به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۱:۱۶
 
۱۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۰/۰۳ ساعت ۱۸:۰۸
کد مطلب : ۲۵۷۶۵
افكارعمومي، ديگر تفكروادبيات‌افراطي را نمي‌پذيرد

هاشمی: تك‌صدايي نتيجه معكوس می‌دهد

گروه سياسي: رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر اینکه تريبونهاي بلندگودار در حوزه‌ها، بايد بويژه براي جوانان جاذب و مفيد باشند و سياست‌هاي محدودكننده و تك‌صدايي، نتيجه معكوس خواهد داد، گفت: افكار عمومي بيدار و هوشيار، ديگر تفكر و ادبيات افراطي را نمي‌پذيرد.
هاشمی: تك‌صدايي نتيجه معكوس می‌دهد
آيت‌الله اکبر هاشمي‌رفسنجاني امروز در ديدار دبير كل و اعضاي هيأت دبيران جامعه اسلامي دانشگاهيان ايران، اين جمع را ازجمله پيشتازان تفكر علمي و ديني در دانشگاه توصيف كرد و با تأكيد بر ضرورت يافتن راه عملي وحدت حوزه و دانشگاه در عصر ارتباطات و پيشرفت سريع علوم در جهان گفت: شرايط داخلي و خارجي به سرعت در حال تحول و تغييراست و جهان به سمتي پيش مي‌رود كه اگر از آينده و تحولات آن پيش‌بيني درست و دقيقي نداشته باشيم از قافله جهاني عقب خواهيم ماند، و به تبع آن، فاصله حوزه و دانشگاه نيز بيشتر خواهد شد.

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام، به عصر انفجار اطلاعات و ارتباطات اشاره كرد و گفت: چه بخواهيم چه نخواهيم در عصري كه هر روز در آن، دريچه جديدي از علوم سياسي، فرهنگي، اجتماعي و اقتصادي باز مي‌شود و شاهراههاي اطلاعاتي و ارتباطي بسيار زياد و متنوعي خلق مي‌شود نمي‌توان مانع ايجاد كرد بلكه بايد با شناخت دقيق و علمي و تشكيل كميته‌هاي مختلف، موضوعات را مديريت و به آن جهت داد.

وی با تأكيد بر ظرفيت‌هاي ديني وعلمي لازم در حوزه و دانشگاه براي توسعه علوم و فنون گفت: در حد وضعيت موجود، مديريت حوزه‌هاي علميه، پيش نمي‌روند البته طلّاب فاضل و عالمي هستند كه با مسائل و علوم روز آشنا هستند ولي تصميم‌گير نيستند همچنين مديريت دانشگاهها نيز بايد متناسب با شرايط روز جهاني متحول شوند چون در دانشگاهها هم بعضاً موانعي براي استفاده از همه ظرفيت‌هاي دانشجويي وجود دارد.

آيت‌الله هاشمي رفسنجاني، مباني ديني بويژه معارف و علوم انساني قرآني را، محور مناسب و خوبي براي تحقق شعار وحدت و تعامل حوزه و دانشگاه ذكر كرد و گفت: اگر قرآن و مباني آن محور قرار گيرد حرفهاي زيادي بدون پيرايه و زوائد براي گفتن به نسل جوان وجود دارد كه در يك جامعه اسلامي بايد براي استفاده مناسب و عملي از اين ظرفيت فكري كرد.

وی يكي از موانع اصلي وحدت ميان حوزه و دانشگاه را تندروي و افراطي‌گري از هر دو طرف دانست و تأكيد كرد: تريبونهاي بلندگودار در حوزه‌ها، بايد بويژه براي جوانان جاذب و مفيد باشد و سياست‌هاي محدودكننده و تك‌صدايي، نتيجه معكوس خواهد داد. چون جاذبه بايد جاي دافعه را بگيرد. عضو مجلس خبرگان، در تشريح آثار منفي اقدامات افراطي در دنيا گفت: اكنون شاهديم تفكري افراطي مانند القاعده، مانع برقراري آزادي و دمكراسي در كشورهاي منطقه شده است و به رغم انقلابهاي مردمي در كشورهاي منطقه، اكنون به دليل تفكرات افراطي، آزادي و دمكراسي‌خواهي مردم، مجدداً تبديل به ديكتاتوري و ضدآزادي مي‌شود.

