به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۱۵:۱۴
 
۲۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۲/۰۳ ساعت ۰۰:۰۳
کد مطلب : ۷۵۴۴۵
با هدف آگاهي از میزان پیشرفت اتمي ایران

آمریکا نیروگاهي شبیه «فوردو» می‌سازد!

گروه بين‌الملل: روزنامه "نیویورک تایمز" خبر داده كه دانشمندان امریکایی نیروگاهی اتمی مطابق الگوی برنامه هسته‌ای ایران ساخته‌اند با اين هدف که میزان پیشرفت ایران در برنامه هسته‌ای معلوم شود و جمهوری اسلامی نتواند به سلاح هسته‌ای دست یابد!
آمریکا نیروگاهي شبیه «فوردو» می‌سازد!
به گزارش دويچه‌وله و به نقل از اين روزنامه، نیروگاه آک ریج (Oak Ridge) در ایالت تنسی، بخشی از برنامه فعالیت ۹ آزمایشگاه در ایالات متحده است که برای شناخت بهتر با برنامه هسته‌ای ایران طراحی شده است. روزنامه یادشده روز چهارشنبه نوشته است که دانشمندان امریکایی می‌کوشند با ساخت نیروگاهی مشابه، عملیات و فعالیت‌های اتمی ایران را مرحله به مرحله بازشناسی و پیشرفت آن را بررسی می‌کنند. هدف این پروژه تعیین سطح پیشرفت ایران در راستای تولید بمب هسته‌ای است. بنا به گزارش "نیویورک تایمز" نیروگاه‌های مستقر در لوس‌آلاموس (در ایالت نیومکزیکو) و لیورمور (در کالیفرنیا) نیز به این برنامه پیوسته‌اند.

در جریان آخرین دور از مذاکرات هسته‌ای در لوزان (سویس) روشن شد که دیپلمات‌های غربی که هم‌اکنون با ایران بر سر برنامه اتمی این کشور گفت‌وگو می‌کنند، بدون مشاوره و راهنمایی کارشناسان هسته‌ای قادر نیستند تصویر کاملی از مقاصد ایران به دست آورند. دولت ایالات متحده از دانشمندان انتظار دارد که روشن کنند ایران در چه مرحله‌ای از پیشرفت قرار گرفته و به چه نحو می‌توان از طریق تغییر فعالیت یک نیروگاه، آن را از خطر تولید سلاح هسته‌ای دور کرد.

یکی از نکات مبهم که دولتمردان ایالات متحده مایل به دانستن آن هستند، نوع فعالیت غنی‌سازی اورانیوم در نیروگاه فوردو است. ايران گفته است که این نیروگاه را به مرکز پژوهشی تبدیل می‌کند، اما چند و چون این برنامه هنوز روشن نیست. جمهوری اسلامی ايران تاکید می‌کند که فعالیت اتمی‌اش مسالمت‌آمیز و به منظور کاربردهای غیرنظامی است. مقامات ایرانی، انرژی اتمی را حقی مبتنی بر حقوق بین‌المللی می‌دانند و ساخت هرگونه سلاح اتمی را منکر می‌شوند.