به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۶:۳۸
 
۱۵۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۲/۲۱ ساعت ۱۸:۴۴
کد مطلب : ۷۷۵۱۵

زیباکلام: چرا کسانی که تحریم‌ها را كاغذپاره می‌خواندند٬ حالا از لغو یک‌شبه تحریم‌ها می‌گویند؟

گروه سیاسی: مناظره صادق زیباکلام و مجتبی ذوالنور با محوریت تاثیر مسائل هسته‌ای بر سیاست داخلی در شهر قم برگزار شد.
زیباکلام: چرا کسانی که تحریم‌ها را كاغذپاره می‌خواندند٬ حالا از لغو یک‌شبه تحریم‌ها می‌گویند؟
به گزارش ایلنا در قم، صادق زیباکلام عصر امروز در مناظره با حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنور جانشین سابق نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که در سالن اجتماعات دانشگاه علوم پزشکی قم برگزار شد٬ اظهار داشت: آقای دکتر ظریف و تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان هیچگاه به خودشان اجازه ندادند از مسائل هسته‌ای بهره‌برداری سیاسی کنند٬ اما طرف مقابل در دوره‌ای که نبض کار را به دست داشت٬ به راحتی منافع ملی را زیر پا می‌گذاشت و از مسائل هسته‌ای بهره‌برداری سیاسی می‌کرد.

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به سخنان ذوالنور مبنی بر اینکه چند ماه سابقه حضور در جبهه‌های جنگ را دارید٬ گفت: من شاید در جبهه نبوده باشم٬ اما هیچگاه به خاطر چسبیدن به قدرت٬ کسانی را که در جبهه نبودند٬ زیر پا له نمی‌کردم.

این فعال سیاسی با طرح این سوال که چرا غربی‌ها با مساله هسته‌ای ما مخالف هستند٬ گفت: از سال ۸۴ که دولت آقای احمدی‌نژاد روی کار آمد اصولگرایان دو دلیل را با عنوان دلایل مخالفت غربی‌ها با مذاکرات هسته‌ای مطرح می‌کردند. وی افزود: کشورهای دیگری هم همانند برزیل، آرژانتین و... برنامه هسته‌ای خود را دنبال می‌کردند٬ اما سوال این است که چرا غربی‌ها با موضوع هسته‌ای ما مخالفت می‌کردند.

زیباکلام گفت: پاسخی که اصولگرایان از سال ۸۴ به این طرف به عنوان دلایل مخالفت غربی‌ها با برنامه هسته‌ای مطرح می‌کردند٬ این بود که برنامه هسته‌ای موجب پیشرفت کشور می‌شود و به همین دلیل غربی‌ها با آن مخالفت می‌کنند. وی افزود: آقای احمدی‌نژاد می‌گفت انرژی هسته‌ای موجب ایجاد ۲۵۰ رشته اقتصادی در کشور شده و با به نتیجه رسیدن کامل آن٬ کشور از نظر اقتصادی زیر و رو می‌شود.

این فعال سیاسی اضافه کرد: این ادعا‌ها در حالی مطرح بود که این سوال به ذهن خطور می‌کرد چرا این پیشرفت‌های شگرف اقتصادی در مورد کره شمالی به وجود نیامده و به تعبیری تبدیل به یک غول اقتصادی نشده است؟ علاوه بر آنها٬ بسیاری از کشور‌ها نیز از نظر هسته‌ای از ما پیشرفته‌تر هستند٬ اما از نظر میزان توسعه یافتگی٬ توسعه نیافته‌تر از ایران به حساب می‌آید.

وی خاطرنشان کرد: پاسخ دیگر اصولگرایان برای بیان دلایل مخالفت غربی‌ها با برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران٬ این بود که آنها می‌گفتند با تکمیل برنامه هسته‌ای ایران٬ جایگاه ایران در منطقه و جهان به شدت ارتقا یافته و استراتژیک می‌شود٬ اما به نظر من با این روند نه تنها جایگاه ایران استراتژیک نشده٬ بلکه دنیا را هم علیه ما کرده است.

