به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۳۹
 
۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۵/۰۹ ساعت ۱۷:۵۸
کد مطلب : ۴۹۸۹۵
تلویزیون بايد شرایط دیدن موسیقی ایرانی را فراهم کند

اعتماد و امید اهالی هنر به دولت تدبیر و امید

گروه فرهنگ و هنر: خواننده موسیقی سنتی و اصیل ایرانی گفت: باید شرایط دیدن و شنیدن موسیقی ایرانی برای مخاطبین عام تسهیل شود و این کار را بایستی صدا و سیما انجام دهد.
اعتماد و امید اهالی هنر به دولت تدبیر و امید
"علیرضا قربانی" در جمع خبرنگاران اظهار کرد: متاسفانه آنطور که شایسته است از هنر ایران حمایت خاصی نمی شود و تنها همت و علاقه‌مندی خود هنرمندان به فرهنگ و تمدن این سرزمین باعث کسب جایزه‌هایی همچون اسکار در بخش سینما و یا کاندید شدن موزیسین‌های ایرانی در جشنواره‌های بزرگ دنیا شده است. قربانی با اشاره به اینکه اهالی فرهنگ و هنر ایران بسیار شریف هستند تاکید کرد: موفقیت‌های بین‌المللی و بزرگ هنرمندان ایرانی همه حاصل خلاقیت‌های فردی آنها بوده است در حالیکه در تمام دنیا این وقایع توسط دولت حمایت می‌شود.

وی تصریح کرد: باید یک همدلی در این زمینه وجود داشته باشد و مهم‌ترین حمایت این است که موسیقی ایرانی دیده و شنیده شود که هیچ جا برای آن بهتر از رادیو و تلویزیون نیست.قربانی با اشاره به شعر حافظ گفت: خوشبختانه ما دارای گنجینه‌ای عظیم از شعر و سرود هستیم که تکرار ناشدنی و دست نیافتنی است و با تمام خلاقیت‌های آن شاید صدها سال آینده نیز نمونه آن را نداشته باشیم، شعر حافظ صیقل خورده چندین قرن و دارای جایگاه ویژه‌ای است.

این خواننده موسیقی سنتی ایران اظهار کرد: ردیف در شعر مثل حروف الفایی ست که برای خواندن و نوشتن به آن نیاز داریم و چنان پرمغز است که می‌تواند در ذهن هرکس پیش درآمد خاصی ایجاد کند و آن‌قدر لازم و با احساس است که اگر کسی قادر به شناسایی و درک آن نباشد امکان ندارد بتواند موسیقی ایرانی را درک کند.

قربانی در پاسخ به سوال مبنی بر تلفیق موسیقی پاپ، راک و ... بیان کرد: موسیقی تلفیقی یک امر اجتناب‌ناپذیر و یکی از ژانرهای موسیقی است مثل موسیقی فیلم و سریال، موسیقی بدون کلام و... اما ساختن و شنیدنش منوط به استاندارد بودن آن است چراکه در بسیاری از موارد به دلیل استقبال جوانان، شرایط جامعه و سایر دلایل یک موجی ایجاد می‌شود که بسیاری به آن موسیقی روی می‌آورند اما باید دید که آیا آن موسیقی که همه‌گیر شده با فرهنگ و مبانی و یا استانداردهای اصیل موسیقی تطابق دارد یا خیر. وی همچنین گفت: اگر امروز از مردم در مورد ساز گیتار پرسش بشود می‌توان اطمینان داد که بیش از 90 درصد آنها گیتار را می‌شناسند در حالیکه هیچ شناختی از سه‌تار ایرانی ندارند و این در حالیست که کشورهای همسایه ما مانند پاکستان و هندوستان موسیقی اصیل خود را به خوبی حفظ کرده‌اند.

اعتماد و امید اهالی هنر به دولت تدبیر و امید
این خواننده موسیقی اصیل ایران در ادامه به پرسشی مبنی بر تغییرات عرصه موسیقی در دولت یازدهم نیز اشاره کرد و افزود: توقع این بود که روند تغییرات در زمینه هنر و موسیقی بیشتر باشد اما در هر صورت در دو دیداری که با دکتر روحانی داشتیم این تغییرات پدید آمده و اعتماد و نقطه امیدی در بین هنرمندان ایجاد شده است که نشان از روحیه نشاط دارد.

قربانی سپس به مفهومی بودن موسیقی اصیل ایرانی اشاره و اظهار کرد: اصولاً هر پدیده‌ای که جدی‌تر بوده و نیاز به تامل بیشتری داشته باشد خود به خود افراد بیشتری را از دست می‌دهد و این یک رسم در سراسر دنیاست به عنوان مثال امروز در دنیا یک خواننده خانم یا آقای هالیووی در عرض چند ساعت استادیوم صد هزار نفری را پر می‌کند اما این استقبال از موسیقی کلاسیک دنیا با قدمت چندصد ساله و فخر آن به جهت داشتن تکنیک و غنا، بدین شکل نیست ولی آیا این دو موسیقی قابل قیاس هستند؟

وی یادآوری کرد: یکی از معضلات هنر موسیقی این است که در بسیاری از ملل پیشرفته و کشورهایی مثل امریکا، کانادا و فرانسه بخش اعظم کنسرت‌ها شامل آثاری ست که مردم آنها را شنیده‌اند. قربانی گفت: موسیقی پاپ به دلیل هیجان کاذب آن در عرض چند دقیقه شنونده را به اوج می‌رساند و شنیدن آن کاملا به شرایط تربیتی افراد بستگی دارد اما موسیقی سنتی و اصیل ایرانی به دلیل فخر و مفهوم آن احساس آرامش را در شنونده ایجاد می‌کند و سرشار از غنا ست.

وی خاطرنشان کرد: باید شرایط دیدن و شنیدن موسیقی ایرانی برای مخاطبین عام و به ویژه جوانان تسهیل بشود و مهمترین جایی که می‌تواند این کار را انجام دهد صدا و سیما است چراکه مخاطبان میلیونی دارد و به صورت شبانه روزی فعالیت می‌کند. کنسرت گروه اشتیاق علیرضا قربانی 9 و 10 مردادماه جاری در محل کاروانسرای مجموعه گنجعلی‌خان کرمان و به نفع کودکان سرطانی انجمن یاس اجرا خواهد شد.
مرجع : ایسنا