‌ای مهم آژانس در آستانه مذاکرات منتشر شد. گزارش دیده‌بان هسته‌ای سازمان ملل حاکی است ایران در راستای پیروی از شروط توافق موقت و تمدید شده با ۱+۵ در مورد فعالیت‌های هسته ایش اقدام می‌کند.
آژانس: ایران در حال اجرای تعهداتش است
اگر چه ارزیابی آژانس درباره همکاری ایران در قالب توافق ژنو «موضوع غیرمترقبه‌ای» نیست، با این حال می‌تواند بر فضای مذاکرات هسته‌ای ایران و شش قدرت جهانی که در نیویورک آغاز شده است، تاثیر مثبتی داشته باشد. گزارش جدید آژانس نشان می‌دهد که ایران به فعالیت‌های خود برای عمل به تعهداتی که در توافق ژنو آنها را پذیرفته است ادامه می‌دهد. گزارش آژانس می‌گوید که به غیر از تعهدات شش ماهه، ایران تعهداتی نیز در چهارچوب تمدید قرارداد هسته‌ای پذیرفته است که در حال اجرا کردن آنهاست.

بر اساس این گزارش، ایران در حال استفاده از اورانیوم با غلظت بالا در حالت اکسید برای تولید سوخت است. ایران ذخایر اورانیوم با غنای ۲۰ درصدی خود را در قالب توافق ژنو، رقیق یا اکسیده کرده است. اکنون آژانس می‌گوید که ایران در حال تبدیل اکسید اورانیوم به سوخت هسته‌ای است، اقدامی که به گفته کار‌شناسان، استفاده از آن برای تولید بمب برای ایران بسیار دشوار خواهد بود.

بر اساس توافق ژنو، ایران غنی سازی ۲۰ درصدی اورانیوم را به حال تعلیق در آورد. غرب نیز با لغو برخی تحریم‌ها، اجازه داد که ایران به چهار میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار از دارایی‌های بلوکه شده خود دسترسی داشته باشد. بعد از تمدید این توافق، قرار شد که ایران به دو میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار دیگر از دارایی‌های خود دسترسی یابد.
مرجع : بی بی سی