زیباکلام یادآور شد: هر کشوری که بتواند اورانیوم را تا ۳ درصد غنی کند٬ در هر زمان که بخواهد می‌تواند تا ۹۰ درصد اورانیوم را غنی کرده و تبدیل به بمب کند. خیلی‌ از کشورهای دنیا٬ امروز فعالیت هسته‌ای دارند٬ اما چرا با ما دچار مشکل شده‌اند؟ پاسخ روشن است چون ما تنها کشوری هستیم که به صورت رسمی اعلام کرده‌ایم که می‌خواهیم اسرائیل را نابود کنیم؛ نه پاکستان چنین ادعایی کرده و نه برزیل؛ این حرف فقط یک شعار هم نبوده بلکه برای آن تلاش هم کرده‌ایم.

وی تصریح کرد: چه کسی مسئولیت نابودی اسرائیل را به ما داده است؟ رفراندوم کرده‌ایم؟ شورای امنیت سازمان ملل چنین ماموریتی به ما داده است؟ شورای همکاری خلیج فارس چنین وظیفه‌ای را به دوش ما گذاشته است؟ سازمان آزادی بخش فلسطین چنین چیزی را از ما خواسته است؟ چه کسی به ما گفته است؟ اساسا نابودی اسرائیل را چه کسی به جمهوری اسلامی محول کرده است؟

این فعال سیاسی تصریح کرد: بنابراین مناقشه هسته‌ای ما با غربی‌ها به خاطر این نبود که غربی‌ها چشم دیدن پیشرفت‌های ما را نداشتند٬ بلکه الان که به این معضل نگاه می‌کنیم و ۴۴ مذاکره قبلی را مورد بررسی قرار می‌دهیم٬ می‌بینیم که مرکز ثقل آن٬ ایجاد اعتماد از سوی ایران برای دنیای غرب است.

وی گفت: در همین قم یک نظرسنجی ساده انجام دهیم تا ببینیم چند درصد از مردم قم با نابودی موافق هستند. زیباکلام در ادامه سخنان خود با بیان اینکه تعدادی از چهره‌های سیاسی کشور از اینکه توافق هسته‌ای ایران با آمریکا به نتیجه برسد٬ به شدت نگران هستند و نمی‌خواهند این توافق هسته‌ای با آمریکا به نتیجه برسد، گفت: دیروز هم در مجلس شورای اسلامی تلاش کردند طرحی سه فوریتی را به نتیجه برسانند که مذاکره‌کنندگان میز مذاکره را ترک کنند.

وی افزود: جالب است که عده‌ای در جمهوری اسلامی، مواضعشان برابر با کسانی است که به چیزی جز نابودی جمهوری اسلامی فکر نمی‌کنند. مثلا‌‌ همان مخالفت تندروهای کنگره آمریکا و مخالفت‌های نتانیاهو در اسرائیل را تکرار می‌کنند.

زیباکلام با طرح این سوال که چرا عده‌ای در داخل کشور اینقدر نگران آن هستند که توافق‌ هسته‌ای به نتیجه رسیده و پرونده مناقشه هسته‌ای جمع شود؟ گفت: چون این چهره‌های سیاسی از مساله هسته‌ای استفاده می‌برند. بیان مساله هسته‌ای در داخل کشور برایشان کاربرد آمریکاستیزی داشته و نگرانند که مبادا این بیرق از دستشان بیفتد.