آيت‌الله هاشمي رفسنجاني، تفكر عقلاني و كارهاي منطقي و استدلالي را لازمه تحقق درست وحدت ميان حوزه و دانشگاه بيان كرد و گفت: بايد معيارها و مشخصه‌هاي اين وحدت در فضايي باز و بدون مانع و انحصار تعريف و تبيين شود، سپس هم حوزه و هم دانشگاه، حول معيارهاي پذيرفته شده در جهت وحدت حركت كنند. وی افزود: افكار عمومي بيدار و هوشيار، ديگر تفكر و ادبيات افراطي را نمي‌پذيرد و شكل نمي‌گيرد و چنانچه به اين نوع تفكر در جامعه قانع باشيم نه تنها در جا خواهيم زد بلكه عقب گرد خواهيم داشت.

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام تأكيد كرد: نبايد از طرح بحث‌هاي جدّي در جامعه ترسيد و بايد فضا براي طرح افكار و حرفهاي مختلف براساس آيه شريفه: فبشر عبادي الذين يستمعون القول و يتبعون احسنه، باز باشد. با اينكه منطقي بهتر از منطق اهل بيت(ع) در جهان وجود ندارد ولي در حال حاضر به رغم وجود حدود 20 كانال تلويزيوني در كشور چون مباحث يكجانبه مطرح مي‌شود مخاطبان زيادي را جذب نمي‌كند. فحاشي، توهين و اهانت و هياهو، هيچگاه پاسخ تفكر و استدلال نبوده و نخواهد بود.

آيت‌الله هاشمي رفسنجاني تأكيد كرد: اگر حوزه‌هاي علميه بخواهند در عرصه امروز جهاني فعال و پويا باشند بايد به مركزي تبديل شوند كه همه كرسي‌هاي علوم روز را در خود داشته باشند و همراه با تحليل و استدلال، مطابق با علوم روز پيش بروند و براي هر سووالي پاسخي مناسب داشته باشند. رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام آمادگي اين مجمع در دبيرخانه و مركز تحقيقات را براي تبيين اصول وچارچوبهاي وحدت حوزه ودانشگاه و آزادانديشي ديني مورد تأكيد رهبري معظم انقلاب اعلام كرد و گفت: بايد سعه صدر داشت تا آزادانديشي ديني محقق شود.

در اين ديدار علي عباسپور دبير كل جامعه اسلامي دانشگاهيان ايران در سخناني با اشاره به اهتمام اين جمع به مطالعه و تحقق راههاي وحدت حوزه و دانشگاه، از آيت‌الله هاشمي رفسنجاني براي انجام اين مهم خواستار كمك و راهنمايي شد. همچنين در اين ديدار كه دكتر عباس شيباني، دكتر زارع، دكتر علي متقال‌چي، دكتر اكبر موسوي‌موحدي، دكتر ميرشمسي دكتر سيدعلي‌اصغر روغني‌زاد، دكتر عليرضا شيرازي دكتر احمد شاه‌وراني، دكتر عليرضا صالحي، دكتر حسن كاكايي و دكتر واعظ‌زاده استادان دانشگاههاي صنعتي شريف، تهران، بهشتي، علم و صنعت، اميركبير و آزاد اسلامي حضور داشتند چند تن از حاضران بطور جداگانه سخناني درخصوص ضرورت وحدت حوزه و دانشگاه و موانع پيش رو مطرح كردند.