وی با طرح این سوال که چرا این عده در داخل کشور به دنبال آن هستند که ما با آمریکا نتوانیم به توافق برسیم٬ تصریح کرد: اگر مذاکره‌ کنندگان کشورمان به توافق برسند٬ فرش آمریکاستیزی از زیر پای آمریکاستیزان داخلی برداشته می‌شود. این سوال در بین خودشان مطرح می‌شود که بعد از توافق با آمریکا در داخل کشور چه بگوییم؟ از فقر و فحشا بگوییم؟ از مشکلات اقتصادی کشور بگوییم؟ یا اینکه از کشورهای دیگر به فرودگاه امام خمینی ما می‌آیند و می‌گویند مدل اقتصادی و سیاسیتان را بدهید تا در کشور خود پیاده کنیم٬ بگوییم؟

این فعال سیاسی تصریح کرد: اگر فرش آمریکاستیزی را از زیر پای این افراد در داخل کشور کشیده شود٬ چیزی برای عرضه در داخل کشور نخواهند داشت٬ چراکه با آمریکاستیزی به خودشان هویت می‌دهند و به همین دلیل می‌خواهند ما با آمریکا به توافق نرسیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه چون مساله هسته‌ای ابزاری در خدمت آمریکا ستیزی شد٬ اجازه اظهارنظر به بسیاری از دانشجویان و روحانیون داده نشده٬ گفت: وقتی برخی افراد مسئله هسته‌ای را تا حد زیادی مقدس می‌کنند٬ اجازه داده نمی‌شود خیلی درباره مسائل هسته‌ای اظهار نظر شود و به مخالفان برنامه هسته‌ای به شکلی خاص٬ اتهام همراهی با آمریکا و دشمن زده می‌شود.

زیباکلام با طرح این سوال که چقدر هزینه برنامه هسته‌ای برای کشورمان داده شده٬ گفت: ما امروز سوال داریم که برای مثال غنی کردن اورانیوم فلان شهر چقدر برای کشور تمام می‌شود؟

این فعال سیاسی یادآور شد: کشور روسیه که امروز یکی از قدرت‌های بر‌تر هسته‌ای در جهان است٬ اورانیوم با غنای سه درصد خود را از کشور استرالیا وارد می‌کند٬ چراکه اورانیوم استرالیا از اورانیومی که خودش بخواهد تولید کند٬ ارزان‌تر تمام می‌شود؛ با این اوصاف آیا یک بررسی انجام داده‌ایم که برنامه هسته‌ای تا چه میزان برای کشور هزینه داشته است؟

وی یادآور شد: ما پارس جنوبی را در کشور داریم٬ اما به واسطه تحریم‌ها آن‌طوری که حقمان بوده٬ نتوانسته‌ایم از آن برداشت کنیم؛ در سال ۹۲ میزان برداشت ایران از میدان گازی پارس جنوبی ۵۰ میلیارد متر مکعب بود و این در حالی بود که قطری‌ها سه برابر بیشتر از ما از این میدان گازی برداشت کردند؛ این سه برابر بیشتر٬ یعنی فاصله ۴۰ میلیارد دلاری. یعنی ۱۲۰ هزار میلیارد تومان را به خاطر شعارهای ضد آمریکایی از دست داده‌ایم.

این فعال سیاسی خاطرنشان کرد: امسال علیرغم تمام تلاش‌هایی که هم مجلس و هم دولت برای افزایش بودجه آموزش و پرورش انجام دادند٬ بودجه این وزارتخانه به ۲۲ هزار میلیارد تومان رسیده و این در حالی است که ما در میدان گازی پارس جنوبی و فقط در سال ۹۲، ۱۲۰ هزار میلیارد تومان را از دست داده‌ایم.

وی در پاسخ به سخنان ذوالنور در خصوص مساله هسته‌ای گفت: من صادق زیباکلام می‌گویم مساله هسته‌ای به درد می‌خورد٬ اما سوال من این است که با چه بها و چه هزینه‌ای؟ کسانی که تا دیروز می‌گفتند تحریم‌ها اثری ندارد و کشور ما را قدرتمند‌تر می‌کند٬ امروز می‌گویند باید همه تحریم‌ها یک شبه برداشته شود.

زیباکلام تصریح کرد: سوال ما این است که انرژی هسته‌ای برای مملکت است٬ یا اینکه مملکت برای انرژی هسته‌ای است؟ انرژی هسته‌ای باید فدای مملکت شود٬ یا مملکت فدای انرژی هسته‌ای.

وی در بخش پایانی سخنان خود گفت: مشکل ما نه مساله هسته‌ای است٬ نه توافق لوزان٬ مشکل این است که با وجود اینکه ۳۶ سال پیش در کشور ما انقلابی شد؛ برای یکسری اهداف؛ که از جمله آنها تحقق جامعه مدنی، آزادی‌های سیاسی، آزادی بیان، آزادی زندانیان سیاسی، حاکمیت قانون و... بود اما بنا به دلایلی که هیچوقت نخواستیم به آنها بپردازیم٬ چندسال بعد از انقلاب این آرمان‌های ذکر شده مصادره شد و آمریکاستیزی جایگزین آن شد.

گزارش فارس از حاشیه این مناظره

زیباکـلام: منتقدان توافق هسته‌ای شاخه‌ زیـر پایشان را اره می‌کنند

استاد دانشگاه تهران گفت: بزرگ‌ترین ظلمی که در حق مسئله هسته‌ای رخ داد، این بود که هسته‌ای ابزاری برای آمریکاستیزی برخی جریانات شد.

به گزارش فارس، صادق زیباکلام پیش از ظهر امروز در حاشیه نشست سیاسی بررسی و ریشه‌یابی ضدیت ایران و غرب که در دانشگاه صنعتی قم در پاسخ به سئوالات دانشجویان اظهار کرد: از اوایل طرح مسئله هسته‌ای ایران، فقط نظر حاکمیت ابراز می‌شد، شرایط مثل امروز نبود که جبهه پایداری و مخالفان مذاکرات، توافقنامه را بدتر از ترکمنچای بدانند ولی این اتفاق مبارکی است که بتوانیم نسبت به برنامه‌های هسته‌ای کشور ابراز نظر داشته باشیم.

استاد دانشگاه تهران با بیان اینکه این اتفاق مبارک بعد از توافق ژنو رخ داد گفت: پس از آن عده‌ای برای نخستین بار و به صورت علنی، علیه برنامه‌های هسته‌ای نظام شروع به سخنرانی کردند و بعد از آن بود که پدیده دلواپسان به وجود آمد ولی این افراد متوجه یک حقیقت نشدند و شاخه‌ای را بریدند که خود روی آن نشسته بودند.

وی ادامه داد: اگر قرار باشد از سیاست‌های هسته‌ای آقای ظریف انتقاد کرد، پس مشخص می‌شود مسئله هسته‌ای یک بت و یک وحی منزل نیست که نتوان از آن انتقاد کرد؛ اگر بشود از سیاست‌های هسته‌ای نظام انتقاد کرد چرا از هشت سالی که خودشان سر کار بودند نتوان انتقاد کرد؟

زیباکلام با بیان اینکه چرا از مذاکرات دوران سعید جلیلی سئوالی نمی‌شود و یا اینکه در گفت‌وگوها چه گذشته است خاطرنشان کرد: مخالفت جبهه پایداری و دیگر مخالفان با مذاکرات دوران ظریف، سبب شده که افرادی مانند من هم از آن دوران سئوال بپرسم و انتقاد کنم.

این تحلیل‌گر مسائل سیاسی افزود: معتقدم بزرگ‌ترین ظلمی که در حق مسئله هسته‌ای رخ داد، این بود که هسته‌ای ابزاری شد برای آمریکاستیزی، وسیله‌ای قرار گرفت برای پیشبرد غرب‌ستیزی و به همین دلیل است حال که به نتایجی به نفع مردم و کشور می‌رسیم، افرادی که اصلی‌ترین مسئله‌شان غرب‌ستیزی است به تحرک افتاده‌اند و حتی طرحی به مجلس برده شده که در صورت کوچک‌ترین حرکت غرب، مذاکرات لغو شود.