۱۳۹۲/۱۰/۰۳ ۱۹:۰۴
درود برهاشمی خیلی زیبا گفتی
هاشمی خیلی دوستت داریم جرات هاشمی خیلی بیشترروحانیه (191577)
سعید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۰/۰۳ ۲۱:۵۳
شاید بد نباشد که اکبر هاشمی رفسنجانی یکبار دیگر فاصل صوتی اظهارات توهین آمیز دخترش در میان آشوبگران علیه مقامات ارشد کشور را گوش کند و توضیح دهد که آیا زمانی که فائزه برای خوردن ساندویچ به میدان انقلاب رفته بود هم به او تذکر داده که نباید علیه سخنان صریح و فصل‌الخطاب رهبر انقلاب طغیان کند یا این توصیه تنها به درد زمانی می‌خورد که دولت دلخواه او بر سر کار باشد. (191667)
اصلاح طلب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۰/۰۳ ۲۳:۱۹
آخه ما اصلاح طلب ها فقط چیزهایی که به نفعمون باشه رو قبول میکنیم

سخنان رهبری رو وقتی قبول داریم که به نفع ما باشه

هدفمندی یارانه قسمت حذف یارانه رو قبول داریم چون به نفعمونه قسمت یارانه دادن چون به نفعمون نیست قبول نداریم

مشکل آلودگی هوا رو تو دولت قبل قبول داشتیم تو این دولت کار یک دو روز نیست

قیمت بالای دلار و اجناس و مواد مصرفی رو تو دولت قبل قبول داریم الان قیمتش واقعی شده

توهین خارجی ها به دیپلنات ها رو تو دلت قبل قبول داریم ، تو این دولت اون خانم خیلی کار خوبی کرد بلند نشد

آمارهای من در آوردی رو تو دولت قبل قبول داریم ، الان آمارها درسته درسته (191705)
۱۳۹۲/۱۰/۰۳ ۲۳:۲۱
خدا رو شکر هاشمی جزو اصلاح طلبها هستش
با توهینی که این زنیکه دیپلمات به اینها کرد خدا خوب خوارشون کرد

به نظرتون تو دولت محمود همیچین اتفاقی میفتاد چی میشد؟؟؟
تیتر همه روزنامه ها فرداش چی بود؟؟؟؟ (191710)
۱۳۹۲/۱۰/۰۳ ۱۹:۰۵
احسنت (191579)
۱۳۹۲/۱۰/۰۳ ۱۹:۰۵
هاشمی دوستت داریم (191580)
۱۳۹۲/۱۰/۰۳ ۱۹:۳۶
این سنت غیر حسنه را خودتان در دهه 60 و70 آن زمان که

در اوج قدرت بودید بنیانگذاری کردید!!!

یادتان می آید؟؟!! (191604)
۱۳۹۲/۱۰/۰۳ ۲۱:۰۴
هاشمی عزیزه تک صدایی درزمان محمود احمدی نژاد خیلی زیادبود الان هم متاسفانه هست (191645)
۱۳۹۲/۱۰/۰۳ ۱۹:۴۵
من هاشمی را بیشتر از روحانی دوست دارم خیلی بهتر حرف میزنه وجرات بیشتری داره
درود برهاشمی (191609)
دقیق
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۰/۰۳ ۲۰:۴۵
احسنت بر ایشون...
فقط نمیدونم چرا دوره خودشون همینجوری بود...!!!؟ (191631)
البرز
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۰/۰۳ ۲۰:۵۲
مگر شک داشتید آقای رفسنجانی / گویا ایشان تازه متوجه شده اند که هشت سال دوران ریاستش چنین نتیجه ای داد ! درسته ؟ (191640)
۱۳۹۲/۱۰/۰۳ ۲۱:۵۴
بله چند صدایی صدای محسن هاشمی صدای یاسر هاشمی صدای اسحاق جهانگیری صدای مرعشی صدای فایزه هاشمی بله دیدید چند صدایی چقدر خوب است (191668)
موسوی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۰/۰۳ ۲۲:۳۳
افتخارمیکنم حوزه علمیه چنین انسان وارسته ای رو پرورش داده
عزت و عمرش مستدام باد (191687)