وی با بیان اینکه به ما گفتند مسئله هسته‌ای از نظر علمی و اقتصادی، کشور را زیر و رو می‌کند گفت: حقیقت آن است که این موضوع از نظر اقتصادی و علمی هیچ گلی به سر مملکت نزده است؛ علت مخالفت غرب با برنامه‌های هسته‌ای ما این است که آنها معتقدند هر کشوری بتواند اورانیوم را تا 3 درصد غنی‌سازی کند پس می‌تواند تا 60 و بالاتر هم غنی کند و اشکال اینجاست که کشوری که توانایی بالقوه غنی‌سازی تا 90 درصد را به دست آورده که به طور رسمی و علنی و در روز روشن گفته است می‌خواهم رژیم صهیونیستی را نابود کنم.

زیباکلام در مورد اینکه چرا اجازه سخنرانی و انتقاد در دانشگاه‌ها و مجالس مختلف را دارد خاطرنشان کرد: خطوط قرمزی را رعایت می‌کنم و البته مشکلاتی هم برایم ایجاد شده است ولی سئوال اصلی را باید از کسانی پرسید که برای دیگران محدودیت ایجاد می‌کنند.

دانشجوی دیگری در سئوال خود از زیباکلام گفت: شما گفتید از مردمی که علیه رژیم شاه قیام کردند نظرسنجی صورت نگرفت ولی ما عقیده داریم پس از پیروزی انقلاب این نظرسنجی انجام شد ضمن اینکه همان زمان هم کمونیست‌ها در ایران حضور داشتند و رأی آنها در 12 فروردین 58 به همراه سلطنت‌طلب‌ها حتی به دو درصد هم نرسید، سئوال اینجاست که حرف آقای زیباکلام از کدام منبع صادر شده است؟

استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران در جواب به وی عنوان کرد: رفراندم جمهوری اسلامی ارتباطی با آنچه من گفتم ندارد؛ سخن من این است که گفتمان و ایده آمریکاستیزی با عنوان مبارزه با امپرالیسم، ریشه در مارکسیست‌ها و تفکر مارکسیستی دارد.

وی ادامه داد: می‌توان مسلمانی اسلام‌گرا و صد درصد دو آتشه بود ولی اعتقاد داشت باید با آمریکا و استکبار مبارزه کرد؛ ایده اصلی از آن مارکسیست‌ها بود ولی تضادی با جوهره و گوهره اسلامیت نداشت. زیباکلام در پاسخ به سئوال دیگری خاطرنشان کرد: درست است که مارکسیسم در دهه 20 توسط حزب توده، تضاد با غرب را بیشتر از منظری سیاسی مطرح کرد ولی به تدریج که این گفتمان رشد کرد وارد عرصه‌های دیگری همچون سینما، ادبیات، هنر، معماری، تاریخ و علوم انسانی هم شد.

دانشجوی دیگری به سخنان زیباکلام این انتقاد را وارد کرد که ریشه اصلی تضاد میان ایران و غرب را توضیح نداده و او هم در پاسخ گفت: باز هم می‌گویم این تفکر به واسطه توده‌ای‌ها و مارکسیست‌ها وارد ایران شد و به تدریج به گفتمان اصلی تبدیل شد هرچند برخی دریافتند آنچه برای کشور اهمیت بیشتری دارد، مسائلی دیگر همچون محیط زیست و حقوق بشر است.

یکی دیگر از دانشجویان در مقام سئوال از زیباکلام به جمله امام راحل مبنی بر انقلاب دوم بودن تسخیر لانه جاسوسی اشاره کرد و گفت: مشکل جمهوری اسلامی با استکبار است و این دیپلماسی در کلام امام خمینی(ره) دیده می‌شود، مرگ بر آمریکا مرگ بر تفکری است که کرامت انسان‌ها را زیر سئوال می‌برد و جان انسان‌ها را می‌گیرد.

زیباکلام هم اینگونه پاسخ داد که معتقدم اگر آمریکاستیزی را از این گروه‌ها بگیرید، خلع سلاح خواهند شد. وی افزود: چیزی به نام آمریکاستیزی باید وجود داشته باشد تا این افراد حضور خود را نشان دهند؛ اگر آمریکاستیزی را بگیریم یک جریان فکری دچار بحران هویتی خواهد شد و نمی‌تواند خود را تعریف کند.

استاد دانشگاه علوم سیاسی دانشگاه تهران در جواب به سئوال دیگری خاطرنشان کرد: راه حلی که پیشنهاد می‌کنم این است که یک نظرسنجی صورت بگیرد که آیا تکلیف است رژیم صهیونیستی نابود شود یا خیر، اگر نصف به علاوه یک به این امر رأی مثبت دادند این کار را ادامه دهیم.

ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۲/۲۱ ۱۸:۴۹
بهترین جمله آقای زیبا کلام: "من شاید در جبهه نبوده باشم٬ اما هیچگاه به خاطر چسبیدن به قدرت٬ کسانی را که در جبهه نبودند٬ زیر پا له نمی‌کردم" (303329)
هادی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۲/۲۱ ۱۹:۲۲
ای خدا پدرت رو بیامرزد.سی ساله از ما خرج میکنن و مرگ بر این و ان میگن و مردم رو بیچاره، خوب یک بارم سوال کنید ببنید این مردم چی میگن (303334)
خسته
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۲/۲۱ ۱۹:۲۶
به ادعای احمدی نژادانرژی هسته ای توزیرزمین خانه توسط یک دانش آموز تولید می شدوخیلی مراابله فرض کرده بود.اما آفتاب برای همیشه پشت ابرنمی ماند.تاسفم ازآن روست که چرا وقتم راصرف گوش دادن به این حرف کردم. (303335)
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۲/۲۱ ۱۹:۲۷
آمریکا ستیزی اصولگرایان ابزاری است دردست آنها برای حذف رقبای سیاسی خود.چون ازقبل خودرابازنده میدانندوایضا خفه کردن هر حرف وانتقاد بحق.کار اینها بجایی رسیده که ازشنیدن کارهای خودشان درزمان احمدی وحشت دارند.هرشب کابوس می بینند.عبرت بگیرید (303336)
بی نام
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۲/۲۱ ۱۹:۳۳
در جواب اقای زیبا کلام :چون شما خواهان حل مسئله هسته ا ی هستید! (303338)
۱۳۹۴/۰۲/۲۱ ۲۰:۱۹
اگر آمریکاستیزی را بگیریم یک جریان فکری دچار بحران هویتی خواهد شد و نمی‌تواند خود را تعریف کند.
ک نظرسنجی صورت بگیرد که آیا تکلیف است رژیم صهیونیستی نابود شود یا خیر، اگر نصف به علاوه یک به این امر رأی مثبت دادند این کار را ادامه دهیم. (303342)
یک نفر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۲/۲۱ ۲۱:۰۸
کجای این مناظره بود اینکه سخنرانی است . پس کو نظرات اقای ذواالنور...؟؟؟؟؟ (303346)
حسین تبریزی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۲/۲۲ ۰۲:۳۸
سایت بهار نگفته مناظره بر پا میکنم بلکه قسمتی از مناظره رو نوشته . (303403)
محمد
Austria
۱۳۹۴/۰۲/۲۱ ۲۱:۱۰
جالب است مناظره یک طرفه ندیده بودیم که در سایت دولت اعتدال ؟ دیدیم شاید گرداننگان سایت مثل رئیس دولت فکر میکنند و مخاطبین را . . . میدانند (303348)
امیرازقم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۲/۲۱ ۲۱:۱۲
استاد استاد استاد!
شما تو مناظرهمانند بوکسوری هستی که حریف را میبری گوشه ی رینگ چپ و راست میکنید ! واقعا بی نظیرید
همه باهم هم کلام درود بر صادق زیبا کلام (303349)
حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۲/۲۱ ۲۱:۲۰
زیبا کلام سنش نمیرسید به جبهه بره زیاد به روشان نیارید خجالت میکشه درسایه همین جبهه رفته ها این امنیت حاصل شده که افرادی مثل زیبا کلام عرص اندام کنه بهار چرا حرفهای طرف مقابل رو نزدی مناظره دوطرفه بوده نه فقط زیبا کلام جبهه نرفته (303352)
امیرازقم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۲/۲۱ ۲۱:۲۴
آقای زیبا کلام من بچه ی حاشیه ی شهر قم هستم همه همه میخواهند که آرامش باشد توافق صورت بگیر قم 2700000نفر جمعیت داره کمتر 500 هزار تاش شاید لواپس باشند (303353)
امیر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۲/۲۱ ۲۱:۴۱
اقای زیبا کلام لطفا بصیرت داشته باش (303354)
امرایی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۲/۲۱ ۲۱:۴۱
اکثریت کسانیکه در جبهه حضور داشته و همچنین اکثریت جانبازان و خانواده شهدا و آزادگان عزیز حامی دولت آقای دکتر روحانی هستند و به بیت امام عزیز و خانواده مظلوم ایشان ارادت ویژه دارند (303355)
ایرانی2
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۲/۲۱ ۲۱:۴۱
: هر کشوری که بتواند اورانیوم را تا ۳ درصد غنی کند٬ در هر زمان که بخواهد می‌تواند تا ۹۰ درصد اورانیوم را غنی کرده و تبدیل به بمب کند. خیلی‌ از کشورهای دنیا٬ امروز فعالیت هسته‌ای دارند٬ اما چرا با ما دچار مشکل شده‌اند؟ پاسخ روشن است چون ما تنها کشوری هستیم که به صورت رسمی اعلام کرده‌ایم که می‌خواهیم اسرائیل را نابود کنیم؛ نه پاکستان چنین ادعایی کرده و نه برزیل؛ این حرف فقط یک شعار هم نبوده بلکه برای آن تلاش هم کرده‌ایم.

وی تصریح کرد: چه کسی مسئولیت نابودی اسرائیل را به ما داده است؟ رفراندوم کرده (303356)
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۲/۲۱ ۲۱:۴۳
من بادکترموافقم که خیلی ازجریان های تندروداخل حبابی اند که درسایه امریکاستیزی شکل گرفتند (303357)
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۲/۲۱ ۲۱:۵۰
بکی نیست به ایشون بگه چون اون موقع هنوز به طرف مقابل باچ نداده بدیم ....
و حالا که تیم منفعل این دولت اانقدر باج داده باید یه چیزی برای اقتدار کشور باقی بگذاره
. نمیدومم این آقا کلا فکر نمیکنه یا خودشو زده به اون راه!!!! (303359)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۲/۲۱ ۲۲:۱۵
فرمایشات اقای دکتر زیبا کلام واقع بینانه است. (303364)
۱۳۹۴/۰۲/۲۱ ۲۲:۱۷
درود بر زیبا کلام مغز متفکر (303365)
احمد ع ع ع
Romania
۱۳۹۴/۰۲/۲۱ ۲۲:۱۷
بلی اگه میخواهیم هرجهت بدست نیاوردیم از دست بدهیم باید هم اینطور باشه. اصلا شماها اینکاره نیستید در زمان شماها بود که کلا همه سایتها. پلمپ شد. و حالا هم مملکت را به این روز انداختید. و گردنتون را پیش امریکا دراز کردید اگه احمدی نزاد یک ساعت عین سازی را متوقف میکرد. همه اجانب گردنشون رو پیش ایران دراز میکردند. حالا خودش انشاالاه میاد. (303366)
م س
Romania
۱۳۹۴/۰۲/۲۱ ۲۲:۲۵
چرانظرات طرف مقابل راذكر (303369)
احمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۲/۲۱ ۲۲:۳۰
این که کاری نداره کاغذ پاره ها را بهم چسباندند (303370)
احسانی
Romania
۱۳۹۴/۰۲/۲۱ ۲۲:۳۵
عاشق مناظره های استاد زیباکلام هستم چون با ادله و منطق محکم طرف مقابل را کیش و مات میکند و جالب اینکه همیشه افراد مقابل هیج سخن جذاب یا جدیدی ندارند (303372)
۱۳۹۴/۰۲/۲۱ ۲۲:۳۶
همین انرِژی هسته ای راهم به رفراندوم بگذاریدببینیدچنددرصدباآن موافقند!! (303373)
داش کریم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۲/۲۱ ۲۲:۵۹
پس حرفای ذوالنورکو؟ (303375)
یاسر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۲/۲۱ ۲۳:۲۶
درمناظره سعی شود همدیگر را قانع کنیم نه اینکه محکوم کنیم چرا که اصل هدف مناظره روشنگری است (303379)
امین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۲/۲۱ ۲۳:۲۸
درود بر زیبا کلام با منطق (303380)
حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۲/۲۲ ۰۰:۳۵
بگین سخنرانی زیبا کلام نه مناظره پس حرفهای طرف مقابل کو؟؟؟؟؟؟؟ (303391)
حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۲/۲۲ ۰۰:۳۸
زیبا کلام سنش نمی رسید به جبهه بره ایشان تحلیگر بعداز جنگ است (303392)
جانم فدای ایران
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۲/۲۲ ۰۰:۳۹
کاش این خواسته ها تحقق پیدا کنه, رفراندوم برای ادامه غنی سازی و انرژی هسته ایبه قیمت همین فلاکتی که درراه دفاع از ارزشها دچارش هستیم) و رفراندوم برای نابودی اسراییل کشوری که در دوران جنگ تحمیلی یک دهم کشورهای عربی که اینقدر سنگشونو به سینه میزنیم بما خیانت نکرد (303393)
هاله نور
United Kingdom
۱۳۹۴/۰۲/۲۲ ۰۰:۵۹
عدهای که میگویند حرفهای ذالنور کو باید گفت سالهاست که حرفهای ایشان وهمکیشانشون در صدا وسیما وکل مملکت پخش میشه حالا مدت کوتاهیه که از این ملت خیلی کم حرف دلشونو از زبون اقای زیبا کلام در چند سایت می بینند که شما حتی چشم دیدن انرا هم ندارید (303395)
آشنا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۲/۲۲ ۰۵:۰۶
انرژی هسته ای خوبه نه عالی ولی نه به هر قیمتی - وباید بهانه های واهی شعاردهندگان صرف را ازدستشان گرفت من باحرف های زیبا کلام موافقم-امیدوارم به عمل هم برسد (303405)
حبیب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۲/۲۲ ۰۷:۰۲
سلام من طرفدار دکتر هستم ولی بهتر بود سخنان طرف مقابل را هم مطرح می کردید . (303409)
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۲/۲۲ ۰۷:۰۴
واقعا چیزی که این وسط به تباهی کشیده شو جوانها بودند که این جوانان در اینده تاثیر خودشون رو نشون میدند جامعه ما منتظر تغییر نسله بس نسل بعد یک صدم درصد این ارمانها رو قبول نداره چون اساسا پدر و مادرش که جوونای امروز باشن قبول ندارن خیلی خودتون رو ناراحت نکنید نسل عوض بشه درست میشه انصافا نسل اول انقلاب چه جوری بودند نسل سوم چه چقد به ارمانهای ی مث شکستن ابهت امریکا در جهان اعتقاد داره انسل بعد زجر ما جوانها امروز رو دیده (303411)
علوی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۲/۲۲ ۰۷:۲۳
مگر اصولگرایان و آمریکا ستیزان نمی گویند مردم!!!!!!؟؟؟؟خواهان نابودی اسرائیل و آمریکا هستند و مردم !!!!!!!؟؟؟؟ مذاکره و رابطه با آمریکا را قبول ندارند و این در راهپیمایی ها مشخص است!!!!؟؟
خوب عزیزان، یک رفراندوم برگزار کنید. از چه می ترسید؟؟ ببینید آیا آن مردمی که به قول شما همه خواستار نابودی اسرئیل و آمریکا هستند، چند درصد می شوند؟؟؟البته یک رفراندوم آزاد و شفاف با حضور سازمان های بی طرف بین المللی!!!!!چون شما .....نشان داده اید که صداقت ندارید. (303413)